Контрастът няма как да е по-голям: докато пасажерите на круизните кораби се радват на красиви гледки от каютите си, плуват в басейните или пълнят чиниите си от шведските маси, положението на екипажа е съвсем различно.
За хората, които избират круизните кораби за своята почивка, се грижи цяла армия от персонал. Много от работниците дават почти безкрайни смени и делят с колегите си препълнени каюти. Те са далеч от семействата си за по няколко месеца.
"Контрастът между луксозния имидж, който индустрията представя и реалността за работещите на борда, е наистина невероятен", казва Мая Швигерсхаузен-Гют от секция "Авиационна и морска индустрия" на германския синдикат Verdi.
Един от основните проблеми на служителите на круизните кораби е да се справят с работното време, обяснява тя. Въпреки че от 2006 година насам работното време е регламентирано на международно равнище с Морската трудова конвенция, то постоянно се нарушава.
Твърде много работа, твърде дълги смени
Анжела Теберга, професорка по туризъм в Университета Палмас в Бразилия, потвърждава, че трудовите права на работещите на борда често се нарушават. В докторската си дисертация тя разглежда условията на работа на круизните кораби и обръща специално внимание на работното време и количеството работа, която трябва да бъде свършена. Именно това са най-честите причини за оплаквания от работниците.
Въпреки че работните позиции на круизните кораби се рекламират с осемчасов ден и шестдневна работна седмица в открито море, реалността често е по-различна, казва Теберга. Работа по 14 часа на ден, седем дни в седмицата - това е по-скоро правило, отколкото изключение, казва тя. Колкото по-ниско е работникът в йерархията в екипажа, толкова по-вероятно е да работи повече.
През 2019 година в този бранш е имало 554 000 работни места, по информация на Международната асоциация на круизните кораби. През същата година в бранша са били платени общо около 21.4 милиарда евро за заплати. Екипажите на круизните кораби често са съставени от многобройни националности - работещите на борда на много от корабите са от близо 80 страни, съобщават от асоциацията. Голяма част от служителите са от развиващите се държави в Азия и Южна Америка. Хората от Филипините съставляват почти 30% от всички служители на световната корабна индустрия.
За кого си струва въпреки тежките условия
"За мнозина работата на круизен кораб е възможност да спечелят много пари", обяснява Алекс Папатанасис, професор по туризъм и круизен мениджмънт в Университета Бремерхавен. Въпреки че по европейските стандарти заплатите на корабите не са високи, те все пак са значително по-високи от заплащането в родните страни на служителите. Затова и те се примиряват с "много, много тежките условия на труд", казва той. Фактът, че заплатите често не отговарят на стандартите на ЕС се дължи на това, че много круизни кораби са регистрирани в държави, където правилата са съвсем други - като Панама или Бахамските острови.
Няма например кораби, които да плават под германски флаг. Популярните в страната круизи, които се извършват под марката AIDA, са регистрирани в Италия, а тези на туристическата компания TUI всъщност са регистрирани в Малта. Затова и не е задължително минималната заплата на корабите да отговаря на германския стандарт. Достатъчно е да отговарят на италианския или малтийския - поне в тези случаи. Компаниите, управляващи круизни кораби, подбират и държави, където могат да се възползват от не толкова строги данъчни закони.
Работата става все повече
Компаниите, управляващи круизни кораби, си поставят за цел да пускат в експлоатация все по-големи кораби. Професор Таберга забелязва, че съотношението между туристи и екипаж на корабите е все повече в ущърб на служителите. Между 2001 и 2020 година средният капацитет на пасажерите при круизните кораби се е увеличил с 60%, но същевременно броят на членовете на екипажа е скочил само с 44%. А това означава само едно: че служителите имат все повече работа.
Хелге Грамерщорф, национален директор на CLIA-Германия, оспорва твърдението, че на круизните кораби редовно се нарушават международно валидните разпоредби за работното време. "През последните години много неща се промениха в това отношение", казва той. "Политиката на корабните компании е, че позволеното максимално работно време не трябва да се превишава". Сега това се прилага много рестриктивно, добавя той. Системите, които регистрират броя на часовете, които служителят работи, също правят проследяването на работното време прозрачно, добавя той. "Както във всеки сектор на услугите, така и тук сме зависими от мотивирани служители", казва Грамерщорф. "И за да са такива, се отнасяме към тях по съответния начин."
Недостиг на квалифицирани работници
Въпреки това има нужда от подобрения, коментира експертът Алексис Папатанасис. Подобно на много други сектори, и тук има остър недостиг на квалифицирани работници след пандемията от Ковид-19. На компаниите им е все по-трудно да намерят достатъчно персонал за екипажите на корабите. "Индустрията е принудена да предлага по-добри условия и да подобри имиджа си като работодател", казва Папатанасис.
Автор: Йонас Мартини
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 хахахахаха
Коментиран от #2
10:02 31.01.2023
2 Че то това
До коментар #1 от "хахахахаха":
въобще статия ли е!?Коментиран от #6
10:11 31.01.2023
3 психо
а като искат да намерят хора вдигат заплатите и хората ще се върнат...
10:14 31.01.2023
4 Старият морски
Коментиран от #5, #10
10:38 31.01.2023
5 Боруна Лом
До коментар #4 от "Старият морски":
УСПЕХ10:45 31.01.2023
6 Разхищение на всичко
До коментар #2 от "Че то това":
Преяждане Повръщане! Пиене пак повръщане! Тези кораби трябва да бъдат забранени със закон!Коментиран от #7, #9
10:53 31.01.2023
7 Боруна Лом
До коментар #6 от "Разхищение на всичко":
...И ГРОЗДЕТО КИСЕЛО11:00 31.01.2023
8 стар морякъ
13:58 31.01.2023
9 И много
До коментар #6 от "Разхищение на всичко":
СПИН14:15 31.01.2023
10 Фътьо
До коментар #4 от "Старият морски":
Поддържам мнението но до някъде.Бял Кораб черна работа е приказката,но ако някой вярва, че на тези кораби ще се реализираш и ще направиш пари е на грешна посока.Пари се правят на корабите но не пасажерски ами на Танкери Химикаловози и на Газовози. Всичко друго е ала-бала.Аз съм работил 42 годинина танкери ихимикаловози и щастлив се пенсионирах с почти милион евро пенсионен фонд. На пасжерите е друга работата.Тамм екипажа е 30% мъже и 70%жени и ако искаш да се скъсаш от гаджета там ти е мястото.
Не вярвайте на всичко което пишат тук
Коментиран от #11, #13, #14
18:42 31.01.2023
11 Чул недочул
До коментар #10 от "Фътьо":
чудесно е че си си устроил живота след 42 години на корабите. За тези 42 години колко ти се събират на море и вкъщи? Може би 3 към 1. Тоест. - на кораба 33години, в къщи - 9 години. Не е ли малко тъжно? За круизните кораби не е точно така както си мислиш. А и статията е подвеждаща. Записаните изказвания не са много точни. За заплатите: Средно. Капитан - 15-18 х Евро / месец, Офицер - 7-9 Евро / месец. Мияч в кухнята - 900 долара / месец. Каквото можеш - за това ти плащат. Работното време е ограничено до 12 часа дневно / 7 дена в седмицата с така наречената STCW. Реално се работи по 13-14 часа дневно. ВНИМАНИЕ: на круизните кораби демокрация НЯМА.Коментиран от #12
12:45 01.02.2023
12 Фътьо
До коментар #11 от "Чул недочул":
Ех Момко млади зщо заблуждаваш бедните читатели.Врели некипели приказваш/Капитан 16 -18 хиляди намесец е чиста ил/зия за такива като теб.Ти да не си оттез капитани взимали по толкоз.Ха-ха ха.За това толкова хора от пасажерите се натискат за танкерите.Раздели на две тока което си написал и това са реалните заплати.Пък аз знам колко съм получавал и ти дори не можеш да си го представиш18:16 02.02.2023
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 Този коментар е премахнат от модератор.