12 Януари, 2022 12:40 28 624 49

Защо не трябва да махате катализатора на автомобила

  • катализатор-
  • съвети
Защо не трябва да махате катализатора на автомобила - 1

В интернет има много истории за това как стар каталитичен преобразувател се е разпаднал, което е довело до повреда в автомобилния двигател. Колко реални са подобни истории, защо изобщо е необходим катализатор в колата и какви недостатъци има тази важна част? Нека се опитаме да отговорим на всички въпроси, които вълнуват шофьорите.

1. За какво служи?

Всичко е много просто. Катализатор (KN) на автомобилите е необходим за доизгаряне на най-вредните и опасни отработени газове. Всъщност единствената му цел е поне някакъв вид опазване на околната среда. В Европа автомобилите трябва да бъдат оборудвани с катализатор от 1975 година, но както добре знаем у нас това правило не важи. В основата си това е просто метална тръба с керамично покритие, инсталирана в изпускателната система на автомобила. По време на работа каталитичният преобразувател се нагрява до 800 градуса, което позволява на ауспуха да разгражда най-опасните ароматни съединения на CO2.

2. Има ли някакви реални недостатъци?

Да, има обаче, на общия фон те са незначителни. Всеки каталитичен преобразувател ще намали мощността на двигателя на автомобила. Вярно е, че спадът в конските сили е едва забележим, тъй като е 2-3%. За по-голямата част от потребителските, непрофесионални автомобили, ползите от каталитичния преобразувател са много по-големи и по-важни от мощността на мотора. Всички други проблеми с KN, включително „разпадането на керамиката“ с последващото ѝ навлизане в двигателя, са пресилени и силно преувеличени.

3. Защо не трябва да го премахваме?

Тъй като често изказваният проблем, че KN уж е способен да повреди двигателя, е пресилен. Ако нещо се случи със стария катализатор, винаги има и някаква друга причина. И най-често самият шофьор е виновен за повредата. Към днешна дата няма нито едно убедително доказателство, което да показва, че именно разпадащият се катализатор причинява повреди по двигателя . Риторичен въпрос: Как натрошената керамика от изпускателната система ще попадне в цилиндрите на двигателя?

4. Защо някой изобщо би ни посъветвал да направим тази откровена глупост?

Първо, историите на ужасите за разрушените катализатори вече се самовъзпроизвеждат и набират все повече популярност. Второ, блогърите активно ги повтарят, като използват предимно непроверена информация. На трето място (но първо по важност), премахването на катализаторите е от полза за гаражните майстори, които често участват в продажбата на катализатори, които, заради ценните метали в тях, струват прилични пари. В 9 от 10 случая премахнатият катализатор не се дава на собственика.


Поставете оценка:
Оценка 3.1 от 56 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Разбират ви главите...

    24 53 Отговор
    Като караш на газ се натрупва конденз в катализатора и зимата като замръзне нали се сещате какво става.Така,че в повечето случаи за това се премахва.

    Коментиран от #3, #8, #9

  • 2 lako

    92 2 Отговор
    В повечето случаи ги крадът, а не се премахват доброволно.

    Коментиран от #20

  • 3 Да де, ама

    51 0 Отговор

    До коментар #1 от "Разбират ви главите...":

    като го премахнат не ти дават 500 или 600 лева, колкото струват ценните метали в катализатора... или поне половината да ти дадат...
  • 4 Мето

    11 13 Отговор
    Това си е личен избор.
  • 5 Миро

    28 18 Отговор
    Без катализатор кола съм карал и върви доста по добре. Това което малко хора знаят за катализаторите че от тях в Африка правят дрога и се друсат здраво. Стават друсаните като зомби . Живите мъртви .

    Коментиран от #15

  • 6 Да бе да

    36 38 Отговор
    Много по-важно от загубата на малко конски сили заради наличието на катализатора е това че неговото наличие води до повишаване на разхода на гориво което бърка в джоба непрекъснато. Така, че е много по-изгодно всеки да отстранява катализатора на колата си и да го поставя само за технически преглед. Така катализатора е практически нов покриват се изискванията за изгорелите газово при прегледа. Това не коства допълнителни пари нито за повишен разход за гориво нито разходи за подмяна на катализатор с един без проблем може да се изкарат прегледите в продължение на десетки години.

    Коментиран от #16

  • 7 Ръмпо

    66 0 Отговор
    Ние не ги махаме, има хора които през нощта ни ги махат. Когато се забрани изкупуването им всички ще имат. Това е. Лошо е, че фирмите за изкупуване са на законотворците.
  • 8 Читател

    68 3 Отговор

    До коментар #1 от "Разбират ви главите...":

    С 250 000 км. зад гърба си на газ и с наличен катализатор, каращ и през зимата - мога да ти кажа, че пишеш глупости.

    Коментиран от #46

  • 9 Малко Логика

    40 3 Отговор

    До коментар #1 от "Разбират ви главите...":

    Аспухната тръба (особено близо до двигателя) се загрява до няколкостотин градуса при работа на колата. Никаква забележима влага не може да остане.
  • 10 този

    18 15 Отговор
    Ако катализаторът е близо до главата,както е при по-новите автомобили има реална възможност да попадне керамичен прах в цилиндрите.Пулсиращият поток на газове е способен да направи това.Съвсем по-малко вероятно е при разпаднал се катализатор, както е при по-старите модели под автомобила да направи поразии.Ама това са маловажни работи.Скоро няма да ги има.По-важно е цвета на телефона.

    Коментиран от #43

  • 11 От туй само грей

    10 7 Отговор
    Мотора, другото е пунта мара.
  • 12 Тотал

    32 10 Отговор
    Безсмислена статия, точно запушените катализатори чупят двигателя, особено при турбо двигателите, като се запуши и се повишава много температурата в топлата част на турбото и не могат да излизат свободно газовете, а от там се вдига и температурата и на студената част на турбината, също така и се скъсява живота на турбо и по цялата верига с целия агрегат.

    Коментиран от #14, #25, #45

  • 13 Едмонд Дантес

    21 14 Отговор
    Ако продължава ме да замърсяваме планетата , ще бъдем все по болни и болни . Екология . Чиста планета

    Коментиран от #18

  • 14 Някойси

    17 14 Отговор

    До коментар #12 от "Тотал":

    Ами те се чистят бе умник. Като нямаш пари за смяна на катализатор не си взимай кола със заминал такъв. Или ходи пеш.
  • 15 Някойси

    17 10 Отговор

    До коментар #5 от "Миро":

    Пълни глупости. Разликата в мощността е както е написано в статията 2-3%, не повече. Карал си със запушен и с премахнат такъв, затова ти се е сторило така.
  • 16 Случаен

    5 14 Отговор

    До коментар #6 от "Да бе да":

    И как точно вдига разхода?

    Коментиран от #22

  • 17 Знаещ

    13 12 Отговор
    Разбира се че е възможно двигателят да засмуче частици от разпадащ се катализатор. При атмосферните двигатели има момент в който изпускателните и всмукателните клапани са отворени едновременно. Точно тогава, ако катализатора е едно с изпускателния колектор, се засмукват тези частици които са твърди и се надират стените на цилиндрите.

    Коментиран от #28

  • 18 Хайл

    29 3 Отговор

    До коментар #13 от "Едмонд Дантес":

    Купи си кон за да не замърсяваш природата...аман от пишман еколози от които нищо не зависи,все едно да кажеш на вятъра да не духа
  • 19 Антонн

    16 6 Отговор
    Всички други проблеми с KN, включително „разпадането на керамиката“ с последващото ѝ навлизане в двигателя, са пресилени и силно преувеличени.

    Много ясно че керамиката няма да влезе в двигатела,само ще запуши отвора на катализатора.
    Повече от 2-3хил. оборота няма да може да вдигне колата,ако си нефелен и си караш без да усещаш че нещо се случва.Генерацията става червена кипва чайника и мотора приключи участие.
    Не всички катализатори имат керамика .
    На ГАЗ или Метан за какво ми е катализатора?
  • 20 Го Го

    11 0 Отговор

    До коментар #2 от "lako":

    На мен ми откраднаха 3
  • 21 Васик атанасова

    12 6 Отговор
    Катализатора на всяка кола е изчислен да служи докато е максималния и пробег
    На корейските марки и то от новите се скапва по бързо
  • 22 Да бе да

    19 7 Отговор

    До коментар #16 от "Случаен":

    Създава допълнително съпротивление за изхвърляне на изгорелите газови, а това води до допълнително сваляне на ефективността на двигателя и част от енергията му се губи напълно напразно за преодоляване на това съпротивление. Това води повишаване на разхода на гориво напълно ненужно

    Коментиран от #24

  • 23 Радо

    51 3 Отговор
    Моя катализатор го откраднаха в един сервиз докато ми обслужваха колата,изрязали от едната страна изкарали керамиката и пак го затворили.След около 5месеца отивам на годишен технически преглед,и там ми казват,че катализатора е изкурубен.Връщам се в сервиза,един див скандал,и ми казват да си гледал като ти предаваме автомобила.В последствие разбирам ,че катализатора струвал над 1200лв...Наругах ги и си заминах,пуснах жалба в полицията и нищо,нямало доказателства,че са го откраднали.ТОВА НЕЩО С ИЗКУПУВАНЕ НА КАТАЛИЗАТОРИТЕ ТРЯБВА ДА СЕ СПРЕ...

    Коментиран от #27

  • 24 Петър

    11 4 Отговор

    До коментар #22 от "Да бе да":

    Вземи изучи устройство на двг

    Коментиран от #36

  • 25 Плам

    7 9 Отговор

    До коментар #12 от "Тотал":

    Дпф или катализатора се чистят,за бензина не знам колко струва ,но аз си свалих дпф за чистене,машинно се почистват и става нов,цена -300 лв.

    Коментиран от #26

  • 26 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 27 ГРАД КОЗЛОДУЙ

    5 0 Отговор

    До коментар #23 от "Радо":

    Случва се катализатора да се самонатроши и да излезе през ауспуха.
  • 28 бай Ставри

    8 10 Отговор

    До коментар #17 от "Знаещ":

    Разгледай един разпределителен вал и реши, възможно ли е, на един цилиндър, да има изпускателен и смукателен клапани, едновременно отворени. За да не се объркаш пак, невъзможно е

    Коментиран от #29, #42

  • 29 Знаещ

    7 6 Отговор

    До коментар #28 от "бай Ставри":

    Под отворени не се има в предвид на макс, а малко, 0,5-1,5мм, отворко

    Коментиран от #30

  • 30 бай Ставри

    5 7 Отговор

    До коментар #29 от "Знаещ":

    Стой настрани от отворен капак на кола! Най опасни са полу-знаещи. Под колата може, ауспух, спирачки

    Коментиран от #31, #34

  • 31 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 32 Знаещ

    2 2 Отговор
    Как си с английския? en.wikipedia.org/wiki/Valvetiming
  • 33 Знаещ

    2 2 Отговор
    И не, не чета само уикипедия, ами просто под полето за коментар има един дребен шрифт с който е написано че линкове към други сайтове се трият
  • 34 Знаещ

    1 2 Отговор

    До коментар #30 от "бай Ставри":

    Английски ли не знаеш?

    Коментиран от #39

  • 35 Миро

    23 0 Отговор
    Статийката е доста постна и автора е наблегнал на една единствена позиция разпад на катализатора.
    Скъпи издателю катализатор се МАХА най-вече когато е ЗАПУШЕН и колата се дави в собствените си отработени газове. Щото и той както всичко си има живот. Колите които купуваме са предимно на 500 000 или около милион км. мислите ли че чичо Ханс от Германия го е сменял никога не, като е видял цената и е пуснал за продажба.
  • 36 Смешник

    4 1 Отговор

    До коментар #24 от "Петър":

    Ти кола с задръстен катализатор не си карал май.

    Коментиран от #38

  • 37 Кекса

    5 1 Отговор
    Моя на старата кола се пръсна както карах.Доста странна ситуация.Отне ми половин час да проумея какво се е случило.После половин час за изрязването му и си отново в играта.
  • 38 Петър

    2 1 Отговор

    До коментар #36 от "Смешник":

    Ми да, поддържам си колата
  • 39 бай Ставри

    3 1 Отговор

    До коментар #34 от "Знаещ":

    Добре съм с английския. Проверих това което ми предложи от Wikipedia, но там намерих само обяснения за начинаещи.
  • 40 Гост

    7 1 Отговор
    Ох, пак ли!
    1. В катализаторите не се извършва никакво доизгаряне.
    2. Те не са метална тръба с керамично покритие, а са метален кожух с карамично тяло, което има покритие.
    3. Ауспухът не разгражда нищо.
    4. Катализатора е след двигателя. Разпадналата се керамика трудно ще навлезе в него.
  • 41 Гост

    6 2 Отговор
    Авторът явно не е сядал на кола със запушен катализатор. Ти я настъпваш, тя не ще да върви. Само гори повече и повече, а от това страда природата, човека и машината. В България почти всички коли са със позапушени катализатори.
  • 42 Гост

    1 1 Отговор

    До коментар #28 от "бай Ставри":

    Напротив, възможно е. Имат препокриване на фазите.
  • 43 Онзи

    3 2 Отговор

    До коментар #10 от "този":

    Катализатор се слага на изпускателната система, в такъв случай обясни на неуките как този прах ще се засмуче в главата. За толкова години с катализатор близо до изпускателния колектор, как още не съм си прецакал колата, при положение че вече се чува как се е раздробил в кожуха си.
  • 44 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 45 6666

    0 3 Отговор

    До коментар #12 от "Тотал":

    Перфектно им го обясни. Дано са те разбрали.
  • 46 Някой

    2 1 Отговор

    До коментар #8 от "Читател":

    Аз лично съм свалил поне 10 катализатора и дпф филтри които са били стопени и тотално запушени.Колата не се мести от тапата в горепосочените,така че шантаж няма.
  • 47 Чудомир

    6 0 Отговор
    От къде ви изкопаха такива инжинери бе?

    Едвам хванали тройка по физика, а ми се плюнчите за съпротивление и прочее.

    Ходите яжте мас и на топло под родопското одеало, михлюзи!
  • 48 Радо Станчев

    2 0 Отговор
    Моя катализатор го откраднаха в един сервиз, докато ни обслужваха колата...И отиваме на ГТП след около месец и човека на прегледите вика,Абе на тази кола защо сте и махнали катализатора?И гледам изрязали гърнето извадили керамиката и пак го заварили...Отивам в сервиза,един див скандал,уводомих и МВР за кражбата,и накрая едно голямо НИЩО...

    Коментиран от #49

  • 49 Мммммм, дааааа

    0 0 Отговор

    До коментар #48 от "Радо Станчев":

    Трябвало е втория път да отидеш с една здрава тояга.