В края на май 2024 г. мостът над долината на река Мозел в Германия представляваше необичайна гледка - 24 яркочервени камиона бяха паркирани близо един до друг по средата на временно затвореното съоръжение, извисяващо се на 136 метра над земята. С този общ товар от 960 тона трябваше да бъде проверено каква тежест може да издържи мостът, построен преди повече от 50 години. При измервания в началото на 2023 г. в стоманената конструкция бяха открити пукнатини, които на дължина достигат почти един километър.
Мостът над Мозел обаче не е изключение. В цяла Германия до 5 000 моста по магистрали и главни пътища са в толкова лошо състояние, че спешно трябва да бъдат основно ремонтирани. Смята се, че в Германия има общо около 130 000 моста, от които близо 40 000 са на магистрали и главни пътища и играят важна роля за движението по пътищата.
В какво състояние са мостовете в Германия?
Повече от половината от тези 40 000 моста са построени преди 1985 г., включително почти всички големи виадукти в западните федерални провинции. По-големите нови мостове са построени почти изцяло в източните провинции след 1990 година.
Планирани за по-малък трафик и по-леки превозни средства, мостовете вече са толкова претоварени, че на много места се наблюдава преждевременно износване на материалите. Освен това през последните години е направено твърде малко за тяхната поддръжка.
Не е възможно всички те да бъдат ремонтирани едновременно. Федералният министър на транспорта Фолкер Висинг смята за реалистично да бъдат санирани по около 400 моста годишно.
Сериозни щети за бизнеса
Дори с въвеждането на ограничение на скоростта и забрана за преминаване на по-тежки превозни средства, не всички мостове могат да бъдат спасени. След като беше установено, че виадуктът Рамеде в провинция Северен Рейн-Вестфалия е застрашен от срутване, миналата година той беше съборен и в момента се строи наново. За целия регион това е катастрофа. Преди да бъде затворен, по моста всеки ден преминаваха по около 48 000 автомобила и почти 16 000 камиона.
Тъй като трафикът по магистралата е отклонен, в района редовно се образуват километрични задръствания, а местните жители се оплакват от повишен шум и замърсяване с изгорели газове. Липсата на виадукт означава също, че алтернативните и обходни маршрути в региона са претоварени. В резултат на това шест други моста вече не са в състояние да издържат на трафика и се е наложило или да бъдат затоврени, или преминаването по тях да е силно ограничено.
Щетите за регионалната икономика са огромни: липсващата инфраструктура огранича достъпа до предприятията, губи се повече време в пътуване, а бизнесът като цяло се свива. Същото се отнася и за търговците на дребно и ресторантите по обходните маршрути, където оживеният трафик отблъсква потенциалните клиенти.
Загубите са за стотици милиони
През 2022 г. Германският икономически институт представи "оценка на икономическите щети", според която предприятията в района на Люденшайд ще наемат с два процента по-малко работници, а регионалната икономическа мощ ще спадне с 300 млн. евро на годишна база.
"Негативните последици от затварянето на моста ще възлязат на поне 1,8 милиарда евро през следващите пет години", се посочва още в оценката. Всяка година, в която мостът може да бъде завършен по-рано, ще бъдат спестени суми в размер на стотици милиони евро, твърдят експертите на института.
За да се ускори процесът, с нов закон ще отпадне необходимостта да се одобрява добавянето на още платна към съществуващите мостове като част от тяхната реконструкция, тоест да бъдат разширявани. Ще отпадне също и задължителната досега оценка за въздействието върху околната среда, което трябва да съкрати наполовина целия период на планиране и одобрение, посочват още от Института за германската икономика.
Това обаче не означава, че министърът на транспорта Висинг вече може да продължи безпроблемно с плановете си за саниране на старите мостове. Защото тепърва ще трябва да се намерят и пари за тези много скъпи ремонти.
Пречки пред финансирането
От 2025 г. нататък Германия ще трябва да направи огромни икономии, за да може отново да се спази дълговата спирачка, заложена в Основния закон. В същото време обаче инфлацията доведе до повишаване на цените на строителните материали, разходите за труд също нараснаха.
През настоящата година в бюджета са предвидени 4,6 млрд. евро за обновяване на магистрали, главни пътища и свързаните с тях мостове, а от 2025 г. тази сума ще нарасне до пет милиарда евро годишно. Държавната компания "Аутобани" представи своя оценка за разходите, според която до 2028 г. ще са необходими още 5,5 милиарда евро допълнително към заложеното финансиране от бюджета.
Решение министърът на транспорта Висинг вижда в нов инфраструктурен фонд, за който иска да мобилизира и частен капитал. Но инвеститорите очакват възвръщаемост. Дали пък няма да се наложи в бъдеще шофьорите да плащат за преминаване по мостовете? Конкретни планове за въпросния фонд все още няма.
Автор: Сабине Кинкарц
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 ние един мост дунав 1
19:05 06.07.2024
2 Град Козлодуй
19:06 06.07.2024
3 скъпи немчуги
19:10 06.07.2024
4 Кики
19:12 06.07.2024
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 МДАА...
19:37 06.07.2024
9 Немците са
20:05 06.07.2024
10 Струва ми се,
21:46 06.07.2024
11 БгТопИдиот🇧🇬
Адиос геманистан ,адиос ЕссР....
22:13 06.07.2024
12 В.В.П.
03:06 07.07.2024
13 Така е като няма акъл
03:50 07.07.2024
14 незнайко
14:09 07.07.2024
15 555
Коментиран от #16
20:30 07.07.2024
16 соломон паси идиота
До коментар #15 от "555":
Те отиват в Украйна така иска окупатора . Така е наредил Американският посол и никой не може да откаже защото още Конституцията на Германия и Япония които са написана от Американците е казано на какво имат право и какви задължения трябва да изпълнят което е валидно до ден днешен . Само Ханс а да посмее да не изпълни ?18:29 31.10.2024