6 Юли, 2021 11:16 8 176 130

Renault се противопоставя на Китай. Прави гигафабрика за батерии в Европа

  • renault-
  • електромобили-
  • фабрика-
  • батерии

Renault Group поставя Франция в основата на индустриалната си стратегия за батерии за електромобили

Renault се противопоставя на Китай. Прави гигафабрика за батерии в Европа - 1

Renault Group обяви подписването на 2 основни партньорства в областта на проектирането и производството на батерии за електромобили. Французите навлизат в стратегическо партньорство с Envision AESC, създавайки гигафабрика в Дуе, близо до Renault ElectriCity.

Новият завод има за цел да подпомогне производството на най-новите технологични, икономически конкурентни, нисковъглеродни батерии и да направи електрическата мобилност по-достъпна в Европа.

Компанията е подписала меморандум за разбирателство и с френския стартъп Verkor за съвместно разработване и последващо производство на високопроизводителни батерии с оглед притежавания над 20% дял от Verkor.

Комбинацията от тези две партньорства с индустриалния клъстер на Renault ElectriCity ще създаде близо 4 500 преки работни места във Франция, като това ще се случи до 2030 година, а същевременно ще развие и стабилна екосистема за производство на батерии в сърцето на Европа.

Това е поредната стъпка по пътя на стратегическия план „Renaulution“, тъй като Групата и нейните партньори от Алианса целят да укрепят конкурентното си предимство и ефективност на пазара на електромобили.


Поставете оценка:
Оценка 5 от 19 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Рошко

    10 12 Отговор
    А ресурсите и евтината работна ръка имали, ги? 🤔🤔🤔🤔🤔

    Коментиран от #11

  • 2 Марио

    45 1 Отговор
    Икономическата война е в ход - Европа, Китай, Сащ и Русия се борят за надмощие. Това дами и господа е третата световна. Евала на франсетата, а не като германците да си дават "задниците" на Тесла.

    Коментиран от #8

  • 3 гост

    15 14 Отговор
    След 10г. няма да им трябва, защото китайците строят такива заводи за 1г. Гръмки изказвания, безсмислени срокове.

    Коментиран от #127

  • 4 Си Дзинпин

    11 11 Отговор
    Скоро Китай ще изпадне в голяма криза защото поколението им от забраната на повече от 1 дете ще трябва да издържат многочленни семейства,продукцията ще падне заради липса на работна ръка и дай боже да стане една хубава революцият.

    Коментиран от #5

  • 5 Механик

    8 3 Отговор

    До коментар #4 от "Си Дзинпин":

    Една хубава революция в стил "украински майдан" ли или в стил "арабска пролет"?
    Ми кво чакате? Сорос и другите да налеят парици и да се почва! Ама не ви стиска.

    Коментиран от #6

  • 6 Тиенанмън

    11 0 Отговор

    До коментар #5 от "Механик":

    Те пробваха на Тиенанмън ама руския танк си е руски танк
  • 7 Гост

    11 3 Отговор
    А утилизацията на батериите - на Балканите. Нали?!

    Коментиран от #9

  • 8 Рошко

    7 4 Отговор

    До коментар #2 от "Марио":

    Забрави руснаците, ресурсите са там 🤔какво ще стане ако реши и да си построи завод, и да изнася например готов продукт, в случая батерии

    Коментиран от #10

  • 9 Да не са луди

    7 3 Отговор

    До коментар #7 от "Гост":

    Кой ще изпусне толкова ценни ресурси за да ги прати в България?

    Ще случва точно обратното. Понеже изкупуваме всичките котори в Европа, след като са остарели за европейците и не искат да ги карат, края на жизнения цикъл на голяма част от електромобилите ще приключва в България, но батериите им ще се връщат в европейските фабрики за преработка и повторно използване на суровините. Никой няма да остави такава ценност за нас. Пък и тук по разбираеми причини, никой няма да иска да направи каквато и да е голяма инвестиция за фабрика.

    Коментиран от #13

  • 10 Дрън-дрън

    4 7 Отговор

    До коментар #8 от "Рошко":

    За да произведеш високотехнологичен продукт ти трябват и високи технологии. Само с ресурси не става. 80% от цената на батериите дори сега се пада на технологиите и енергията за производство, а не на ресурсите.

    Коментиран от #14, #15

  • 11 франсето

    9 5 Отговор

    До коментар #1 от "Рошко":

    Когато статията не е на руски, нещо ти се губи в превода!)))
    Много ясно е написано - Публикувано във факти.бг: Renault ElectriCity ще създаде близо 4 500 преки работни места във Франция .
    Понимаеш товарищ ??? Във Франция , не в Китай, не в Просия. ВЪВ ФРАНЦИЯ . ЕВРОПА!!!!

    Коментиран от #16

  • 12 Гост

    6 5 Отговор
    Скоро ще има и в Бг. Тук ще изнесат всичкото вредно и отровно производство покрай електромобилите, а те ще си живеят на чистичко. За тях чист въздух и райски цветя. За нас химикали, вредни отпадъци за горене и стари батерии за закопаване из нивите.

    Коментиран от #17, #85

  • 13 Гост

    6 1 Отговор

    До коментар #9 от "Да не са луди":

    Рециклираните батерии са много по-скъпи от новите. Затова никой не ги предпочита. Засега не са никак ценен ресурс а са си просто проблемн отпадък.

    Коментиран от #18

  • 14 Ти да видиш

    11 3 Отговор

    До коментар #10 от "Дрън-дрън":

    Бре бре Русия нямала енергия ти да видиш. А за направата на батерия голяма технология трябва няма що, чак толкова Русия има, но батерията нищо не дава като печалба, няма смисъл да я произвеждал освен ако не я влагаш в свои продукт. Иначе браво на франсетата ще стане хора от тях.

    Коментиран от #19

  • 15 Гост

    13 2 Отговор

    До коментар #10 от "Дрън-дрън":

    Само с технологии също не става. За да направиш манджа трябват и продукти. Само с готварската книга ще си седиш гладен.

    Коментиран от #20

  • 16 Гост

    8 5 Отговор

    До коментар #11 от "франсето":

    Във Франция, но за мароканци хахахахах. Виждал ли си какви работници имат във Франция? Знаеш ли, че там белите са на изчезване?
  • 17 Ама разбира се

    5 4 Отговор

    До коментар #12 от "Гост":

    Към момента най-голямата фабрика за вредно и отровно производство на батерии ще е в онова затънтено място наречено Берлин, а нас ще ни оставят с чиста природа защото са много загрижени за просперитета на България! Понякога след такива ваши изказвания се чудя, дали използвате мозъка си за нещо различно от пазене на равновесие?

    Вероятно еколозите в Германия не са чели форума да видят колко е вредно производството на батерии, та единствените аргументи които успяха да измислят беше местообитанието на змии и гущери, които живееха под дърветата във фермата за дървен материал, на чието място се строи завода за батерии в столицата на най-екологичната държава в Европа и дори в света. При това се строи във вододайната и зона, където накараха Тесла да смени тръбите, които събират забележи дъждовната вода, за да не замърсят подпочвените води. Представяш ли си за каква педантичност става въпрос - замърсяване с дъждовна вода! Тоест тя е по мръсна от производството на батерии! За всички запознати е ясно, че замърсяването при производството на батерии е на мястото на производството за енергията, която се употребява в големи количества, защото производството е изключително енергоемък процес.

    Коментиран от #21

  • 18 Засега си прав

    0 3 Отговор

    До коментар #13 от "Гост":

    Към момента рециклирането на батерии не е рентабилен начин за набавяне на материали. Няма как да построиш завод за рециклиране, да наемеш работници за него, да им плащаш заплати и всеки ден да обработваш десет-двайсет батерии от електромобил и да си на печалба! Ще има някакъв икономически смисъл, чак когато има достатъчно количество батерии за преработка, а те не щат да се развалят на втората третата година пущините, както ви се иска на вас! Произведените днес количества ще трябва да се рециклират чак след 10-20 години или повече. Затова не могат да се изграждат много заводи навсякъде, но дори сегашните вече работят рентабилно и то с транспорт на батериите от хиляди километри. С течение на времето ще става все по-рентабилно, но поне двайсетина години ще трябва да се копаят и нови количества преди да се завърти изцяло кръговата икономика.

    Коментиран от #22

  • 19 Ха-ха-ха

    3 3 Отговор

    До коментар #14 от "Ти да видиш":

    Ще ме пукнеш от смях! Значи 100-годишните автомобилни производители със стотици милиарди бюджети все още нямат технология и собствено производство на батерии, ама разбираш ли Това не било никаква технология и руснаците ей сега още другата седмица в могат да почнат производство на батерии, ама не искат, щото е изключително нискотехнологична продукция и в нея няма печалби.

    Руснаците произвеждат само високотехнологични продукти с огромни печалби и това е малък залък за тях.

    Понякога се чудя оня орган за мисленето, дали ти стига и равновесие да пазиш!

    Иначе си прав че Русия има и много енергия и много ресурси и остава въпроса защо не правят батерии или нещо друго с тях, а са общоизвестни като ресурсна държава? Единствените технологии които развиват са военните технологии и почти нищо друго!

    Коментиран от #26

  • 20 Чорба манджа, чорба манджа, топъл хляб

    3 2 Отговор

    До коментар #15 от "Гост":

    Когато имаш технологии и ноу-хау, ресурсите не са никакъв проблем. Ето например руснаците са най-големия производител на никел в света и който иска може да си купи, а новите батерии изискват изключително големи количества никел.

    Една от най-големите екологични катастрофи в последните години се случи именно там и то от некадърност, защото разлива беше на дизелово гориво, а не от самото производство! Та толкова за ресурсите. България като има най-големите залежи на мед в Европа, какво произвежда от нея? Даже рудата не се обработва тук, а заминава за чужбина.

    А можеше да сме най-големия производител на електродвигатели в Европа при добра политическа воля. Ама ей го на - вода газим жадни ходим. Та само с ресурси не става да готвиш хубава манджа, ако нямаш рецепта, кухненски уреди и готварска печка.

    Коментиран от #23

  • 21 Гост

    4 0 Отговор

    До коментар #17 от "Ама разбира се":

    Хайде пак не си чел какво ти е писано и пак се изказваш неподготвен. Тъкмо обясних, че в градовете на белите хора производството няма да е мръсно, а то ще се изнесе в страни като нашата. Какво ми хвалиш колко чист щял да бъде заводът в Берлин? Покажи ми един чист завод в България. И що за еколог си, щом унищожаването на популационни места, където живеят вероятно 100 вида животни и още толкова растения е оправдано в името на индустрията? И как насред Берлин е имало едва ли не пустеещо тресавище, според теб? Добре, че беше Илон, да отърве берлинчани от този гьол, насред града им, че то голяма мизерия беше в Берлин заради него, нали? Новите, модерни електро-еколози сте по-опасни мантраджии и от индустриалните революционери. Да унищожим природата, че била мръсна, за да построим завод на Тесла, който бил по-чист и от самата природа. Страхотен лозунг. Давайте напред, към една нова, запустиняла планета Земя.

    Коментиран от #24, #28

  • 22 Гост

    7 1 Отговор

    До коментар #18 от "Засега си прав":

    Ако работят рентабилно заводи за рециклиране на батерии, кои модели електромобили се продават с рециклирани батерии? Нали все някъде трябва да се продават тези рециклираните батерии? Къде и в кои електромобили има такива? Няма. Не ги рециклират, а ги преработват. Раздробяват ги на суровини и ги ползват в други отрасли. Металните елементи може и да отиват за претопяване и пак да се ползват за метални елементи в нови батерии, но до там. Една част от химикалите в батерията отиват в строителните материали. Друга в друг отрасъл, но не могат да преработят повечето ключови суровини, съхраняващи електроенергията в батерията. За тях им трябват нови такива. Това не е рециклиране, а е преработка. От стара батерия само 10% от материала й отива в направата на нова батерия. Останалите 90% се изкопават наново от земята и процеса за това е сложен, трудоемък, енергоемък, скъп и ужасно неекологичен. Да ви **** у рециклирането.

    Коментиран от #27

  • 23 Гост

    6 0 Отговор

    До коментар #20 от "Чорба манджа, чорба манджа, топъл хляб":

    Не става само с едното, това казвам. Тези страни, които нямат ресурсите, си ги набавят като рекетират страни като нашата. 95% от изкопаното злато на България отива в чужбина. За нас остават 5% комисион. Това е. 5% подхвърлени остатъци от собствената ни софра. И това е уредено с популистки закони, от продажните ни политици, водещи ни към демократичното бъдеще. Работят в интерес на западните си господари, но не и в наш интерес. Ето така тарикатите с технологии, но без ресурси, си осигуряват просперитет. Като си намират продажници сред гл0павите, да им отмъкнат ресурсите. Да се благодарят на отворените граници, че затвори ли се света, всяка държава за себе си, онези, без ресурсите, почват да гризат въжетата.

    Коментиран от #25

  • 24 Тази "гора" е засята от хората

    1 4 Отговор

    До коментар #21 от "Гост":

    Това не е гора, а ферма за дървен материал. Дърветата още при тяхното засаждане са били предвидени за материал за дърводобивната промишленост и са били предвидени за изсичане. От Tesla са финансирали засаждането на три пъти повече дървета отколкото отсекли, а змиите и гущерите са преместени на нови места, а не са убити.

    И последно производството на батерии мръсен или чист процес е, че започна да си противоречиш?

    Коментиран от #45, #46, #88

  • 25 Дрън-дрън

    0 4 Отговор

    До коментар #23 от "Гост":

    Разбира се, че по-голямата част от рециклираните батерии се връща в производството на нови батерии. Но предвид количествата които се връщат за рециклиране и количествата които се произвеждат, няма как да има батерии произведени със 100% рециклирани материали. Всъщност няма да има такива, докато не се спре на 100% добива на материали, защото при всички положения количествата ще се смесват и няма да се делят на рециклирани и добити по друг начин.

    Засега количествата батерии, на които им е свършил живота са вероятно около 1% от количествата които се произвеждат годишно. Такива мизерни количества не могат да стигнат за отделно производство на батерии.

    Коментиран от #47

  • 26 Ти да видиш

    1 1 Отговор

    До коментар #19 от "Ха-ха-ха":

    И каква чак толкова технология има в една батерия, неграмотен пъпчивец. Какво толкова има та и България произвеждаха батерии на времето. Колко ще спечели Русия от тази батерия кифла мазна, нищо повтарям нищо. На Руснаците им трябват автомобили, но за там трябват пазари а те още ги нямат.

    Коментиран от #29

  • 27 Това забрави ли го

    0 2 Отговор

    До коментар #22 от "Гост":

    Ето ти един клип на преработващо предприятие, кой е тоя още по време на снимането на клипа рециклираше 72% от батериите до готови за производство на батерии материали, а към момента обработват и графита и този процент е 91% от материалите се връщат за повторно производство на батерии. Събират включително електролита.

    При това техния метод е много по енергоефективен, отколкото енергоемкото топене на материалите при другите технологии на рециклиране, които както казваш ги превръщат в инертни материали за други промишлености, което пак е от полза, защото пак се освобождават количества от мините.

    Коментиран от #48

  • 28 Еколог

    3 0 Отговор

    До коментар #21 от "Гост":

    Този човек не е еколог, дори забележи не харесва като цяло електричките, иска всички да фалират и само Тесла да остане на пазара промит мозък.

    Коментиран от #30, #49

  • 29 Ами хайде отговори де

    1 2 Отговор

    До коментар #26 от "Ти да видиш":

    Mercedes и BMW нискотехнологични фирми ли са, те не могат да си произведат батериите?

    А Toyota която казва че прави хибриди, защото иначе от количествата с които разполагат годишно могат да произведат само 50 000 електромобила? Толкова ли са прости, че за една седмица не си построят един завод за батерии и да почват да бълват?

    Защо не идеш да им обясниш как става като е толкова просто и ще те направят милиардер за една седмица, защото ще им решиш всичките проблеми. Мащабния план на Toyota е за 2025 година да имат батерии за производството само половин милион електромобила и се бият в гърдите, че това било голямо количество.

    Чак се чудя как още не си предложил руснаците да вземат да произвеждат и продават чипове, щото и това сигурно е елементарно производство, но също са дефицитни като батериите и спъват производството на автопроизводителите.

    Понеже производството е елементарно, само китайците, японците и корейците ги произвеждат. Това е сигурно защото няма пазар по твоите думи? Ама ти си толкова напред с технологиите, че не правиш разлика между последното поколение литиево-йонни батерии и батериите от 4,5 волта, които правиха в Никопол по време на комунизма.

    Коментиран от #31

  • 30 Аз не съм еколог и никога няма да бъда

    1 3 Отговор

    До коментар #28 от "Еколог":

    Просто харесвам новите технологии и въобще не ми пука за марка. Просто към момента Тесла и Порше тайкан предлагат най-добрите технологии, които вдигат летвата. Технологиите които ползват днес, ще се използват в масовите електромобили, които ще караме след десетина години на прилични цени.

    Сега не разбираш, но след десетина години дори за тебе ДВГ ще е отживелица от миналото, като факсовете, видеокасетите, черно-белите телевизори, шайбовите телефони, касетофоните и лентовите фотоапарати. Не че няма да се карат, но ще са стара технология с която ще се приключи при завършване на жизнения цикъл на последните екземпляри.

    Екологията е само бонус, защото електромобилите са само брънка от цялостната промяна в енергетиката. Всичко ще се електрифицира, а не само електромобилите и изкопаемите горива ще останат в историята. Към момента са само необходимото зло, без което засега не можем, но макар и бавно ще се отървем. Ние вероятно няма да сме живи да го видим, но нашите внуци ще ни се чудят на ума защо сме се тровили по този глупав начин.

    Коментиран от #32, #126

  • 31 Ти да видиш

    1 0 Отговор

    До коментар #29 от "Ами хайде отговори де":

    Е каква е разликата бе пъпчивец??? Имаш електрод катод и подложка. С времето материалите се променят и това е. Изтъняват подложката да могат да съберат повече материал в единица обем голяма философия. Все едно да питаш що мерцедес си прави седалките в България Еми щото така иска. Ако друг може да ти произведе батерията що да си цапаш ръцете. Руснаците могат да произведат милиони батерии, но не са прости щото знаят че друг ще изяде лъвският паи. Коли трябват а не батерии, но те няма как да се наложат.

    Коментиран от #33

  • 32 Еколог

    1 0 Отговор

    До коментар #30 от "Аз не съм еколог и никога няма да бъда":

    Ехееее преди няколко коментара казваше че ФВ ще фалира и Тесла ще ги купи сега четкаш порше, фурнаджииска лопата. Не ти пука нито за екологията, нито за животните, нито за растенията ти си един болен сектснт който знае само Тесла Тесла Тесла. Произвеждат 2500 кг камиони с 1000 коня с 3000 батерии вътре химикали и после вижте ме кой съм.

    Коментиран от #34

  • 33 Е що да не могат

    0 0 Отговор

    До коментар #31 от "Ти да видиш":

    Нали имат технологии и за производство на автомобили? Какво сложно има да произведеш един електромобил? Всеки го може! Ей го Илон Мъск никога не беше произвеждал автомобили, ама тази година се очаква да продаде 1 милион при заложена цел 800 хиляди. Руснаците имат и най-добрите технологии за ракетни технологии, ама пак същия този Илон Мъск дето нищо не е измислил, им отне лъвския пай и в космическите полети, ама то защото на руснаците не им се цепят ръцете с глупости. За какво им е да произвеждат нещо, като просто може да си продават суровини на останалите, нали?


    И май пропускаш факта, че за абсолютно всички включително и за Тесла, единствения ограничаващ фактор за продажбите на електромобили в момента е производството на батерии. Просто не достигат. Уж проста работа, а Toyota още преди доста години представи прототип на батерия с твърд електролит, но каза че масово производство може да започне след десетина години тоест около 2025 година. Май не било толкова лесно, колкото го описваш. Щрак с пръсти и вече си намалил дебелината на материалите и си постигнал Напредък в батериите и другата седмица започваш масово производство. Иначе е вярно, всеки месец някой представя прототип на най-иновативната батерия, но засега никой не започва масово производство. Защо ли?

    Коментиран от #35, #51

  • 34 Бъркаш ме с някой

    0 1 Отговор

    До коментар #32 от "Еколог":

    Единствените които ще фалират са Toyota. Volkswagen няма да фалира, защото усети накъде духа вятърът и се преориентира към производство на електромобили зарязвайки всички останали технологии на доизживяване. Порше тайкан залагана 800 волта архитектура, която според мен е бъдещето на бързото зареждане, защото токът на зареждане е два пъти по-малък, следователно загубите и нуждата от охлаждане също. Ако знаеш как ми се иска да се намери достоен конкурент на Tesla, за да изкарат по-бързо всички козове от ръкава, но уви засега всички го играят последователи. А конкуренцията ускорява иновациите. Когато няма конкуренция иновациите се забавят. Ето когато най-накрая от porsche изкараха тайкан, от Тесла се размърдаха и представиха както по-бързо зареждане, което така или иначе е било заложено в Тесла модел 3 още при проектирането, така и по-бърз модел S. Ако нямаше тайкан, Tesla модел 3 вероятно още щеше да се зарежда на старите зарядни станции 150кв, въпреки че може да се зарежда с 250 кв.

    Точно както и в момента мощността на supercharger ите е ограничена на 250 кв, но се очаква да бъде увеличена на 350 кв, като излязат новите батерии 4680. Но вероятно няма да го направят докато някой друг не изкара по-бързо зареждане от 250 киловата.

    Така че бъркаш! Ако се появи някой по-добър от Тесла ще съм и негов фен. Ето от римак например правят много добри електромобили, но тези технологии надали скоро ще слязат в масовия сегмент.

    Коментиран от #36

  • 35 Ти да видиш

    2 2 Отговор

    До коментар #33 от "Е що да не могат":

    Ти верно ли си толкова ограничен, правиш ли разлика да развива литиево йонната батерия и да измислиш нова. Мъск сигурно откри литиево йонната батерия??? Само дето преди него имаше телефони, лаптопи и какво ли не. Мъск бил откраднал нещо от Руснаците, открадна от НАСА специалисти, нормално частният сектор дава повече пари и работи заедно с НАСА. Мъск кога ще открие нова батерия дай да видим?

    Коментиран от #38, #39

  • 36 Еколог

    3 0 Отговор

    До коментар #34 от "Бъркаш ме с някой":

    На кой му дреме за Римак и порше смешни марки за снобари. Хората искат нещо като ФВ ИД4, Хюндай кона, нисан лийф, нещо реално достъпно, практично. Пука ми че ускорявала за 3 сек ако иска и за 0 да ускорява.

    Коментиран от #37

  • 37 Далече си от истината

    0 2 Отговор

    До коментар #36 от "Еколог":

    Ако Римак и Volkswagen id3 са на една цена, колко хора според тебе биха избрали фолксвагена?

    След като id3 и id 4, nissan leaf и hyundai kona са толкова добри автомобили, защо дори в Европа много по-скъпата Тесла модел 3 се продава повече от тях? Не е ли логично по-евтиният автомобил да се продава повече, а скъпата Тесла модел 3 да се продава по-малко от тях? А сега си представи, че Тесла модел 3 беше на същата цена като тях, дали някой щеше да си вземе nissan leaf на цената на Тесла модел 3? А дано, ама надали! Очевидно е че Тесла модел 3 е по-добрият автомобил. Цифрите и пазарът не лъжат!

    Коментиран от #40, #54

  • 38 Ами да развиват

    0 2 Отговор

    До коментар #35 от "Ти да видиш":

    Руснаците и те да развият някоя технология като Тесла! Не е нужно да я откриват! Тесла не е открила литиево-йонната батерия, а просто ще я направи по-добра и по-евтина и като бонус с много по-нисък въглероден отпечатък, защото ще се използва 75% по-малко енергия за производството и.

    Руснаците имат всички налични ресурси, защо тогава не започнат масово производство и да наводнят пазара с батерии, пък било то и по стара технология без да измислят абсолютно нищо?Като те слушам колко е лесно чак се чудя как не си започнал гаражно производство и да пребиеш света, снабдявайки дори и Toyota с батерии.

    Коментиран от #41, #42, #56

  • 39 Относно НАСА

    0 2 Отговор

    До коментар #35 от "Ти да видиш":

    Там вече си пък в огромна грешка! НАСА до миналата година даваше много повече средства на конкурентите на spacex, но насреща получаваше прототипи от дърво и хартия и нищо работещо. Можеш да провериш, това е публична информация. Преди спейс екс са хвърлени милиарди на boeing и другите компании, но единственото което получиха на среща бяха подигравките на Рогозин за батута. На практика space x пести пари на НАСА, защото преди просто ги хвърлиха на вятъра в буквалния смисъл.
  • 40 Еколог

    1 0 Отговор

    До коментар #37 от "Далече си от истината":

    Тесла 3 е на цената на изброените автомобили и в Европа се купуват всякакви автомобили вече. Голямото предимство на Тесла е зарядните станции, другите все още изостават там, понеже чакаха шел и другите да се размърдат но те само обещават и нищо не правят. Виж пазара на Норвегия колко е динамичен никой не робува на марка хората искат нещо достъпно и екологично.
  • 41 Еколог

    1 0 Отговор

    До коментар #38 от "Ами да развиват":

    Тесла 3 е на цената на изброените автомобили и в Европа се купуват всякакви автомобили вече. Голямото предимство на Тесла е зарядните станции, другите все още изостават там, понеже чакаха шел и другите да се размърдат но те само обещават и нищо не правят. Виж пазара на Норвегия колко е динамичен никой не робува на марка хората искат нещо достъпно и екологично.

    Коментиран от #43

  • 42 Ти да видиш

    1 1 Отговор

    До коментар #38 от "Ами да развиват":

    Защото бавно схващаш, нали ти казах няма печалба в батериите само замърсяване за без пари. Правилният въпрос е защо не наводнят пазара с Лади, защото явно никой не им вярва. А за вътрешният пазар е абсурд да ходиш по нефт и да не го ползваш. Трудно е да откраднеш пазар от конкурента, но може пък и да видим някой опит с EV Лада.

    Коментиран от #44

  • 43 Ти да видиш!

    1 1 Отговор

    До коментар #41 от "Еколог":

    Казваш че nissan leaf и Tesla модел 3 са на една цена в Европа? Би ли казал колко е тази цена? Че доколкото знам най-наточения nissan leaf с фул екстри е по-евтин от най-евтината Тесла, но въпреки това Тесла продава повече от nissan leaf и то се продават скъпите тесли, а не най-евтините с малък пробег?

    Коментиран от #80

  • 44 Ти да видиш! Ти да видиш!

    1 2 Отговор

    До коментар #42 от "Ти да видиш":

    Казваш че производството на батерии е на загуба? Ама ти вярваш ли си наистина? Сигурно и производството на чипове е на загуба и затова никой не иска да ги произвежда, та има дефицит?


    Казваш Тесла ще се набутва и ще произвежда батерии на загуба, при това само в Берлин ще произвежда толкова колкото са произвеждани в цял свят през 2019 година, вместо да ги купи от някой който ги произвежда на загуба и ги продава на Тесла с благотворителна цел на по-ниска от производствената цена?

    Вие наистина нямате връзка с главния мозък! Тесла има такава пазарна капитализация именно защото ще се превърне в най-големия производител на батерии в света.

    Коментиран от #81

  • 45 Гост

    2 1 Отговор

    До коментар #24 от "Тази "гора" е засята от хората":

    Ти си противоречиш. Ти го изкарваш чист процес. Дори не разбираш какво ти се говори, а си тръгнал да спориш. Гората, макар и предвидена за сеч, е преработвала тонове СО всяка година. Сега завода на Мъск ще фотосинтезира ли, че не става ясно?

    Коментиран от #50

  • 46 Гост

    3 2 Отговор

    До коментар #24 от "Тази "гора" е засята от хората":

    Ти ходи ли да ловиш змии и гущери да ги местиш, че приказваш гл0пости? Как се сменя хабитатът на диви животни? Това да не са ви индианците, да ги натикате по резервати, по американски?

    Коментиран от #82

  • 47 Гост

    2 1 Отговор

    До коментар #25 от "Дрън-дрън":

    10% от суровината в старите батерии се ползва в направата на нови такива.
  • 48 Гост

    2 1 Отговор

    До коментар #27 от "Това забрави ли го":

    Сега ми покажи и клипче, как един фокусник изчезва в пространството и се телепортира на другия край на света. ПРЕСТАНИ ДА ВЯРВАШ НА КЛИПЧЕТА. Много сте лековерни. Ако 90% от материалите в старите батерии се ползваха в нови, нямаше цената на рециклираните да е по-висока, от на новите. Цели 12% от материалите отиват само в строителната промишленост. Да не споменавам другите отрасли, поемащи още % от материалите на стара батерия. Помисли малко, вместо да кълвеш на клипчета.

    Коментиран от #55

  • 49 Гост

    2 1 Отговор

    До коментар #28 от "Еколог":

    Той е ф@натик. Нищо повече.
  • 50 Ти да видиш!

    1 2 Отговор

    До коментар #45 от "Гост":

    Значи ако гората беше отсечена за да се произведе тоалетна хартия от нея, щеше да е много хубаво, ама понеже сега е построен завод на Тесла там, вече е много лошо? А да си се замислил, Дали тази гора ще може да преработи повече въглероден диоксид, отколкото ще спестят половин милион електромобила за година? А за 10 години, дали ще може да Обработи колкото ще спестят 5-10 милиона електромобила, които ще бъдат произведени през това време в същата тази фабрика? А дали три пъти повече дървета които са засети, няма да обработят три пъти повече въглероден диоксид? Тези дървета така или иначе са били предвидени за сеч и вече са се превърнали в тоалетна хартия или кашони.

    Коментиран от #52, #53, #83

  • 51 Гост

    3 0 Отговор

    До коментар #33 от "Е що да не могат":

    Хората правят достатъчно пари от петрола. Технологията за него и колите за него са им развити и не се оплакват. Като свърши петрола и няма повече пари в него, ще почнат да правят и батерии и електромобили. Бъди рахат. Не ги мисли руснаците. Няма да гладуват.

    Коментиран от #60

  • 52 Гост

    3 1 Отговор

    До коментар #50 от "Ти да видиш!":

    Електромобилите почват да пестят СО чак след 50 000 км ли беше или чак след 100 000 км. Джей Лено за 6 г е навъртял едва 37 000 км с неговата Тесла. Те не пестят СО. Просто така ти се струва, защото не пуши ауспух, а пуши комина на теца.

    Коментиран от #59

  • 53 Гост

    3 0 Отговор

    До коментар #50 от "Ти да видиш!":

    И гори за сеч има много и в България, но докато дойде време за сеч пречистват въздуха. И вска година е така. А сега завода на Тесла няма да пречиства, а само ще бълва електромобили, нуждаещи се от още и още литий, и други отровни суровини. Неслучайно електромобилите не се лансират като екологични.
  • 54 Гост

    3 0 Отговор

    До коментар #37 от "Далече си от истината":

    Ако са ама не са.

    Коментиран от #62

  • 55 Това е реална фабрика

    0 3 Отговор

    До коментар #48 от "Гост":

    Спокойно можеш да си отвориш официалния сайт и да прочетеш. Нали се сещаш, че публикуването на невярна информация на официалния сайт е подсъдимо? Спомняш ли си какво стана с камиона на Никола, който вместо да се движи на водород беше пуснат по инерция за да снимат клипа? Основателят на компанията излетя от нея!

    А това е само една от компаниите. Jb strobel, един от основателите на Тесла също направи фабрика за рециклиране на батерии и технологиите се подобряват с всеки изминат ден. Целта не е просто утилизиране на батерии, а рециклирането им за повторно използване на материалите точно за производство на нови батерии. Ако 12% от батериите отиват в строителната промишленост, Това означава 88% биват рециклирани, което въобще не е лош резултат.

    Коментиран от #57, #58

  • 56 Гост

    3 0 Отговор

    До коментар #38 от "Ами да развиват":

    Ами Мъск не започна ли с гаражно производство и той? Само че то не доведе до нищо. Трябваха парите на чичо Сам и рестрикциите на правителствата срещу нормалните коли, че да преуспее Мъск, нали?

    Коментиран от #65

  • 57 Гост

    3 0 Отговор

    До коментар #55 от "Това е реална фабрика":

    КАЗАХ, че Цели 12% от материалите отиват само в строителната промишленост. Да не споменавам другите отрасли, поемащи още % от материалите на стара батерия. НЕДОЧИТАНЕТО ТИ ДРАЗНИ С НЕКОМПЕТЕНТНОСТ. ТОВА Е НЕУВАЖЕНИЕ КЪМ СЪБЕСЕДНИКА ТИ. От там и грешните ти заключения.

    Коментиран от #68

  • 58 Гост

    3 0 Отговор

    До коментар #55 от "Това е реална фабрика":

    ЗА ПОРЕДЕН ПЪТ: ПОСОЧИ МИ ЕЛЕКТРОМОБИЛНА МАРКА ИЛИ МОДЕЛ ПРОДАВАЩА КОЛИ СЕРИИНО С РЕЦИКЛИРАНИ БАТЕРИИ!!!!! МОЛЯ!!! МОЛЯ!!!!! МОЛЯ!!!!!

    Коментиран от #71

  • 59 Ти да видиш!

    0 3 Отговор

    До коментар #52 от "Гост":

    Да не мислиш че Джей Лено е карал само теслата през тези години? Тази Тесла ще се кара още доста години така или иначе, а комините ще отидат за скрап съвсем скоро. Само стой та гледай какво ще се случи с ТЕЦ Марица Изток 2. Тя е в технически фалит от две години, а положението става все по-зле, защото себестойността на тока към момента е 22 стотинки за киловатчас без ДДС, без акциз и без такси за пренос. Като ти ги добавят и тях цената отива над 30 стотинки и ще се покачва. Тази енергия става непродаваема и така или иначе отива в историята. А заради недалновидността на българските политици ще останем без ток. Поне Има и добра страна, че след това ще разрешат да връщаме ток в мрежата от фотоволтаиците на покрива, за да пооправим малко положението и зареждането ще стане по-чисто.

    Коментиран от #61

  • 60 Разбира се че няма да гладуват

    0 3 Отговор

    До коментар #51 от "Гост":

    Просто вместо нефт и газ ще сменят ресурсите и ще продават материали за производство на батерии и електромобили, но така или иначе ще си останат ресурсна държава защото не разполагат с технологии различни от тези за военно ползване.

    Коментиран от #63

  • 61 Гост

    4 0 Отговор

    До коментар #59 от "Ти да видиш!":

    В България нищо няма да ти е чисто. Не е предвидена за чиста, нито за богата страна, докато е слуга на запада.

    Коментиран от #72

  • 62 Не са ама ще станат

    0 3 Отговор

    До коментар #54 от "Гост":

    По един или друг начин електромобилите ще станат по-евтини и по-бързи от автомобилите с ДВГ и това ще е края на вторите! Никой няма да иска по-бавен и по-скъп автомобил с ДВГ. Ти ще искаш ли?

    Коментиран от #64

  • 63 Гост

    3 0 Отговор

    До коментар #60 от "Разбира се че няма да гладуват":

    Това, че аз доставям материали, а друг ги превръща в изделие не осначава, че не мога и аз да правя нещо. Просто такъв е бизнесът на двете страни. Пешо сади пипер, Цеко го продава на пазара. Това не значи, че и Пешо не може да си го продаде на пазара. Нарича се тясно специализиране и води до по-добри резултати с кооперирането му с други хора по веригата. Централизираните цикли са характерни за тоталитарните страни. Нали не искахте централизация. Е какво ми мрънкате сега? Няма угодия.

    Коментиран от #73

  • 64 Гост

    3 0 Отговор

    До коментар #62 от "Не са ама ще станат":

    Това не го спорим. Въпросът е кога и как? Както и въпросът, че телепортирането ще измести електромобилите, но кога?

    Коментиран от #66, #74

  • 65 Бъркаш и за двете

    1 2 Отговор

    До коментар #56 от "Гост":

    В САЩ няма рестрикции срещу ДВГ, нито пък чичо сам помага на Тесла с пари. Дадоха им някакъв заем по време на рецесията 2008, който Тесла върна предстрочно, а от ford и general motors все още не са върнали. Tesla не ползва дори субсидии от няколко години, за разлика от останалите автомобилни производители които ползват по 7500 долара за всеки продаден електромобил и въпреки това Ценово предимство, не могат да продадат и половината на това което продава Тесла в Щатите.

    Коментиран от #67, #69

  • 66 Гост

    3 0 Отговор

    До коментар #64 от "Гост":

    Всъщност не се изразих точно. Мързи ме да лалам празни приказки.
  • 67 Гост

    3 0 Отговор

    До коментар #65 от "Бъркаш и за двете":

    А преди няколко години как беше?
  • 68 Ти да видиш!

    0 3 Отговор

    До коментар #57 от "Гост":

    В строителната промишленост отива отпадъка от 12%, а в другите промишлености отиват материали които така или иначе досега са използвали от мините. Тоест реално им се доставя рециклиран материал втора употреба вместо директно от мините. Това е като да рециклираш първокачествена хартия и да я пратиш за производство на кашони, за които не трябва чак толкова добро качество материал, вместо да правят кашоните директно от преработена дървесина. По този начин се пести дървесина.

    Коментиран от #70

  • 69 Гост

    3 0 Отговор

    До коментар #65 от "Бъркаш и за двете":

    Малките ти доуточнявания, преди няколко години спрели субсидиите, скоро не им били давали заеми, не продавали колкото Тесла ама само електромобили, не ти защитават аргументите, а само неумело прикриват колко са изсмукани от пръстите ти. Не ми се трупат коментари с празни приказки. Намери си някой друг шаран.

    Коментиран от #75

  • 70 Гост

    3 0 Отговор

    До коментар #68 от "Ти да видиш!":

    Хартията се рециклира на почти 100%, като от нея се прави нова хартия. Когато направиш нова батерия от почти 100% материали от старата - ще говорим пак.
  • 71 Ти да видиш!

    0 3 Отговор

    До коментар #58 от "Гост":

    А ти ще ми посочиш ли фабрика която да използва само рециклирана хартия за производство на първо качество хартия? Няма как да се получи просто! Освен това, откъде Тесла ще вземе рециклирани материали за производство на батерии за милион електромобила тази година, като само 7-8 години в света се движиха по-малко от 1 милион електромобила, а техния жизнен път не е свършил още? Тоест през следващите десетина 5 до 10 години, просто няма откъде да дойдат толкова батерии за рециклиране НЯМА! Все едно да идеш на родителска среща на някоя група в детска градина и да питаш майките колко от децата в групата са завършили висше образование и да им обяви ще са тъпи щом няма нито едно! За някои неща просто трябва да се изчака да мине технологично време. Колата на Джей Лено вече е на повече от шест години, но нейната батерия кога ще стане за рециклиране, като не е използван дори 10% от потенциала и?
  • 72 Само така си мислиш!

    1 2 Отговор

    До коментар #61 от "Гост":

    Мариците ще затворят по икономически, а не по екологични причини и въздуха ще стане по-чист. А тези икономически причини са следствие на европейските директиви, тоест все пак и в България ще стане по-чисто. Въпросът е каква цена плащаме заради политическото късогледство и по-лошото е каква ще плащаме (плащате) за в бъдеще?
  • 73 Ти негодуваш

    0 3 Отговор

    До коментар #63 от "Гост":

    Ето че и ти си съгласен, че Русия е била, в момента е и за в бъдеще ще си остане ресурсна страна! Някъде да съм твърдял, че това е лошо нещо? Просто не мога да се съглася че ей сега ако пожелае, още тази година ще започне да произвежда и продава батерии пък било то и на загуба! Това е високотехнологично производство, което не е по силите на Русия, поне не и в кратки срокове. Да не говорим за производство на чипове!

    Коментиран от #78, #84

  • 74 Разбрах те и от половин дума

    0 3 Отговор

    До коментар #64 от "Гост":

    Към момента цените и на материалите и на батериите само ще се вдигат заради недостига - чиста пазарна икономика. Високите цени и печалби от друга страна, ще доведат до бурно развитие на сектора както за добив на материали така и за производство на батерии. За съжаление, този цикъл отнема технологично време и строежа и започването на работа ще се случат след три-четири години. Това ще доведе до насищане на пазара и свръхпроизводство, защото както строежа сега ще започне по едно и също време, така и продукцията ще излезе по едно и също време на пазара и ще се появи жестока конкуренция , което много рязко ще срине цените.

    Ако добавиш към това и все по-високите изисквания към ДВГ и евро 7 през 2025 година, което ще е смъртната присъда двигателите с вътрешно горене, това е най-късната точка в която може да се случи изравняване на цените, ако вече не е станало дотогава. Отговорът достатъчно изчерпателен ли беше? Краткият отговор е че е неизбежно електромобилите да станат по-евтини! Просто няма друг вариант!

    Коментиран от #77

  • 75 Може да отговориш с две думи

    0 3 Отговор

    До коментар #69 от "Гост":

    Ако не получават заеми или субсидии, а все още няма и забрани за ДВГ в Щатите, по какъв начин точно правителството подпомага точно Тесла, при положение че на практика им пречи като дава 7500 долара ценово предимство на конкурентите?

    Единственият, който си изсмуква факти от пръстите си ти!

    Коментиран от #76

  • 76 Гост

    4 0 Отговор

    До коментар #75 от "Може да отговориш с две думи":

    Тесла получаваШЕ заеми и субсидии в началото, когато стартираше и нямаше начин на света да успее сама, без помощта на правителството и двуличната му политика. Сега вече й порастна работата и няма нужда от тези съпорти, но години наред ги получаваше, когато беше все на загуба и по всеки закон на икономиката трябваше да е отдавна фалирана дори няколко пъти. То не бяха субсидии на национално и щатско ниво. То не бяха федерални данъчни облекчения за клиенти. То не бяха схеми с продажби на квоти, точещи пари от производители на коли с ДВГ, наливащи ги право в джоба на Тесла, благодарение на лицемерен закон. То не бяха компромиси със строежи и нарушения в процедури. То не бяха "екологични" закони, санкциониращи конкуренцията да развива друга технология, освен електрическо задвижване, че дори и забрани за ДВГ, неумело прикрити зад просто по-сериозни, НАПРАВО НЕПОСТИЖИМИ изисквания за емисии. Аман от почтените номера на свободният им пазар.
  • 77 Гост

    3 0 Отговор

    До коментар #74 от "Разбрах те и от половин дума":

    Засега Тесла вдигна цените на няколко свои модели. Това е ФАКТ, който разпрашава теорията ти за неизбежното поевтиняване на електромобилите.

    Коментиран от #79

  • 78 Гост

    3 0 Отговор

    До коментар #73 от "Ти негодуваш":

    Русия литна в космоса преди САЩ. Преглътни го. Толкова по въпроса дали е технологична страна.
  • 79 Ти прочете ли въобще написаното

    0 3 Отговор

    До коментар #77 от "Гост":

    През следващите две-три години цените само ще се вдигат. След това рязко ще се сринат под днешните, като в същото време цените на автомобилите с ДВГ ще вървят само нагоре и по същото време ще са поне 10-20% по-високи от днес.

    Коментиран от #94

  • 80 Еколог

    2 0 Отговор

    До коментар #43 от "Ти да видиш!":

    За базова цена лийф е с 6000 долара по малко но с по малко км за зареждане. Така че ако вземеш голямата батерия нещата се обръщат. Ценово са напълно конкурентни.
  • 81 Ти да видиш

    0 1 Отговор

    До коментар #44 от "Ти да видиш! Ти да видиш!":

    Ти си олиг... ен който ползва чужди никове. Тесла е това което е заради колите си. Произвежда батерии щото няма кой друг да се занимава с това и да взема огризките. Да с чиповете е същото апъл не си произвеждат чиповете и имаха най-голяма пазарна капитализация а къде са Интел и амд олигофре.. е???
  • 82 Еколог

    2 1 Отговор

    До коментар #46 от "Гост":

    🙂🙂🙂🙂🙂🙂Този Мунчо не знае какво е еко система не е ходил до 2ри клас🙂🙂🙂🙂🙂.
  • 83 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 84 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 85 Иванов

    2 1 Отговор

    До коментар #12 от "Гост":

    Нищо не знаеш , колега. Иди в Африка и виж - там е това което го описваш. Ако мислиш, че си беден и живееш зле - трябва да видиш Африка. Аз съм бил там и съм видял. Кошмар е там. Успокой се малко с тия отрови - общо взето , България е доста добре с храните и водите, само въздуха е кофти ,заради многото дизели, изхвърлени от Европа. В Африка собствен автомобил , пък бил той и на 25 години , е недостижима мечта. Тук всеки около софийски общ работник е с някъф дизелов таралясник и пълни въздуха със сажди.

    Коментиран от #95

  • 86 Какви отрови?

    0 2 Отговор

    До коментар #84 от "Ти да видиш":

    Хайде спри се малко с тези отрови! Колко пъти да ви давам примера за завода за батерии построен във вододайната зона на столицата на Германия? Колко да е отровно това производство, за да позволят строежа за батерии точно там, а не го изнесоха в България? Всички европейски страни се молят някой инвеститор да иде точно в тяхната държава да построи завод за батерии. Това е едно от най високотехнологичните производства към момента и е повод за национална гордост.

    Коментиран от #87

  • 87 Ти да видиш

    0 2 Отговор

    До коментар #86 от "Какви отрови?":

    Щото отровите си ги носят от другаде. Все едно да кажеш че монбат е чист еми чист е да щото киселината не я правят в завода. Батерията била високотехнологична оле малеее за тебе и пирона е висока технология, ходи в каменната ера и не се занимавай с глупости. Ти батерия не си ли виждал какво има вътре, вземи я изяж да видиш, или я запали и дишай яко.

    Коментиран от #89

  • 88 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 89 Оф завалията

    1 1 Отговор

    До коментар #87 от "Ти да видиш":

    Горкият той пък пише апокалиптични сценарии които му се въртят в главата. Но откъде да знае че едно време, акумулаторите ги продаваха без електролит за да не им тече гаранцията и за да не ги обслужват. Знаеш ли какво се наливаше на сух акумулатор за да стане акумулатор - чиста дестилирана дейонизирана вода. С две думи гола вода, а не киселина!

    Освен това е доказано, че литиево-йонните батерии са много по-безвредни както за производство, така и ако ги депонираш при битовите отпадъци. Най-големия риск е този от пожар и то само при някои химии. Има батерии които можеш да ги пробиеш с пирон и пак няма да се запалят.

    Както оловото така и киселината в оловно-киселинните акумулатори са много по-опасни за природата, а и за човека и производството им въобще не е безвредно. Никой няма да допусне строежа на такъв завод във вододайна зона дори на малък град или село, да не говорим за столицата на Германия.

    Коментиран от #90, #91

  • 90 Дизела

    5 0 Отговор

    До коментар #89 от "Оф завалията":

    Старите оловни акумулатори се продават сухи и се пълнят с електролит,не с вода специалисте.Новите са затворени и необслужваеми.
  • 91 Ти да видиш

    3 1 Отговор

    До коментар #89 от "Оф завалията":

    Като си започнал да казваш истината кажи я до край. Като запалиш ли-йон батерия дали опасноста е само от пожара а???? Огънят е най малкият проблем отровите които горят са много по опасни да отрови и отровният дим щото това не е дим от изгоряла дървесина. Запали една батерия и ходи да се топлиш на нея както на дървесина да видиш какъв е димът от дървесината и от батерията.

    Коментиран от #92

  • 92 Истината

    0 2 Отговор

    До коментар #91 от "Ти да видиш":

    Щом държиш ще ти кажа истината. Запалването на батерия е инцидент, при който се отделят голямо количество вредни вещества във въздуха, но това е инцидентно и се случва изключително рядко. В 99, 9% от случаите, такова запалване не се осъществява през жизнения цикъл на средностатистическа литиево-йонна батерия.


    И тук идваме до другата част от истината - в 100% от случаите, двигателите с вътрешно горене отделят вредни вещества при своята работа. Само за няколко часа на едно софийско кръстовище, автомобилите както си стоят на червено отделят повече вредни вещества, отколкото би отделила една запалена батерия. А кръстовищата са стотици и хиляди.Кое ли е по-вредно за хората и природата? Ежедневното и ежечасно обгазяване от ДВГ, КОЕТО И ДА ИСКАТ НЯМА КАК ДА ИЗБЕГНАТ, или инцидентното запалване на батерия, която я ти се случи да видиш на живо веднъж на десетки години, я не и спокойно може да заобиколиш за да не дишаш вредните вещества, които се отделят от пожара.

    Статистически електромобилите се палят по-рядко отколкото бензиновите и дизеловите автомобили. Ти колко пожара на автомобил си видял през живота си на живо и колко от пушеците му си дишал?

    Коментиран от #93

  • 93 Ти да видиш

    1 1 Отговор

    До коментар #92 от "Истината":

    Ти или се правиш на ударен или си хлъзгав като охлюв кое от двете???
    Тук не спорим за емисиите сега, това е друга тема. Не говорим и колко лесно се запалва това е втора тема.
    Казвам ти че вътре има отрови разбра ли вътре има отрови запалиш незапалиш те са вътре отровите разбра ли вътре! А ти ми казваш колко безвреда била батерията еми не е щото бензина изгориш го излиза Ц02 и край няма го а тази отрова трябва да я правиш нещо. Това беше идеята дали батерията е отровна да отровна е.
    И няма никаква технология в нея електрод, катод, и нещо между тях край. Има различни материали и те не са голяма тайна от какво е направен анода и катода.
    Също Апъл най големият тех гигант не си произвежда батериите за какво? Щото няма печалба в тях, единственият смисъл е ако няма кой да ти ги достави тогава си правиш завод. Същото е и с зарядните станции. Другите компании разчитаха че държавите ще заставят големите петролни вериги да направят и зарядни станции за ток, но нещо още няма такъв закон и затова ще се принудят да поемат по пътя на Мъск. А на тях хич не им се занимава да продават ток, те си искат да продават коли щото там са парите.

    Коментиран от #97, #99

  • 94 Гост

    3 0 Отговор

    До коментар #79 от "Ти прочете ли въобще написаното":

    Това го повтаряш всяка година и всяка година го отлагаш за след две години.

    Коментиран от #96

  • 95 Гост

    3 0 Отговор

    До коментар #85 от "Иванов":

    Не трябваше ли да гледаме напред и да се сравняваме с по-напредналите, вместо да се успокояваме с по-изоставащите?
  • 96 Дрън-дрън

    0 3 Отговор

    До коментар #94 от "Гост":

    Я кажи кога съм твърдял, че цените на електромобилите ще се изравнят с ДВГ преди 23-24 година? Това го твърдя от седем-осем години, и винаги това са били годините, като това е най-оптимистичния сценарий, но тогава никой не е предвиждал корона кризата. Като гледам дори тя няма да се отрази кой знае колко на срока. Както казах увеличаването на производството на батерии не е действие което можеш да извършиш за една седмица, а процес който трае поне пет-шест години и ще приключи най-рано 2023 година, за да се осигурят достатъчно материали за батерии и да се разработят технологиите за масово производство на батерии, които са измислени преди пет-шест години.

    Коментиран от #114

  • 97 Тайна майна

    0 2 Отговор

    До коментар #93 от "Ти да видиш":

    Разбира се че не е тайна от какво са направени катодите и анодите. Но това от какво са направени и как са направени са две различни неща! Графенът е измислен още 2004 година и всички знаят от какво е направен. Всички знаят че това е бъдещето на батериите. Но все още никой не успява да го произведе в промишлен мащаб. Да си чул някой да обещава срокове? Както виждаш Tesla купи максуел, които имаха батерия със сух електрод преди няколко години, но все още се борят с промишленото производство, но засега не успяват. От Toyota десета година работят върху батерия с твърд електролит, на която имат работещ прототип и над 1000 патента, но все още са далече от промишлено производство въпреки, че знаят от какво е съставена батерията. Та не е чак толкова просто, колкото си мислиш, защото това е ИЗКЛЮЧИТЕЛНО печеливш бизнес, но малко компании успяват да се справят с предизвикателството!

    Коментиран от #98

  • 98 Ти да видиш

    0 2 Отговор

    До коментар #97 от "Тайна майна":

    Ти къде отидееееее аз ти говоря за компютри ти за компоти. Каква нова батерия е измислила Тесла? Използва литиева батерия. Когато учените измислят нов тип батерия тогава тя отново ще бъде достъпна до всеки и до България включително. Които иска с малко пари ще може да ги произвежда, при положение че една батерия струва 2 лева колко смяташ да печелиш от нея. Дори и за автомобил да са нужни 5000 бройки печалбата от една са центрове. Казваш било почелившо хайде да видим коя компания и колко печели от батерии, има ли изобщо такава в топ 500???

    Коментиран от #100

  • 99 Отрова та отрова

    0 2 Отговор

    До коментар #93 от "Ти да видиш":

    "А ти ми казваш колко безвреда била батерията еми не е щото бензина изгориш го излиза Ц02 и край няма го а тази отрова трябва да я правиш нещо."

    Първо, батерията не е чак толкова токсична, колкото си мислиш, но това всъщност няма значение, защото след края на жизнения и цикъл, тези отрови ще се рециклират и ще се произведе следващата батерия, която ще пести co2 от горене на бензин.


    Какво става обаче с бензина и дизела? В момента в който го изгориш и го превърнеш в CO2 (безвреден газ който отделяш при дишане и дърветата се хранят с него), CO (отровен газ, който трови както хора така и растения, като при контакт с вода образува киселина и киселинни дъждове) фини прахови частици и други разни гадости. Много бъркаш, като си мислиш, че вече край. Просто пълниш следващия резервоар и продължаваш да цапаш. За половин милион километра, сегашният ти автомобил ще отдели 70 тона само co2 знаеш ли колко дървета са необходими за да го абсорбират. А знаеш ли колко тона киселинен дъжд ще си произвел при разреждането на 150 кг въглеродни окиси с вода?

    И това е само един-единствен автомобил. Чак ме е срам, като знам досега колко километра съм навъртял като, първите автомобили са отделяли в пъти повече гадости. За съжаление това сме завещали на децата и внуците си и ще продължаваме да цапаме, докато не навлязат масово електромобилите.

    Коментиран от #104

  • 100 Умееш ли да четеш?

    1 1 Отговор

    До коментар #98 от "Ти да видиш":

    Някъде да съм ти написал че Тесла е измислила нова батерия? Не схващаш ли че дори на закупената вече измислена технология, заради която купиха максуел, не могат да разработят технологията за масово производство. Правиш ли разлика между технология на батерия и технология за масово производство? Дори да си измислил идеалната батерия, няма как да печелиш от нея, ако не можеш да я произведеш в мащаб, като измислиш машините за нейното производство, за да стане то рентабилно. Точно машините за производство на батерии са тясното място и на батери Дей ако забеляза Тесла представи машини, а не батерия. Както виждаш от Фолксваген са планирали да построят шест завода до 2030 година, които общо ще произвеждат по-малко от единствения завод на Тесла в Берлин именно защото Тесла е разработила своя ноу-хау за производство на батерии. Ако успеят да го направят, ще могат да възпроизведат същата или подобрена поточна линия във всеки един от заводите си.
  • 101 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 102 Блажени са верующите

    2 0 Отговор
    Прочети това и цъкай с език какви глупости си говорил До преди малко и как си вярвал в дядо Коледа и мармотите!

    Основател на CATL е 52-годишният Робин Зенг, който според Forbes е 47-ият най-богат човек в света със богатство от 32,5 милиарда долара, или три пъти повече от богатството, които той е имал през март 2020 г. Зенг притежава около 25% от компанията.

    Освен него и съпредседателите на компанията Хуанг Шилин (14,7 млрд. долара) и Ли Пинг (6,6 млрд. долара) могат да се похвалят с добри печалби.

    Още петима служители, заемащи различни управленски длъжности в компанията, влизат в списъка на милиардерите за първи път тази година. Сред новите милиардери има и инвеститори в CATL.

    Общото богатство на деветимата милиардери е на стойност 72 милиарда долара, което е зашеметяващо за почти непозната компания.

    За сравнение, според Forbes, в технологичните гиганти Google и Facebook има по осем милиардери.

    Коментиран от #103, #106

  • 103 Turbo великия бизнесмен

    1 1 Отговор

    До коментар #102 от "Блажени са верующите":

    Абе какво са тия 20 милиарда спечелени за една година на човек! Това са пари за семки и никой не би се захванал с производство на батерии за такива дребни печалби! Това е дребен бизнес!
  • 104 Ти да видиш

    1 1 Отговор

    До коментар #99 от "Отрова та отрова":

    Не напротив има значение защото точно това е спора а не за въглеродният отпечатък. За него си има статии може да се прочете. Ти обаче се извъртя и всичко нататък става излишно. Въглеродният отпечатък е друг спор който аз сега няма да почвам.

    Коментиран от #105

  • 105 Добре да говорим за отрова

    0 0 Отговор

    До коментар #104 от "Ти да видиш":

    Как тази отрова в батерията влияе на здравето на собственика си и на околните в сравнение с това което излиза от ауспуха. Забелязваш ли че не говоря за въглероден отпечатък, а за отрови! Ти колко десетки литиево-йонни батерии имаш у вас от години и как са те отровили досега? Как са ти повлияли на здравето? Какво пише в статиите и книгите, които прочете? Защото аз мога да ти пратя много статии Как влияе на здравето въглеродния окис, азотните окиси, приземният озон, смогът в градовете и други подобни статии. Кажи ми за каква опасност от използване на литиево-йонни батерии в ежедневието да прочета, защото имам няколко мобилни устройства, включително до главата на жена ми и децата, докато спят, лаптопи таблети, винтоверти , самобръсначки четки за зъби, фенерчета, power bank и какви ли не други устройства които използват литиево-йонни батерии. Да прочета да се образовам как вредят на семейството си и на съседите? Хайде да не извъртаме и да си говорим само за отрови и вреда върху хората, а не за въглероден отпечатък и вреда върху природата? Напълно съм съгласен!

    Коментиран от #107

  • 106 Ти да видиш

    0 0 Отговор

    До коментар #102 от "Блажени са верующите":

    Какво ми даваш китайците. Китай е на второ място в света по производство на Кобалт и на трето по литии. Там не им пука за локални замърсявания, експлоатират хората и каквото държавата каже това става. Що не дадеш някоя демократична държава примерно фирма от САЩ и Европа. Ако само се беше замислил що пък Елончо не си продава батерииките ами се занимава с автомобили???

    Коментиран от #109

  • 107 Ти да видиш

    1 0 Отговор

    До коментар #105 от "Добре да говорим за отрова":

    Когато се опиташ другият път да изхвърлил батерията в контейнера ще разбереш какви отрови. Ти нямаш ли мозък в главата си да провериш какви отрови, все едно да ме питаш какво ми вреди термометър с живак, добре не ми вреди ходи да спиш сега.

    Коментиран от #108

  • 108 От години ползвам термометър с живак

    1 0 Отговор

    До коментар #107 от "Ти да видиш":

    Досега вреда не съм видял от него! Имам и пистолет и десетки ножове, но досега не съм се самоубил с тях нито съм убил някого. Едно време съм ползвал бутилки с пропан-бутан, от години имам бойлер, но не е гръмнал още. Преди живеех на четвъртия етаж, но не съм падал оттам, имам поне 100 полета със самолет, сумарно поне няколко месеца на кораб и около два милиона километра сухопътно, но съм още жив. Не се ли усещаш, че ми говориш за някакви вероятности, как нещо си можело да стане и да те убие. Всяко едно нещо може да те убие или да те навреди при определени обстоятелства, но двигателите с вътрешно горене в 100% от случаите вредят щом работят!

    Сега ми обясни да си направя салата от литиево-йонни батерии, за да ме убедиш колко са вредни!

    Коментиран от #110

  • 109 Какво да гледам

    1 0 Отговор

    До коментар #106 от "Ти да видиш":

    Я виж ти, коя е тази американска или европейска компания която произвежда батерии за да и проверим печалбите? Нали беше много просто - днес решаваш че ще строиш завод и след седмица вече произвеждаш- батериите са ясни като бял ден и всеки който си иска може да се захване да ги произвежда. Защо тогава няма европейски и американски компании които произвеждат батерии все още? Ами защото трябва да се вложат едни милиарди, а производството ще дойде след пет години, тоест трябва да работиш доста години на загуба, преди да излезе първата батерия и чак тогава ще почнеш да печелиш. Който се усети навреме сега жъне, а другите са пет-шест години назад. Tesla започна да строи собствен завод за батерии в момента в който имаше финансова възможност. Както виждаш започна да строи три завода едновременно, но вече има ноу-хау Как да произвежда последно поколение батерии, защото от пет-шест години са наели най-добрите специалисти по батерии в света да работят за тях и сега вече са на етап производство.

    Производството на чипове е същата работа -ако сега започнеш да строиш завод за чипове, това ще струва десетки милиарди, но въпреки това първият чипс ще излезе най-рано след три-четири години ако всичко върви по мед и масло, което рядко е така.

    Коментиран от #111

  • 110 Ти да видиш

    1 0 Отговор

    До коментар #108 от "От години ползвам термометър с живак":

    Е аз пък от години си карам колата и не ме е убила, отивай да спиш вече. И бира си пиивам и вино и ракия и не ме е убила. И пържоли ям и те не ме убиха, ставаш досаден. Апък и слънцето е вредно и т. н.
  • 111 Ти да видиш

    0 0 Отговор

    До коментар #109 от "Какво да гледам":

    Ти падаш от небето🙂🙂🙂🙂. Китай буквално газят върхи батерии само трябва да ги сглобят така да ти го кажа като на първолак. Все едно СА за петрола същото той им е без пари боднат една пръчка и бликва. Къде Германеца ще ходи да взема кобалт и литии на борсова цена ще прави батерия за 1 долар дето да я произведе ще даде 70 цента и ще я продава и ще печели. Това го може само Китай и САЩ разбира се щото имат самолети бомбардировачи ако не даваш ресурси ще падат бомби.
    А дето много хвалиш Мъск че те китайците явно на светлинни години от него че се късат да правят батерии🙂🙂🙂🙂.

    Коментиран от #112

  • 112 Да видим тогава

    1 0 Отговор

    До коментар #111 от "Ти да видиш":

    Защо Русия вода гази жадна ходи, а не си произведат някой друг милиардер като си построят като китайците фабриките за батерии върху мините за да пестят и от транспорт?

    Само че реалността е друга, китайците, точно както корейците японците, са изкупили концесиите на всички мини по света за да произвеждат батерии. Правят фабриките си навсякъде по света включително в САЩ, а американците дори с напечатаните си на конвейр пари без покритие не успяват да произведат батерии. Технология и ноу-хау се иска! Ресурсите можеш да си ги купиш от банановите ресурсни републики.

    LG чем, panasonic и samsung също печелят милиарди от производството на батерии. Тези които към момента влагат десетки милиарди, след пет-шест години също ще печелят по много, въпреки че към момента по ваша гледна точка "работят на загуба", защото според вас дългосрочната инвестиция е чиста загуба и всичко трябва да се печели сега и на момента.

    Коментиран от #113

  • 113 Ти да видиш

    0 1 Отговор

    До коментар #112 от "Да видим тогава":

    Еми щото си неграмотен затова, айде прочети от какво се прави литиевата батерия и дали Русия ги има тези ресурси. Русия има петрол, газ, злато, мед, желязо и т.н. ти прави батерия от злато като искаш.
    Даааа неграмотен си какви ресурси да изкупуват китаиците та те са на 2 място по производство на кобалт и на 3то по литий. Все едно Русия или СА или Внецуела да ходят да купуват петрол от света. Това го може само САЩ щото като паднат 2 бомби и всичко им се дава без пари. Даже и златото въпреки че е скъпо за това от България е без пари щото ние сме супер богати затова.
    Ще се спукам от смях неграмотнико САЩ нямат ноу хау да произведат една пиклива батерия :)))). Ти верно си неграмотен а САЩ нямала ноу хау :))). САЩ имат не само ноу хау но и бомбардировачи е за съжеление най големите запаси на Литии са в Китай, Австралия, Чили, Аржентина а там все още не могат да бомбят не е като близкият изток и Африка.
    И накрая неграмотнико не казвам че не печелят, печелят ама къде повече пари се печели от една кола която се продава не само като кола но и като услуги с нея и части и т.н. от една мижава батерия дето няма нищо в нея, нищо, нищо. Ако утре ресурсите се вдигнат и ти фалираш а само Китай понеже има огромни запаси и САЩ понеже има изстребители могат да бъдат сигурни за бъдещето.
  • 114 Гост

    1 0 Отговор

    До коментар #96 от "Дрън-дрън":

    Хуквам да ровя статии отпреди 5 години, че да ти доказвам, колко си бил голословен, понеже ми е основно занимание. Ей сега, само изчакай малко.

    Коментиран от #115

  • 115 И да търсиш няма да намериш

    1 1 Отговор

    До коментар #114 от "Гост":

    За разлика от тебе, аз поне знам какво говоря! А търсенето не е чак толкова трудно, когато знаеш как да го направиш. Две ключови думи плюс търсене само в fakti.bg, ти дават резултата още на първата страница. https://m.fakti.bg/technozone/273178-sled-20-g-elektromobilite-shte-sa-poveche-ot-kolite-s-dvg

    Както виждаш, през 2017 година говоря за след пет години, а не за след две. Прочети обаче и статията, в която вие не бяхте съгласни че през 2025 година, електромобилите могат да имат 8% пазарен дял. Сега как мислиш, дали могат? Тесла фалирала ли е вече? Свършиха ли сектантите за електромобилите и налюбуваха ли им се вече, за да се върнат на бензиновите автомобили? Разконспирираха ли измамата наречена електромобили за да ги забранят? Виждаш ли колко нелепи представи сте имали тогава за бъдещето, а са минали само три четири години оттогава. Погледнато от днешна гледна точка, тогавашните ви коментари предизвикват бурен смях, точно какъвто ще предизвикват и днешните ви коментари след три-четири години. Прочети коментарите да видиш колко сте били заблудени тогава и си представи в каква заблуда продължавате да живеете и днес!
  • 116 Дрън-дрън

    1 1 Отговор
    И ти живееш в огромна заблуда! Хайде сега провери колко килограма литий има в една батерия на Тесла и колко килограма никел и провери кои са най-големите производители на никел в света? Да си чул Илон Мъск да търси литий? Даже ще си го копае сам в терен в близост до фабриката в Тексас.


    От друга страна, непрекъснато тръби да подканва производителите да увеличават производството на никел, защото ще изкупи всичките им количества, ако са придобити по природосъобразен начин, ако се сещаш за намекът който прави. Ако не се сещаш, прочети статията "Най-богатият руснак и неговата машина за пари"

    Коментиран от #117

  • 117 Ти да видиш

    0 1 Отговор

    До коментар #116 от "Дрън-дрън":

    А в портокалови сок колко вода има и колко портокал??? А кожата колко е??? Ти явно ще ме светне, смешен ставаш, Китай са лидер в батериите понеже имат супер ноу хау пък първобитните американци, японци и германци понеже нямат ноу хау живеят в пещери🙂🙂🙂.
    Отивай да лочиш биберон у не се обаждай когато големите говорят.

    Коментиран от #119

  • 118 А къде са им фабриките и печалбите

    1 0 Отговор
    На американците? Или 20 милиарда печалба на година ти се виждат малко? Защо изведнъж всички се втурнаха да харчат десетки и стотици милиарди за започване на строеж на фабрики за батерии като няма далавера?

    А Примера ти с портокаловия сок е меко казано мaлoумен. В батериите на един електромобил има само 10 кг литий на стойност 100 долара при цена 10000 долара за тон. Колко да се вдигне тази цена? Дори три пъти да се вдигне, цената на един автомобил ще се вдигне с 200 долара. Мислиш ли че това ще съсипе бизнеса на някого? Тесла само тази година вече седем пъти вдига цената на автомобилите си с по 500 до 1000 долара и търсенето само се увеличава. Разбираш ли колко са ти глупави доводите? Точно както единственият ти аргумент е инфантилното ти поведение с ОПИТ да обидиш събеседника, като му се плезиш и му казваш че е бебе . Извинявай ама дъщеря ми се държеше така, когато беше на три години!

    Коментиран от #120

  • 119 Пропуснах

    1 0 Отговор

    До коментар #117 от "Ти да видиш":

    И за да разбия тезата ти на пух и прах, китайската CATL вместо скъпите и дефицитни никел, кобалт и манган, произвежда батериите си от най-обикновенно желязо. Дали останалите страни в света имат дефицит на желязо за да не произвеждат такива батерии и да изкарват по 80 милиарда годишно от производство на батерии? Знаеш ли колко е брутния вътрешен продукт на България в сравнение само с печалбата на CATL? Остава отворен въпросът защо не го правят?
  • 120 Ти да видиш

    0 1 Отговор

    До коментар #118 от "А къде са им фабриките и печалбите":

    На американците не им трябват фабрики за боклуци, те произвеждат неща с висока добавена стоиност лапе. И ти се смея щото си смешен и инфантилен🙂🙂🙂🙂🙂. Другите произвеждат батерии щото ги влагат в други продукти и не искат да са зависими лапе. Отивай да се захласваш по великите китайци и другият път си купи китайска кола. А най голямата простотия беще че батерията била от желязо, пълен неграмотник, главата ти е от чугун🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂🙂.

    Коментиран от #121

  • 121 Виждам, виждам колко си зле

    1 0 Отговор

    До коментар #120 от "Ти да видиш":

    Я се разбери със себе си защо другите ги произвеждат за да ги влагат в други продукти, но в същото време не ги произвеждат за да ги влагат в електромобилите си или собствените си продукти, а ги купуват от китайски марки. Не се ли усещаш, че сам си противоречиш. САТL в кои свои продукти ги влага, като ги произвежда?

    А на 80 милиарда годишно продължаваш да казваш малка печалба от която никой не се интересува. Само Тесла ще произвежда в Берлин повече отколкото цялото световно производство на батерии през 2019 година, смятай за каква печалба ще става въпрос само от този завод, вместо да оставят тази печалба в ръцете на други производители. Разбира се, че който може сам ще си произвежда батериите, АКО МОЖЕ!

    Въпреки че ще има три такива фабрики, който заедно ще произвеждат два-три пъти колкото световното производство миналата година, от Тесла казаха че ще купуват и всички количества които могат да им предложат останалите производители. Сещаш ли се за какъв недостиг на батерии става въпрос? Ако беше толкова лесно и бързо, Тесла сами щяха да си ги произвеждат всичките!

    И ако се върнем на началото на спора, къде остава Русия с всичките си ресурси? 5% от световните залежи на литий са в Русия и едни от най-големите залежи на никел също. Желязо също си имат, следователно поне два вида литиево-йонни батерии могат да произвеждат само с местни ресурси. Е защо тогава изнасят ресурси, а не правят батерии, като е толкова просто?

    Коментиран от #122

  • 122 Ти да видиш

    0 1 Отговор

    До коментар #121 от "Виждам, виждам колко си зле":

    Произвеждай си желязните батерии и не се обаждай🙂🙂🙂🙂. И понеже си секретарка на Мъск кажи му вместо да бере ядове с автомобилите да си произвежда батерииките и да прави милиарди🙂🙂🙂. Е как да не се смея кажи та твоят интелект е като на гъсеница🙂😀.

    Коментиран от #123

  • 123 Я пак провери

    1 0 Отговор

    До коментар #122 от "Ти да видиш":

    Не че и веднъж си проверил де, какви батерии произвежда CATL, дали не е литиево-железен фосфат? Вярно си много зле и говориш само празни приказки без покритие. И няма какво да му казвам на Илон Мъск. Той сам си каза, че до 2027 година ще произвежда батерии за 20-30 милиона електромобила годишно. За албански реотани като тебе, Това означава че така или иначе няма да може да произвежда по 20 30 милиона автомобила, та ще му остават доста батерии за продан на тези, които няма от къде да си купят, защото е договорил всички налични количества материали за всякакви батерии за десетина години напред и смятал да договоря и всичко което ще се появи като наличност за в бъдеще. Точно това ще го направи първия трилионер, а ти обяснявай че няма печалби! Ако си спомняш точно след новината че ще строи толкова заводи за батерии, стана най-богатия човек в света.

    Коментиран от #124

  • 124 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 125 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 126 дада

    0 0 Отговор

    До коментар #30 от "Аз не съм еколог и никога няма да бъда":

    какво според теб е нова технология
  • 127 Мда

    1 0 Отговор

    До коментар #3 от "гост":

    Китай днес има 93 гигафабрики за производството на батерии. До края на годината ще се добавят още 5/6 нови такива. Плановете са за около 150 такива до края на 2025г. Войната е отдавна загубена от ЕС, САЩ и Русия 😉
  • 128 България

    1 0 Отговор
    Допуснахме всичко на се произвежда в Китай и това не е добре.Ако стане по-силна пандемия от Ковид света ще се чуди как е допуснал да сме завсисими от Китайците за 90% от стоките!

    Коментиран от #130

  • 129 Яяяяя

    1 0 Отговор
    Скъпа работна ръка и суровини внос от Китай и Русия. Я да ги видим с конкуренцията. Ще си внасят талибани с автомати!
  • 130 Браво

    1 0 Отговор

    До коментар #128 от "България":

    Социализъма победи капитализъма! Бай Тошо ще ислезе прав! Ама като не слушаме. Аха да ни направи развита икономика и ние пак в гьола!