Коментар във "Фейсбук" на Бетина Дикова
Тази снимка е направена през ноември 2014 година от Огнян Стефанов. Това е емблематичен момент за българската военна авиация, защото за първи път бе организиран симпозиум с ВСИЧКИ пилоти в българската армия, с изключение на тези, които в момента са били в бойно дежурство. На нея присъстват дори и летците-курсанти (аз бях един от тях) и това бе огромна чест за всички нас.
В този ден генерал Румен Радев (не президентът, не политикът, а пилотът, ЧОВЕКЪТ, един от нас) изнесе презентация за миналото, настоящето и бъдещето на българската авиация.
Ще напиша всичко от мое име и какво съм изпитала в този момент, но силно вярвам, че и другите са се почувствали така. Очаквах, че това ще бъде поредния ден, в който ни казват колко сме значими, как всичко ще е перфектно, как предстоят невероятни висоти пред нас и всичко е цветя и рози. Сбърках.
Генерал Радев започна своята изповед към нас с история за двете най-важни кошници в живота на всеки летец в българската армия (а и по света като цяло) - започваме своята кариера и авиационен живот с една пълна кошница с късмет и една празна кошница, която е за нашия опит. Пожела ни да напълним кошницата си с опит, преди да сме изпразнили кошницата с късмет. Бях силно впечатлена от този толкова прост и съвършено истински факт.
За жалост по мои наблюдения кошницата с късмет свършва много, много преди да се запълни кошницата с опит и това се случва не защото сме несериозни, мързи ни или сме безотговорни, а защото българската реалност не го позволява.
Всеки ден, когато ставах в 4.30 сутринта за полети, моите съученици от гимназията се прибираха от дискотека. Не искам да изпъквам или да се оплаквам, а просто елементарно да обрисувам живота на 20 годишен човек в армията. Завърших военното училище с 45 летателни часа. За 5 години обучение. На 10-тия летателен час летях за първи път сама, а след това 9 месеца не бях доближавала самолет.
Когато взимах шофьорска книжка, трябваше да имам над 26 часа кормуване с инструктор, за да мога да шофирам сама. Естествено двете неща са крайно несравними, но това се случва не защото по-лесно се управлява самолет, а защото няма достатъчно ресурси (техника, гориво, инструкт0ри) за повече нальот.
По тази причина се разчиташе основно на възрастните пилоти, тези които се бяха учили в "старата школа" и бяха завършили военното училище с 5-6 пъти повече летателен опит (над 300 летателни часа). В моите очи те бяха изчезващ вид кадри, видели какво ли не по време на стажа си от 20-25 години и над 2000-3000 летателни часа.
А да си пилот не е професия, това е начин на живот. И с моя начин на живот трябваше да се съобразяват всичките ми близки, приятели, роднини, познати. Сигурно и затова за няколко години в най-близкия ми кръг от хора останаха само колеги - бяхме заедно на стаж, на полети, на лекции, в свободното си време също. Бяхме и приятели, и семейство. Всичко беше съобразено с полетите, цялото ежедневие, хранене, спане, свободно време - всичко се диктуваше от полетите.
Изисква се изключителна отдаденост и всеки един от нас живееше по този начин. Повечето продължават да живеят така. Или поне тези, които все още са живи.
През 2011 година аз влязох в армията, а вече четирима от хората на тази снимка не са сред нас. Ако започна да търся вина в някой, ще я открия в десетки хора и никога няма да стигна до извода, че тя е в пилот, инструктор, техник или ръководител.
Дори няма да е в самата техника. Защото всеки един от тях прави и невъзможното, дава не 100% от себе си, а поне 150%, за да бъде изпълнена всяка една задача.
Може би и това е проблемът. Дълго време се ядосвах, че сме твърде борбени и не се отказваме. Че не се изправихме заедно и да кажем "СТИГА! Така не може да продължава!"
Не успях да се почувствам истински пилот, не виждах светлината в тунела и изгубих надеждата, че един ден и аз ще бъда пилот с опит, като авторитетите в моите очи. Личният ми бунт беше, че напуснах армията през 2019 година, отказах се от пилотската професия и потърсих смисъла на друго място. Дали съм била права или не, е въпрос на лично разбиране.
Не е минал и ден, в който да не се интересувам какво се случва в Българските военновъздушни сили. От моето време в армията до сега има промени към по-добро, но днешните събития показват, че те не са достатъчни.
Все още има огромно обществено неразбиране към важността на ВВС и ресурса, който е необходим за тяхната издръжка.
Много моля всички хора - не търсете вина на най-ниските етажи, там всеки един прави всичко по силите си, дори повече от това, но е крайно недостатъчно. Не всичко зависи от тях.
Днес сме изпълнени със скръб за Терзо - поредния пилот отлетял в небесната ескадрила. А аз мечтая за деня, в който техниците ще изпращат самолети и вертолети без страх и хиляди молби към Бога летците да се върнат живи и здрави, техниката да е готова за повторен полет, а пилотите ще са с препълнени кошници с опит, без да са изчерпили късмета си.
*Заглавието е на ФАКТИ
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Последния Софиянец
Коментиран от #4, #33, #39
16:02 12.06.2021
2 АУУУУУ
Коментиран от #13, #14, #21, #25, #32
16:03 12.06.2021
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 GREAT RESET / Великото Нулиране идва
До коментар #1 от "Последния Софиянец":
Хамериканците си направиха тест на ракетите.16:05 12.06.2021
5 Софиянец
16:06 12.06.2021
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 Рошко
16:08 12.06.2021
8 Боже пази България
16:12 12.06.2021
9 Истината е
16:14 12.06.2021
10 JEFF
16:17 12.06.2021
11 АлиАгаДПС
16:19 12.06.2021
12 Герб секта ли е
16:30 12.06.2021
13 Ганьовецът е амеба
До коментар #2 от "АУУУУУ":
Стига сте оплювали руските хвърчила,вземайте си американските таралясници и млъквайте,опротивели сте на всички,никой не ви брои за хомо-сапиенс..16:34 12.06.2021
14 Самолети само на хартия
До коментар #2 от "АУУУУУ":
Може всеки да купува 🤔16:35 12.06.2021
15 жалко
Кой допусна след като няма достатъчно летателни часове, да изпълнява такава сложна задача? Пилота е пенсионер, Кой позволи на пенсионер да лети на техника за 100 ци милиони? Как на тези години пилотите минават медицински прегледи за годност? Всички дето трябва да отговарят за смъртта на момчето, са пенсионирани военнослужещи, дърти лапачи и сега ще изказват съболезнования във всяка медия. Трябва да ги ражалват и да ги изгонят от армията за допуснатата смърт, а не да лицемерничат със съболезнования. Вън хрантутниците "пенсионирани военнослужещи" от армията!
16:35 12.06.2021
16 Иван Грозни
16:37 12.06.2021
17 Олеле
16:49 12.06.2021
18 Иван Иванов
Коментиран от #22
16:51 12.06.2021
19 ТЕЖКАТА СЪДБА В БЪЛГАРИЯ...
16:52 12.06.2021
20 Ирена
17:04 12.06.2021
21 Така е
До коментар #2 от "АУУУУУ":
Копууваме евтини руски дръгели,евтини коли и -гинем.Ама Ганчо гледа да мине тънко...17:07 12.06.2021
22 Абе
До коментар #18 от "Иван Иванов":
точно тия самолети са кипувани от бая ти Тодор.Не мисли,че не сме си платили по един или друг начин.17:10 12.06.2021
23 Фершел
17:11 12.06.2021
24 пролетен МиГ29
17:13 12.06.2021
25 Аууууууу
До коментар #2 от "АУУУУУ":
Да си глупав е съдба а не болест. Като пишеш простотии по леко ли ги става.Поне си трай. Пилот ли си че ги определи като" дрънгели"?Миг 29 си е чудесен самолет.А су25 е като ил2 щурмовик (летящ танк).Войната в Афганистан го доказа.Ми24 който бе продаден е чудесен вертолет-огнева подръжка и десант(багаж). Нещо като БМП но в небето. В момента група бивши български военни са командировани в страната в която ги продадоха да обучават новите техници.Да се откажеш от изправна бойна техника е престъпление .Самолета иска ПОДРЪЖКА. Това не е Лека кола.А пилота иска ЛЕТЕНЕ.Приказките че било като колелото и не се забравяло са тъпотии.Ако трябва да лети минимум примерно 100 часа годишно но не го прави летеца вече е в смъртна опасност Аман от боклуци .То не стигат гробаджиите ами и други им пригласят.17:16 12.06.2021
26 Абе
17:18 12.06.2021
27 Факт
Коментиран от #43
17:18 12.06.2021
28 Факт
17:23 12.06.2021
29 ХАН КРУМ
17:26 12.06.2021
30 Този коментар е премахнат от модератор.
31 bg123
17:43 12.06.2021
32 Малко факти
До коментар #2 от "АУУУУУ":
Причината не е в самолета.Досега катастрофа с миг29 по вина на машината не е имало в нашата авиация.Всички случаи са от пилотски грешки които са в резултат на малък нальот тоест опит. Този самолет има по добри летателни характеристики от Ф16 но не и бойни защото е от друго поколение.След 9 септември така са постъпили с Девоатин 520 и Месершмит 109 Г които са били на въоръжение у нас сменени с як 9.защото били фашистки а и двата самолета са били по добри като техника.Полша още има миг 29 и не мисля че са почитатели на Русия.Техниката се ползва докато има ресурс Най лошото е че България през 50 те години е обучавала по 30 военни пилоти годишно всички преди да постъпят във военното училище са летели на Лаз7 м по 30 часа.Българие не е била по богата.Тези хора са служили след това 10 20 години във военната авиация и обикновенно е преди да навършат 42 години с около 2000 часа нальот Майор Трифонов е на 47 години със 700 часа .Много хора не може да си представят какво напрежение е било за него Чисто физически някой неща след 46 години не могат да се направят Затова пределна възраст за сержантите беше до 46 години и 52 за офицерите.А на 55 те изключват от резерва.Сега какво правят? Невъзможни неща и затова има проблеми18:21 12.06.2021
33 Република
До коментар #1 от "Последния Софиянец":
До последния.Ти в какви войски си служил ако не е тайна.Коментиран от #41
18:25 12.06.2021
34 Angry Bird
18:44 12.06.2021
35 100pera
Спорят танкист и пилот, чия професия е по-трудна. Решили да си разменят гостувания.
Първо пилотът отишъл при танкиста. А той хитрец - не му дал шлемофон, подкарал напреко на коловозите на полигона на пълна газ. Вътре смрад, прах, друсане... Накрая слезли, пилотът си разтрива цицините и казва "Трудна ти е работата!"
После танкистът седнал в самолета. Ама и пилотът хитър - незабвно след излитането - лупинг. И точно когато били надолу с главите, танкистът почнал да се смее. Същисал се пилотът - направил всички фигури от висшия пилотаж, но оня все се смее. Слезли и танкистът вика "И твоята никак не е лесна!"
Пилотът пита: Ми що се смя през цялото време?
- Ами щото за първи път се нас.ирам надолу с главата!
19:17 12.06.2021
36 весо
21:11 12.06.2021
37 един от многото
21:25 12.06.2021
38 Стига!
21:36 12.06.2021
39 Достоен беше
До коментар #1 от "Последния Софиянец":
пожертваният майор Терзиев. Бог да го прости! Сред генералитета и сред адмиралите, в президентството и в правителството достойни български офицери не търси. Всичките стават престъпни съучастници с криене на истината. Такива са най-удобни за американците - гузни, безропотни, наведени, готови да предадат и майките си и децата си. С което е изпълнена целта на занятието, на жертвоприношението. Вече са истински еничари. Ще ни вкарат във война по заповед на САЩ и нато, без да им трепне окото.22:35 12.06.2021
40 д р Вирхов
23:07 12.06.2021
41 Камикадзе 🛩
До коментар #33 от "Република":
Остави го него, той е служил в Диванни войски-корпус за бавно реагиране. Диванен воин.01:36 13.06.2021
42 Аз Негодника
10:13 13.06.2021
43 Ветеран
До коментар #27 от "Факт":
Девойчето е "Отварачка"!:) Нали, знаеш какво означава да напуснеш, преди да си изпълнил 15 годишният си договор!:) От това, което е написала разбрах само едно! Жени в никакъв случай не трябва да стават пилоти във ВВС! Дори и да нямат пари ще намерят някой да им плати! П.П!:) Предполагам че знаеш съкращението!:)11:07 13.06.2021
44 НОВИТЕ ЕНИЧАРИ
Принасянето на човешка жертва - престъпно обвързване във висша степен!
Утре ще ни хвърлят във война с Русия по заповед на своите престъпни господари.
Днешни майкопродавци и отцеругатели - утрешни убийци на децата си, на жените си, на целия български народ.
нАТО е вредно за България. нАТО е врагът на България. нАТО съсипва България. нАТО е в състояние да "самоубие" България.
17:19 13.06.2021
45 ВЕДНАГА
18:18 13.06.2021
46 ИНЖ
10:46 14.06.2021