7 Октомври, 2023 10:21 5 870 65

Пътищата не ги чупят колите ви, а претоварените тирове. Плащате вие...

  • пътища-
  • такси-
  • ремонти-
  • камиони-
  • георги харизанов

Пътната поддръжка струва над 1.3 млрд лева годишно, а приходи от тол-системата са 0.5 млрд. лева. Познайте кой поема разликата

ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Причината магистралата да изглежда като на Снимка 1 е в това, че никога няма да разберем колко тежи камионът на Снимка 2.

В продължение на стотици километри картината е една и съща - лявата и аварийната лента са като нови, а средната вече е преасфалтирана поне веднъж.

Пътищата не ги чупите вие с колите си, а ги унищожават претоварените тирове. На които АПИ наскоро намали цените на тол-а със задна дата и сега се чуди как да им връща пари. Да им връща.

Отново повтарям простата сметка:
Пътна поддръжка над 1.3 млрд. лева годишно, приходи от тол-системата - ~0.5 млрд лева. Разликата я плащате всички вие с данъците си, вместо да я няма и всичко да функционира на простия принцип ползваш - плащаш.

Отново повтарям простата истина:
Тол-системата има над 100 кантара, инсталирани в пътната настилка в цялата страна, които държавата отказва да лицензира и да използва за контрол на претоварването на камиони и автобуси.

Познайте в чии интерес, за да подушите и откъде идват натискът и корупцията. Не е трудно.

Днес откриваме 16-тата Национална конференция по транспортна инфраструктура, на която имам честта да съм водещ.

А в близките дни ще ви запозная с един експертен доклад и няколко много интересни документа във връзка с темата на тази публикация.


Поставете оценка:
Оценка 4.5 от 75 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 така е

    70 1 Отговор
    Нищо ново не казваш.
    На много места в белите държави има дори и задължителни отбивки за тежкотоварните камиони и физически кантар и проверка на място. Нещо което в България твърдо се отказва.

    Коментиран от #8, #54

  • 2 Гледаи

    32 11 Отговор
    Да защото вкарвате всичко от чужбина и сме претоварени със продукти
  • 3 Анонимен

    66 3 Отговор
    ДАИ имат много грехове за плащане. Те са пряко отговорни за всички катастрофи с шофоьори, които са взели книжка по втория начин и за всички претоварени камиони. В този живот не всичко е пари, разберете го най-накрая, подкупни и алчни чиновници такива.
  • 4 В много страни има

    50 2 Отговор
    И забрана за определени пътища и часове! В Словения глобата е 1500 евро, дали нарушават?
  • 5 "Пътищата ги чупят"

    25 5 Отговор
    Парите които достигат до изпълнението или около 20%. Какво друго да се каже, тировете да второстепенен фактор.

    Коментиран от #60

  • 6 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 7 Алекс

    60 2 Отговор
    В Румъния нямат такава паразитна структура като тукашната ДАИ....
    Там всичко това е в правомощията на Policia Rotiera,а и ТОЛ търтеи също нямат..!!

    Коментиран от #17

  • 8 🇧🇬🇪🇺💯

    43 5 Отговор

    До коментар #1 от "така е":

    Точно, после ако си с наднормен тонаж, те връщат с Тира откъдето си дошъл.

    За неспиране на Кантар, (отбивките са на Специални Станции) непосредствено до Магистралата се налагат яки Глоби които като плати Фирмата няколко пъти и си Чао.

    България е Международна Магистрала водеща към Близкият Изток, едни от най натоварените Пунктове за преминаване.
  • 9 СНИМКА- 3!

    47 5 Отговор
    Спират камиона!Проверяват го!
    Ха!
    Вътре крадени тръби от,,Напоителни системи" ,на Георги Харизанов...!
    Ко ПраЙм...?!?!?!

    Коментиран от #13

  • 10 Ами

    38 1 Отговор
    Вашингтон - Ню Йорк около 500 км, по магистралата през Филаделфия. Три ушенца с кантари. Задължително физически се мерят всички тн тирове. И плащаш като поп в зависимост от теглото.

    Коментиран от #20

  • 11 🇧🇬🇪🇺💯

    20 0 Отговор
    1. Трафик вътре в Държавата.

    2. Международен Трафик който със сигурност надвишава количеството Тирове вътре в държавата.
  • 12 МММ да

    20 6 Отговор
    Ако се правеха като в ЕС, както се плаща да се правят нямаше да има проблеми с тежките камиони. Тировете в Бг са в пъти по-малко от тия които пътуват в Германия например, където има и с над двоен тонаж"тежък транспорт", нема оплаквания.

    Коментиран от #18, #55

  • 13 Дрънчо

    18 6 Отговор

    До коментар #9 от "СНИМКА- 3!":

    А бе мушмул, никой не проверява стоката, а ТОНАЖА!

    Коментиран от #15

  • 14 🇧🇬🇪🇺💯

    19 3 Отговор
    Всеки голям Камион, разбирай Тир или Товарен такъв има определен тонаж на Карго и не може да се надвишава по закон.
    Плаща се Тарифа на Тон Карго.

    Коментиран от #19

  • 15 ЩО БЕ...?!

    19 2 Отговор

    До коментар #13 от "Дрънчо":

    Цървул,пак не си в час!
    Говорим за ПОЛИЦЕЙСКА ПРОВЕРКА!
    Може да прекарват нелегално мигранти - тировете се проверяват и хоп-крадрни тръби...!
  • 16 12343211

    24 1 Отговор
    Въпроса е как да се направят пътищата, та да не страдаме?
    С повече средства..., а да и да не се краде.
  • 17 Много знаеш

    18 0 Отговор

    До коментар #7 от "Алекс":

    как е в Румъния. И там имат ДАИ и е по корумпиран от нашия. А ТОЛ търтеи нямат защото нямат ТОЛ а са изцяло на винетки и за коли и за камиони. Дневна винетка за камион 11 евро, седмична винетка за кола 2.8 евро.
  • 18 🇧🇬🇪🇺💯

    13 1 Отговор

    До коментар #12 от "МММ да":

    Да защото Таксите от тежкият автомобилен трафик отиват за подръжка и изграждане на Магистрали но Магистралите в Германия (примерно) по начин на строеж нямат нищо общо с Магистралите в България.
  • 19 разбира се

    27 3 Отговор

    До коментар #14 от "🇧🇬🇪🇺💯":

    ТИР не се претоварва, защото пътува и по чужди магистрали, където има контрол. Какво правим с ВЪТРЕШНИЯ транспорт? Кой от вас не е виждал зърновоз, пълен до козирката на път за пристанищата? А другите вътрешни превози?

    Коментиран от #21

  • 20 МММ да

    19 2 Отговор

    До коментар #10 от "Ами":

    Те кантарите са сложени единствено за събиране на такси, качеството на строеж е в пъти над нашето, за същите пари.
    Много материал се спестява в Бг, за това е проблема. Дори в Румъния под асфалта на магистралата им е излят около половин метър дебелина бетон, няма мърдане, а при нас за 2 месеца на вълни.

    Коментиран от #56

  • 21 🇧🇬🇪🇺💯

    21 0 Отговор

    До коментар #19 от "разбира се":

    Ами не само Зърновоз,
    Дървосекачите с Камиони в пъти претоварени на Макс редовно разбиват второстепенни пътища които не са изградени за такъв тонаж трафик.

    Коментиран от #24

  • 22 Некачествения

    14 2 Отговор
    Строеж и кражбите са основната причина за пътищата
  • 23 ЦънЦар

    19 2 Отговор
    При вътрешен транспорт никой не се вълнува от тонаж, а от обем. Как и защо в Германия пътя издържа на по- тежкия и интензивен товарен трафик. Защо Струма и Марица се преасфалтират още в гаранционния срок и изглеждат вече като след масирана бомбандировка!? Защото парата не е в магистралата, а е в сакове, шкафове и кюлци.

    Коментиран от #25

  • 24 Анонимен

    1 7 Отговор

    До коментар #21 от "🇧🇬🇪🇺💯":

    Е ти колко години искаш да ти изкарат магистралите? Повечето от пътищата във България ся по стари от теб

    Коментиран от #29

  • 25 Тука не е германия

    1 7 Отговор

    До коментар #23 от "ЦънЦар":

    Даи да си дадем всичките пари във пътищата само защото ти искаш да си караш новата кола или вносена, защото трябва да ти е хубаво, да се поправят трябва, но първо трябва хубави пътища преди всеки да си вкарва такива коли къде си ги въртят из България и се оплакват постоянно, защото не ги интересува другите, и се мислят за богаташи

    Коментиран от #30

  • 26 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 27 Пежо

    10 2 Отговор
    Когато страната е основен транспортен коридор, изграждането на КАЧЕСТВЕНИ пътища трябва да е най-важното.И тировете плащат малко, но и винетките са смешни пари.Ако се изграждат пътищата така, че тировете да не могат да ги разрушат, няма ли да е по-добре?При конкурс, заданието трябва да е най-дълга гаранция и качество, а не ниска цена...Другият вариант е деца от детските градини да рисуват с водни боички пътищата - пак толкова ще изкарват
  • 28 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 29 🇧🇬🇪🇺💯

    10 2 Отговор

    До коментар #24 от "Анонимен":

    Ами ти колко?

    В бивша Югославия съм пътувал по Магистрали които А.Хитлер ги е строил, представят отделни блокове от Високоякостен Бетон, разделени с пространство помежду за да поемат различните температури през Сезоните.

    Затова на всеки 25/30 м. като пътуваш гумите ти правят та дам, та дам.
    Смятай на колко години са тези магистрали.

    Такива магистрали има и другаде по света строят ги и днес.

    Коментиран от #34

  • 30 какво бе

    1 1 Отговор

    До коментар #25 от "Тука не е германия":

    Издъхна ли Астричката?

    Нещо нищо не ти се разбира.
  • 31 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 32 Батко братко

    6 3 Отговор
    Пътищата ги строиха и Станишев с "Батко и братко", с турски фирми за повече политика с ДПС и целувки,комисионни,но не говорите за схеми и кюлчета.
  • 33 Подаръчно пликче

    3 3 Отговор
    Използваха пътищата за да демонизират ГЕРБ и Баце. Сега застой и три пъти по скъпи договори с пътните фирми,повечето от които са на червени олигарси.
  • 34 така е

    5 1 Отговор

    До коментар #29 от "🇧🇬🇪🇺💯":

    В интерес на истината в България съм видял, че поставят железобетон само под настилката на бул. България в София. При последния ремонт преди 4-5 години.

    (под паветата също задължително трябв ада се поставя железобетон, за да не стават на вълни.)

    Коментиран от #48

  • 35 Ало измамници

    4 1 Отговор
    Нема зор, ние сичко плащаме - кеф ти пътища, кеф ти самолети, кеф ти избори! Само си пожелай нещо и българина плаща.
  • 36 голяма глупост,голямо оправдание

    10 1 Отговор
    Става въпрос за кражба на пари..... Почти всеки е бил в Западна Европа,там всички пътища са много повече натоварени,но такива кратери както при нас има само в някои африкански републики, където още не познават асфалта.. Бях миналата седмица в Замбия,там една дупка на пътя не видях

    Коментиран от #37, #40

  • 37 а ти бил ли си в Западна Европа?

    5 1 Отговор

    До коментар #36 от "голяма глупост,голямо оправдание":

    Там от край време в работни дни дясната лента е камион след камион.
    В България така стана последните 6-7 години. Преди това е имали случаи да няма кола нито пред мен до хоризонта, нито в огледалата ми.

    Никой не отчита, че асфалта не е смятан да издържа ТИР при 40 градуса температура. И така всеки ден през лятото. Преди години в жегите спираха камионите. Последните години не го правят.

    Коментиран от #41

  • 38 Немо

    9 1 Отговор
    Така е! Политиците прокарват (не безплатно) интересите на малък кръг хора (собствениците на транспортни фирми), а всички български граждани плащаме сметката. Затова в съседна Сърбия, където всеки ползващ магистралата си плаща тя е в отлично състояние.
  • 39 🇧🇬🇪🇺💯

    6 1 Отговор
    Да не говорим че в Страни с голям Трафик на Тирове по магистралите мобилни Екипи с мобилни Кантари които приличат на вашите кантари в къщи (само че по големи) на които заставате да премерите теглото си, та тези мобилни Кантари за Тирове се поставят под контролни гуми на Тира, мери се Тонаж и ако си претоварен “бецален” яка глоба.

    Коментиран от #42

  • 40 Ти си оправдание

    2 2 Отговор

    До коментар #36 от "голяма глупост,голямо оправдание":

    Когато си мислиш ча всяка държава е една и съща и всички трябва да сме богати със луксозни замарсителни коли
  • 41 голяма глупост,голямо оправдание

    4 4 Отговор

    До коментар #37 от "а ти бил ли си в Западна Европа?":

    След като съм бил в Замбия,за мен Европа е като София. .....У нас явно са очаквали при развиващо се общество след време всеки да се движи с каруци . .... оправдания, оправдания....

    Коментиран от #46, #51

  • 42 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 43 със глоби

    1 1 Отговор

    До коментар #42 от "Ако ставаше така":

    е много кофти

    Коментиран от #44

  • 44 Анонимен

    3 1 Отговор

    До коментар #43 от "със глоби":

    Глоби за да гледат от къде да ни изкарат парите, защото няма от къде да ги изкарат

    Коментиран от #45

  • 45 със глоби

    1 1 Отговор

    До коментар #44 от "Анонимен":

    Казвам, че си неграмотен и недостоен да даваш акъл.

    Коментиран от #47

  • 46 Анонимен

    2 0 Отговор

    До коментар #41 от "голяма глупост,голямо оправдание":

    Да на село се движиме със каруца, защото я товариме, във Замбия не знам дали имат каруци или изобщо дали живеят като нас
  • 47 Анонимен

    2 1 Отговор

    До коментар #45 от "със глоби":

    Не давам акъл ама вече всеки си мисли че със по високи глоби учат неграмотните

    Коментиран от #49

  • 48 🇧🇬🇪🇺💯

    4 0 Отговор

    До коментар #34 от "така е":

    “Highways”/Пътни Магистрали в бивша Югославия ги наричат “Бели Пътища”, (поради цветът на Бетона използван за целта) са строени по Времето на Третият Райх/Нацистка Германия, представляват Бетонни блокове от Високоякостен бетон с дебелина от 35 до 50 санта, дължина около 30 м., обикновено разделени със (spacing) 1.5 до 2 санта помежду им за да понесат температурите през сезоните.
    Допълнителна обработка на пътя под тези 35 до 50 санта бетон, изключително издръжливи на корозия и автомобилен трафик, такива пътища и магистрали се строят и на други места по света, днес.

    Коментиран от #50

  • 49 белия свят го е измислил с глоби

    2 1 Отговор

    До коментар #47 от "Анонимен":

    и върши работа. Ние само трябва да препишем добрите практики.

    Глобите не са само за водачите, но и за строителите и собствениците на пътищата. Зле поддържан път си е опит за УМИШЛЕНО убийство.

    Коментиран от #52, #53

  • 50 така е

    4 0 Отговор

    До коментар #48 от "🇧🇬🇪🇺💯":

    Същата е и А1 в Чехия. Сега с поставен допълнителен пласт асфалт отгоре.
  • 51 Анонимен

    2 3 Отговор

    До коментар #41 от "голяма глупост,голямо оправдание":

    Като ти харесва повече във Замбия можеш да живееш там, но на мен не ми трябва да ми търсят много пари да ми оправят асфалтите само защото " българските богаташи" не могат да си карат колите, а да ги оправят за да мога изобщо да се предвиждам
  • 52 Да добре

    2 0 Отговор

    До коментар #49 от "белия свят го е измислил с глоби":

    Ама проблема беше че никои не направи нищо до сега да си оправим пътищата, а сега търсят парите от глобите и от хората
  • 53 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 54 Калпазанин

    4 0 Отговор

    До коментар #1 от "така е":

    То и тука има, ама срещу 50 кинта нема. Обърнете внимание на даяджиите като спрат бг камион как на всичките започват след 5 мин да им звънят телефоните има фирми дори които директно си плащат предварително и то не на проверяваш ите по пътищата кпкошкари а на началници по области и оттам по министерства
  • 55 Калпазанин

    3 0 Отговор

    До коментар #12 от "МММ да":

    И къв е климата в гермснистан и в бг. При положение че над 30 градуса например движението на тирове се спира. Щото асфалта ставс като локум, капиш😉😉😉
  • 56 защо

    2 1 Отговор

    До коментар #20 от "МММ да":

    пишеш простотии,как си представяш половин метър бетон под магистрала,като изключим акведуктите,където има скъпоструващи разширителни фуги?
  • 57 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 58 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 59 Ммм Дааа

    7 0 Отговор
    то и Спартана и лечението на горките харменци го плащаме ние, а не Хеки-мян, Харпацу-мян и Халваджи-ян, дето пестят от да -нъци
  • 60 лъжец рецидивист

    6 0 Отговор

    До коментар #5 от ""Пътищата ги чупят"":

    Не знам защо си мисля, че пътната поддръжка НЕ струва над 1.3 млрд лева годишно. Мисля си дали пътната поддръжка всъщност струва около 0.3 млрд лева (то няма подръжка принципно), а останалите 1 млрд лева годишно са лапчо-бапчо и бибитка.
  • 61 Дрън дрън та пляс

    4 0 Отговор
    При всички поюожения плащаме ние, утре ще вдигнат тол таксите за тирове и хоп стоките с нови цени който пак ние ща плащаме
  • 62 има пътища дето

    4 0 Отговор
    не минават ТИР-ове. И не мога да ги нарека пътища, а гробища след бомбардировки !
    Не се извъртайте като Буда и Киро лъжеца.
    Има и цъфнал асфалт и тротоари и там не минават ТИР-ове.
    За жълтите /златни/ павета да не говорим.
  • 63 Умен

    0 0 Отговор
    Ами нали лично Бойко преди тръбеше наляво и надясно, че ТОЛ системата е печатница на пари, и трябва само да тръгне??? Само че, печата, ама за за кого? За фирма Капш разбира се, както и за тези които им дадоха договора срещу щедра комисионна - ГРОБ!
  • 64 Матей преображенски

    0 0 Отговор
    Няма никаква управия,това е див капитализъм,печели богатия наглец,а бедния е вечно оскубан двойно и тройно.По-рано нямаше такива циганизми,превоците бяха изцяло държавна работа,а данъците за простолюдието бяха поносими,за мотори дори символични,а сега скубане до припадък за щяло и нещяло.И полицаите са ги обърнали на бирнически пристави,само с писане на актове се занимават,а глобите са като за милионери,трлагедия,едно време някой да бъде глобен 5 лева и ще се вкисне до немай къде,тогава имаше самодисциплина.а сега е бъкано с магистрални хулигани и тъпанари.
  • 65 Този коментар е премахнат от модератор.