Красимир Цветков пред ФАКТИ: Забелязваме, че има увеличения и при премиите на ГО за частните автомобили

5 Декември, 2024 09:04 7 968 24

  • красимир-
  • цветков-
  • такси-
  • протести-
  • гражданска отговорност-
  • цена-
  • застраховка

Ако до 15 декември няма нормалност за ГО за такситата, блокираме държавата за Коледа, казва председателят на Националния таксиметров синдикат

Красимир Цветков пред ФАКТИ: Забелязваме, че има увеличения и при премиите на ГО за частните автомобили - 1
Снимка: БГНЕС
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Протестите на водачите от таксиметровия бранш ще продължат, въпреки че се договаря значително по-малко увеличение на задължителната застраховка "Гражданска отговорност" с някои от застрахователите. Ще има ли блокади… Пред ФАКТИ говори Красимир Цветков, председател на Националния таксиметров синдикат.

- Г-н Цветков, вижда ли се решение на казуса с поскъпването на застраховка „Гражданска отговорност“ за такситата…
- Месец след първия протест в Пловдив и 2 седмици след проведения национален протест във всички градове на България, въпросът с увеличените премии по задължителната застраховка "Гражданска отговорност" за таксиметровите шофьори остава висящ. Въпреки започналото разследване на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) за съгласувана практика на застрахователите по отношение на бранша ни, призива на Комисията за финансов надзор (КФН) към тях да коригират политиките си спрямо таксиметровия сектор и декларираната подкрепа от Министерството на транспорта и съобщенията за исканията на Националния таксиметров синдикат (НТС) и останалите шофьорски организации, само една застрахователна компания направи известно движение към намаляване на цената си, но въпреки това остава с надценка от 70% по полиците на колегите. Останалите застрахователи продължават да държат цени от +300% до +600% спрямо премиите, които плащахме до септември 2024 година.

- Имахте протести и определихте като брутално поскъпването на премията. Какво имате предвид?
- Ето конкретни цифри. От средна цена на премията по задължителната застраховка "Гражданска отговорност" между 280 и 380 лева годишно, която плащахме до септември 2024, премиите по полиците изведнъж в началото на октомври достигнаха нива от 800 до 4000 лева за таксиметров автомобил. Гледано от наша страна, това беше едно съгласувано действие на застрахователните компании, селективно насочено към определен сегмент от обществения превоз на пътници без ясна и безспорна обосновка какво го налага.

- Защо сега се случва това…
- Вероятно отговорът е в тотално неработещата държава. Някой "разчете" съвкупността от трайно неработещ парламент, неспособен да спре произвола със законодателни промени, регулатори с изтекли мандати, прокуратура, която е заета да си избира шеф и перманентно служебно правителство, чиято основна работа е да се занимава само със следващи избори, а не с липсата на адекватност в бизнеса и в обществото. И се реши, че сега е моментът да се "удари", защото няма кой да ги спре. При неработеща държава се връщаме към мутренско-застрахователните рекетьорски практики с притискане на бизнесите на хората от 90-те.

- Застрахователите дадоха обяснение, че таксиметровите шофьори сте рискови, защото се движите постоянно по улиците… Как гледате на това?
- Намираме това обяснение за напълно несъстоятелно. Всъщност, таксиметровите шофьори са едни от най-тренираните и опитни водачи, които участват в движението. Застрахователите цитират някакви данни изцяло от Гаранционния фонд, а той е съставен изцяло от представители на застрахователите.

Получава се нещо като "Таксиметровите шофьори са лоши, защото ние ви казваме, че таксиметровите шофьори са лоши".

Рисковите водачи ясно се виждат от анализа на данните за тежките пътнотранспортни произшествия, допуснати през 2023 г. от водачи, придобили правоспособност за управление на МПС от две години, и водачи на МПС за обществен превоз или превоз за собствена сметка на пътници. Анализът е абсолютно задълбочен, съдържа 146 страници и е наличен в масивите на МВР. Данни за пътния травматизъм и щетимостта по вина на таксиметрови шофьори могат да се извлекат с участието на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ (ИААА), която разполага с имената на всички таксиметрови шофьори с валидни удостоверения в България и засичането на тези имена в масивите на МВР - Сектор "Пътна полиция" като причинители на ПТП и тежки щети по време на работата им. И ще покажат съвсем различна картина от твърдяното.

- Според председателя на Управителния съвет на Асоциацията на българските застрахователи (АБЗ) Николай Станчев при такситата щети възникват 20 пъти по-често и това налага "Гражданската отговорност" да поскъпне…
- Това твърдение на Станчев е нелепо. "20 пъти по-често" означава, че след една катастрофа, причинена от шофьор с частна кола, следват 20 катастрофи, причинени от шофьори на таксиметрови автомобили. Преди ден в София се случиха 3 по-сериозни катастрофи без участие на таксита, за които медиите съобщиха. Ако думите на Станчев бяха истина, това означава, че днес трябваше да сме видяли по софийските улици още 60 ПТП-та, причинени от шофьори в таксиметрови автомобили. Не ги видяхме. Лошото е, че Николай Станчев изрече лъжа пред БТА, а тя беше широко тиражирана в медийното пространство, но никой не подложи на критичен анализ думите на този човек. Разглеждаме това изявление като злонамерено действие от страна на председателя на УС на АБЗ, целящо да оправдае едновременното многократно увеличение на премиите по задължителната "Гражданска отговорност", което от своя страна много ни прилича на забранена от закона съгласувана търговска практика, увреждаща интересите на ползвателите на услугата. Сезирали сме компетентните институции по случая.

- Искате да се въведе справедлива система за оценка на риска. Предложения как да стане това имате ли…
- Същественото тук е оценката на риска, който всеки индивидуален шофьор представлява като участник в движението по пътищата. Тази оценка трябва да бъде на базата на индивидуалното представяне на всеки водач. Рисковият фактор може да се калкулира на основание щетите, които водачът е причинил виновно на пътя и констатираните му нарушения, с които е създал предпоставки за пътен травматизъм - преминаване на червен светофар, отнемане на предимство, превишаване на ограничения за скорост, шофиране след употреба на алкохол, наркотици и техни аналози и т.н. Изхождаме от позицията, че отговорността за деяния и щети винаги е персонална, а не на автомобила. Няма пречка да има базова застраховка на автомобила, която да покрива щети, причинени без участие на водача - например при самозапалване на паркирана кола и увреждане на околните паркирани автомобили. Но "Гражданската отговорност" я разглеждаме като персонална застраховка, един вид професионална отговорност на водача на МПС. Единственото справедливо решение за определяне размера на премията по нея е прилагане на индивидуална оценка на принципа "бонус-малус" за всеки водач. Не е нормално да се допуска безконтролен ценови произвол при застраховка, която е задължителна по закон. Предложенията ни към законодателя и компетентните ресорни институции са в посока изменение на Кодекса за застраховането с ясни правила за прилагане на "бонус-малус" при ценообразуването на задължителната застраховка "Гражданска отговорност" и предвиждане на правомощия за регулатора КФН, позволяващи ефективна намеса при подобни изкривявания на застрахователния пазар. Не е нормално регулаторът, оторизиран да осъществява застрахователния надзор, да казва "нищо не можем да направим".

- Комисията за защита на конкуренцията и прокуратурата се активираха. Имате ли информация какво и как са направили до момента?
- Информацията ни за работата на КЗК на този етап се свежда до медийните съобщения по темата за влизането на комисарите и на полицията в офисите на АБЗ и изземване на документация. Комисията информира Национален таксиметров синдикат и Браншовата организация на таксиметровите превозвачи и шофьори, че сигналите ни са приобщени към образуваното от тях производство, но нямаме подробности за развитието му. Наясно сме, че подобно разследване може да отнеме години. Нещата със сигнала ни до Главна прокуратура стоят по подобен начин - информират ни само, че не били компетентни да разследват по сигналите ни за възможно нарушаване на закона, което е най-нелепият възможен отговор от тази институция. Това всъщност илюстрира зле работеща държава.

- Дали сте срок до 15 декември. После…
- Ако дотогава нямаме нормалност в цените, ще блокираме държавата отново непосредствено преди Коледа. Придвижването през границите на България и по националната инфраструктура ще стане трудно. Ако трябва ще преминем и към гражданско неподчинение. Със запушени ГКПП-та страната ни ще каже на европейските си партньори как у нас се рекетират различни отрасли на бизнеса. Този път няма да бъдем само таксиметровите шофьори. Към нас се присъединяват и организации на авто-инструкторите, разговаряме и с колеги от другите транспортни сектори. Застраховките при опасните товари и при автомобилните състезатели също са увеличени, нормално е да водим разговори за общи действия с тях. При необходимост колона с български таксита ще стигне и до Брюксел. Предстои и внасяне на нови искания до КФН - този път вече директни искания за налагане на принудителни административни мерки срещу застрахователни компании на основание чл. 587 от Кодекса за застраховането за застрашаване на интересите на ползвателите на застрахователни услуги, в случая такива, които са задължителни по силата на закон. Забелязваме, че има увеличения и при премиите на частните автомобили. Обществото ни трябва да разбере - сега застрахователите и бездействащата държава удрят нас, но утре по същия начин с действия и бездействия ще притиснат всеки следващ бизнес и всеки български гражданин. Ще продължим да оказваме натиск срещу тези практики, колкото е необходимо, за да спрат.


Поставете оценка:
Оценка 4.4 от 25 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Мъдев

    10 38 Отговор
    Требе яко дранье за бакшите
  • 2 А бе,

    12 15 Отговор
    тоя да не очаквал намаление ?
  • 3 Оня с рикията

    10 11 Отговор
    Да, така е. С 3.00 лева ми е по-скъпа застраховката от миналата година...

    Коментиран от #9

  • 4 Лесно

    19 20 Отговор
    Предлагам таксиджиите да избират президент, министър председател , председател на народното събрание , прокурор , кметове , тъй като се смятат за най знаещи и социализирани и сме длъжни да ги обгрижваме ..........
  • 5 Гъдев

    19 2 Отговор
    И да вземат да направят анализ на хранителните продукти , лекарствата , електроенергията .
  • 6 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 7 Най правилно ще е

    39 2 Отговор
    никой нищо да не плаща! Да си изтеглят парите от банките, да си купят по един панел за ток и всички да не ходят на работа. Няма държава, няма парламент, няма съд. Кой както може да се оправя.

    Коментиран от #11

  • 8 българина

    31 3 Отговор
    застраховката трябва да е само на водача ,независимо какво работи, има шофьори и шофьори. Какво значение има такси ли е, пенсионер ли е, търговски пътник ли е. Като си примерен шофьор нисък риск, като правиш щети всяка година двойна цена и нагоре. Застрахователите са измамници. Отделно трябва да има компонента за стойността на карания автомобил. Има коли за 5000 лв и за 155000 лв с еднакви застраховки, което е абсурдно, затова гледат да прехвърлят цената от дачията на мерцедеса

    Коментиран от #17, #22

  • 9 Дякон Унуфрий Араллампиев

    14 4 Отговор

    До коментар #3 от "Оня с рикията":

    Това са много пари На какво основание поскъпва Ако сте фирма ще Ви питам тогава
  • 10 Гост

    15 3 Отговор
    БЛОКИРАЙТЕ...ТЯ И БЕЗ ТОВА Е БЛОКИРАНА ОТ 40г...ОТ ТАКИВА КАТО ВАС,ДЕТО ВИ ИЗПОЛЗВАТ ,,ЗАБЛУДЕНИ ДУШИ,,...ОЩЕ КАТО ,,ТРАКТОРА,, ВИ ПЛАТИ И СВАЛИХТЕ КОСТОВ,А СЕ ОКАЗА ЧЕ ЖЕНАТА САМА Е УБИЛА ДЕТЕТО СИ ТОГАВА И Е БИЛА ПСИХИЧНО БОЛНА,АМА...
  • 11 Дякон Унуфрий Араллампиев

    13 2 Отговор

    До коментар #7 от "Най правилно ще е":

    То натам отиват работите Ако това стане за шест месеца процесите ще се саморегулират Прав сте
  • 12 Гражданска за селяни

    13 1 Отговор
    Има, всяка година 5-10%. Добре, че казаха че темповете на нарастване на инфлацията намаляват, че да се успокоят хората, но пък за бакшишите извадиха голяма брадва.
  • 13 В Сащ

    3 6 Отговор
    Се справят с проблемите
  • 14 да сяда та да го блъснат

    4 0 Отговор
    в своге още не са платили застраховките . колко ще лапне . хехехехе
  • 15 ОНЯ С ТРЪБАТА

    3 3 Отговор
    токсиметровите колегите от сивия бранш са най добрите драйвъри за тях няма днеска няма нощеска!
  • 16 Бай онзи

    15 2 Отговор
    Тука човека е прав,че непрекъснато ни мачкат с цените и частни и държавни институции.
  • 17 Хитър Петър

    10 4 Отговор

    До коментар #8 от "българина":

    Българино -Като Насрадин Ходжа разсъждаваш- един автомобил с 3ма водачи и три застраховки .
    УМНО !

    Коментиран от #18

  • 18 тристан

    8 1 Отговор

    До коментар #17 от "Хитър Петър":

    Има резон и в това, но защо тогава автомобил без ГО се спира от движение, ако примерно не го караш или го ползваш определено време в годината?!? За мен тези, които нарушават законите и участват често в ПТП трябва да плащат в пъти повече, но явно застрахователите предпочитат да събират на парче... И не мога да повярвам, че щели да фалират?!? Ами да станат земеделци,кофражисти и т.н...

    Коментиран от #23

  • 19 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 20 граф Монте Кристо

    2 1 Отговор
    Прочетохте го,нали,въпреки цербер югенд,иначе ще има бой на негри в тъмна нощ.
  • 21 Никой

    6 1 Отговор
    Нали благодарихте на Толупа и Шиши, че са ви защитили пред застрахователите, сега що стана ?
  • 22 Събеседник

    0 1 Отговор

    До коментар #8 от "българина":

    Българин, в правилна насока върви мисълта ти по казуса, но трябва да я продължиш:
    като защо Държавата се намеси в този бизнес в защита на частни фирми уж предпазвайки застрахованите!? Къде е тук основополагащият "ПАЗАРЕН МЕХАНИЗЪМ", конкуренцията между застрахователите!? И не е достатъчно да се оценява риска само с добросъвестността и опитността на шофьорите, защото не по-малък критериий е изминавания застрахован ПРОБЕГ, което може да се впише още при сключване на договора- "важи до показания на километража ....." , което пък ще въведе справедливост за пенсионери, хората с преценен или икономисван режим на шофиране, ползите от които са многопосочни и несравнимо повече. И защо въобще някой УПРАВЛЯВАЩ ДЪРЖАВНИК/Орган не се самосезира още с намесата на една калинка преди около 20-на години при въвеждане на понятието "ПРАГ" в тази материя и то именно от Държавата, която вместо да си следи законността и редовността на фирмите в този бизнес срещу пирамидалност, измами, изкуствени фалити и т.н. , реши да им осигури светло бъдеще и напливът в създаването и апетитътим се отпуши, дори за пришълци извън страната.
  • 23 Ами да

    0 0 Отговор

    До коментар #18 от "тристан":

    Така като накажат единият от 3 мата водачи, през автомобилът наказват и останалите през застраховката .
    Така е и ако ти караш и те снимат за превишена скорост, даваш жена си за нарушителя , защото глобяват собственика на автомобила и тя го отнася.
    И така е в България всеки прави сметката на другият и го съветва какво да работи или как да "чука"....... .
  • 24 Такси5

    4 0 Отговор
    На Коледа стават чудеса, всички ще си седят по домовете или в колите по магистралата...