19 Декември, 2022 16:00 1 373 7

Грехът като добродетел

  • емил кошлуков-
  • църква-
  • грях

Лицемерието във вярата ни

Грехът като добродетел  - 1
Снимка: БГНЕС
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Покрай наближаващата Коледа винаги се усилва всякаква благотворителност.

Което е чудесно, не ми се влиза в стария спор защо само по Коледа, не е ли лицемерно това, че през другото време не е така, това е само показност и т.н. Според мен винаги е хубаво, когато хората отварят сърцата си за бедните и слабите. И Коледата е хубава, чудесен повод, не единствен, разбира се. Днес обаче се замислих за нещо друго. Това коментира във "Фейсбук" Емил Кошлуков.

В Деянията на апостолите има една случка, която ме е впечатлила дълбоко. С нея започва пета глава в книгата: Един човек, на име Ананий, заедно с жена си Сапфира, продава своя имот и носи парите на църквата. Той откликва на Христовия призив да даряваме, заедно с много други по това време. От парите, които е взел, запазва малка част за себе си, другото е донесъл на апостолите. И тогава става страшно, ето какво пише точно:

А Петър рече: Анание, защо изпълни сатана сърцето ти, да излъжеш Светия Дух и да задържиш от цената на нивата?

Догдето стоеше непродадена не беше ли твоя? И след като се продаде, не бяха ли парите в твоя власт? Защо си намислил това нещо в сърцето си? Не си излъгал човеци, но Бога.

И Анания, като слушаше тия думи, падна и издъхна; и голям страх обзе всички, които чуха това.

Деяния, 5: 1-5

Той е поразен със смърт за нещо, което е похвално - дарява от своите пари на нуждаещите се. Да, запазил е част от сумата, но защо това да е проблем? Защо да е излъгал Бога, не заслужава ли награда, вместо жестокото смъртно наказание?

Библията ни учи, че и в добродетелните ни постъпки може да се крие грях. Не съм теолог, не искам да навлизам в тази тема повече, но посланието е ясно - ако искаш да направиш добро, недей да увърташ, не прави тънки сметки, както нашия бай Ганьо, който не че вярва като онези прости хорица, ама сегиз-тогиз удря по едно кръстене, нали си спомняте главата ,, Бай ганьо у Иречека". Алеко го е описал чудесно, според мен по-ясно за нас от апостол Петър:

,,Бай Ганьо, преди да почне обедът, начева да се кръсти, хем се усмихва, с което иска да покаже на стопаните, че той не е от онези простите хорица и не че дотам вярва, ама все не е лошо (с дявола сме добре, какво бива и на господа малко тамян да покадим - за зор заман).

- Аз съм леберал, от лебералната партия - пояснява той, - ама сегиз-тогиз удрям по едно кръстене, то не е зле, хора сме... "

Мисля, че и в двете случки има едно и също послание: Лицемерието във вярата ни. Мисленето, че можем да си купим спасение на части, дай ми двеста грама прошка, моля. Че е възможно да избираме парчета от тортата, че може да сме добри, но към когото пожелаем. А в евангелието отново изрично е казано: "Защото, ако обичате само ония, които обичат вас, каква награда ви се пада? Не правят ли това и бирниците? И ако поздравявате само братята си, какво особено правите? Не правят ли това и езичниците?" Матея, 5: 46-47

Сега по Коледа ще се озовем отново в подобни ситуации. Ще даряваме на бедни, но не и на просяци, защото те са мафия, организирана, имат началници, които им прибират парите, знаете доводите. Ще даваме на българчета по улиците, но не на циганчета. Ще дадем на старите клошари, а младите да ходят да работят, бе, здрав, прав, пък седнал да ми проси. С подобни аргументи се сблъскваме всеки път, когато дойде време да решим кой заслужава помощ. И е донякъде обективно, все пак помощта е оскъдна, не може да има за всички. Ние трябва да избираме, нали така?

Мисля, че не е така. Точно затова е наказан Ананий. Не защото не дарява, ап. Петър му го обяснява много добре. И нивата, и парите са били негови, не е длъжен да помага, това е по собствена воля. За алчните и богатите, които не помагат, вече знаем, трябва да намерят начин да прокарат камилата през иглени уши, иначе горко им. Обаче за даващите е поуката тук, за тези, които в своята добродетелност носят пристрастие, лично доволство.

Ние не даваме, за да ни е приятно на нас. Даваме, за да помогнем на другите, дори да не са ни приятни. Иначе е просто духовна проституция, плащаме си за удоволствието да се чувстваме много добре, милосърдни и състрадателни. Към българчета, към мили старици, към синеоки и т.н.

Не знам, просто се замислих по темата, ей така. Коледа идва, хубаво е, ще ми се да сме добре и добри към всички.


Поставете оценка:
Оценка 1.7 от 11 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 ти ли ше говориш

    15 3 Отговор
    за лицемерие? Унищожител на демокрацията с най-комунистическите предложения за промени в законите срещу обществото, със среден пръст в ефир и прахообразното приятелство с ицо хазарта, сигурно от това си станал набожен повечко кошлю комунето
  • 2 Хихихи..

    9 3 Отговор
    Кажи ся,фашист Емчо,ще даваме ли оръжие на свастиките по Коледа?
  • 3 вярващ

    11 2 Отговор
    Статията е направо лицемерна на фона на човек, който сам си признава, че не е богослов но в същото време се опитва да тълкува Евангелието от върха на собствената си камбанария досущ като сектантите и еретиците, като съвсем ясно е казано че: Евангелието е изтълкувано от св. Отци на Църквата( това е Православната църква, която е Църквата Божия) със Св Дух, всичко останало, което не е от това е от Лукавия!

    Коментиран от #5

  • 4 Айде

    3 0 Отговор
    Кошлуков, спри да даряваш на властта!
  • 5 Макарон

    0 1 Отговор

    До коментар #3 от "вярващ":

    Никъде в писанието не пише за "Православие" и ако ди мислиш, че групата с твоята табелка е най-разбиращата, живееш в заблуда.
    Делене на вярващите е имало още по времето на ап. Павел, койъо се принуждава да попита дали Кифа, Аполос или Христос е умрял за грешниците(явно е имало деление на Кифовци и Аполосовци).
    Така че, на твое място бих се замислил, ако моята Православна вяра има ДОПЪЛНИТЕЛНА КНИГА С КАНОН, дали по-скоро на приличам нс мормоните - американската секта -, която също си има СОБСТВЕНА книга, кояъо се изучава освен Писанието.
    Ако това не стига, запитай се къде между Битие и Откровението на Йоан пише за паленето на свещи за мъртвите, "Задушница" и правенето на курбан, при положение, че ясно е записано,, че Христос е пасхалното агне, перфекънатс жертва, за да няма нужда хората вече да птинасят в жертва животни за опрощение на греховете си?
    До тук с "Православието", ако може човек да се самосезира, сам ще види колкото се е отклонило "Православието" от ПРАВО-то.
  • 6 Да знаете

    1 0 Отговор
    Само по голям грешник от мене може да напише, че греха е добродетел, а аз бая грехове понатрупах и въпреки всичко не виждам нищо добро в тях, като останах само с човешкото удоволствие и фалшиво чувство за самосъхранение от грехопадението.
  • 7 МАЛКА пенсИЯ

    0 0 Отговор
    ИГНАЖДЕН Е!За първи път,от около50,60г,не пуснах,паричка,в кутията,за дарения.ЩОТО,КАТО ГЛЕДАМ,светите отци,с КВИ КОЛИ,ЧАСОВНИЦИ СА,НЕ МИ СТАНА ХУБАВО.Ще пусна,ЗА НЯКОЕ,БОЛНО ДЕТЕНЦЕ.