Приветствам подхода на новото българско правителство в отношенията със Северна Македония да наблегне на бизнеса, търговията и транспортната свързаност вместо да затъне в подялбата на царе, войводи и въстания. Но това е дежа вю.
Това коментира във "Фейсбук" Пламен Димитров Петров.
През 2017 г. се изприказваха купища приказки за жп линия и магистрала София-Скопие, а тях ги няма и до днес. Като хора от бизнеса Кирил Петков и Асен Василев бързо ще разберат, че основния проблем е в чисто финансовата рентабилност на тези проекти. Днес бе обявено пускането на авиолиния София-Скопие с уговорката, че тя трябва да бъде субсидирана, защото няма да има достатъчно пътници, които да покрият разходите. Понеже България няма държавна авиокомпания, полетите трябва да се осъществяват от частна. А в Европейския съюз държавната помощ за бизнеса е забранена. Надявам се, че премиерът има идея как да заобиколи тази забрана.
Но субсидията на авиолинията ще струва жълти стотинки в сравнение с парите,
необходими за жп линия и магистрала. Някои си мислят, че българската част от жп линията вече е налична. Това обаче не е вярно. Ако влакът върви по съществуващия железен път от София до Гюешево, пътуването до Скопие сигурно ще отнеме 6-7 часа, никой няма да си го причини. За увеличаване на скоростта е необходим изцяло нов участък от Радомир до Гюешево с 13 тунела (единият, от които дълъг 15 км!) за поне 900 млн. лв. Отделно от Гюешево до границата. За македонския участък пък да не говорим - той минава през още по-труден терен, строителството там върви, но не е много напреднало.
Срещу милиардите, необходими за строеж на новата инфраструктура, стои доста скромен търговски обмен между България и Северна Македония. За 2020 г. у нас са внесени македонски стоки за 593 млн. лв., а износът ни към Северна Македония е за 852 млн. лв. (около 1,5% от целия български износ).
Така че отново опираме до фундаменталния въпрос:
Готови ли са българските власти да платят геополитически бонус, който да покрие липсата на рентабилност на проектите за транспортна свързаност между София и Скопие? Отговорът на това питане е много важен, дори по-важен от това дали България ще даде зелена светлина за предприсъединителни преговори на Северна Македония с ЕС.
* Заглавието е на Факти
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 7777
Коментиран от #7, #19
16:01 19.01.2022
2 Пич
Коментиран от #6
16:06 19.01.2022
3 Майна
16:06 19.01.2022
4 по Ботев
16:06 19.01.2022
5 кнаус 485
16:10 19.01.2022
6 Незнаещ
До коментар #2 от "Пич":
Българите интерисуваха ли го оня,който папите го галеха по главата ?Коментиран от #9
16:15 19.01.2022
7 Чакай бе друже
До коментар #1 от "7777":
След 30години кражби, искаш за 30 дни да станем Швейцария? То с вълшебна пръчица не става! И между другото, вярно ли е че всички комплексари пишат само с главни букви?Коментиран от #17
16:16 19.01.2022
8 пламен
Коментиран от #25
16:20 19.01.2022
9 Определени
До коментар #6 от "Незнаещ":
Идиоти още се интересуват !!?? Гладни , бедни и недоучени , но - победихме , викат !!!???16:21 19.01.2022
10 Мнение
К. Петков трябва да разбере, че душата на народа, вече "клокочи" срещу него. И не е срамно да кажем и напишем отново: ОСТАВКА !!!
16:23 19.01.2022
11 В Киреча
16:23 19.01.2022
12 Диамантената ръка
16:29 19.01.2022
13 Кораб
16:40 19.01.2022
14 Само да питам
16:44 19.01.2022
15 Наблюдатель
16:55 19.01.2022
16 GOCE
Фолксваген 5млрд. евро през 2014,за да не фалира?И ако Кирчо се обърне назад и погледне герба на македонците,ще види планина.Планината е Пирин.
16:56 19.01.2022
17 Чудя се
До коментар #7 от "Чакай бе друже":
До кога ,според теб трябва да чакаме и да ги оправдаваме.Спряха "Хемус"(и те самите казват,че това е магистрала с национално значение),ще правят магистрала до Скопие.Това,ако не е безумие,здраве му кажи.И всеки твърди,че няма рентабилност на връзките с Македония,ама ние -"Едно за главата,друго за краката" или "Всичката Мара втасала..." ,или "На гол тумбак,чифти пищове" и т.нКоментиран от #21
17:09 19.01.2022
18 Галина
17:10 19.01.2022
19 грешка
До коментар #1 от "7777":
този наглец никога няма да подаде сам оставка. С протести дойде и с протести ще си отиде. А поводи за протести колкото искаш - галопираща инфлация по всички направления и тотално обедняване на населението, никакви компенсации за работещите и почти толкова за безработните.17:12 19.01.2022
20 Матей преображенски
17:26 19.01.2022
21 Да не се чудиш
До коментар #17 от "Чудя се":
Тогава ни трябва вълшебник а не Кирчо, бойко Слави или физкултурник! Рим не е създаден за 2 дена!Коментиран от #24
17:31 19.01.2022
22 Този коментар е премахнат от модератор.
23 Не ние катсидатстваме, а СМакедотия.
18:06 19.01.2022
24 Чудя се
До коментар #21 от "Да не се чудиш":
Вече близо година Борисов не е на власт.Новите управляващи абсолютно нищо не са направили,за да кажем--ето започнаха.Занимават се с глупости,от рода на самолетна линия за Скопие.Хората мрат от ковид,мръзнат,гладуват,страхуват се за бъдещето си,а те правят анализи,комисии и най-вече уреждат всичките си роднини и приятели на сладки постове.Кой има експертиза,кой няма--без значение "Простият "народ да чака.Ама до кога Явно като наближава други избори,ще ни хвърлят малко прах в очите...Ама все пак "Не е луд,който яде баницата"18:10 19.01.2022
25 Селянин
До коментар #8 от "пламен":
То Нека се обещае пък кога ще стане боже работа Да хвърлим « менчето с вода « пред самолета и да обещаем Пък може един курс да направи16:26 23.01.2022
26 НАДАМЕ СЕ ПОЛЕТИТЕ ПО ЛИНИЯТА
22:40 18.02.2023
27 ПРЕДЛАГАМ НИЕ ДА ИЗЛЕЗЕМ ОТ ЕС
22:43 18.02.2023