Стефан Антонов: Собствениците на мощни коли не притежават пътищата. Засичанията да се наказват строго

23 Януари, 2025 16:00 1 480 33

  • джипове-
  • катастрофа-
  • засичания-
  • войната на пътя

Това е безкомпромисността

Стефан Антонов: Собствениците на мощни коли не притежават пътищата. Засичанията да се наказват строго - 1
Снимка: БГНЕС
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

„Преди 10 години написах във Фейсбук „карам със сто на градско и пак ме изпреварват от дясно“. Един от най-добрите ми университетски преподаватели се възмути толкова жестоко, че едвам намерих време да му обясня, как нямам книжка и не шофирам, но е израз, който съм чул в обкръжението си. Е, вчера се видя, че и в аварийната лента може автомобил да бъде пометен, да бъде ударен така, че да изхвърчи и да се превърти няколко пъти.

Това коментира Стефан Антонов за "Гласове".

В катастрофата на „Цариградско шосе“ от вчера, освен че се случва на няколкостотин метра от дома ми, се оказа, че е загинал един от най-добрите приятели на мой приятел. Мразя да коментирам, когато има информационен повод, още по-малко, когато той е трагичен, но тъжната истина е, че това са моментите, когато имаме малко повече склонност към размисъл. В останалото време уроци не се научават, а болката си остава за близките на загиналите.

Дълго време се въздържах се да пиша тази статия и защото нямам опит като водач, но пък съм пътувал достатъчно във всякакви превозни средства и съм забелязал едно – две неща, за които малко се говори. Само две седмици след гонката между автомобили, които се изпреварват, за да се засекат и в едната се возеше български олимпийски шампион, идва произшествие, чийто причинител е собственик на мощен автомобил, тествал очевидно лимитите на колата си в градски условия.

Общото е, че случаите става дума за участие на мощни автомобили – с тегло около и над 2000 килограма. Става дума за водачи, които оценяват предимствата на автомобилите си – мощни, заредени със сензори, които ги известяват за всичко, които осигуряват комфорт на возенето дори и при скорост над 200 километра. За огромна част от собствениците на такива коли автомобилите среден клас са костенурки и костенурките трябва да се съобразяват с истинските автомобили и сериозните им водачи. С други думи, да стоят далеч от лявата лента на магистралите.

Ето един пример. Ако човек кара среден клас автомобил със 90-95 километра в час и пред него се окаже кола, която кара с 80, или 85 километра в час, изпреварващият направи усилие и ще я изпревари като вдигне скоростта си за малко с 20 километра и по време на изпреварването кара със 110 километра в час. Отнема две секунди да се изпревари автомобил, ако изпреварващият кара с 20 километра по-бързо. Отнема обаче поне две секунди изпреварващият да се престрои за изпреварване от ляво и още поне две секунди да се върне обратно в средната лента пред изпреварения автомобил. Това прави общо шест секунди от началото до края на маневрата. Ако водачът в автомобил тип „костенурка“ изпреварва камион, времето ще нарасне на 10 секунди.

В същото време, ако собственикът на SUV или мощните седани от луксозните марки, всички от които тежат над два тона, а това почти винаги означава двойно повече от обикновените „костенурки“ (проверих най-популярните модели и от трите категории – SUV, луксозни мощни седани и масови автомобили среден клас) кара със 150 километра в час – ограничението от 140 плюс толеранс от 10 километра, който полицаите правят, ще се движи с 10 метра в секунда по-бързо от изпреварващата костенурка.

Водачът на т.нар. „костенурка“ трябва да се взира през огледалото за обратно виждане между 60 до 100 метра назад, в зависимост от това какво изпреварва, за да не убива скоростта на някой с мощна кола и да си докара засичания.

Примерът ми може да се оспори в два аспекта, че почти никой не кара с 80-90 километра на магистралата дори и в средната лента. Отговорът ми е, че и собствениците на мощни автомобили не се ограничават само до лимита от 150 километра в час. Коментиращи под видеозаписите от януарските засичания си казваха, че е недопустимо да се кара със 110-120 километра в лявата лента. Моля? Очевидно е, че по магистралите, но също и по околовръстното на София и кой знае още на колко места властва култура, че мощните автомобили са превъзхождаща каста и на тях не трябва да се пречи. Само че миналата година мой роднина возеше болен човек от бургаска болница към „Пирогов“ и пак се намери някой да го засече. Както и самият аз съм се возил в автомобили, чиито водачи засичат т.нар. „костенурки“ и с тази статия ще ядосам не един от тях, ако я прочетат.

Това не променя факта, че освен забранени, засичанията по пътищата са опасни, а когато останат ненаказани водят и до манталитет на безнаказаност. Затова час по-скоро тази практика трябва да се изкорени, дори и ако означава допълнителна глава в Закона за движение по пътищата или в Наказателния кодекс.

Но когато човек си помисли, че скоростната лява лента му принадлежи, остава малко да си присвои и аварийната. Точно затова трябва спешно да започне кампания по възпитаване на правилния манталитет. Не само на провинените. И на тези, на които все още им се разминава, както и на тези, които още не са се взели твърде на сериозно. Ако може едни и същи водачи да се приемат за властелини по българските пътища и да са хрисими по тези в Гърция, Сърбия и останалите части на Европа, то има начин и у нас да се приучат към нормално поведение.

Със сигурност това означава полицаите да спрат да взимат пари. Видеорегистратори в полицейските коли, на гърдите на полицаите, забрана за излизане извън покритието на видеорегистраторите, задължение те да са винаги включени и забрана да се свалят по време на смяна.

Не съм експерт по наказателно право за да посочвам конкретни санкции, но си мисля, че не е нужно човек да бъде експерт, за да посочи едничкото първостепенно изискване в отношението към нарушителите, което може да промени нещата. Това е безкомпромисността.


Поставете оценка:
Оценка 4.2 от 34 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Някой

    32 3 Отговор
    Само да спомена - засичанията по пътищата не са само от мощни коли. Доста евтини и маломощни коли също засичат. Важно е какъв е шофьора. Тъпанарите карат както скъпи, така и евтини коли.
  • 2 Хохо Бохо

    16 1 Отговор
    Засичанията са основна причина за смърт на пътя и това не се контролира и санкционира от КАТ.

    Коментиран от #16

  • 3 Kaлпазанин

    7 7 Отговор
    Строго ли ,да се наказват 🤔🤔🤔🤔🤔🤔😂😂😂😂😂😂😂,в държава управлявана от Сорос
  • 4 сталкер

    2 7 Отговор
    жуля 2.3 150 коня на газ и ич не ми дреме !

    Коментиран от #6, #10

  • 5 Филосов

    8 0 Отговор
    Кучетата си лаят, а човеко си отиде.
  • 6 ББпп

    12 0 Отговор

    До коментар #4 от "сталкер":

    Гледай да не се прежулиш!

    Коментиран от #7

  • 7 сталкер

    2 14 Отговор

    До коментар #6 от "ББпп":

    ще ти се копейкова главо !
  • 8 Слушай,🤔❤️🤣 в такава "кола",

    9 2 Отговор
    мощна, м/у 2 и 3.5 тона тегло, нафишкана със сензори, с не нам кви си спирачки и т.н. и охлюв да сложиш и той (😁охлювът🤣) ще я кара с 200 км. в градско, това докато гледа кино с Jason Statham (Le Transporteur) междувременно правейки тел. любов по Ябълката с метресата си и същевременно изпращайки техтово съобщение на "марковата си съпруга" колко много я обича, а и да не забравяме кафето в Стенли "къп"?❤️🤣🤣🤣🤣🤣
  • 9 Колата тук няма никакво значение

    13 0 Отговор
    важното е шофьора?

    Коментиран от #11

  • 10 Кольо вица

    5 0 Отговор

    До коментар #4 от "сталкер":

    2.3 150 коня? къв е тоя гроб бе батеее

    Коментиран от #13

  • 11 Учете български

    3 1 Отговор

    До коментар #9 от "Колата тук няма никакво значение":

    Важното е какъв е шофьорЪТ!

    Коментиран от #15

  • 12 ездач на костенурка

    16 1 Отговор
    има няколко неточности - на цариградско няма аварийна лента, има бус лента и локално платно, лентите по магистралите в БГ са аварийна в която е забранено движението и престоя, активна предназначена за движение от 80км в час до 140 км в час за леките МПС, до 110 км в час за автобусите и до 90 км в час за камионите над 20 тона, третата лента се казва ИЗПРЕВАРВАЩА, тя има същите ограничения като активната но е предназначена само за изпреварване, всеки който я ползва трябва да се върне при първа възможност и безопасно за останалите участници в активната лента, изпреварването става по преценка на водача и трябва да се извърши без да затруднява другите участници в движението, колкото до умишленото засичане и предпоставки за конфликт на пътя си има достатъчно текстове и в закона за движение по пътищата, както и в наказателния кодекс, като дори може да се квалифицират като тероризъм, всичко зависи от контролните органи и правоприлагащите такива, видеорегистраторите са камери на личните автомобили, тези на полицайте се казват бодикамери, нямат общо с видеорегистраторите, камерите в служебните коли на КАТ също не са видеорегистратори, те записват непрекъснато включително със звук, ако бъдат изключени патрула дължи обяснение за случилото се, наистина автора на статията трябва малко да се образова като иска да пише по темата иначе ..... не читател, той писател

    Коментиран от #29, #32

  • 13 сталкер

    1 8 Отговор

    До коментар #10 от "Кольо вица":

    повече от ладата ти копейкьо
  • 14 Българина е глупак на и каквато кола

    3 5 Отговор
    да го качиш?

    Толкова мегаломания, luxury automobiles и "нуво буржоази", откровенна простащина като в Българската територия няма никъде по света но всичко е до манталитета и да не се обиждаме на селяни, единствено в България селянин е мръсна дума, истината е че българите са супер простаци и с никакво благосъстояние е възможно това да се промени това.

    Коментиран от #26

  • 15 Да местим бетона българският

    0 1 Отговор

    До коментар #11 от "Учете български":

    ми стига, айде у лево.
  • 16 Хахахаха

    5 2 Отговор

    До коментар #2 от "Хохо Бохо":

    Не са основната, но са една от многото причини за смърт на пътя! Знаете ли, ако в България законите са такива каквито са на запад и полицията работи, така както е на запад, повечето българи, ще останат без книжки, а останалата част ще фалират от глобите, които ще трябва да платят! Причините са ниската култура и морал на българина. А на пътя, има много причини за смърт! Това е високата скорост, засичания, изпреварванията (това е едно от най-опасните, защото тогава колите се намират една срещу друга), малката дистанция между колите (не се спазва дистанция, а все някой те бута), използването на телефон при шофиране и т. н.

    Коментиран от #21, #24, #30, #33

  • 17 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 18 сталкер

    2 4 Отговор
    в коментарите вYни на завистливи к0пейки !! някой учуден ли е ??

    Коментиран от #19

  • 19 ездач на костенурка

    2 1 Отговор

    До коментар #18 от "сталкер":

    къде видя политика тук?
  • 20 ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ

    1 1 Отговор
    Всяка коза за свой крак!Писал съм.В Германия има бг ,които имат такива мощни коли бъкани с електроника ,които могат да вдигнат и 400км в час ,но там...вероятно е за показност.преди години си спомням взехме някакво.......френско возило и отидох през цяла северна и южна бг за има няма седмица....по селата те гледат като .......да си марсианец...Като оидох след това с машенка си загубих...ореола...Та тези вероятно за показност в бг..иначе ,као им се обадят от фирмата сервиз....смяна на масло или друго...им се стъжва ,но пуста суета.сега там такава кола Аааарчи много и бензин нищо ,че е бъкана с електроника и сервиз.Вероятно на година около 10 хиляди евро ,а върши същата работа като "Машенка".Дори машенка можеш да я понатовариш ,а това само за превоз.Щом има фирми да правят такива коли ще има и такива ,суетни хора ...вярващи в бога да се изтъпанят на село в тях!Въпроса е да зачитат другите на пътя както го правят в Германия,щото там не делят хората по колите ,а по спазване на закон за движение по пътищата!
  • 21 гост

    6 0 Отговор

    До коментар #16 от "Хахахаха":

    Има и нещо друго. Когато да проектирани т.н. "магистрали" те са проектирани с товароносимост по 12 тона на ос. В момента тировете ги претоварват и са с натоварване поне 18 дори до 20 тона на ос. В резултат средната лента прилича на вълните на Черно море и по нея ако караш с над 100 км/ч можеш да изхвръкнеш. Преди години един с "Мерцедес" пред мен буквално изхвърча около ЯмболV За това си принуден да караш в изпреварващата лента и постоянно да се оглеждаш назад за някой джигит. Същото е и положението с гордостта на Бойко "Скоростния" път между Шумен и Русе. Той трябваше да бъде 4 лентов, но само тук-таме е три лентов и където е разширен е на коловози с дълбочина 15-20 см. защото при разширението хвърлиха само чакъл, валираха и асфалтираха. Сега там е ужас да гледаш как мамалигите хвърчат и изпреварват на забраненото!

    Коментиран от #22, #31

  • 22 ездач на костенурка

    4 0 Отговор

    До коментар #21 от "гост":

    Това е проблем с коловозите и дупките, но трябва да се сезира АПИ постоянно, те имат отдел, който е длъжен да контролиране състоянието на пътищата, просто трябвада се притиснат да работят, а не само да си стоят по канцеларийте, те са тези които получават пари от данъкоплатците да контролират състоянието на пътната инфраструктура и да принуждават пътнопотдържащите фирми да си вършат работата, а това става със сигнали до АПИ непрекъснато с видео материал и дела срещу АПИ при възникнала вреда от конкретно препятствие на който и да е път
  • 23 Тити

    1 1 Отговор
    Когато няма правосъдие това е резултата.

    Коментиран от #27

  • 24 Пример

    3 1 Отговор

    До коментар #16 от "Хахахаха":

    В УК при причиняване на смърт при ПТП, ако виновиния водач е пиян, то той може да получи доживотна присъда.
  • 25 Знайко

    2 1 Отговор
    Първо за да се бориш с нещо трябва да анализираш какви са причините за него и да премахнеш причините. У нас масово се борим с последиците, а не с причините.
    Това, че някой безрасъден шофьор кара на околовръстното, на магистралата ... с 200 км/ч, при ограничение 80 км/ч или при ограничени 140 км/ч, това не е причината. Това е последствие от лоши закони и лош контрол, т.е. лоша полиция. Трябва нов закон, с тежки наказания за каране с 200 км/ч, особено когато хванат някой, който го прави за десети път. Лично аз смятам, че лошата полиция е последствие от лоши закони. А лошите закони са последтвие от лоши, некадърни, корумпирани, нагли, самозабравили се ... ДЕПУТАТИ. А лошите депутати се резултат от лош избор на ИЗБИРАТЕЛИТЕ.
    бг ИЗБИРАТЕЛИТЕ - ето това е причината за всички безобразия у нас, за неработещата прокуратура, за Сопола/Ахмед Доган/, за Шопара, за Тиквата, за Чалгата, за корупцията, за кражбите ...
    Вече няколко години конфискуват автомобили на пияни шофьори. Но бройката им не намалява, защо ли? Ами защото десетки години са карали пили и никой не ги е хващал, защото са свиканли, че никой няма да ги хване. И защото са свикнали да подкупват полицаи. А пък полицаите са свикнали да взимат подкупи. Защото полицаите са свикнали да не спазват закона, когато каже началника. Защото началника е над закона, а прокурора, депутата, кмета, министъра са над началника ... Защото Бойко Борисов е над всички бг началници и над всички бг закони.
  • 26 В грешка си

    2 1 Отговор

    До коментар #14 от "Българина е глупак на и каквато кола":

    Глупака е българоговорящия българофоб, дето непрекъснато си избива комплексите като лае мизерия по българина с повод и без - той все ще намери причина. Като толкова не ви харесваме хващайте куфара и се разкарайте от България.
  • 27 Знайко

    1 0 Отговор

    До коментар #23 от "Тити":

    Когато някой Тиквеник е над закона и когато корупцията казва как да се тълкува закона.
    А корупцията е най-вече следствие от лоша система, която е следствие от лошата Конституция и лошите закони. А лошите закони усилват корупцията и се затваря един омагьосан кръг от който не може да се излезе. Звената на тази порочна верига са Конституция, закони, корупционери=партийци. За да се прекъсне цялата верига трявба да се скъса едно от звената на веригата и този омагьосан криг ще се разпадне.
  • 28 ездач на костенурка

    2 1 Отговор
    Преди пет години на магистралата Белград - Ниш посред нощ на едно табло горе долу по средата ми изписа на чист български - скоростта по магистралите в Сърбия е 120 км в час, вие се движите със средна скорост 150 км в час, на бутката преди Ниш ме чакаше и глобата освен таксата и нема мърдане
  • 29 Има аварийна лента

    0 0 Отговор

    До коментар #12 от "ездач на костенурка":

    Между околовръстен път до светофара на Горубляне. Точно там беше катастрофата.
  • 30 Хохохо

    2 0 Отговор

    До коментар #16 от "Хахахаха":

    "Причините са ниската култура и морал на българина". Ти ако си българин с ниска култура си трай! Не обиждай всички българи!
  • 31 Знайко

    1 0 Отговор

    До коментар #21 от "гост":

    "тировете ги претоварват и са с натоварване поне 18 дори до 20 тона на ос"

    Защото никой не контролира, а когато контролират го правят за да взимат рушвети, а не за да има ред и законност.
  • 32 Така е

    0 1 Отговор

    До коментар #12 от "ездач на костенурка":

    Добре е авторът на статията да малко да се поограмоти. Грешни изчисления и непознаване на пътната обстановка. По-добре да се въздържа от писане по тази тема.
  • 33 Знайко

    1 1 Отговор

    До коментар #16 от "Хахахаха":

    "ако в България законите са такива каквито са на запад и полицията работи, така както е на запад, повечето българи, ще останат без книжки, а останалата част ще фалират от глобите, които ще трябва да платят!"


    Точно това е причината заради бг законите и заради бг полицията има "война по пътищата".
    Закони и политиците са и причината за състоянието на България. А политиците са следствие от ИЗБИРАТЕЛИТЕ. За да се оправи България, трябва да си внесем около 60%-70% избиратели, ама не от Магреба, а от Западна Европа. И като си внесем избиратели Тикват и Шопара, може да са в парламента, ама като опозиция с по 5% гласуващи за тях тиквеници.