Днес медиите продължават темата за срутените мостове в Царево. Очевидно е, че някъде нещо не е наред. Но къде? Какво ли би казал майстор Колю Фичето? Да си припомним една известна и стара история. Понякога човек трябва да си припомня старите поучителни истории.

Строи Колю Фичето моста при Бяла. Пашата го плаща… Но преди да плати, пашата изразил съмнения за здравината на моста с идеята да няма плащане. Колю Фичето му предложил да събере цялата си налична войска, заедно със снаряжението си от оръдия, топове и всичко останало и да минат по моста. Събрал ги пашата, тръгнала войската по моста, от двете страни на реката се събрал народа да гледа какво ще се случи, а Колю влязъл в реката и застанал под централната арка - мястото, където се предполага, че е най-критичната точка на един мост. Преминали през моста - а той стои в цялото си великолепие. Народът ликувал с гръмки викове. Излязъл Колю Фичето от реката, застанал пред пашата, а той го питал: - А бе, ефенди, ти защо жертваш живота си за един мост?! И майсторът му отговорил: - Защото, ефенди, един ден, когато мене и тебе няма да ни има, мостът ще е тука и хората ще минават по него. И като минават няма да питат кой го е платил, а ще питат кой го е построил. И като им се отговори кой го е построил, пак ще питат: А този човек от чий род беше? И ще им отговарят: От българския… Ей затова го направих, ефенди.
"Защо 200 и 500 - годишни мостове стоят непоклатими като скали, устояли на бури и наводнения десетки човешки живота, а тези, построени в наше време, се рушат като пясъчни кули при първите по-силни дъждове? Дали в миналото не е имало дъждове, снегове и буйни реки, излезли от коритата си? Естествено, че е имало. Просто старите майстори като Колю Фичето са ги правили с мисълта всичко, което са съградили да остане за идните поколения, а днешните гледат само да оправят финансовото си състояние... Това е разликата." /Цитат/

Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Щото се използват
Коментиран от #2
09:31 09.09.2023
2 Така де, нали
До коментар #1 от "Щото се използват":
шефа на фирмата трябва от един или два моста да си направи замък с басейн, как иначе.09:32 09.09.2023
3 киро ал асен бин кокорчев ала буци
Коментиран от #14
09:36 09.09.2023
4 Леля Гошо
09:43 09.09.2023
5 ийасзва
09:43 09.09.2023
6 Тахумба
09:48 09.09.2023
7 тц тц
09:49 09.09.2023
8 Истината съм аз
Такива едно време са ги гонели от селото
Коментиран от #18
09:49 09.09.2023
9 Кольо, Кольо
09:50 09.09.2023
10 Аййййй
09:53 09.09.2023
11 Наблюдател
Коментиран от #20
10:00 09.09.2023
12 Да си спомним и за НРБ
В свое решение от 11 март 1950 г. Политбюро на ЦК на БКП изразява съгласие с предложените условия от страна на Съветското правителство за построяване на мост през река Дунав на определеното място – Русе-Гюргево, както и строителството да бъде възложено на Министерството на пътните съобщения на Съветския съюз.
С Постановление на МС от 25 май 1954 година е решено мостът да се открие за редовна експлоатация на 21 юни 1954 г. с подходящо тържество.
Дължината му е 2,8 км, минава на височина от 30 метра над водата. Изграден е на 2 нива – за влакове и автомобили. Средната част (с дължина 85 м) може да се повдига и да пропуска големи кораби. Мостът е един от двата моста над река Дунав по границата между България и Румъния, която има дължина от около 500 км.
Открит е официално за експлоатация на 20 юни 1954 г., като за времето си е най-големият комбиниран мост (с железопътна линия и за автомобилен трафик) в Европа.
Честит 9 септември! Честит празник българи!
Коментиран от #17, #19
10:04 09.09.2023
13 Гост
10:11 09.09.2023
14 Гост
До коментар #3 от "киро ал асен бин кокорчев ала буци":
Абе, верно, мостът на Бяла пишат и снимат, че е разфасован за някакви ремонти!!! Целият е оголен на снимките.10:13 09.09.2023
15 Павел пенев
Коментиран от #16
10:13 09.09.2023
16 Бачо Киро
До коментар #15 от "Павел пенев":
Мавзолеят беше построен така, че за да го взривят им трябваше повече време, отколкото за да го построят....10:17 09.09.2023
17 Павел пенев
До коментар #12 от "Да си спомним и за НРБ":
Браво за коментара. Чудесна историческа препратка. ЧЕСТИТ ПРАЗНИК 9 СЕПТЕМВРИ НА ВСИЧКИ ЧЕСТНИ БЪЛГАРИ - ПАТРИОТИ. СМЪРТ НА ФАШИЗМА СВОБОДА НА НАРОДА.Коментиран от #23, #26
10:19 09.09.2023
18 Пилотът Гошу
До коментар #8 от "Истината съм аз":
Явно трябва, да не говорим, че и с географията си на вие...10:20 09.09.2023
19 Хохохо
До коментар #12 от "Да си спомним и за НРБ":
Празникът беше преди три дни, на 6 09, следващия празник е на 22 09, нещо си се объркал.Коментиран от #21
10:21 09.09.2023
20 Пилотът Гошу
До коментар #11 от "Наблюдател":
Я да те чуем, кои паднаха?10:21 09.09.2023
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 Духът на времето
10:24 09.09.2023
23 Бабун
До коментар #17 от "Павел пенев":
Смърт на комунизма и русофилията, свобода на народаКоментиран от #24
10:27 09.09.2023
24 Този коментар е премахнат от модератор.
25 Търновец
10:52 09.09.2023
26 мале
До коментар #17 от "Павел пенев":
Да живее международното положение ,!!! Смърт на Фашизма и на неговите врагове ................. дайте да дадем11:04 09.09.2023
27 Този коментар е премахнат от модератор.
28 Този коментар е премахнат от модератор.
29 Ловеч
Асфалтът вече е напукан. Догодина ще трябва пак да го ремонтират май.
13:14 09.09.2023
30 До Наблюдател
14:18 11.09.2023