Съставът на „Пътна полиция” е изключително малък. Това е причината да няма достатъчно контрол по пътищата у нас. Само за 3 месеца на тази година са издадени над 600 000 фиша за нарушения. В повечето случаи говорим за младежи на възраст от 18 до 24 години. Как да се справим с инцидентите на пътя? Пред ФАКТИ говори бившият шеф на КАТ Тенчо Тенев.
- Г-н Тенев, всеки ден говорим за тежки катастрофи, говорим за пътна безопасност, виждаме полицаи на пътя, но ефект няма. Защо е така…
- Виждаме полицаи на пътя, но те не са достатъчни. Просто нямаме нужното количество пътни полицаи на пътя. Преди дни станахме свидетели на тежко пътно-транспортно произшествие на пътя София-Самоков. Край Кокаляне се удариха лек и товарен автомобил. Жена и дете загинаха на място в лекия автомобил, а не след дълго и шофьорът на лекия автомобил, който бе откаран в болница, почина. Поднасям съболезнования на семейството и близките им. По този повод си направих проучване и се оказа, че от началото на годината досега имаме с 5 убити повече и 55 ранени повече спрямо миналата година за същия период. Това означава, че се увеличават тенденцията на загинали и ранени по нашите пътища. И тази тревожна статистика важи най-вече за територията на София, Пловдив и по-големите градове. Просто липсата на човешки ресурс на пътната полиция, малкото хора, които работят в „Пътна полиция“, водят до това да няма пълен контрол по нашите пътища. Също според друга статистика най-много инциденти с убити и ранени се случват по първокласните, второкласните и скоростните пътища - където усилията на „Пътна полиция“ са по-малко. По магистралите, където „Пътна полиция“ насочва по-големи усилия, имаме много малко инциденти. Но ситуацията е следната. В едно малко Районно полицейско управление катаджиите са двама, например. Единият е на работа, а другият почива. Когато е на работа катаджията, той е заедно с колега от „Охранителна полиция“. Те изпълняват и дейности по охрана на обществения ред, други задачи и много малко време им остава да упражняват и пътен контрол. Скоро се дадоха малко повече правомощия на колегите от „Охранителна полиция“ и те да работят на пътя, но те не могат да работят по всички направления като „Пътна полиция“. Не могат да работят с радари, скоростомери, проверките за алкохол и упойващи вещества. Просто няма достатъчно хора и това е причината да няма достатъчно ефективен контрол. Глобите вече започнаха да се увеличават, което е добре, но трябва да се увеличи и събираемостта.
- Как да се увеличи събираемостта…
- Чрез държавната администрация. Когато отиде един човек да му вършат някаква услуга в държавната администрация, да му излезе, че има неплатени глоби. Докато не си плати глобите, да не може държавната администрация да му извърши услугата. Просто е. Отивате да си плащате данъците, хоп, имате 2 фиша, плащате ги и после си плащате данъците. Отивате в кадастъра да си вадите скица на имот, същото.
- Това си го говорим от колко години, но нищо не се случва…
- Не се случва, защото няма воля. Смятам, че сега, ако се избере редовен кабинет и има редовно правителство и ако имат депутатите желание, нещата могат да се задвижат много бързо. Колкото по-бързо започнат водачите да усещат глобите, толкова повече ще се замислят дали да правят нарушения.
- Но има и друг проблем. Когато се събират парите от глоби, къде отиват. Влизат по сметка на МВР и после…
- Това също е голям проблем. Парите от глобите, които се събират, би трябвало голяма част от тях да са във Фонд „Пътна безопасност“ - да се купуват камери, да се купуват нови автомобили, да се оборудват полицаите, да им се увеличат заплатите. Преди време си направих едно сравнение какви са заплатите на нашите полицаи, които работят на пътя, и какви са на гръцките полицаи. Българският полицай на пътя взима около 7500 евро годишна заплата. Гръцкият полицай получава 18 000 евро. Да не говорим, че германският полицай на пътя получава над 50 000 евро.
- Да, но нито в Гърция, нито в Германия минималната заплата е 350 евро…
- И това е така. Не го отричам, но и точно заради тези неща ние сме на дъното в тази мрачна статистика с най-много загинали на пътя. Само Румъния е след нас. В България на 1 милион жители имаме 85 загинали, а при румънците са 91. Най-малко загинали има в Малта и Швеция – 21 и 25.
- Скоро се лансира една акция за доброволна проверка за алкохол и наркотици по бензиностанциите. Как гледате на това?
- Супер е. Примерно, решил съм да пътувам, а вечерта съм изпил две бири. Няма нищо лошо на първата бензиностанция да се проверя. И ако ми показва, че имам алкохол в кръвта, да спра, да почина или някой друг да поема управлението. Съветвам хората, ако имат възможност, да си купят такива тестове и да се пробват вкъщи. Ако им отчете, да не се качват в колата. Виждаме колко голяма част от тежките произшествия се случват с дрогирани и пияни водачи.
- А кой ще ги плаща тези тестове…
- В момента това е доброволна кампания, в която се предоставят тези тестовете безплатно. Ако човек има желание да се проверява, има как да го направи. А и може да се заредят аптеките с такива тестове и те да бъдат достъпни. Просто инициатива да е в хората. В тази връзка ми се иска да обърна внимание и на друг голяма проблем - с младите водачи, които нарушават Закона да движение по пътищата. Говоря за младите водачи между 18 и 22 години, които са доста буйни, с много адреналин в кръвта, бързо карат, управляват мощни автомобили и така идва големият проблем. Правят тежки пътно-транспортни произшествия. Интересно е, че младите жени - между 18 и 22 години, правят три пъти по-малко нарушения, ако ги сравним с мъжете. По-внимателни са, съобразяват се със скоростта. Явно тук е много важно темата за безопасността на движението по пътищата да се поставя като тема в първоначалното училище, в средното училище, да има уроци по пътна безопасност. Също така не е лошо в Закона за движение по пътищата да се въведе ограничение хора от 18 до 22 години да управляват коли, които са, примерно, до 100 конски сили максимум. Това също ще ги ограничи да карат бързо. Такива неща ги има в другите държави. От тях може да се вземе опит - от Германия, Франция, Испания, и да се запише в нашия Закон. Например, в Испания контролните точки за млади водачи са 9. При две нарушения - без колан или говори по телефона, остава без книжка. Докато при нас не е така. У нас 80% от шофьорите си говорят по телефона. И защо после често ставаме свидетели на верижни катастрофи. Не спазват дистанция, говорят по телефона, но никой не си признава. Като отидеш при него, телефонът му е в краката, а той ти казва, че натиснал спирачките, но колата поднесла. Всичко това е въпрос на възпитание и манталитет. Просто темата за пътната безопасност трябва да е всекидневно във фокуса на обществото, а не само да говорим за тежки катастрофи. Нека да показваме и добри примери как да бъдем по-толерантни и съвестни водачи на пътя.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Родители
09:05 27.04.2023
2 ГОЛАТА ИСТИНА
09:07 27.04.2023
3 замислен
09:08 27.04.2023
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 99 коня
09:11 27.04.2023
6 Стар глупак
Коментиран от #89
09:12 27.04.2023
7 Джони
09:13 27.04.2023
8 Аве
Коментиран от #38
09:14 27.04.2023
9 Тошко
Глупости за лаици и чешане на езици.
09:15 27.04.2023
10 РЕАЛИСТ
09:15 27.04.2023
11 Този коментар е премахнат от модератор.
12 Дидо Д
Коментиран от #13
09:16 27.04.2023
13 Последния Софиянец
До коментар #12 от "Дидо Д":
За да имат работа много ясно. Ако се глобяваше всеки нарушител ще стане масов бунт и КАТ ще бъдат изметени. По мои изчисления едва към 10% от шофьорите са без нарушение. Това е България, не сме ЕвропаКоментиран от #65
09:19 27.04.2023
14 Не броят на Конете под капака...!
09:20 27.04.2023
15 Демократично мислене
09:20 27.04.2023
16 светльо
09:21 27.04.2023
17 Nехиs
Коментиран от #51
09:22 27.04.2023
18 пешо
09:22 27.04.2023
19 Дискирм
Коментиран от #33, #40
09:23 27.04.2023
20 ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ
09:23 27.04.2023
21 Мъка мъка
09:26 27.04.2023
22 Джамбaза
Тя се достига в определени условия и в голяма степен касае ускорението, а не скоростта, с която се движи автомобила.
По-скоро трябва да се обърне внимание на факта, че от всички участници в движението - пешеходци, автомобили, водачи, собственици на пътища, застрахователи и контролни органи, задължения имат само автомобилите и водачите.
09:26 27.04.2023
23 Въй
09:27 27.04.2023
24 седрфтгхуй
Как е при мелкобританците- всеки може да кара каквото си ще, но застраховката е ПЕРСОНАЛНА (не на автомобила) и покрива щети по конкретна схема включваща и мощност на колата, и къде се кара, и кога ще се кара, и колко пробег ще правиш горе-долу...
Опитен шофьор без нарушения (щото и те се взимат предвид) може да кара някое М5 или АМГ със 700 коня и ще плати примерно 1000 паунда застраховка- на младежа взел вчера книжка никой не му забранява да кара същото М5 или АМГ, просто 85% от застрахователите изобщо ще откажат да му направят застраховка, а другите 15% ще му обявят примерно 15 000 паунда цена...
Към това добавяш и здрав контрол и я наказания за нарушителя и готово- 80% от проблемите са решени
09:27 27.04.2023
25 Как може да говорят
Коментиран от #34
09:27 27.04.2023
26 ИВАН
09:29 27.04.2023
27 ньид
09:32 27.04.2023
28 Българин
Коментиран от #32
09:34 27.04.2023
29 Защо е добре
09:35 27.04.2023
30 Селянин
09:35 27.04.2023
31 Леля Гошо
09:38 27.04.2023
32 Румен Американеца
До коментар #28 от "Българин":
Ако искаш карай и тортолетка, на кой му дреме?09:40 27.04.2023
33 Добавяне
До коментар #19 от "Дискирм":
И да са може би джендъри с обезкосмена зона бикини или пък хетеро ,брада и бръснато краче...09:40 27.04.2023
34 ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ
До коментар #25 от "Как може да говорят":
Ако детето ви има мощна кола....И не искате"да бъде открадната" защото ще го нараните....Издебнете момент когато сте сами с автомобила и сложете под педала на газта дървено трупче.така щото колата да развива максимум 130-140.....това може да го прави и шофьор който се усеща,че скороста го УВлича.Неуравновесените се познават на пътя по начинът на придвижване..На правите са много бързи,а в Завоите на баир са на спирачки....Когато има голяма разлика в скороста на права и завои........Паазиш се от такъв.......не го наближаваш!Коментиран от #46, #50, #53
09:41 27.04.2023
35 Ка Морган
09:42 27.04.2023
36 Исторически парк
09:43 27.04.2023
37 Ръбестаки
09:45 27.04.2023
38 Ка Морган
До коментар #8 от "Аве":
Защото в Гърция полицаите не се крият по храстите, а винаги полицейската кола е със запален двигател и винаги работещи светлини /самото присъствие винаги респектира/. В Гърция задължително, ще ви глобят, ако карате по-бавно от разрешеното и правите колона!Коментиран от #58
09:49 27.04.2023
39 Защото...
09:49 27.04.2023
40 ЛГБТ++
До коментар #19 от "Дискирм":
Ъм ний но ши каръми... Безмоторни тротонетки ли?09:55 27.04.2023
41 Павел пенев
10:01 27.04.2023
42 Лукреция
10:04 27.04.2023
43 Механик
И как КАТ ще мерят "конските сили" на пътя? Щото една серийна кола със 100 коня, лесно може да стане 150, при това без да и личи на външен вид.
Имам чувството, че тия в КАТ ги събират с конкурс по умствена изостаналост.
10:08 27.04.2023
44 Механик
Научете катадийските олигита, да спират колите не само за светлини и колани!
Гаменското държание на пътя е видимо от километри. Просто спирайте тия които карат застрашително. После яки глоби, лишаване от правомощия и пр. Толкова е лесно. А не само да ми се криете като шумкари из храсталаците.
10:10 27.04.2023
45 Този коментар е премахнат от модератор.
46 Механик
До коментар #34 от "ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ":
Написал си пълна дивотия.И какво става с това трупче под газта, когато детето ти изпреварва ТИР и точно преди да приключи маневрата, пред него се появи друг автомобил? Ако натисне газта до край, ще завърши маневрата, ама то не може, щото има трупче отдолу. А ако натисне спирачката, няма да има време да се върне зад камиона.
Както си казал в предния си коментар, ускорението е важно. Щото и с трупче под газта в града и на 2-ра, съвременните автомобили могат да развият за нула време 100 км/ч.
Коментиран от #54, #82
10:17 27.04.2023
47 комшията
Коментиран от #52
10:19 27.04.2023
48 Аз съм ви правил
Коментиран от #76
10:22 27.04.2023
49 дядо йоцо
Коментиран от #70
10:23 27.04.2023
50 Ами ДА...!
До коментар #34 от "ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ":
За по-ефективно, му подложи твоята празна дървена глава под педала на газта...10:26 27.04.2023
51 САП
До коментар #17 от "Nехиs":
И на колко години трябва да е придружителя, или с колко изминати километри, или с колко стаж зад волана, или колко и какви наказания може да има.Придружителя не решава нищо! Най - много да увеличиш бройките на загиналите.
Няма ли отговорност в главата на задкормилното устройство нищо не помага.
Ни хилядите системи за безопасност.
Ни полицаите на пътя.
Ни камерите.
Ни глобите.
Няма ли последствия и неотменност на наказанията нищо не помага.
Аз съм учил директно за категория "С" професионална. Реално книжката я изкарах 17г и няколко месеца. Взех на 18г. и 1ден. Преди над 20 години. Колите реално нямаха никакви системи за безопасност.
Всяка система за безопасност те прави невнимателен и без отговорен на пътя.
За начинаещи колите трябва да са без камара системи за помощ при управлението за усетят колко лесно се губи управление и контрол.
Реално в момента новите водачи на МПС никога не свалят "помощните колела"(изключват системите за помощ) и не правят връзка между пътната обстановка от вън и поведението на колата. Или в най-добрия случай е изкривена за заради помощните колела.
Дадена система е сработила е ми и какво от това - "нищо не станало" - и аз си продължавам така.
10:26 27.04.2023
52 Име
До коментар #47 от "комшията":
Проблемът е в мощността зсщото тя е предпоставка тоест преди да се случи дадено събитие а наказанието е постфактум10:28 27.04.2023
53 Върховна простотия!
До коментар #34 от "ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ":
Написана от ,,шахматист-гросмайстор"...🤣😝😆😉😂👍👏🍌🍌🍌...!10:29 27.04.2023
54 Този коментар е премахнат от модератор.
55 Име
10:32 27.04.2023
56 Този коментар е премахнат от модератор.
57 тозишибансайт
10:33 27.04.2023
58 Българка
До коментар #38 от "Ка Морган":
Не е само това. В Гърция въведоха доста добри закони от които може да се поучим. Глобите са подобни на нашите, съобразени с техните заплати, НО тука идва разликата. В Гърция е криминализирано даването на подкуп, а взимането от служебно лице е още с по-тежки последици. Доказано със запис, или свидетелски покадания, взимане на подкуп (без значение от размера) от полицай , се наказва с 5 години лишаване от свобода (ефективно) + лишаване от осигуровки за пенсия за годините които е работил в полицията. Въведе ли се у нас, думичките "и ся ко ши праим" ще изчезнат. Знаеш си , глобата си е глоба, на хранилка или не , правеш ли нарушение, глоба. Има още нещо хуцаво в Гърция, камери (кутиики) на всякъде. Дали има истинска камера, никой не знае и заради това кара с разрешена скорост. Това за глоби за бавно каране е супер предложение, приветствам.10:38 27.04.2023
59 боко тиквата
10:43 27.04.2023
60 Камион
10:46 27.04.2023
61 Игнат
10:52 27.04.2023
62 Този коментар е премахнат от модератор.
63 Яверт
11:37 27.04.2023
64 БГ жител
А това за раговор по телефон вече е много глупаво ! В съвременните автомобили с големи дисплеи и хиляди функции , които ги активираш с многоктратни натискания, телефона е най-малкото нещо, което те разсейва в движение !
11:46 27.04.2023
65 Петър Стоянов
До коментар #13 от "Последния Софиянец":
Интересно как ги изчислихте г-н/г-жо Последния Софиянец?По Ваши изчисления едва към 10% от шофьорите са без нарушение.
11:46 27.04.2023
66 Ефрем
11:52 27.04.2023
67 ГЕРБ=БСП=ДПС
Тази глупост я е предложил някой, който е виждал автомобил само на снимка. Днес дори 3 цилиндровите 1000 кубикови двигатели са с по 110-140 к.с. Нормален 2 000 кубиков автомобил днес е 150-200 к.с. Но са добре е на младите шофьори 18-22 годишна възраст, дори до 25 годишна възраст да им се забранява да карят автомобили с двигатели по-големи от 2000 кубика.
Или, ако са електромобили или хибриди да им се забранява да карат явтомобили над 200-230 к.с. сумарна мощност. Защото заради батериите автомобила е по-тежък и е нужна повече мощност.
Коментиран от #69
12:04 27.04.2023
68 не за младежи
12:06 27.04.2023
69 ника ти е правилен
До коментар #67 от "ГЕРБ=БСП=ДПС":
но аз карам 2000куб. - 280 коня. това определено не е кола за младежи и хора без опит12:08 27.04.2023
70 ГЕРБ=БСП=ДПС
До коментар #49 от "дядо йоцо":
"това за младите шофьори да карат автомобили до100 конски го пиша по форумите от десетина години насам"Господине влезте в крак с днешното време, за последните 10 години мощности на двигателите нарасна двойно при същия обем на ДВГ. Така че днес на пазара няма нов автомобил с мощност под 110-150 к.с.
12:12 27.04.2023
71 Кривоглед
12:15 27.04.2023
72 Ония с Фордо
12:52 27.04.2023
73 СЗО
13:00 27.04.2023
74 Хаха
13:35 27.04.2023
75 Поздрави от Англия
Коментиран от #77
13:39 27.04.2023
76 Този коментар е премахнат от модератор.
77 Поздрави
До коментар #75 от "Поздрави от Англия":
На добро място си. Камери на всеки километър. Лека и безаварийна!Коментиран от #78
14:11 27.04.2023
78 Поздрави от Англия
До коментар #77 от "Поздрави":
Камерите са предимно в Лондон заради високия брой мигранти със съмнително минало, на всеки 300 метра всъщност, във всяка алея и парк, ако мислиш да вандалстваш, крадеш и убиваш ще те хванат бързо. Единственото дразнещо нещо тук е многото богати жени, с които българче няма никакъв шанс дори да се запознае. Като ме минат 16-17 годишни по 10 пъти на ден с порше или богати се чувствам като африканците тукКоментиран от #79
14:23 27.04.2023
79 Поздрави
До коментар #78 от "Поздрави от Англия":
Малко и пребивавал в Кралството.Коментиран от #84
14:40 27.04.2023
80 ДЪРТИЯ
14:59 27.04.2023
81 някой
15:02 27.04.2023
82 ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ
До коментар #46 от "Механик":
На теб ще отговоря .Колата до 140ускорява ,а над 140няма работа.Ще свикнеш да я караш и така ганчооовца!Дори такъв шофьор като мен,като седне в нова кола и му трябва поне половин час за да я разбере,а такива като теб и цял живот няма да му стигне да разбере.Вместо да се замислиш,ти се правиш на мъж!16:24 27.04.2023
83 Шофьор
16:49 27.04.2023
84 Поздрави от Англия
До коментар #79 от "Поздрави":
Визата ми е за 10 години, успех и на вас там дано се оправите! Тук книжка се взима на 15 години и 9 месеца, единственото ограничение е колко скъпа кола можеш да си позволиш. Проблема е при вас.17:23 27.04.2023
85 1944
18:36 27.04.2023
86 м-р
19:05 27.04.2023
87 гост
Вижте как е в САЩ, присмивате се, кравари били, ама законите са им железни - не си плащаш глобите, при следващо спиране си в ареста и гаранцията ти е в размер на глобите плюс всички административни разходи. Не е като у нас, арестуван за присояване на милиони, а гаранцията му 5х.лв., той ги харчи за един уикенд. Системата ни е червива, за да се справи дори с елементарни неща.
19:43 27.04.2023
88 1122
23:51 27.04.2023
89 Гошо
До коментар #6 от "Стар глупак":
Да ама с тоя под 100 че си изпокинат нервите Леле пък на светофара, като им се нареди до тях некой с шестак ,дето отлепва директно със 10002:12 28.04.2023
90 За протокола
Колкото до ограничаването мощността на колите на младите шофьори, това не е решение. С кола с 60-70 к.с. можеш да направиш също огромни поразии. Трябва да се подобри контрола, да започнат да се приемат клиповете от видеорегистраторите за доказателство, да се направят законови промени така, че грубите и системни нарушители да се вадят от движението.
Много може да се направи, но у нас се предъвкват само 2-3 нещица - обучение, по-високи глоби и май е само това.
14:07 09.05.2023
91 Българин
10:28 11.05.2023
92 Този коментар е премахнат от модератор.
93 ганю
ама за конете в европа е до 75 коня за млади шьофьори
15:58 11.05.2023
94 ганю
16:07 11.05.2023