Може да отнеме повече от десетилетие, за да стигнем до там, но някои от най-големите имена в аерокосмическата индустрия са решени да построят и пуснат самолети с водородно гориво. И не просто водород, а "зелената" му версия, която се получава от вода, използвайки само възобновяема енергия.
Засега различни играчи в индустрията разработват подобни схеми, което може да изглежда като малки стъпки в тази посока, но когато става дума за авиация, която е известна с бавното си преминаване към устойчиви алтернативи, всяка стъпка носи значителна промяна.
Изглежда, че Airbus води тези усилия в Европа, като вече е инициирала проекти, свързани с водорода. Всъщност компанията направи смело твърдение, заявявайки, че „Airbus смята "зеления" водород като най-обещаващия вариант за декарбонизация, за да отговори на екологичните предизвикателства “.
Въз основа на това компанията се надява, че ще има зелен самолет с водородно гориво, който ще започне работа през 2035 г. Базирана в Австралия глобална компания за "зелен" водород се присъединява към Airbus за този проект.
Fortescue Future Industries (FFI) ще се съсредоточи върху предизвикателството, свързано с доставката на "зелен" водород до летищата. От друга страна, Airbus ще проучва аспекти като регулаторната рамка и спецификациите за зареждане с гориво.
Двете компании подписаха Меморандум за разбирателство (MoR) за създаване на работен съюз с една-единствена цел – прилагане на използването на "зелен" водород в авиацията.
„ Проблемът не е в пътуването, проблемът е как да зареждаме нашите самолети и кораби“, каза основателят и председател на FFI, д-р Андрю Форест, който също посочи, че Австралия продължава да бъде сериозно засегната от изменението на климата, което прави приемането на устойчиви алтернативи за зареждане с гориво спешно.
Airbus представи три концепции за базирани на водород самолети, наречени ZEROe, през 2020 г. По-рано тази година обяви , че A380, най-големият пътнически самолет на компанията, ще служи като тестово муле за новата технология. Това ново сътрудничество с FFI ще се съсредоточи и върху другите съществени аспекти за бъдещите "зелени" самолети, главно инфраструктура, веригата за доставки и правната рамка.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Емил
Коментиран от #10
13:30 08.03.2022
2 ЪРП
13:33 08.03.2022
3 Айде и ти сега
Коментиран от #4
13:35 08.03.2022
4 Дрън-дрън
До коментар #3 от "Айде и ти сега":
Русия твърдеше че ЩЕ стане най-големия производител на водород. Но не този водород за който се говори в статията, защото със сигурност няма да произвеждат зелен водород, а ще го добиват от природен газ.Цветната“ градация на водорода зависи от начина на неговото получаване и от въглеродната следа, т.е. от количеството вредни емисии2:
„зелен“ – ако е произведен с помощта на енергия от възобновяеми източници на енергия, по метода на електролиза на водата, се счита за най-чист;
„син“ – произведен от природен газ; в този случай въглеродният диоксид се събира в специални хранилища;
„жълт“ – произведен при помощта на атомна енергия.
„сив“ – при неговото производство вредните емисии се отделят в атмосферата.
Русия се канеше да произвежда сив водород, защото е най-евтин. Само че при производството, транспорта и съхранението му се отделят много повече вредни емисии, отколкото ако метанът беше изгорен директно вместо от него да правят водород, който да представят за чисто гориво.
Абсолютно безсмислено е от екологична гледна точка.
13:45 08.03.2022
5 bullneck
13:49 08.03.2022
6 Дрън-дрън
Е какви да са предизвикателствата? Зеления водород може да се доставя чрез ... далекопроводи. Така или иначе се произвежда от зелен ток. Спокойно може да се произвежда в близост до летищата за да не се налага да се транспортира.
Достатъчно е да се произвежда на километър от летището, от съображение за безопасност при авария и евентуален взрив. По този начин транспорта ще е само на километър и може да стане по всеки известен начин - както с цистерни така и по тръбопровод. А съхранението може да става на още километър от мястото на производство, пак с цел безопасност.
А по този начин електрическата енергия за производство на водород може да се произвежда на стотици километри от летището и на практика да се ползва излишната възобновяема енергия от цялата страна, която вместо в ПАВЕЦ или батерии, да се съхранява във вид на водород.
Предвид заявките за 15 гигавата ВЕИ мощности от частни фирми само за последните две години, България също ще се нуждае от производство на водород, защото това е мощността на седем атомни централи като Козлодуй и като пекне слънце няма да има какво да правим излишната енергия.
Коментиран от #8
14:13 08.03.2022
7 тресан
14:24 08.03.2022
8 Гост
До коментар #6 от "Дрън-дрън":
"Ако пекне слънце",ами ако не пекне?Като гледам как пече днес.А след малко ще залезе.Коментиран от #9
17:35 08.03.2022
9 Не пече
До коментар #8 от "Гост":
Ама за сметка на това го духа.20:39 08.03.2022
10 N/A
До коментар #1 от "Емил":
Когато енергията за извличането на водород идва от нещо различно от възобновяем източник, тогава получения водород логично не е зелен. Нуждата от това разделение идва от факта, че когато водорода идва от енергия получена от въглища, тогава няма никакъв смисъл цялото упражнение.17:32 10.03.2022
11 селтак
06:59 11.03.2022
12 pbdan
09:59 21.04.2022