6 Февруари, 2023 07:31 5 395 27

Застрашена ли е марката "Made in Germany"?

  • инфлация-
  • германия-
  • производство-
  • работа-
  • made in germany-
  • инженери-
  • трансформация

В Германия трябва да се извърши мащабна цифрова трансформация, която изисква цяла армия от инженери

Застрашена ли е марката "Made in Germany"? - 1
Снимка: Shutterstock

Германските инженери се славят по цял свят с високото качество на работата си и със своята иновативност. Днес обаче марката "Made in Germany" е застрашена. Причината - интересът към техническите специалности във Федералната република спада. Броят на студентите, които получават университетски дипломи в областта на математиката, инженерството, технологиите и науката (накратко MINT на немски) е намалял с шест процента само за една година.

Като дете Роберт Вайс обичал да помага на баща си да ремонтира коли. Това е и една от причините деканът на Факултета по машинно инженерство и мехатроника в Университета за приложни науки в Карлсруе да реши да стане инженер. Преди да се насочи към научната сфера, Вайс е работил в железопътната и в автомобилната промишленост.

Той с неохота потвърждава, че студентите вече не се интересуват толкова от техническите специалности. Ако преди пет години за всяка позиция в неговата програма са се конкурирали по седем кандидати, днес броят им е спаднал до трима. "Това наистина е плашещо", признава той. При това не става дума за проблем само за университета. "Ако няма достатъчно инженери, това се отразява и на индустрията, и на икономиката, и на Германия като цяло."

320 000 специалисти по-малко

Населението на Германия намалява, а същевременно много инженери и технически специалисти излизат в пенсия. В страната трябва да се извърши мащабна цифрова и екологична трансформация, която изисква армия от работници, квалифицирани в областта на IT, инженерството и други технически области. Само миналата година е имало недостиг на 320 000 специалисти в областта на MINT, посочва Германският икономически институт.

"Дисциплините от специалностите MINT все още не получават признанието, което заслужават заради икономическата и социалната им значимост", пише Министерството на образованието и научните изследвания в план за действие, насочен към повишаване на интереса към тези специалности.

"В момента натискът за иновации е огромен и за целта има нужда от такива специалисти, въпросът е дали Германия може да ги осигури", коментира Аксел Плюнеке от Германския икономически институт. "Ако не може, или конкурентоспособността ще понесе удар, или компаниите ще трябва да се местят по-масово в други региони", предупреждава той.

Автомобилната индустрия вече не е това, което беше

На интереса към MINT влияят много фактори, като намаляването на броя на студентите в тези специалности е само един от тях. Сътресенията в автомобилния бранш, в който популярни работодатели като BMW, Volkswagen и Mercedes-Benz напоследък изпитват трудности при преминаването към електрически двигатели, също играят роля. "Хората не са сигурни дали искат да работят в тази сфера", посочва Вайс. "Автомобилът вероятно вече не е така завладяващ, колкото беше в миналото."

Демографските промени са друга важна част от общата картина. През последните 10 години в Германия се наблюдава ръст в дела на учениците, пристигнали в страната със семействата си, казва Плюнеке. Езиковата бариера и недостатъчната подкрепа за нуждите на тези ученици обаче не помагат за решаването на проблема със MINT. "Това със сигурност е провал на образователната политика", смята специалистът.

За специалистите от чужбина не се прави достатъчно

"Индустрията ще трябва да търси инженери от други държави", казва Вайс. И това до известна степен вече се прави. Плюнеке дава за пример високото ниво на миграция на хора с технически специалности. През последните 10 години индийците, работещи в областта на инженерните или компютърните науки в Германия, са се увеличили от около 3800 до 25 000 - скок с 558 процента.

Специалистите от Египет, Тунис и Мароко също стават все повече. Но трудовата миграция далеч не е лесна. В момента правителството се опитва да рационализира процеса за квалифицираната работна ръка. Бюрократичните пречки и недостатъчната дигитализация могат да принудят чужденците да чакат с месеци преди да получат право да работят в Германия.

Забавянето представлява истински кошмар и за производителите. Липсата на работна ръка може да означава по-голям натиск върху наличния персонал, по-ниска производителност и риск от загубата на поръчки в полза на все по-конкурентни играчи като Китай. Винаги съществува и възможността самите германски таланти да потърсят реализиция другаде.

"Затова Германия трябва да бъде привлекателна", отбелязва Плюнеке. "Защото хората могат да напуснат. И други части на света са хубави."

Автор: Кристи Пладсън


Поставете оценка:
Оценка 3 от 23 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Санко

    50 3 Отговор
    Ще дойдат на нашто дередже, у махалата е пълно с индЖинери...
  • 2 Сега

    31 3 Отговор
    Ще изместят цялото производство в фащ и край....
  • 3 Някой

    42 2 Отговор
    Да, даже е почти сигурно, че ще стане бутикова. С тази безумна политика си докараха проблеми и високи цени на енергоносителите.
    Предприятия напускат Германия в посока Китай и САЩ.
  • 4 Урюрвкос

    8 16 Отговор
    ако гръмне тръбите на "силата на Сибир" Китай ще стане още силен и конкурентен играч
  • 5 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    47 1 Отговор
    "Джермани"
    БЕШЕ
    символ за качество,
    БЕШЕ
    ‼️‼️‼️‼️
  • 6 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    28 3 Отговор
    Сименс ядоха дръвцето с китайските си ДжиЕсЕм--и ‼️
  • 7 Край

    47 5 Отговор
    Германеца не може да прави климатици/термопомпи, телевизори, смартфони и ел. коли, самолети и ракети. Демек нищо от съвременната техника. Високите технилогии са с двойно предназначение и за това им са забранени от окупатора - САЩ.
  • 8 Дара

    48 4 Отговор
    Германия е на издъхване. Това не е вече Германия. Жалко.

    Коментиран от #11

  • 9 Наско

    38 1 Отговор
    Е поне ще започне масово четене на корана. Ще има нужда от много каски, като се молят и бият челото в земята.
  • 10 БеГемот

    37 2 Отговор
    Те инженерите чакат на българската граница наще бизнесмени да ги превозят с бусовете...няма страшно...
  • 11 Ти за Германия

    2 16 Отговор

    До коментар #8 от "Дара":

    Не се тревожи!
  • 12 Механик

    38 3 Отговор
    Тая марка я няма много отдавна. Много, много отдавна изчезна и прословутото понятие "немско качество".
    После, още дълги години, по инерция се споменаваше за това "немско", но в последно време никой не говори за това.
    Родените след 95-та, изобщо не помнят понятието "немско" и само някой "дърт белоглав орел", живеещ във фалшивата романтика на 80-те години, все още вярва в това .
  • 13 българина

    39 3 Отговор
    първо отдавна този надпис нишо не значи, напротив, знак за измама е, второ дали броят на студентите не в право пропорционален на броя на неетническите германци.... Ние 500 г искахме да ги изгоним те си ги вкараха сами. Сега ще разберат хубаво ли е....
  • 14 Застрашена?

    24 2 Отговор
    Мнооооого отдавна сте в кереча,за жалост.
    Мързела стана основна черта на германеца.
    Но както сте я подкарали, скоро Алтернативата ще вземе властта и виж се пръкнал някой, може и да е без мустачки.
  • 15 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 16 За протокола

    26 0 Отговор
    Инженерните специалности не са на мода. Един посредствен адвокат или зъболекар печели в пъти повече от един добър инженер. Да не говорим за разни политици, PR-и, манекенки и т.н.
  • 17 Факт

    9 4 Отговор
    След ПСВ Германия е разорена и абсолютно бедна страна с огромна инфлация.Германците нямат какво да ядат и се произвеждат фалшиви продукти-маргарин,кафе от цикория,и тнт.В Англия тези продукти се обозначават с прословутия надпис"Made in Germani",тст фалшива(имитираща)стока.Така,че надписа не е повод за гордост.
  • 18 нпо агент

    12 0 Отговор
    отивайте в афганистан, бангладеш,сирия,африка и др.високорадвити държави и от там със самолети ги прехвърлете у германистан..така ще спасите България от набези на тези ценни специалисти..Германия вече я няма...
  • 19 свидетел

    11 0 Отговор
    Германия приклчи отдавна, но тепърва ще го разбере !
  • 20 свидетел

    8 1 Отговор
    .....и когато го разбере, ще се появи алтернатива на оня с обратния перчем....
  • 21 Ауслендър

    12 1 Отговор
    Винаги по-голямата част от немските индЖинери са били внос, но сега започва да става фрапиращо.
  • 22 гастарбайтер

    12 2 Отговор
    Това е само върхът на айсберга, следва сгромолясване на прословутата социална система като бурките започнат да вадят на конвейр талибанчета.
  • 23 Ма верно ли...

    6 1 Отговор
    ...не става само с IT и турски гастарбайтери. ..въх, кЪк сЬ изненадАх. Ах!
  • 24 антрашпиц

    4 1 Отговор
    Вече марката ще бъде маде ин тюркеамзанъ...
  • 25 Месершмидчо

    4 9 Отговор
    Германия си е Германия !
    Цървулковци нейдни !
  • 26 Кило

    2 1 Отговор
    Европа изцяло е на изкуствено дишане . Най - готините неща се отавят в Китай . Погледнете ай фона си , на хартия е създаден в Калифорния , но реално в Китай . Черната и бялата техника 99% направена в Китай . Китай не произвеждат боклуци , Китай произвеждат това за което им се плати . Искаш евтин телефон правят евтин телефон , искаш ай телефон правят го и си плащал цената . Инструментите факом , едни от най добрите с доживотна гаранция Франко американски вече се правят в Китай . Европейско-японско-американското качество е минало. Не струва и 5 стинки
  • 27 Бат Влад

    2 0 Отговор
    Надежда значи има. Ако няма достатъчно идиоти които да ви провеждат измислената зелена реформа , Германия а следователно и Европа ще отцелее. От друга страна оплакването за недостатъчно вносни инжинери особенно от Египет,Тунис и Мароко показва колко извратена е пропагандата на неолиберализма. Германските граждани доста си изпатиха и продължават да патят от наводнилите страната им ,,инжинери,, от Египет, Тунис и Мароко. Страни известни с всичко друго но не и с наличието на ,,инжинери,,.
Новини по държави: