28 Ноември, 2019 13:24 44 321 63

Не включвайте "N" на автоматика по време на движение

  • автоматична трансмисия-
  • неутрална предавка-
  • съвети
Не включвайте "N" на автоматика по време на движение - 1
Снимка: Shutterstock

Да се опитвате да спестите гориво чрез превключване на селектора на автоматична трансмисия от "D" в режим "N" абсолютно не си струва. Първо, прекъсването на връзката между двигателя и колелата на по-висока скорост е опасно: когато имате нужда от сцепление, просто няма да разполагате с него. И второ, при превключване от "N" на "D" по време на движение се получава допълнително и доста силно натоварване на възлите в скоростната кутия. Когато шофирате в трафик, също не си струва да премествате селектора на "неутрална", когато потокът от автомобили спира.

Режим "неутрален" при автоматичните скоростни кутии дава възможност за свободно завъртане на колелата и ви позволява да движите автомобила, например, в зоната на обслужване в сервиз. "N" се използва и при теглене (двигателят обаче е добре да работи)или в случаите, когато е необходима някаква диагностика на колелата. По-време на движение обаче, този режим е силно непрепоръчителен. Освен, че се отразява зле на скоростната кутия, почти не пести и гориво, както смятат много от собствениците на коли с автоматични трансмисии.


Поставете оценка:
Оценка 3.6 от 51 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Марио

    69 9 Отговор
    този съвет не го спазват поне половината от разбирачите с автоматици, а е много важен, както за безопасността на движение, така и зза скоростната кутия

    Коментиран от #18

  • 2 Borislav

    20 38 Отговор
    А какво правим ако шофираме на режим ЕКО и автомобила сам си включва на свободна по време на движение ако не подаваме газ?

    Коментиран от #4, #6, #7, #19, #20

  • 3 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 4 Roko

    44 10 Отговор

    До коментар #2 от "Borislav":

    той не включва на N, просто отнема от газта, прави предавките по-къси и т.н. но не включва на N
  • 5 sts

    21 24 Отговор
    УАУ КОЛКО ПОЛЕЗНА И НЕВЕРОЯТНА СТАТИЯ,БЛАГОДАРИМ НА РАДОСЛАВ СЛАВЧЕВ!

    Коментиран от #26

  • 6 Петров

    28 5 Отговор

    До коментар #2 от "Borislav":

    Не бъркай механичната промяна от D на N и софтуерната такава.
  • 7 уффф

    35 6 Отговор

    До коментар #2 от "Borislav":

    Автоматика никога не включва сам на неутрал!

    Коментиран от #23

  • 8 в 3 клас съм

    17 9 Отговор
    В края на 2019 научих нещо ново. Чудесна статия
  • 9 куку руку ку

    14 17 Отговор
    Да питам авторът колко автоматика е карал? Аз съм на "автоматици" вече 26 години. Обикновено разрешеното- безопасно превключване няма блокировка (лостът се движи само с придърпване, без допълнително натискане на "спусък"), докато опасното превключване има блокировка, която съзнателно трябва да се натисне за да се придвижи лоста. И при всеки автомобил е различно. При Опел N-D е безопасно в двете посоки, т.е. можеш да изключваш и включваш по време на движение, докато при Пежо от D към N има блокировка (и като изключиш по време на движение, първо минаваш през втора и тогава реди нагоре), но пък няма блокировка в двете посоки между D и трета.
    Всички имат блокировки към понижаващите и нямат към повишаващи предавки.

    Коментиран от #61

  • 10 дедо

    12 6 Отговор
    Аз така преебах автоматика на моето ПЕЖО 607 и си ева мамата.

    Коментиран от #11

  • 11 Ekrem

    21 4 Отговор

    До коментар #10 от "дедо":

    Спокойно не си преебал кутията ти!!! Тези модели 607 са с проблемни кутии от завода още! И нормално да караш пак се прецакват сами !
  • 12 един

    42 38 Отговор
    затова РЪЧКА му е майката, РЪЧКААААА

    Коментиран от #43

  • 13 :D:D:D:D

    19 7 Отговор
    Как стои въпроса с DSG6 в задръствания? Чувал съм, че на място е хубаво да се сложи на N, за да не се трият фрикционните дискове (съединителите), не претендирам, че разбирам и за това питам.

    Коментиран от #14

  • 14 куку руку ку

    8 6 Отговор

    До коментар #13 от ":D:D:D:D":

    Едни дискове се трият, едно масло загрява... и съм бракувал един автоматик, само защото му се изтри един от дисковете и не намерих нийде да го сменя. В представителството на марката ми казаха, че такъв автомобил не е произвеждан.
  • 15 vw таурег

    18 2 Отговор
    Може и да е вярно на моя таурег 2012г 3.0д , чисто нов беше ,редовно го слагах на N при първа възможност да пестя нафта, НО не забелязах по-нисък разход.При превключване в движение се чуваха удари сиг от кутията незнам не си давах сметка.Но на 80хил км познайте - строшена скоростна кутия.Незнам дали е било от това но е възможно.

    Коментиран от #21, #34, #40

  • 16 Джуган

    24 5 Отговор
    Абсолютно вярно, относно разхода на гориво може сами да се уверите като направите следния експеримент, необходим е автомобил с разходомер. Пускате стръмен наклон на N неутрална, компютъра подава гориво към двигателя като за празен ход, разход 0.5-1.0 л/100 км. Пускате на D, компютъра изцяло прекъсва горивото към двигателя, разход 0 л/100.

    Коментиран от #33, #36

  • 17 onq s konq

    18 26 Отговор
    Непрекъснато тука разни Разглезени Умници дълбокомислено заключават че който веднъж е седнал в кола с авт. скор. кутия,никога няма да мине на Ръчна,че кола се кара с 1 ръка и 1 крак,че е абсурдно да се кара в Градски трафик с Ръчна поради заплаха от инвалидизиране на Крайниците на Водача от непрекъснатото натискане на Съединител и превключване на скоростите...И изведнъж - същите тия Люде искат ДА ИКОНОМИСВАТ ГОРИВО!?Е не може с 2 дини под 1 мишница - казано и ДОКАЗАНО е ,че Ръчната скор кутия при един Средно опитен водач САМО ОТ ИЗКЛЮЧВАНЕ и каране по Инерция ,както и при използване на по-висока предавка съчетана естествено с по-висок въртящ момент дават МИНИМУМ ЛИТЪР НА 100.Отделно пък се запазва и Ресурса на Двигатела,спестявайки ме излишни движения на Буталата.И ще обясня на разбираем език :Карането по инерция чрез изключване не е за всеки-това трябва да ти идва "отвътре" и си е ОБОСОБЕН СТИЛ НА КАРАНЕ,реализиращ се МАШИНАЛНО,като при мен средно около 25-30% от Градското и извънградското каране е с изключена предавка.Отделно пък дето МНОГО МРАЗЯ да натискам спирачкитевключително в града,затова и предупреждавам спътниците си да се държат здраво за дръжките в купето защото верно че карам с 50-60 из града,но и 90 градусови завои ги вземам...пак с толкова:)

    Коментиран от #28

  • 18 Николай

    22 5 Отговор

    До коментар #1 от "Марио":

    Не познавам нормален шофьор който да превключва скоростния лост на автоматика когато колата не е в абсолютен покой. Тази статия е излишна.

    Коментиран от #30

  • 19 Николай

    13 1 Отговор

    До коментар #2 от "Borislav":

    Такава опция няма. Когато спреш да подаваш газ автомата не превключва от D на N, а спира подаването на горива към цилиндрите и колата върви по инерция за определено време.
  • 20 Николай

    13 1 Отговор

    До коментар #2 от "Borislav":

    Същото се отнася и за ръчните скоростни кутии, компютъра който управлява двигателя спира подаване на гориво и колата върви по инерция. Зависи на каква предавка си на колкото по висока предавка си колата върви по дълго по инерция, на по ниска предавка ефекта се нарича моторна спирачка.
  • 21 Николай

    12 3 Отговор

    До коментар #15 от "vw таурег":

    Те тия DSG кутии на Фолксваген са си заводски бъгави много хора се оплакват от тях.

    Коментиран от #29

  • 22 Raptora

    21 26 Отговор
    Ами така е, като карате тъпанарските автоматици, такъв е резултата. В ръчката е истината, и живота, и удоволствието от шофирането.

    Коментиран от #24

  • 23 Несигурен

    3 2 Отговор

    До коментар #7 от "уффф":

    За първи път карам автоматик.При маневра с бавна скорост без да искам рязко натиснах спирачката-помислих я за съединител...Колата спря и лостът сам се превключи на N.Не знам дали е нормално.Автоматикът е CVT.Засега не ми е създавал проблеми.

    Коментиран от #31

  • 24 Еее...

    26 2 Отговор

    До коментар #22 от "Raptora":

    Еми не си прав. Удоволствието от автомата е несравнимо само, че зависи марка кола и модел. Автомат на Волво с кутия Geartronic се адаптира със стила ти на каране. При спортно каране превключва за стотни от секундата а при икономично според усилието на педала на газта и оборотите. Ръчката е кеф докато не подкараш страхотен автомат. Според предавката и оборотите може да свали една назад, изрязва се и те залепя на седалката. Кеф! Години наред съм бил с ръчка докато на подкарах Волво хс60 2012, 163 коня, 2,4 мотор. Вярвай ми, автомата е по-бърз от теб. Мощността на мотора, кутията, комфорта са несравними. Пожелавам ти да пробваш. Успех

    Коментиран от #50, #52

  • 25 посерко

    25 0 Отговор
    Аз не разбирам за чий х*й ще си купиш автоматик и ще го включваш на неутрална ?
    Нали цялата идея на автоматика е да сменя сам.

    Коментиран от #57

  • 26 Labas

    1 2 Отговор

    До коментар #5 от "sts":

    Ти май си от тези дето ползват N .
  • 27 Ром ама кубински

    6 2 Отговор
    Автомата е удобен в много големи градове с тежък трафик.Но лично предпочитам ръчката,въпреки преминатите 500-600хил с автомат.Досега единственият автомат който съм карал по дълго и ми харесва и може би няма нужда от ръчна кутия е lincoln mks,но колота е достатъчно мощна а скоростната кутия реагира ужасно бързо и освен това има илостчета на волана за превключване ,които рядко съм използвал.Между другото такава кола в Бългирия не мога да си позволя ,а още по малко да поддържам.Така, че съм твърдо за ръчката.
  • 28 Един там

    8 2 Отговор

    До коментар #17 от "onq s konq":

    Ти се опасен и за себе си и за другите участници в движението.

    Коментиран от #32

  • 29 Един там

    4 1 Отговор

    До коментар #21 от "Николай":

    Бъгави са щото колите дето ги карате са на по 300 000 км и повече. Мн си е добре DSG-то п.с.не говоря за DSG-та от 2003-2005, те наистина са бъгави :D
  • 30 Един там

    8 0 Отговор

    До коментар #18 от "Николай":

    Ееййй като видя жената от R да минава на D като колата още се движи и направо все едно ми бърка ей там дето слънце не огрява.
  • 31 Един там

    5 1 Отговор

    До коментар #23 от "Несигурен":

    CVT-то няма да ти създаде проблеми много време,е поне първите 150 000 км 😂😂😂 п.с. аз също карам CVT , всичко е 6 за сега.
  • 32 onq s konq

    6 13 Отговор

    До коментар #28 от "Един там":

    Не можеш ти да ме наричаш "опасен" за движението,след като имам "Златен талон" -при това ЗАСЛУЖЕН,а НЕ КУПЕН!При това НИКОГА не свиря с Клаксона на другите,нито им Присветвам с фарове.Ако някой ми се мотае в Лявата лента обаче,на момента го издухвам отдясно!Е,...платих мин седмица 2 Акта за превиш скор извън града /единия 400лв,другия - 50/,ама като си помисля че тоя за 400 можеше да бъде като нищо 1000 щото бях в процес на Ускорение...и ми става спокойно и радостно:)

    Коментиран от #44

  • 33 Джуганееее!

    8 1 Отговор

    До коментар #16 от "Джуган":

    Това е ясно. Говорим за РАВНО! И, малка скоба... 😉 Няма значение дали говорим за автоматик или ръчка. Задавам аз следния въпрос: (И пак натяквам — говорим за равен път!)
    Караме си ние със 120. Предполага се на възможно най-високата предавка. Пускаме газта. Не изключваме от скорост. (Дотук — добре) Веднага, вмбесто двигателят да тегли автомобила, автомобилът почва да “тегли” двигателя. Ясно е — компютърът ще спре притока на гориво — разход — 0.0/100. Е да де. Но да не забравяме, че все пак сме на скорост. Макар и най-висока (лека) предавка. Макар и нищожна, моторна спирачка все пак има. Караме си ние така и трябва вече да сваляме предавки. Щото обаротите падат. Нормално. И най-накрая спираме. Изминали разстояние “Х” с разход 0.
    Сам ти го каза, прощавай ако не те цитирам дословно: по “инерция” (на нулева) двг. работи. И разход има. Има! Но той е 0.5—1.0 л/100 км. Моторна спирачка няма. Спира ни само вятърът и съпротивлението на гумите, лагери-магери и т. н. Изминаваме разстояние “Y”. Ясно е, че Y>Х. Да де, ама “Х” няма разход. Е да де, ама “Y” е по-голямо.
    Е... Къде е далаверата???
    Някой? Опити? Тънки сметки?
    Вие сте...
  • 34 Язе

    15 0 Отговор

    До коментар #15 от "vw таурег":

    Да си купиш нов Туарег пък да икономисваш за гориво.
  • 35 Sniper

    13 3 Отговор
    Само автоматик, удобство и удоволствие!
  • 36 И с

    1 16 Отговор

    До коментар #16 от "Джуган":

    И с това 0 на 100 как работи двигателя бе умник като си на дирекна си в обороти и буталата се движат ускорено значи, дърпа гприво, дълго време съм международен шофиор с автоматик, моляте не се излагай, така си правя икономията

    Коментиран от #37, #38

  • 37 Ros

    12 1 Отговор

    До коментар #36 от "И с":

    Дърпа гориво ако дюзите пускат а това го определя ecu-то а не оборотите.Това важи когато инерцията движи мотора а не обратното.

    Коментиран от #46

  • 38 Джуган

    15 2 Отговор

    До коментар #36 от "И с":

    Май не си шАфиор а каруцар, буталата се движат ускорено и дърпат ВЪЗДУХ, но микропроцесора им реже горивото и затова разходомера показва нула на сто. Двигателят не може да загасне защото двигателните колела го въртят обратно през кардана (ако има такъв) и скоростната кутия, а като подадеш газ се въстановява впръскването на горивото и разходомера вече не показва нула на сто. Всичко това важи за автомобили с електронно контролиран инжекцион, но ако караш някоя Лада или Варшава с карбуратор и искаш да пестиш гориво, тогава направо гаси двигателя.

    Коментиран от #47

  • 39 Utochnenie

    24 0 Отговор
    В статията трябва да се уточни, че става въпрос за автоматичните скоростни кутии с Torque Converter или така наречения "хидротрансоформатор, хидросъединител", а не тези с двоен съединител. Има автоматични скоростни кутии, които включват на N. И това са скоростните кутии с двоен съединител. Тъй като там има функция наречена "coasting" при която при отнема на газта изключва от скорост и карате по инерция. Но важното е да се подчертае, че при автоматичните скоростните кутии с двоен съединител няма проблем да се включва на N, за разлика от скоростните кутии с Torque Converter или така наречения "хидротрансформатор, хидросъединител", където това е огромен проблем и за тях се отнася статията.
  • 40 Бацо от Краводер

    1 2 Отговор

    До коментар #15 от "vw таурег":

    Ти па, кво си се разтревожил.Я па при скорост 140км и като вкарах на Rали скорост на моя баварец с ръчни скорости и яла глей кво стана ...не моат ма съберат от Църна мачка до Пловдив...
  • 41 Ehaaaa

    3 0 Отговор
    И аз карам от извесно време автоматик. Не препоръчвам на никой да превключва на N при движение аз веднъж пробвах на магистралата и добре че реагирах бързо.след като включих на N няма 30 секунди пробвах да превключа на D но кутията просто не работеше наложи се да изгася и да запаля на бързо.
  • 42 Emils

    16 2 Отговор
    Не ми е много ясно кой дава на БЕЗОПАСНИТЕ водачи на МПС " златен талон"-при това" ЗАСЛУЖЕН а НЕ КУПЕН", при положение че са с два акта за превишена скорост!!!
  • 43 Смядовски суджук

    10 1 Отговор

    До коментар #12 от "един":

    Значи не си карал автомат... стига с тия първобитни глупости че ръчката е по-добра, ръчката е по-забавна за каране по-спортно ако имате 2-ра кола, автоматът е ако искаш едно спокойно всекидневно шофиране карал съм и двете по равно и бих казал, че не сменям автомата за нищи.

    Коментиран от #59

  • 44 :D:D:D:D

    9 0 Отговор

    До коментар #32 от "onq s konq":

    Два акта и златен талон? Я си помисли пак на кой ги разправяш тези. А относно стила ти на каране, моли се да не ме срещаш по улиците.
  • 45 Гринго

    2 0 Отговор
    Все едно да вкараш на задна в движение

    Коментиран от #54

  • 46 жоро уудстока

    2 0 Отговор

    До коментар #37 от "Ros":

    Поздравления-добре е да се пише,след като се попрочете и в главата има оборудване да го обработи-явно го имаш!
  • 47 free man

    1 0 Отговор

    До коментар #38 от "Джуган":

    Респект-тъй като повечето мъже си мислят,че по рождение разбират от коли,им препоръчвам да се поучат от тебе и да се образоват преди да се"изпразнят"по въпроса.
  • 48 Стойчо

    2 1 Отговор
    Бля бля бля бля бля бля бля
  • 49 Цонко

    0 0 Отговор
    В моята книжка с инструкции на пасата пише че ако по невнимание по време на път неволно преместим на N да отпуснем газта и като забави да се премине на D
  • 50 Карам ръчка

    5 1 Отговор

    До коментар #24 от "Еее...":

    Значи специално този мотор на Волво е толкова муден, над 10 сек до 100км, незнам за какво залепване на седалката говорим. Много хора бъркат въртящият момент с ускорението, не винаги вървят ръка за ръка - пример, автобус, камион, танк, кораб....
  • 51 Шофер

    2 2 Отговор
    само автомат
  • 52 qwerty

    2 0 Отговор

    До коментар #24 от "Еее...":

    Кефиш се защото не си попаднал на в8 двигателя на Волво, караш и чупиш. :) А по темата - ако някой ми каже, че изключва автомата по време на движение ще го ударя с нещо, толкова съм свикнал с него, че не се усещам понякога, че 10 минути примерно колата стои паркирана, а аз съм натиснал педала на спирачката. Най смотаният ми автомат беше DP0 на рено, който не се охлаждаше като хората и започваше да "пили" гуми при потегляне след висене по 2-3 светофара на бул. България. В момента търкалям едно паджеро и хюндай их55: двата автомата нямат нищо общо като поведение и начин на превключване. Поздрави на всички!!!!

    Коментиран от #53

  • 53 въпрос

    0 0 Отговор

    До коментар #52 от "qwerty":

    Кое по-точно чупи в8 на волво? Имал съм такъв и не съм имал проблеми. Вървеше си супер със що годе приличен разход за това купе и динамика.
  • 54 куку

    0 1 Отговор

    До коментар #45 от "Гринго":

    опел рекорд и тдс 2,5 при 20 до 30 км/ч при движение напред ръгам задна без проблем
  • 55 Георги

    1 4 Отговор
    Откакто карам автоматик се родих! По-спокойно шофиране, плавно и приятно! Никога не превключвам на N в движение. На светофара обаче редовно в покой поставям на Неутралната. Понеже, ако държа спирачка на D усещам, че колата иска да тръгва и все едно се мъчи. Съветваха ме на светофара, винаги да включвам N(като е за повече от 10с.).
  • 56 Шишо Б

    2 0 Отговор
    а ако искате да се оттървете от колата, включете R
  • 57 Пръцко

    2 1 Отговор

    До коментар #25 от "посерко":

    За да не държиш натисната ш...ната спирачка на всеки светофар - защото повечето автоматици на D направо тръгват, или поне се опитват, което е много тъпо :((
  • 58 Vag

    0 2 Отговор
    Аз на моята Ауди а3-ка и бях разбил скоростната кутия жестоко, но колата беше на ~320 к.с. със стоковата кутия. Не знам какво толкова ги хвалите тия грозни волва и тяхното ускорение с 160-170 коня мотор и най-вече, къде залепяте !! Хаха айде със здраве !
  • 59 баба меца

    3 0 Отговор

    До коментар #43 от "Смядовски суджук":

    Аз пък специално върнах служенната кола на дилъра и си взех същата с ръчна скоростна кутия.така, че не обобщавай....
  • 60 Мирко

    3 0 Отговор
    Скъпи другари. Дори Москвича и Жигулито имат икономайзер. При Москвича е вакуумен,а при Жигулито-ел.реле. При напълно отпусната газ, икономайзера спира напълно подаването на гориво при всички автомобили. Двигателя се върти от гумите. и служи за моторна спирачка. Ако си на N, има разход, който поддържа минималните обороти. да не говорим, колко е опасно при хлъзгав път да си на нулева. Автоматичните кутии не се мажат добре на неутрална и всички производители препоръчват, да не се изключват никога по време на движение.
  • 61 Андриано

    1 0 Отговор

    До коментар #9 от "куку руку ку":

    Абсолютно съм съгласен! Аз карам Volvk V70 и минаването от D на N е абсолютно безпроблемно, дори в книжката на колата препоръчват минаване на N когато се чака дълго време на светофар или в задръстване! Според мен всеки автоматик е разлищен и такива генерални изказвания не са полезни...
    Все пак по отношение на безопасността съм съгласен и не си позволявам минаване в N по време на движение извън града, понеже се губи контрол!
  • 62 Ix 35

    1 0 Отговор
    В ръководството на колата никъде не пише такива неща!
  • 63 Този коментар е премахнат от модератор.