28 Февруари, 2022 14:10 14 367 22

Защо е важно да смените моторното масло през пролетта

  • моторно масло-
  • смяна-
  • пролет-
  • съвети

След зимата много шофьори стигат до извода, че колата им се нуждае от нещо като "пролетна поддръжка". Това твърдение е вярно, поне в смисъл на подмяна на моторно масло, ето защо

Защо е важно да смените моторното масло през пролетта - 1
Снимка: Shutterstock

Моторното масло е една от най-натоварените "части" в автомобила. Дори само защото работи дори когато превозното средство е спряло. Докато двигателят се „мъчи“ (дори по време на паркиране), маслото намалява износването на частите му. На пръв поглед идеята за смяна на моторното масло през пролетта може да изглежда като вид шега. Но при по-внимателно разглеждане този подход е доста разумен. За да разберете това, достатъчно е да запомните, например, че абсолютно всеки двигател с вътрешно горене се износва много повече през зимата, отколкото през топлия сезон.

Това се дължи на т.нар. студен старт, когато в първите секунди на работа на двигателя, триещите му повърхности са лишени от необходимото количество смазка. Малко собственици на автомобили осъзнават, че ускорената скорост на повреда на силовия агрегат продължава, докато достигне работна температура - тоест докато топлинните пролуки между триещите се части не достигнат оптимални стойности. Трябва да сме запознати с факта, че всеки ден през зимата в двигателното масло попада увеличена „доза“ субпродукти от износването, както и с факта, че добавките в маслото изчерпват свойствата си с по-ускорени темпове през студените месеци от годината.

През лятото, когато външната температура е много по-висока, отколкото през зимата, периодът на загряване на „двигателя“ до работна температура е значително намален, което води до по-голяма издръжливост на смазката в двигателя. Всичко по-горе казано предполага, че през зимата (особено ако е била дълга и мразовита) двигателното масло е загубило свойствата си и няма да може да изпълнява правилно функциите си в бъдеще - като по този начин ускорява износването на силовия агрегат. И затова трябва да бъде сменено.

Отделна „песен“ са собствениците на автомобили, които предпочитат да използват „сезонни“ моторни масла. Тоест тези, които наливат нещо по-течно в двигателя за зимата, като 0W-20, а през лятото преминават към "по-дебели", като 10W-40, например. Такива автомобилисти по дефиниция нямат друг избор, освен да сменят смазката в двигателя през пролетта.

Друг случай, когато се препоръчва смяна на моторното масло през пролетта, е, ако собственикът на автомобила планира да работи с двигателя в жегата при големи натоварвания: колата ще влачи тежко ремарке, ще се изкачва по стръмни пътища или, например, ще прекарва строителни материали за вилата през цялото лято. В този случай е силно препоръчително през пролетта в двигателя да се налива прясно масло с повишен вискозитет.


Поставете оценка:
Оценка 3.2 от 25 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Гост

    31 2 Отговор
    Много некадърен превод. Може би директен гугъл транслейт?

    ускорената скорост на повреда
    топлинните пролуки
  • 2 Display

    30 1 Отговор
    Видът на маслото и периода за който трябва да се смени се определя от производителя.........това че при студено време маслото е по гъсто и по трудно минава по маслените магистрали през първите 10-15 сек. след стартиране е изчислено от производителя...........
  • 3 Солчица

    20 7 Отговор
    Маслото се сменя или на 10 000 км или една година което дойде първо. Тези дълги интервали за смяна важът само ако не слизаш от колата. Всяко палене за късо разстояние означава че трябва да го сменяш по често. Тоест ако караш все къси разстояния и двигателя не може да загрее е хубаво на 6 месеца го сменяш.
  • 4 ..................

    13 7 Отговор
    Нищо не сменям на Дачията , карам и хвърлям
  • 5 Световни Медии:

    20 5 Отговор
    Taзи статия е Поредната Простотия на факти!
  • 6 Мамул

    9 7 Отговор
    А за 25 годишна кола на която си шести собственик кое е важното? Може би редовна козметика в салона?
  • 7 🇧🇬БАЙ Х@Й‼

    48 5 Отговор
    След зимни и летни гуми, зимна и лятна течност за чистачки, зимно и лятно масло.... какво следва - зимен и летен акумулатор ли ‼️
  • 8 Ироничен

    22 2 Отговор
    Човек като мен, дето кара все дълги курсове и навърта по 25 000 годишно, е нормално да се съобразява с километрите, навъртени след смяната. Карам пълна синтетика, не най-скъпото, сменям на 10 000 километра и не мисля, че съм мърляч.

    Коментиран от #13

  • 9 Иии

    13 24 Отговор
    Маслото сменям веднъж на 2 години или на около 30 хил, лъжат да се сменя често за да имат търговия

    Коментиран от #11, #14, #16, #17

  • 10 Бидон с кисело зели

    2 3 Отговор
    Глупост след глупост "пишеш" Радо! Тоест превеждаш от руски
  • 11 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 12 Кольо,

    31 2 Отговор
    От какъв зор ще го сменям на пролет като го смених есента и съм минал едва 4 хил.км....
    Пак да се набутвам с 80 кинта....
    Глупости на търкалета!!!
  • 13 Обективен

    7 10 Отговор

    До коментар #8 от "Ироничен":

    Не знам дали си мърляч, но със сигурност си малко будала, да се набутваш със пълна синтетика и да го сменяваш на 10 000. Но като имаш пари за даване, що да не си угодиш, няма нищо лошо в това.
  • 14 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 15 Карам бричка

    6 3 Отговор
    Не знаех, че и маслото трябва да сменя. Аз сменявам само водата в радиатора, за зимата и за лятото.
  • 16 Бидон с кисело зели

    1 3 Отговор

    До коментар #9 от "Иии":

    Не мога да разбера защо ми се трият коментарите
  • 17 Мнение

    7 4 Отговор

    До коментар #9 от "Иии":

    Пич точно с това се занимавам!
    Няма такъв филм като "лонглайф"!
    Маслото се прецаква след определено време и натоварване, като всичко останало!
    Както бе споменато по-горе, ако навърташ мн км на година, тогава може и в определени условия да се достигне пробег от около 25-30 хил км, но това е в рамките на 1 година и поне 90% извънградско!
    Ако караш по малко и чакаш да навъртиш 30к тогава маслото се превръща в една гняс, която бавно, но сигурно запушва маслените магистрали! Първо страдат отдалечените к-ти - вакуум помпа, турбо, гърбичен вал, после страдат лагерите на к. вал и двигателя става за кофата!
    Идеалния интервал за бг горива, пътища и ежедневие е не повече от 10к км!
  • 18 qwerty

    5 0 Отговор
    зимата, когато температурите са под -1С си пускам вебастото и докато сляза до паркинга, печката е е започнала да духа топло. колкото и да е студено, това оказва положително влияние върху двигателя
  • 19 Луд

    1 13 Отговор
    Първото число в означението на маслото показва минималната температура на околната среда при експлоатация,а втората след W максималната. Успех на всички който карат зимата с 0W20 / 0 до +20гр./ ,а лятото с 15 w40 / -15 до + 40 гр./ което значи ,че зимата карат с по гъсто масло.Хахахахахха
  • 20 Иванов

    2 1 Отговор
    Всяка пролет го сменям, нищо , че е на 6-7 хиляди. Малко карам.
  • 21 Дрън дрън

    1 0 Отговор
    По важно е маслото да се смени есента,защото през зимата старото масло се втвърдява повече от студа!
  • 22 10 000 километра

    1 0 Отговор
    За маслата ментета в България са много! Не бива да се кара повече от 8 000км,ако искаш да имаш по дълго време перфектен мотор!