Рекорди по възлагане на скъпи ремонти по новата схема с договорите за пътно поддържане счупи Агенция "Пътна инфраструктура".
За по-малко от седмица пловдивската компания "Европейски пътища" (новото име на "Пътища Пловдив" - бел. ред.), която е част от "Грома холд" (новото име на благоевградската "Агромах" срещу чиито шефове имаше дело за пране на пари) получи от държавата 70 млн. лв. по схемата за пътно поддържане. Това е най-голямата сума досега, давана по новия модел, въведен през третия мандат на премиера Бойко Борисов. Това показва справка, предоставена от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) след запитване от Mediapool.
От сумата 58 млн. лв. са за ремонта на 31 км от пътя за Кръстова гора, останалите 12 млн. лв. са за 7.6 км участък от Подбалканския път.
Така превантивните ремонти излизат средно по 1.8 млн. лв. за километър. За сравнение по оперативна програма "Региони в растеж", където има търгове и се правят поръчки, защото парите са от еврофондовете, основните ремонти излизат средно около 800 хил. лв.
Това означава, че оскъпяването е с около 1 млн. лв. на километър и то при условие, че става въпрос за превантивен, а не за основен ремонт. Това се разбра от обясненията на началника на Областното пътно управление в Пловдив Йордан Калев пред бТВ. Той застана начело на пътното управление в началото на февруари 2020 г., след като преди това успешно въртеше общинския бизнес като заместник-кмета по строителството на община Пловдив и частния си, изпълнявайки поръчки в други общини. Йордан Калев е електроинженер и до началото на годината не е имал опит в пътното строителство.
Освен че е рекордно скъп ремонтът, се оказва, че над две трети от Подбалканския път е в добро състояние и няма нужда от ремонт. Местните хора се чудят защо се ремонтира път без дупки при условие, че има пътища в много по-лошо състояние в община Карлово, се видя от излъчения репортаж по бТВ. По данни на АПИ около 60 на сто от пътищата у нас са в лошо състояние.
Как се заобикаля закона?
Новият модел - пътните ремонти да се възлагат на фирмите, избрани по Закона за обществените поръчкти за пътно поддържане на съответната област, се наложи в третия мандат на Бойко Борисов. Така се заобикаля Закона за обществените поръчки за ремонт на пътища, а компаниите усвояват десетки милиони при растящи в пъти цени на ремонтите за сметка на данъкоплатците. Преди това за тези ремонти се обявяваха отделни обществени поръчки.
Сумата се увеличава с всяка изминала година, мултиплицирайки порочната практика. За последните три години държавните пари, раздадени по този модел, са съответно - 163.5 млн. лв. за 2017 г., 296.7 млн. лв. - за 2018 г., и 312 млн. лв. - за 2019 г., показват данните от предоставената справка от АПИ на Mediapool.
С тези над 772 млн. лв. са обновени над 1301 км пътища и 33 съоръжения - мостове, тунели, подлези и надлези, посочват от АПИ.
До момента за последните три години нито една от пътно поддържащите фирми обаче не е успяла да вземе над 70 млн. лв. за една година. Най-голямата сума е получил консорциумът от фирми, поддържащи област София - над 43 млн. лв. през 2017 г., показва справката на АПИ.
Според Търговския регистър, "Европейски пътища" официално е собственост на Анка Кирилова Савева, но акциите са безналични и не е изключено действителният собственик да е някой корпулентен бизнесмен близък до управляващите.
Щедростта към област Пловдив може да се обясни и с факта, че през 2019 г. АПИ не е отпуснала нито лев по новата схема, но затова пък през 2018 г. са били инвестирани над 42 млн. лв. - третата най-голяма сума за изминалите три години.
Защо се ремонтира хубав път?
Защо се ремонтира път без дупки при условие, че други пътища в община Карлово са в много по-лошо състояние - това питат жители на Карлово, стана ясно от репортаж на бТВ от мястото на ремонта на пътния участък между града и село Васил Левски.
За сравнение пътят Карлово - село Ведраре, който също е около 8 км, е надупчен като швейцарско сирене и почти всяка година се кърпи, разказа Таня Иванова пред Mediapool, която живее в Карлово и се чуди как да стига до близките си в селото без да си счупи автомобила.
Около 6 км от пътя, който се ремонтира, са във видимо добро състояние. Само на 1.6 км около село Васил Левски има дупки, неравности и пукнатини.
Шефът на областното пътно управление в Пловдив Йордан Калев обясни, че ремонтът е превантивен и цели запазването на пътната настилка. "Целта ни е да удължим срока на живота на пътя", каза Калев.
Освен това трасето между Карлово и село Васил Левски е част от първокласния Подбалкански път, който е алтернативно трасе на магистрала "Тракия". Очаква се именно той да поеме трафик от магистралата, когато бъде затворена за ремонт и по тази причини е необходимо да бъде в добро състояние, обясниха от АПИ пред Mediapool.
Проектът за превантивния ремонт на 7.6 км от Подбалканския път предвижда полагане на геомрежа, за да се усили пътната конструкция, както и цялостна подмяна на асфалтовата настилка. Ще бъде подобрено отводняването. Трасето ще е с нови бетонови бордюри, облицовани окопи, стоманени предпазни огради, пътни знаци и хоризонтална маркировка, е посочено в съобщението на АПИ.
Предвижда се ремонтът да приключи в края на септември.
Заради ремонтните дейности пътят е затворен, а автомобилният трафик е пренасочен по обходни маршрути - от Карлово през град Баня и село Марино поле до село Васил Левски.
Догодина ще има и втори етап
Това е първият етап от ремонта на Подбалканския път край Карлово. Догодина ще има и втори. Той обхваща участъка от село Певците до Карлово и на ул. "Теофан Райнов" в града, която от 2019 г. също е част от първокласния път I-6 София - Бургас. Това става ясно от съобщение на община Карлово.
Кметът на Карлово Емил Кабаиванов се е похвалил на страницата на общината, че той е убедил АПИ колко належащ е ремонта на този пътен участък. Аргументите му са, че това е единственият неремонтиран участък от целия Подбалкански път. В същото време трафикът е изключително натоварен - 3 милиона автомобила преминават годишно между Сопот и Карлово. Освен това в района на двете общини има няколко големи предприятия, сред които ВМЗ, "Българска роза", "Бамекс", "SKF", в които работят над 10 000 души.
"За подобряване условията на пътуване, на транспортни дейности и най-вече за повишаване безопасността на движение, основният ремонт е повече от необходим", заявява Кабаиванов.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Последния Софиянец
Коментиран от #7, #8, #9
10:18 22.08.2020
2 Алфа Вълкът
Коментиран от #27, #53
10:19 22.08.2020
3 Бойку шкафа
Коментиран от #21
10:19 22.08.2020
4 Шофер
Коментиран от #10, #14, #17, #19, #44, #54
10:20 22.08.2020
5 Сектант
10:20 22.08.2020
6 БойкУ БурисоФ
10:21 22.08.2020
7 Алфа Вълкът
До коментар #1 от "Последния Софиянец":
Ти си само за Америка, почна от чистач през сервитьор, барман, готвач, съсобственик ресторантьор до бизнесмен! Пред очите на целия сайт се издигна!Коментиран от #11
10:22 22.08.2020
8 Този коментар е премахнат от модератор.
9 Фен
До коментар #1 от "Последния Софиянец":
Човек, почини си! Ако трябва, смени жената! Зарежи ги тия тримата кретена!10:23 22.08.2020
10 Римляни
До коментар #4 от "Шофер":
Император Бойко Борисов изобрети пътищата.Хайл,Цезаре!Коментиран от #23
10:23 22.08.2020
11 Последния Софиянец
До коментар #7 от "Алфа Вълкът":
В момента съм с намален персонал заради измисления коронавирус.Сутрин в седем отварям едната бърза закуска,на обяд отивам в другата, следобед в ресторанта.От осем на протеста.Тежко е ,но се налага.10:27 22.08.2020
12 Така е
10:27 22.08.2020
13 Пенсионер 200
10:29 22.08.2020
14 Един
До коментар #4 от "Шофер":
За сметка на това има статистика, колко километра пътища са построени от комунистите между 1945-89г. ВСИЧКИТЕ!Преди войната в България е имало само 9 км асфалтирани пътища (6км от тях - до двореца Евксиновград). Сегашните мародери само ремонтират построеното от бай Тошо през соца за по 10 милиона на километър! Радваш ли се герберче?
Коментиран от #20
10:29 22.08.2020
15 нема път, нема проблем
10:32 22.08.2020
16 123
10:32 22.08.2020
17 Този коментар е премахнат от модератор.
18 Калинке-малинке
10:36 22.08.2020
19 Този коментар е премахнат от модератор.
20 Джоко
До коментар #14 от "Един":
Един въпрос ме мъчи. Построеното от Тулупио ще издържи ли 30- 40 години? Ще издържи ли 10 годишния гаранционен период без поддържащ ремот и след 10 години, фирмите строили днес на кой слабоумен ром ще бъдат прехвърлени!?Коментиран от #24, #26
10:41 22.08.2020
21 В Шкафа
До коментар #3 от "Бойку шкафа":
Ще влезе даже и мис бикини, само по парфюм.10:41 22.08.2020
22 Шофер
До коментар #19 от ""Оооо, тигре, тигре, имаш ли пари...!"":
То с преди 30 години не го сравнявай. Сравни го с тия, които сега искат да управляват. Квото било, било. Въпросът е на къде вървим сега.Коментиран от #28
10:45 22.08.2020
23 Мухаха!
До коментар #10 от "Римляни":
НА КОЙ МУ Е НАЙ-ТЯСНА ВРАТОВРЪЗКАТА? НА БОЙКО МЕТОДИЕВ БОРИСОВ С. БАНКЯ, УЛ(НЕ СЕ ЧЕТЕ), НОМЕР(НЕ СЕ ЧЕТЕ)10:47 22.08.2020
24 Васил Левски
До коментар #20 от "Джоко":
Това е по скоро риторичен въпрос,след още 10години толупЪ ще си харчи милиардите на хавайте,а пък народа пак ще мизерства.За това трябва да го свалим и тикнем в затвора.10:47 22.08.2020
25 Прост народ
10:47 22.08.2020
26 Фен
До коментар #20 от "Джоко":
И мен ме мъчи. Построеното от Станишев, Костов, царя, Софиянски, дали ще издържи? То всъщност няма как да се развали, защото просто не съществува. Те просто откраднаха всичко, и не създадоха нищо. И искаме още от това ли!?Коментиран от #49
10:48 22.08.2020
27 Този коментар е премахнат от модератор.
28 Ооо тигре тигре..
До коментар #22 от "Шофер":
КОЙТО НЕ СИ ПОЗНАВА МИНАЛОТО, НЕ ЗАСЛУЖАВА БЪДЕЩЕ!10:50 22.08.2020
29 Този коментар е премахнат от модератор.
30 Този коментар е премахнат от модератор.
31 ОтговорносТТа
10:52 22.08.2020
32 Гост
10:53 22.08.2020
33 Asdfg
Коментиран от #36
10:55 22.08.2020
34 Иво
Коментиран от #35
10:55 22.08.2020
35 Гост
До коментар #34 от "Иво":
Ако парите са от евро фондове то тя трябва да бъде сезирана все пак това е част от задълженията на европейският главен прокурор а именно злоупотреба с евро средства!!! Не малко направи тя в Румъния !! Крайно време е България да и влезе в полезрението!!!11:01 22.08.2020
36 Този коментар е премахнат от модератор.
37 Геп
11:14 22.08.2020
38 Този коментар е премахнат от модератор.
39 Шмайзера
11:32 22.08.2020
40 Гост
Коментиран от #42
12:04 22.08.2020
41 Историйки от абсурдистан
Какво можеш да напишеш под такава статия ?
Народ НЕспособен да се управлява сам.
Вече дори Румъния не можем я настигна.
12:10 22.08.2020
42 Как може ли ?
До коментар #40 от "Гост":
Може,когато престъпления и кражби се протекират на държавно ниво.Когато името на държавата е замесено във ВСЕ-КИ крупен финансов скандал и престъпление.
За 30-ет години колко милиарда бяха раздадени,присвоени и откраднати ?
И как щеше да живее бг.данъкоплатец ако поне половината от тези милиарди цяха действително предназначени за него ?
КОЛКО ОЩЕ Х30 години ЩЕ ТЪРПИМ ???
12:20 22.08.2020
43 Този коментар е премахнат от модератор.
44 Дупка
До коментар #4 от "Шофер":
Ела да ти я дам статистиката, директно в дупката ще ти я набия!12:57 22.08.2020
45 апи
13:14 22.08.2020
46 Наблюдател
15:30 22.08.2020
47 К, като 🐞🐞🐞🐞
19:42 22.08.2020
48 Протестите са ефективни за детска градин
22:09 22.08.2020
49 Не бе не искаме това
До коментар #26 от "Фен":
Искаме тулупът да подължава да си пълни чекмеджетата с пачки и кюлчета. Нали и ти го искаш?10:39 23.08.2020
50 незнайко
11:17 23.08.2020
51 Странджата
12:02 23.08.2020
52 Превозвачков
16:36 24.08.2020
53 Този коментар е премахнат от модератор.
54 И какво е
До коментар #4 от "Шофер":
е общото между президента Радев и крадливата АПИ, троле? АПИ пълни чекмеджетата на Боко, Николай Нанков и онова ловешкото недоразумение Терзийски.21:25 26.08.2020
55 3892
22:49 28.08.2020
56 безпартиен
16:20 29.08.2020
57 Наблюдател
18:02 30.08.2020