Котвата на "Вежен": репутацията на Домусчиеви и на България

29 Януари, 2025 19:01 4 557 76

  • вежен-
  • български морски флот-
  • кораб-
  • българия-
  • швеция-
  • саботаж-
  • балтийско море-
  • кирил домусчиев

Саботаж или инцидент? На котвата на българския кораб "Вежен", повредила кабел в Балтийско море, се крепи репутацията на Домусчиеви, но и имиджът на България.

Котвата на "Вежен": репутацията на Домусчиеви и на България - 1
Снимка: БГНЕС
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Коментар на Емилия Милчева:

Саботаж или инцидент - това са хипотезите за българския кораб "Вежен", повредил подводния оптичен кабел между Швеция и Латвия. Една от тях ще бъде потвърдена, когато приключи разследването на шведската прокуратура по подозрение в саботаж при утежняващи вината обстоятелства. Дотогава плавателният съд, опериран от Параходство "Български морски флот", собственост на българските бизнесмени Кирил и Георги Домусчиеви, е под шведски контрол в близост до военноморската база в Карлскруна. Според съобщение на българското Министерство на външните работи, екипажът от осем български офицери и девет моряци, които са граждани на Мианмар, не е задържан.

Хибридната война

Случаят с "Вежен" попадна във фокуса на международните новини неслучайно. За последните 15 месеца има 11 значими повреди на високоскоростни оптични кабели, част от критичната инфраструктура. Като извършители са идентифицирани руски плавателни съдове, но и китайски. За първи път обаче съмненията падат върху плавателен съд, чийто действителни собственици са от държава член на ЕС. Според публикувани от Newsweek данни обаче "Вежен" (построен в китайска корабостроителница, б.а.) е на хонконгската Hai Kuo Shipping 2015B, която пък е притежавана от китайска държавна банка - Industrial and Commercial Bank of China.

Българският кораб е бил натоварен с торове от руското пристанище Уст-Луга, обект на ракетна атака и дронове от украинска страна преди седмица, тъй като е ключов порт и там се товари и част от руския петрол. Известно е, че от Уст-Луга тръгват кораби от т.нар. "сенчест флот" на Русия, използван за износ на петрол, за да бъдат заобикаляни тежките санкции срещу Москва. Германският канцлер Олаф Шолц свърза инцидента именно с руския "сенчест флот": "Вчера (онзи ден, б.а.) отново бе съобщено за повреден подводен кабел, това показва каква заплаха е руският сенчест флот." Германската външна министърка Аналена Бербок не го смята за случайност.

Умишленото прекъсване на кабели е форма на хибридна война, която включва кибератаки, дезинформация и икономическа дестабилизация. Военни експерти предупреждават, че повреждането им би могло да попречи на западните държави да реагират ефективно при евентуален конфликт, тъй като се затруднява комуникацията между страните членки на НАТО. Неслучайно Алиансът изпрати патрулни кораби в района след инцидента с "Вежен", а латвийски водолази изследват мястото, където се е случила повредата, причинена от котвата на кораба. Заради серията инциденти НАТО засилва присъствието си в Балтика с мисията "Балтийска стража", за да попречи на опити за саботаж на подводни енергийни и комуникационни кабели, както и на тръбопроводи. Морски патрули, самолети и дронове следят за кораби, които влачат кабели или са с липсващи котви, а сателитната навигация дава изчерпателна информация за движението на плавателните съдове и метеорологичните условия.

От БМФ отричат умисъл - времето е виновно

Ръководството на БМФ потвърждава за повредения кабел, но публично отрече умисъл, винейки лошото време. Въпреки че корабът е бил нов - на две години, строен в китайска корабостроителница, на мостика нямало индикатори за авария на котвата. Метеорологичните условия били лоши и не е имало възможност моряк от екипажа да излезе на палубата и да провери какво е станало с котвата, която заедно с веригата тежи над 7 тона. Според обясненията на БМФ, тя "изтекла" и се влачила по дъното. Заради лошото време - силно вълнение, вълни над 2.5 метра, екипажът не можел да излезе на палубата и да провери какво се случва.

Пред Дойче Веле Руслан Трад, изследовател към Атлантическия съвет на САЩ, коментира, че не разполага с данни за такова вълнение и толкова силен вятър по това време. "Нямаме данни за вълни, по-високи от метър и нещо, и за проблеми с времето до степен котвата да се измести и да закачи заровен кабел (брониран, заровен на поне метър дълбочина, б.а.). Кабелите са част от европейската сигурност, знае се откъде минават - картографирани са (на морските карти като зони, забранени да се хвърля котва, б.а.), такъв изключително важен кабел не се къса просто така." Той е разгледал изображения, на които котвата на "Вежен" е видимо повредена. Трад припомни случаи и с китайски, и с руски кораб, който е влачел котвата по същия начин. "Дори и да не се скъса, кабелът се наранява, което също причинява проблеми в комуникацията", каза той.

Това не е първият инцидент с кораби на БМФ. В края на 2023 година на кораба "Верила" бяха открити близо 300 кг кокаин и плавателният съд беше задържан в Ирландия, а през 2024 година сомалийски пирати отвлякоха товарния кораб "Руен".

По телевизии и в социални мрежи няма единодушие усетил ли е екипажът вибрациите от изпадналата котва. Пред Нова телевизия кап. Васил Данов, който отрече саботаж, заяви, че "ако котвата изтече, ще се чуе - "Вежен" е голям кораб, не може да бъде подмятан от вълните". Други допускат, че поради лошото време може и да не се усети, а трети - че котвата може да е била спусната умишлено от един човек.

Според адвокат Ивайло Дерменджиев, специалист в сферата на международния търговски арбитраж, "българската държава трябва да се намеси". Той обаче не отговори на запитване на Дойче Веле какво има предвид под призива за "намеса". Европейската комисия отказва коментар по случая заради воденото разследване, въздържат се и българските управляващи. От "Продължаваме промяната", част от коалицията ПП-ДБ, обаче ще поискат изслушване на външния министър и на транспортния - Георг Георгиев и Гроздан Караджов. "Много сме притеснени - да арестуват български кораб, пак да ни свързват с хибридни руски операции. Това според нас е голям проблем пак за репутацията на България", заяви съпредседателят на ПП Кирил Петков.

Репутационни щети

До момента няма коментар и от братя Домусчиеви, които приватизираха Параходство БМФ преди 17 години. Днес дружеството оперира над 70 плавателни съда. Когато бе открит кокаинът на кораба "Верила", както и пленяването на "Руен" от пирати, Кирил Домусчиев коментира публично и двата случая, но сега собствениците предпочитат да мълчат.

"Политическото оцветяване на случилото влияе изключително негативно не само на компанията, но и на цяла България", заяви изпълнителният директор на БМФ капитан Александър Калчев. Потвърждаване на хипотезата за саботаж би нанесло репутационни, а и финансови щети на българските милиардери, за каквито Forbes обяви братя Домусчиеви - заради състоянието им от по $2.1 милиарда. След като приватизираха завода за ветеринарни продукти "Биовет" преди четвърт век, те развиха производство и в Европа, а през 2005 година стартираха и в САЩ, където притежават заводи и изследователски центрове в шест щата.

Инцидент или саботаж - разследването на шведските служби ще покаже. Сега на котвата на "Вежен" се крепи и репутацията на Домусчиеви, но и имиджът на България като евроатлантически партньор.


Поставете оценка:
Оценка 3.9 от 47 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 2 Град Козлодуй

    34 14 Отговор
    Накрая всичко ще заметат
  • 3 Уйде

    47 4 Отговор
    репутацията у водата !
  • 4 Гориил

    36 26 Отговор
    Грешките на Вежен са производни на корупционното финансиране на изкуствения интелект. Съдейки по бюджетите за създаването му, в САЩ и ЕС се крадат милиарди пари. Там, където САЩ и ЕС възнамеряват да похарчат трилиони долари, Китай харчи шест милиона.

    Коментиран от #32

  • 5 Домус гемиджи

    44 9 Отговор
    Страшен бизнес, прекарват пълнени банани от Колумбия и ограничават латвийската злобна пропаганда.
  • 6 Морски

    18 10 Отговор
    Командният състав на корабите на БМФ са само от млади момчета и пенсионери над 65 год.

    Коментиран от #14, #73

  • 7 Гончар Романенко

    13 20 Отговор
    "... Пред Дойче Веле Руслан Трад, изследовател към Атлантическия съвет на САЩ, коментира, че не разполага с данни за такова вълнение и толкова силен вятър по това време...."
    .... руслан драд=проф. Рачев:))
  • 8 Реалност

    48 4 Отговор
    Владимир Малинов е един от енергийните брокери в държавата, който стои зад разрешенията за “Турски поток” и зад скандалния договор на служебното правителство с “Боташ”, според който ще плащаме на Турция по 1 млн. лв. на ден в следващите 13 години. Владимир Малинов стои и зад двете далавери. Той беше удобно поставен за служебен министър на енергетиката, което нанесе доста щети и по отношение на представителя на държавата в “Лукойл”. Сега след като Малинов вече не е министър, някой се е погрижил за него и му е намерил удобно място в “Булгартрансгаз” в нарушение на закона. Не може да си бил министър с влияние върху решенията на публична компания и след това да се върнеш да работиш в нея.
    По-впечатляващото е, че КЕВР - регулаторът, от който се очаква да е независим, е одобрил новото назначение на Малинов в рамките на един ден. Това напомня онези времена, в които с едно телефонно обаждане на един конкретен човек решава проблема, обаждайки се на някой шеф в регулаторите с нареждания какво да направи. Това напълно обезсмисля ролята на регулаторите в България.
    Бойко Борисов като лепилото на тази коалиция трябва да излезе и да каже какво прави Владимир Малинов като шеф на “Булгартрансгаз”. Каква е връзката му с тези скандални проекти като “Турски поток”, където 3 млрд. лв. отидоха на вятъра, подарени на Путин. Далаверата с “Чирен” е за няколко стотин милиона лева. Тук Сарафов и Пеевски не могат да покрият, защото разследващ орган е Европейска прокуратура

    Коментиран от #39, #44

  • 9 Фен

    33 19 Отговор
    Репутацията на ЕС отиде. Явно сами си късаме кабелите. 🤣🤣😂😂
  • 10 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 11 Братя крадци

    67 5 Отговор
    От кога частна компания е лицето на дадена държава, от кога разбойници градят авторитета на дадена държава.

    Коментиран от #43

  • 12 Марийка и дейносчо ме изтриха защото

    35 8 Отговор
    Едни там двама братя превозват дрога и убиват малки деца. Ако искат кабели да крадат и претопяват няма проблеми но да убиват малки деца не стават.
    Трият от факти защото явно получават под масата.
  • 13 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 14 Гориил

    18 18 Отговор

    До коментар #6 от "Морски":

    Миналата година Швеция обяви, че ще използва изкуствен интелект за управление на корабоплаването в своите териториални води. Но според наблюденията на независими експерти и наблюдатели този процес се характеризира с хаос и анархия. Почти всеки месец гигантски кораби (хиляди и хиляди от тях плават към пристанищата на балтийските страни и Русия) разрушават и унищожават тръбопроводи и кабели. Не поставям под въпрос версията за некомпетентност на екипажите, но ви питам какво правят вашите кораби в източната част на Балтийско море? Защо някои невежи капитани на кораби решават да претоварват нефтопродукти и втечнен газ пред очите на големи европейски градове като Рига и Талин? Това се нарича икономическо пиратство и злонамерено нарушаване на санкционния режим.
  • 15 Танкер

    12 13 Отговор
    превозващ за Русия .
  • 16 А е толкова просто

    24 3 Отговор
    Чисто статистически може да се изчисли колко морски мили са изминали бг корабите на домусчиев във вълнение от три бала и повече и колко подобни аварии са се случили! Че се види че вероятността аварията да е случайна е колкото е случайно съвпадението при ДНК тестовете!
  • 17 Случайно

    19 20 Отговор
    Се използва за натиск върху България за участие с контингент в Украйна. ППДБ провеждат натиска отвътре.
  • 18 Гориил

    14 19 Отговор
    Срамът на Европейския съюз е, че санкционираният товар с руски калиеви торове не беше изхвърлен зад борда и потопен на дъното на Балтийско море.Аз съм човек, влюбен в България и съм дълбоко разстроен от скандала, в центъра на който се оказа бедната София.

    Коментиран от #36

  • 19 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 20 Ха Ха

    20 15 Отговор
    Туй с времето върви сред ган.човците, ама другите не пасат трева като нас.
    От раболепие към руския ботуш станахме терористи и саботьори.
    П.П. Защо цензурирате ган,човци??!?!?
  • 21 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 22 Анонимен

    33 3 Отговор
    Тези кораби разнасят товари само за параван. Истинската стока е другата.
    Аз бях също под арест на кораба, след намирането на другата стока. От тогава напуснах корабите.
  • 23 Шрай

    10 3 Отговор
    Няма да има Лабаво
  • 24 Хамсията

    21 2 Отговор
    Котвата винаги се "хвърля" със скорост от гравитацията надолу. Ако се е спускала звено по звено, при такова вълнение би се удряла в носовата част и би я повредила. А туй звено по звено, не обяснява как спирачите на веригата са държали в някакъв момент толкова здраво, че рогът на "Хол" се е счупил. Тайни и загадки, и смешни тези.

    Коментиран от #45

  • 25 Бамбука

    21 0 Отговор
    Как може да очаквате приватизатора на БМФ да коментира компетентно случилото се ?
    Въпроса е има ли кораба две котви към днешна дата или няма ? Ако е с една котва, има ли иск към корабостроителния завод, за неглижиране на проблем при сложни морски ситуации ? Какво казват Застрахователите ? Кой ще плаща за щетите, ако се докаже диверсия срещу кабелната връзка ?
  • 26 Трайчо

    24 5 Отговор
    Абе, какво общо има България, ако кораба плава под малтийски флаг. Малтийска фирма, малко данъци и накрая България виновна.

    Коментиран от #31

  • 27 Жичкаджия

    8 2 Отговор
    Да снадиме жицата !
  • 28 Герен

    23 1 Отговор
    Както винаги пиша за тези други всичко се замита. Толкова пари милиарди не се вадят само с разнос на стоки. Колко пратки дрога хванаха къде е на кой е. Всичко е пафлама и мушеничества. НО КУЧЕТАТА СИ ЛАЯТ А КЕРВАНЧЕТО СИ ВЪРВИ НАТЪПКАНО СЪС ЗЛАТО И ПАРИ.
    ЗАБАВЯ СЕ. НО НЕ СЕ ЗАБРАВЯ. СМИРЕТЕ СЕ.
  • 29 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 30 дедо..

    11 3 Отговор

    До коментар #21 от "Има вероятност":

    Много тъпо,бирма и масква..да беше некой индус или шаолинец те са в брикс и вова щеше да ги вербува по телефона и всички на смени ще се наредат да пускат котвата да се влачи и с кеф ще пцьувать скавдинавците..
  • 31 Гориил

    13 5 Отговор

    До коментар #26 от "Трайчо":

    Русия е виновна за всичко. Не е ли така ?
  • 32 Град Козлодуй

    5 3 Отговор

    До коментар #4 от "Гориил":

    Вярно
  • 33 Георги

    21 0 Отговор
    Най- големите мошеници всичко са подкупили.Нямат насита, всички са им роби.Рядко противни хора.
  • 34 Този кораб

    9 0 Отговор
    има котвен клюз и на кърмата.
  • 35 Оракула от Делфи

    24 1 Отговор
    Относно кораба е ясно, но не ми е ясно, на кой Домусчиев продаде, медийте на Пеевски,
    "Труд"",Нова ТВ, и "КТБ" собствеността " Виваком" дали на на Руска фирма, или на сръбска, или на себе си ???
    Това което виждам е странен собственик от Бангладеш ,да управлява "Юнайтед груп",
    същата фирма е и собственик на телекома "Виваком"", инфо бг. абв.бг,Труд" и "Нова" ТВ, и същия този "Пич" от
    Бангладеш управлява една цяла империя, в България, а никой не го познава но умело
    започва да определя националната политика на България???!
    Как така всички активи на Доган и Пеевски + КТБ активите след фалита попаднаха в " Пича" от Бангладеш???

    "Пича" от Бангладеш има аптеки за лекаерства , и два стари продънени танкера, с които е превозвал петрол!

    Нещо , не ми се вярва, тази огромна собственост от активи за милиарди, "Юнайтед груп" да се управлява от "Пича"???
  • 36 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 37 Сега се оказва че

    9 8 Отговор
    подводния оптичен кабел между Швеция и Латвия е незаконен и не е въведен в експлоатация
  • 38 Перо

    25 3 Отговор
    Приватизацията на БМФ беше престъпна дейност, още повече за един селтик, унтерменш и държавен милионер като Домусчиев! Отдавна трябваше да бъде в затвора за тази приватизация и неизпълнени плащания за БМФ, както и за аферите с черепа и Нова ТВ за пране ма пари!

    Коментиран от #64

  • 39 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 40 Мехди

    14 1 Отговор
    Нема да го барате Домус ага. Он е почетен пич на щата Небраска или Опраска. Не знам как се превежда на коректен шведски.
  • 41 ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ

    7 3 Отговор
    Айде бъдете един път ,Българи.Целия ЕС казва САБОТАЖ , а вие ........????
  • 42 В икономическа морска зона

    8 1 Отговор
    между две държави се осъществява икономическа дейност, с предприети мерки за обозначаване на карти и брегови знаци с цел безопасност на международното корабоплаване. Повредата на кабела е нанесла щети на банкови трансфери, информационен обмен и прочие.

    Коментиран от #46

  • 43 Ще ти кажа...

    24 0 Отговор

    До коментар #11 от "Братя крадци":

    От както Гелосания отрадна БМФ ,
    ОТ БЪЛГАРСКИЯ ДАНЪКОПЛАТЕЦ!
    ИМАШЕ ЕДНИ 50 МИЛИОНА ЛЕВА ДА ПЛАЩА ,
    НО НИКОЙ НЕ КАЗВА КЪДЕ СА???КФН,КЗК, МИНИСТЕРСТВО НА ФИНАНСИТЕ И МН.ДР.
    А" НАП" ЗАПОРИРА СМЕТКИТЕ НА ФИРМИТЕ ЗА 5000 ЛЕВА НЕ ПЛАТЕНИ НАВРЕМЕ И ТЕ ПРАВИ ЛУД????
    ДАЛИ СА ЗАПОРИРАЛИ И НА ДОМУСЧИЕВИ БАНКОВИТЕ СМЕТКИ ?????
  • 44 Джоко

    8 2 Отговор

    До коментар #8 от "Реалност":

    Това са данни с история 20 години назад. Кой печели или има господстващо положение в България от неговите действия? Много умуваш за нищо. След още 10 години ще стане невъзможен лукс за обикновения българин енергийния суверенитет -независимост. Но никога няма да го впишат като енергийно беден (клошар) в ЕС.
  • 45 дядо поп

    12 0 Отговор

    До коментар #24 от "Хамсията":

    Хамсийка ли си цаца ли си не знам , но имаш много здраве от арменския ми колега. Котвата се отдава "бай гравити" , когато е плитко , примерно до 30–40 метра. На по голяма дълбочина по усмотрение на капитана първо се преспуска на винч , до колкото метра са заповядали , после се затяга спирачката , отцепва се клъча и се отдава на гравитция като след достигне на дъното се регулира преспускането посредством бремзата. Отдадеш ли котвата направо на гравитация на дълбочина повече от 50–60 метра може да подпалиш феродото и да не можеш да спреш изтичането на веригата , а ако и жвакагалса не издържи , губиш и котвата и веригата.

    Коментиран от #50, #59, #61

  • 46 Пенчо

    5 2 Отговор

    До коментар #42 от "В икономическа морска зона":

    Боли ме мене жицата за жицата на швеците, да минат на сателитна, ама са скръндзи.

    Шегата настрана, авторката ми доказва нагледно, че поп Кръстю не е измислена фигура, а напълно реална. Годишно се късат средно 150 кабела по света, айде стига ...

    И един пример - насинения и пребит Стамболов казва пред чуждестранните журналисти, че в България полицията не бие

    Коментиран от #69

  • 47 Нормално

    13 6 Отговор
    Мутрите като Домусчиев всичките са русофили.
  • 48 Кой е приватизатора на" БМФ" ???

    7 0 Отговор

    До коментар #1 от "Боруна Лом":

    След всичко, което прочетох до тук,
    има само един" кандидат" който се вписва в профила на тази огромна далавера,
    един " трафикант на дрога " с много пари и той е в затвора!
  • 49 Аман от "професионалисти"

    10 0 Отговор
    Домусите "бизнесмени" ще гледат да прекарат държавата да плаща вместо тях - толкова им е бизнесът и пипето!
    В края на 2023 година на кораба "Верила" бяха открити близо 300 кг кокаин и плавателният съд беше задържан в Ирландия!
    Според адвокат Ивайло Дерменджиев, специалист в сферата на международния търговски арбитраж, "българската държава трябва да се намеси".
  • 50 Колко тежи, котва+верига и колко струва?

    6 1 Отговор

    До коментар #45 от "дядо поп":

    Питам защото явно разбирате повече от другите?

    Коментиран от #65

  • 51 ташунко

    9 0 Отговор
    Путун е бил инкогнито на кораба и лично е пускал котвата .
  • 52 Инж1

    8 0 Отговор
    Е ясно е, че Домуса оперира старите канали на КГБ/ДС за амфети. Какво е учудващото???
  • 53 РЕАЛИСТ

    7 8 Отговор
    Това ако е вярно , че Домусчиев има нещо общо с котвата, то тоя чиляк се издига в очите на цяла България. Това е българин с големи букви. Шапка му свалям на Домуса, ако ги е разровил тези фашистки кабели.
  • 54 Вътрешен

    9 3 Отговор
    Типична ченгеджийски разработка на продажника Домусчиев.Коробэт е изчакал лошото време за да има оправдание, че аварията е станала неволно.Точка.
  • 55 Мдаа

    5 3 Отговор
    Руските олигарси са изпълнили поръчката на Кремъл.

    Това слага точка на опорките на руската пета колона от кого сме зависими.
  • 56 Смешки пак

    7 1 Отговор
    Не е инцидент, саботаж е, но поръчигеля не е Русия, някой прави провокации за пренасочване на парични потоци за отбрана а, сигурност, непопулярни енергийни проекти, плашене на европейската плебеиска маса
  • 57 Чекмеджан

    7 5 Отговор
    Май ще светнат българските проксита на Кремъл в бизнеса и приятели на строителя на руски поток в България. Зеления чорап е осветен вече. Не, че ние не си го знаем.

    Коментиран от #60

  • 58 Гошо тъпото

    4 1 Отговор
    Лошото на случайностите е когато станат много и са еднопосочни,като вреда.. скоро ще берем големи ядове
  • 59 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 60 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 61 корабомоделист

    4 1 Отговор

    До коментар #45 от "дядо поп":

    гравитацията при отдаване на котва е изповзва, за да се запази корпуса. Звено по звено при спускане на котва, при бурно ще нарани корпуса. А такова експертиза - "звено по звено" даде капитан с лиценз, управляващ корабна компания.

    Коментиран от #67

  • 62 Незабавно закриване

    5 5 Отговор
    На шведското посолство в България и преразглеждане членството им в нато .....И санкции до девето коляно
    БЪЛГАРИЯ НАД ВСИЧКО 🇧🇬🇧🇬🇧🇬🇧🇬🇧🇬🇧🇬🇧🇬!!!!

    Коментиран от #68, #72

  • 63 Бойко от Банкя

    1 0 Отговор
    Един път стомна втори път стомна и накрая я счупиха. До кога ще ми играят по нервите не стига Канада ами сега и тук точно в този момент на криза!
  • 64 Моряка

    10 0 Отговор

    До коментар #38 от "Перо":

    Ами то Станишката подари БМФ на Домусчиеви.Остави без хляб 3000 моряци.Защо, той си знае.Значи Станишката е първи за въжето.Има ли други мнения?
  • 65 дядо поп

    6 0 Отговор

    До коментар #50 от "Колко тежи, котва+верига и колко струва?":

    Зависи от големината на кораба варира и тежестта на котвата. Повечето кораби използват котвата на Хол , такава е и на "Вежен" обикновено тежи от 3 до 10 тона. Веригата и тя се различава по дебелина на различните по тонаж кораби. Веригата се състои обикновено от 8 – 12 (ключа) , всеки ключ е по 25 метра. Съединяват се с така наречените Кентерови звена , които могат да се разглобяват. Звената приличат на удължено"О" (елипса) , като по средата имат контрафорси за по голяма здравина и за да не се деформират. За такъв кораб като "Вежен" котвата ще е някъде 5–6 тона , едно звено от веригата сигурно тежи 8–10 кг. като в един линеен метър ще влязат 4–5 звена. Смятай нататък.

    Коментиран от #74

  • 66 Моряка

    11 0 Отговор
    Какъв капитан и "експерт" е Васил Данов, бе ливади.На търговски кораб кракът му не е стъпвал.Единственото му морячество е след завършването на Лвовското военно политическо училище е комсомолски секретар на дивизион ппротивоминни кораби.Докато се научи да върви по палубата на 300 тонния тралчик, го пратиха по специалността в редакцията на Димитровска Вахта.Цял живот е бил военен журналист, громеше САЩ и НАТО с комсомолска жар за което се пенсионира със звание капитан 1 ранг.Обаче за къде с една пенсия,пък и в руския клуб в София, на който беше активен член, сипваха по една водка, но толкоз.И момчето с лъвски скок се отзова до върха на Атлантическия съвет.Стана му говорител.Заедно с Ленчето с кремчето крепят т...........ците на Пасито.Долара си е долар.Та толкоз за "морския експерт".
  • 67 дядо поп

    6 0 Отговор

    До коментар #61 от "корабомоделист":

    Дядо ти поп за повече от 35 години като боцман никога не е губил котва. И не знам как ще се нарани корпуса след като котвата се отдава при движещ се кораб на най малък заден ход , или при по силен вятър и течение , забягваш по тях , отдаваш котвата и вятъра и течението те снасят разстилайки веригата , докато котвата заработи.
  • 68 Моряка

    11 0 Отговор

    До коментар #62 от "Незабавно закриване":

    Добре де, ще закрием шведското посолство.Ама за какво?Спрели са кораба, който е частна собственост на Домусчиев, който от своя страна има америконско гражданство.Домусчиев нека да се оплаче на Тръмп, ама как ще стане, когато до вчера поддържаше Байдън.
  • 69 Един

    2 0 Отговор

    До коментар #46 от "Пенчо":

    Каравелов не Стамболов.
  • 70 Време е за ВЪЗРАЖДАНЕ

    6 0 Отговор
    Домусчиеви са ГЕРБ и ДПС
  • 71 Дългия

    5 0 Отговор
    Не, ,,Българския морски флот" а ,,Българския частен морски флот " Боклуци нещо държавно няма вече и за това държавата няма да носи отговорност за това какво са надробили боклуцити! ДА СЕ ОПРАВЯТ ЗАЩО НИЕ ЩЕ ИМ ПЛАЩАМЕ ЗОЛУМИТЕ !!?
  • 72 Дългия

    3 0 Отговор

    До коментар #62 от "Незабавно закриване":

    Абе добре България над всичко ама тука са някви частници да си плащат те не ние!
  • 73 Тираджия

    3 0 Отговор

    До коментар #6 от "Морски":

    Не на БМФ а на БЧФ ( Българския Честен Флот)..... Капиш ?!?
  • 74 Благодаря ти..

    0 0 Отговор

    До коментар #65 от "дядо поп":

    за изчерпвателния отговор за котвата и веригата!

    Ако тази , така тежка котва е паднала некотрулируемо с веригата , гравитачно без "винч- контрол",
    би трябвало да събуди всички , не само Капитана!
    Равнява се на теглото на пълен тир 35 тона да падне от палубата!
  • 75 Андрешкян

    2 0 Отговор
    Цели 3 години Европа не смели да обели дума за взривения Северен поток, но тука за някаква котва пише всеки, който може да работи с клавиатура. Забележете основния аргумент - сакън да не се изложим пред чужденците, въпреки че отдавна нямаме собствена армия, икономика и държава, всичко им дадохме и слугуваме на украинските бежанци, ама сакън да не скъсаме кабелчето на големия брат
  • 76 Ковача

    1 0 Отговор
    Домусите да върнат опростените 60 млн на държавата,задето нарязаа параходите,та превърнаха Луноходец в Параходец Рз!Отивам и аз да пусна котвата в порцелановото море..Черпя Домусите с излязлото.