20 Декември, 2021 12:11 13 235 30

Базови съвети как да намалим разхода на гориво

  • съвети-
  • разход на гориво-
  • икономия на гориво

За да се научите как да пестите гориво, трябва да започнете да шофирате без резки ускорения и спирания

Базови съвети как да намалим разхода на гориво - 1

Разходът на гориво на автомобила тревожи много автомобилисти, тъй като пряко се отразява на портфейла на собственика, особено сега, когато бензинът и дизелът вече гонят 2.5- лв. Доказано е, че агресивното шофиране може да увеличи разхода на гориво с до 15%, а използването на неподходящо двигателно масло с до 10%.

За да се научите как да пестите гориво, трябва да започнете да шофирате без резки ускорения и спирания. Препоръчително е също да се използва само висококачествено гориво и в никакъв случай да не се намалява октановото число. Трябва да се спазва, това, което е посочено от производителя.

Задължително е и да сменяте свещите и филтрите своевременно. Трябва да се помни, че амортизиран акумулатор задържа по-зле заряда и отнема повече време за зареждане. Когато електрониката види нисък заряд на батерията, тя се опитва да достави повече гориво, за да завърти генератора по-бързо и по този начин да попълни заряда на батерията по-бързо.

Ниското налягане в гумите увеличава съпротивлението, което от своя страна увеличава разхода на гориво. Неправилните размери на гумите се отразяват негативно на разхода. Правилото е: помпайте гумите с една десета над преписанието - но не с повече.

Струва си да се отбележи, че разходът на гориво може да бъде повлиян и от отворен покрив, прозорци, багажник на покрива, допълнително оборудване, климатик и дори от мощна аудио система, която претоварва генератора.


Поставете оценка:
Оценка 3.4 от 28 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 зуев

    74 9 Отговор
    ами това,дето ни задължиха да караме със светнати фарове през деня не увеличава ли разхода на гориво?За него нито дума.

    Коментиран от #6, #21

  • 2 Знайко

    17 4 Отговор
    "Препоръчително е също да се използва само висококачествено гориво и в никакъв случай да не се намалява октановото число." С този съвет не съм съгласен. Автомобила трябва да се кара с препоръчаните октаново число, а не с по-високо. Пример, ако се използва по-високооктаново гориво, разхода може и да падне малко най-много с 0,5 литра, но може и да си остане същият. Т.е. вместо 7,5 литра на 100 км. А95 автомобила ще изгори 7 литра 100 октаново гориво. Обаче в левове нещата изглеждат така: 7,5 л. по 2,45 лв А95 = 18,38 лева. И 7,0 л. по 2,80 лв А100= 19,60 лева. А при градско шофиране високооктановото гориво излиза още по-скъпо, защото разхода в градй е 10-14 литра, ме и повече на 100км., а разликата в разхода пак е 0,5 литра

    Коментиран от #4

  • 3 Беридеев

    36 0 Отговор
    Като за начало ограничете "рали" режима, колкото по-кротко толкова по икономичко. С 80-90 извънградско си е най- икономично, но ако ги "ееш с 200" няма как да стане

    Коментиран от #22

  • 4 зуев

    11 3 Отговор

    До коментар #2 от "Знайко":

    Нещо не си в час.Намаляването на октановото число при автомобили със висока степен на компресия в цилиндрите води до детонации,които повреждат двигателя.Ако беше писал,че бензин 100 октана се равнява на 95 значи бензинджиите правят мошенгии.Това е обаче съвсем друга бира.

    Коментиран от #8, #17

  • 5 Интересно

    29 2 Отговор
    как "електрониката ще завърти генератора по-бързо", като той се върти от двигателя? Съвсем друг е принципа. Има регулатор на напрежение, обикновено на самия генератор, който постоянно включва/изключва т.нар. "възбудителна" намотка на генератора. Ако е нужно повече ток за зареждане, или за други цели (фарове напр.) то просто времето през което е включена е повече. Оттам и леко нараства натоварването на двигателя. Разхода чисто теоретично ще нарасне, но незабележимо. Не е вярно че стария акумулатор отнема повече време за зареждане, напротив - тъй като капацитета му е спаднал, всъщност се "зарежда" по-бързо. Идиотщината с карането на фарове наистина както е писал зуев е по-съществен фактор.
  • 6 Софиянец

    27 9 Отговор

    До коментар #1 от "зуев":

    "светнати фарове през деня" ... Увеличава разхода но с малко. Но предпазва от друг огромен разход за автотенекеджия, лекари хирурзи и трявматолози ... понякога от принудителна покупка на "нов" автомобил. А в някои случаи спасява от покупка на инвалидна количка и дори последно преждевременно возене в катафалка. На извънградско смятам, че задължително трябва да се кара със включени фарове. Особено извън магистралите. В града където скоростта е ниска до 50 км/ч и когато времето е хубаво може и без фарове. Но когато времето е лошо дъжд, сняг, мъгла, тъмнина ... И на Цариградско, на Тодор Александров, бул. Сливница=Европа, на околовръстното където скоростта е висока трябва да се кара на фарове особено тъмните автомобили или пък белите автомобили при снеговалеж.

    Коментиран от #7, #14, #19, #24

  • 7 зуев

    17 7 Отговор

    До коментар #6 от "Софиянец":

    2 крушки по 55 вата правят 110 вата.Ха вземи един велосипед с динамо и включи една крушка 110 вата,да видим колко време ще въртиш педалите преди да се озъбиш от зор.

    Коментиран от #10

  • 8 Знайко

    6 3 Отговор

    До коментар #4 от "зуев":

    Чети по-внимателно написъл съм: "Автомобила трябва да се кара с препоръчаното октаново число, а не с по-високо." Никъде не съм написал да се кара с А95, автомобил, който е предвидено да се кара с А100. Имам предвид обратното, че ако караш с 100 октаново гориво автомобил предвиден за 95 октана излиза по-скъпо. Това, което съм написал е, че на автомобил предвиден от производителя да се движи с гориво А95. Ако му спираш гориво А100, разхода в литри ще ти е по-малко, но в ЛЕВОВЕ ще е ПОВЕЧЕ. При сегашните цени на горивата, ако разликата в цената на горивата А95 и А100 е под 7% тогава можеш да сипваш А100 вместо А95. Защото икономията от 100 октана е 6,667% = (0,5 литра / 7,5) 100. Но разликата в цените на горивата сега е 12,5%= (0,35 /2,80) 100. Т.е. икономията в литри е 5,8% преразход в левове.

    Коментиран от #25

  • 9 Boxer EZ 3.0

    6 0 Отговор
    Аз пък карам нарочно с "неподходящо" двигателно масло, понеже ми пука повече за двигателя, отколкото за разхода. 5W50 при 100С има вискозитет 19 cst. Двигателя първоначално е използван при по-леки модификации и съответно с по-тежко ти купе е по-натоварен. Като отчетем, че двигателите EZ 3.0 са топлинно натоварени, поради последователният контур на охлаждане (при 3.6 е успореден) е нормално да се ползва масло по-висок вискозитетен индекс. През зимата, въпреки, че означението е 5W съответващо на -35С гарантирано превъртане на КВ, е добре няколко минутен подгрев, докато се изстърже леда от стъклата, примерно. Още с покупката на някои автомобили, икономичността отива далеч на заден план.
    Единствената икономия идва от по-рядко натискане на спирачката и по-плавното ускоряване.
  • 10 Софиянец

    6 7 Отговор

    До коментар #7 от "зуев":

    "2 крушки по 55 вата правят 110 вата" Случайно да знаеш каква е ЕНЕРГИЙНАТА ПЛЪТНОСТ на бензина? Изгарянето на 0,083 кг. БЕНЗИН (0,20 лева) дава енергия 1кВтч енергия. Като се отчете КПД на БЕНЗИНОВ двигател от около 25%-30%. Излиза, че 0,20 лева дават 250-300 Втч електричество. Т.е. за 1 час светене на фаровете с крушки се изгарят под 0,10 лева за бензин. При дизелите, заради по-високото КПД от над 40% още по-малко е цената. Но като се отчете, че съвременните автомобили са с LED фарове, които са 10-15 пъти по-икономични от старите крушки с нъжежаема жичка. Един час светене на LED фаровете струва по-малко от 1 стотинка. Хайде сега сметни за целия живот на автомобила от над 10-20 години и изминати няколстотин хиляди километра, колко ще ти е разхода за светенето на фаровете? По мои сметки за LED фарове, при пробег на автомобила от 20-30 хиляди км. годишно със средна скорост 30 - 40 км/ч най-много 5-7 лева е разхода(40 часа месечно или 10 часа на седмица). А за фарове със старите крушни е до 50 лева годишно. Я кажи колко лева е едно посещениито при тенекеджия и бояджия?

    Коментиран от #16

  • 11 Гост

    7 2 Отговор
    "Правилото е: помпайте гумите с една десета над преписанието - но не с повече." Това е опасно при студено и значително ще удължи спирачния път.
  • 12 Норге

    3 17 Отговор
    Откакто си купихме ел кола,просто като гледам народа какви кинти продължава да плаща тук за гориво,пътни такси и данъци и ми став лошо.Ей го на.Имам час до края на раб време горе долу и я включих тук в даскалото на дозареждане на обикновен контакт.
    Още 10-12 км кой ти ги дава?! ;)
    Сутринта заредих рано още към 22 км.
    Днес ще съм над 30 км кяр.Всеки ден така.Да си върна горе-долу пътя за деня.И един път в седмицата си зареждам на колонката и си плащам.
    Колкото и да се вдигне тока,пак ще е по-добре отколкото на гориво.
    А за пътните такси да не говорим.
  • 13 Норге

    7 1 Отговор
    Има двигател-има разходи и проблем!
  • 14 Шофьор

    9 2 Отговор

    До коментар #6 от "Софиянец":

    Точно така, но има и такива, които не гледат по този начин..., да не говорим при т.нар. шарена сянка, слънцето срещу теб, отсреща с тъмен автомобил без фарове изпреварва в насрещното, както се прави по традиция от лумпелите..., а и ред други ситуации..., а иначе, дай да не включваме мигачи, че крущката ще се изхаби пък това цъкгане, мигане как дразни..., аварийните (това пък да ти светят и двата мигача едновременно... оскъпява още повече... , абе за какво са тези светлини, нощно време на лунна светилина си се вижда, в мъгла да не говорим..., но сериозно, да ти е изгоряла крушката, да те спрат и глобят за това си е вече абсолютна глупост, да те спрат и предопредат е друго, не всички автомобили имат индикация за крушките. Шофирайте разумно, пазете Вас и Останалите... и дай Боже стандарта на живот в България да се промени към добро, за да не се налага да мислим и за най-малките консуматори, да не се налага да ремонтираме автомобили заради дупки и пр.
  • 15 свидетел

    11 1 Отговор
    съвет номер едно : купувате сравнително нов , поддържан и икономичен автомобил !
  • 16 Saguaro

    6 4 Отговор

    До коментар #10 от "Софиянец":

    За това може и да си прав като данни.А крушките които сменям от най висок клас коиточесто дават фира,защото без тях фаровете са като фасове,най вероятно конструктивен недостатък.Лявата крушка я свали познат механик безплатно с монтажи демонтажи на фарове и още куп неща.Дясната след време я смених сам с напътствия от познат за около 45 - 50 минути и демонтаж на един куп работи за достъп до фара.Та така,навремето депутатите които гласуваха се аргументираха ,че в Скандинавия карали на фарове целогодишно - да им имам логиката.
  • 17 Случаен

    2 2 Отговор

    До коментар #4 от "зуев":

    Бъркаш компресия и степен на сгъстяване
  • 18 На теслата дръжката

    12 0 Отговор
    При електричките най-голямата икономия ще е, да не пускате парноти или климатика
  • 19 Голям Слон

    3 1 Отговор

    До коментар #6 от "Софиянец":

    Явно в Холандия това не го знаят :-)
  • 20 Фюйше

    1 4 Отговор
    Имам куфър на бмв то и ми арчи 3.5 на сто.
  • 21 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 22 qwerty

    2 20 Отговор

    До коментар #3 от "Беридеев":

    дай ми пример къде се кара с 80-90 междуградско, освен от водачи 80+?
  • 23 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 24 КонТрол

    6 0 Отговор

    До коментар #6 от "Софиянец":

    Айде сега като толкова много ги смяташ нещата, дай и една сметка с колко са намалели катастрофите и загиналите, откакто караме на фарове. И също така много е интересна статистиката за ударените пешеходци. Но те сигурно са пострадали защото нямат дневни светлини.
  • 25 Така си е

    3 0 Отговор

    До коментар #8 от "Знайко":

    освен това икономията от използване на по-високо октанов бензин (над препоръчителния) работи само ако електрониката на двигателя автоматично подбира момента на запалване (например с т.нар. knock-сензор). Вярно че новите коли са така, но все още при нас има много по-стари коли без тази "екстра", а има и такива на които сензора просто е изключен/премахнат. В тези случаи икономията е нула.
    Изобщо варианта стара кола с прост и надежден двигател + газова уредба си е най-разумното ако човек гони ниски разходи не само за гориво но и за ремонти и поддръжка.
  • 26 Реалист

    0 0 Отговор
    Няма да караш като мене, и няма да гори:)
  • 27 Гост

    5 0 Отговор
    Когато електрониката види нисък заряд на батерията, тя се опитва да достави повече гориво, за да завърти генератора по-бързо и по този начин да попълни заряда на батерията по-бързо.
    МОЛЯ??? Я ПАК, Я ПАК?!?!

    Коментиран от #28

  • 28 ТRIF

    5 0 Отговор

    До коментар #27 от "Гост":

    Електрониката нищо не вижда. Когато обаче трябва да се зареди сравнително здрава, но разредена батерия (акумулатор) електрониката на регулатора за напрежение на алтернатора увеличава тока през възбудителната намотка с което се увеличава и тока произведен от алтернатора (респективно тока за заряд на батерията). Това увеличение на тока отнема повече мощност от двигателя. Когато батерията се зареди и волтажа на батерията се изравни с зададената стойност на регулатора 14.4 V тока през възбудителната намотка е незначителен ако няма консуматори.
    Батерията(акумулатора) служи основно да достави нуждна ел. енергия когато тя не може да се достави от алтернатора. Например стартиране на ДВГ.
    Най-ниска консумация на изправен автомобил се получава при плавно ускорение, по - ниски скорости на равен

    терен и добро пътно покритие. От значение са броя на спиранията, полезен товар и посока и сила на вятъра

    Коментиран от #29

  • 29 Гост

    2 0 Отговор

    До коментар #28 от "ТRIF":

    Това вече е друго нещо.
  • 30 Реалист

    0 1 Отговор
    най добре пеш от орландовци до центъра:)