17 Октомври, 2022 13:40 36 902 38

Ново 20: От електромобили преминаваме на водородни коли

  • автомобилен салон париж 2022-
  • водород-
  • водородни автомобили

Автомобилният салон в Париж Mondial de l'auto, който отвори врати, е белязан от представянето на няколко модела на автомобили, работещи с водород

Ново 20: От електромобили преминаваме на водородни коли - 1

В разгара на кризата с горивата тази седмица се провежда автомобилното изложение в Париж, където са представени някои от автомобилите на утрешния ден. На салона във френската столица участват основно френските марки и няколко китайски. От конвенционалните автомобили нямаме някаква сензационна премиера, но това, което прави впечатление е наблягането на концепции, работещи на водород.

Между недостига на бензин и експлозията на цените на електроенергията, решението на бъдещето може да се намери във водорода

Или поне така смятат изрожителите на тазгодишния Mondial de l'auto. В това виждане обаче има и плюсове, и минуси, защото, както е известно, нито едно решение не е перфектно или магическо. Сигурното е, че има много иновации в тази област, някои от които са представени на това изложение.

И по-специално френски иновации, представени с няколко модела. Автомобилът на бъдещето е концепция на митичния Alpine, преразгледан с водородно гориво, който се нарича Alpenglow (блясък от Алпите). Този автомобил изглежда като излязъл от видео игра или филм от научната фантастика (нещо средно между K2000 и Batmobile).

Ново 20: От електромобили преминаваме на водородни коли

Колата е с изцяло футуристични линии и работи с водород. Двигателят отделя само малко водни пари. От представянето става ясно, че франсетата се виждат, като Tesla на водородния автомобил. Неговият създател Оливие Ломбард е бивш победител в 24-те часа на Льо Ман. Ултра луксозен, ултра елегантен автомобил, но без врати. Отваря се автоматично, когато се приближите, вътре има огромен сгъваем екран като табло. И работи с горивна клетка.

В Париж се набива на очи и водородно SUV от френска марка, наречена NamX

То е проектирано от Pininfarina, със система от подвижни водородни капсули, които могат да се сменят много лесно в станция - нещо, като голяма капсула Nespresso, която осигурява автономен пробег от 800 км.

Това е едно от предимствата на водорода на хартия: решаването на два от големите проблеми на конвенционалното електричество, този на автономността и този на презареждането. Четири минути за презареждане! Няма нужда да включвате колата в електрическата мрежа, просто пълните резервоара за водород, подобно на зареждането с газ, и това действие не отнема повече време.

Ново 20: От електромобили преминаваме на водородни коли

Само дето тук говорим за супер скъпи и луксозни коли. Преди обикновените хора да имат достъп до този вид технология, ще минат години... Но наред с това, производителите работят и върху модели, които са по-малко секси, но по-практични и близки до нашия живот, по-специално ванове и лекотоварни автомобили, които също са представени на изложението. Но и таксита, автобуси и дори... велосипеди, работещи на водород!

Последните са алтернатива на електрическите велосипеди, които работят много по-дълго и се зареждат за по-малко от минута. Добре, че още не са ни показали водородни самолети, защото и там водородът ще има потенциална революция, която да замени керосина. Но към момента гледаме само "захаросани" ламарини, а за масово производство все още нищо не се говори. С други думи - ако въобще се случи, то няма да е скоро.

Ново 20: От електромобили преминаваме на водородни коли

Някои изследователи също работят върху нови видове двигатели

Те имат да цел да превключат бензинова кола на водород, което би ускорило евентуалният преход. Другият важен въпрос е: колко ще струва зареждането? Ако вземем за пример Toyota Mirai, която вече се продава, като серийна, зареждането и струва около 50 евро за цели 650 км, което към днешна дата е доста по-евтино от пълен резервоар с гориво.

Но все още има много технологични предизвикателства, които трябва да бъдат решени. Първо, твърди се, че това е чиста енергия, но всъщност положението е малко по-различно... Този водород трябва да бъде произведен. Може да е най-разпространеният елемент във Вселената (92% от атомите във Вселената са водородни), но на Земята има много малко от него естествено присъстващ, така че трябва да се произвежда. Днес 95% от водорода се произвежда с помощта на изкопаеми горива, генерирайки много CO2...

Оттук и важността на добиването на водород без въглерод („зелен водород“), чрез електролиза на вода, използване на възобновяеми енергии като ядрена, вятърна, водноелектрическа... След това са необходими специални станции за зареждане с горивото, които са по-сложни и скъпи за инсталиране от обикновените електрически станции за зареждане. Все непреодолими неща, но това са технологични предизвикателства, които ще трябва да посрещнeмпрез следващите години.


Поставете оценка:
Оценка 4.3 от 38 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 сектант

    10 19 Отговор
    водородът е подходящ повече за камиони, кораби и да кажем самолети или други въздушни превозни средства, за автомобили първо няма абсолютно никаква структура трябват десетки години да се направи такова нещо, второ е много скъпо производството на водород, трето 16 долара на литър за 5 литров резервоар за кола, която се движи ПАК на ток, просто водородния двигател захранва батерийте - смисъл 0

    Коментиран от #4

  • 2 Ехо

    46 13 Отговор
    Само производителите на автомобили още не са разбрали, че електричките нямат бъдеще!

    Коментиран от #10

  • 3 Име

    23 5 Отговор
    Страхотен материал, браво!!!
  • 4 Марто

    15 5 Отговор

    До коментар #1 от "сектант":

    Прав си, но всичко това го пише в статията. Ти някакъв преразказвач ли се явяваш :)
  • 5 Джамбaза

    12 8 Отговор
    ...така смятат изрожителите...
    Пък аз смятам, че за производството на 1 кВч водород се изразходват 3 кВч ток.

    Коментиран от #9

  • 6 Съвет!

    17 9 Отговор
    Не залагайте на куция кон Илон!
  • 7 гост

    31 5 Отговор
    Ние не преминаваме на нищо. Караме си старите коли, 10-15-20г. и това е. Добра електрическа кола без гаранция за поддръжка и качество започва от 60х.лв нагоре, като добрите са 90-100х.лв. Кой има толкова пари? Малцина.
  • 8 Ами сега?

    14 3 Отговор
    Нищо ново под слънцето. Още през 2008 г. в продължение не дълъг период бяха тествани в реални условия в Калифорния 30 автомобила BMW Hydrogen 7 седан, които изминаха по 200 до 400 мили с водород. Двигатела беше с възможности да ползва два вида гориво, бензин и водород.
  • 9 оня с коня

    17 1 Отговор

    До коментар #5 от "Джамбaза":

    Ако тока е Краден,нищо не се изразходва.
  • 10 РАЗбирач

    12 12 Отговор

    До коментар #2 от "Ехо":

    "Водородните" коли са електрички с добавени горивни клетки с живот 160 хил. км и резервоари за втечнен водород на минус нам си колко стотин градуса градуса и нам си колко стотин атмосфери, дето като думнат и заминава квартала. Който водород откъде ще го заредиш като у нас има НУЛА публични станции и няколко милиона контакта. И KAK ще го купиш като литъра е колко литър 20г. уиски? и ЗАЩО ще го купуваш, кaто тока за производтсото му можеш го вкара директно в батерията? Батерията с живот 20 години?
    ДРЪН-ДРЪН ярина

    Коментиран от #18, #30

  • 11 Последния Софиянец

    12 20 Отговор
    Истината е , че ДВГ умира , за жалост на държавите бензиностанции !
  • 12 0001

    30 8 Отговор
    Истината е че електромобилите въобще НЕ СА екологични
  • 13 още време трябва

    17 5 Отговор
    Водорода е бъдещето ама технологията още куца. Много мощ, а остатъчния продукт е чиста вода. Въпроса с безопасността е на първо четене, следва как да се извлече по големия потенциал. Не вярвам обаче в близките няколко деситилетия да дръпнем толкова в развитието си поради ред причини, най вече личностни.
  • 14 Анонимен

    14 3 Отговор
    Абе ти я лудите дето нон стоп лобирате за ричтакове ,ел.тротинетки и електрокарчеркача отказахте ли се тотално от автомобила с Двг?или рекламирате електрическо пък карате ДВГ за по сигурно?или въобще нямате коли и книжки ?най много за велосипед 😂😂😂
  • 15 Гатака

    3 1 Отговор
    За ДВГ автомобили е подходящ метанол и автогаз, за електромобили - водородна клетка.
  • 16 бай Даньо

    9 3 Отговор
    Края на статията обяснява защо Мъск е казал " Hydrogen is stupid!" горе долу единственото нещо с което съм съгласен с тоя мошеник ...

    Коментиран от #29

  • 17 хъхъ

    3 1 Отговор
    ха на ток, ха на водород, що направо не ни минат на "атомни" двигатели? По-бързо ще се постигне целта за ограничаване на популацията.
  • 18 А бе

    8 1 Отговор

    До коментар #10 от "РАЗбирач":

    Не мога да разбера някои неща.Първо и за ел.колите нямаше инфраструктура,пробега на първите беше 50—100 км.,ама направиха всичко.Нали?Защо ракетите които,извеждат спътници и прочее използват Водород,а не летят на ток или бензин,та дори и 100 октанов.Водорода е единственото наистина екологично решение за в бъдеще.Не напразно Катар и ОАЕ инсталираха гигавати фотоволтаици за електролиза на вода и производство и продажба на водород ,къде?В Европа.

    Коментиран от #19

  • 19 А, бееее, мууууу, меее

    4 4 Отговор

    До коментар #18 от "А бе":

    "Не мога да разбера някои неща.Първо и за ел.колите нямаше инфраструктура,пробега на първите беше 50—100 км.,ама направиха всичко.Нали?"

    Тези които викат беее, обикновено не разбират, а вървят със стадото, накъдето ги води овчаря, така че няма изненада, че нищо не си разбрал.

    Дори днес когато има толкова много зарядни станции, статистиката сочи, че зареждането в над 90% от случаите става на домашните зарядни станции, а обществените бързи зарядни станции се ползват само на дълъг път.

    Как точно си го представяш това домашно зареждане с водород на първите водородни автомобили?

    Водородните автомобили тръгнаха с голяма преднина пред електромобилите, но забелязваш ли докъде се стигнали, въпреки огромните им предимства, като 10 пъти по голям пробег с едно зареждане от първите автомобили и над 100 пъти по-бързо зареждане?

    Вече електромобилите изминават повече от водородните автомобили, а зареждането им става само три пъти по-бавно. Водородните вече нямат шанс за леки автомобили.
  • 20 Пламен

    6 1 Отговор
    Водорода се извлича индустриално от природния газ като отпадъчен продукт при преработката е въглероден двуокис. Кое му е екото тогава???
    Ако бяха загрижени за околната среда, по-голямата част от колите щяха да са на газ, без значение каква. Хем евтино хем еко и няма под седалката на носиш батерии със тегло 600кг и които после да се чудиш как да рециклиращ.,....

    Коментиран от #21

  • 21 водород

    4 0 Отговор

    До коментар #20 от "Пламен":

    се добива от електричество, а то знаеш от какво се произвежда и колко струва

    Коментиран от #22

  • 22 Пламен

    2 1 Отговор

    До коментар #21 от "водород":

    Най-простия начин наистина е да го добиеш от водата чрез електролиза, но това не го прави и най-евтиният начин, нали??? Камо ли пък нужното електричество да идва от възобновяеми източници или от централи на газ и най-вече въглища........
    Искам да кажа че и водорода е не по-малко измамен от батериите.

    Коментиран от #23

  • 23 Неправилно си се изразил

    3 2 Отговор

    До коментар #22 от "Пламен":

    "Искам да кажа че и водорода е не по-малко измамен от батериите."


    По-скоро водородът със сигурност е измамен. За батериите поне има някакви съмнения, че може и да не са чак толкова измамни, ако наистина могат да изкарват по 10 000 цикъла, десетки години, а накрая да се рециклират с възобновяема енергия.

    Водородът няма дори теоретичен шанс и си е жива измама.
  • 24 ЩеГорим

    7 1 Отговор
    Ще горим въглища за да произвеждаме чист водород - това е невменяемостта на ЕС бюрократите :)

    Коментиран от #28

  • 25 Koльо Тесларов

    1 1 Отговор
    твърде евтино се очертава да е и за това няма да позволят да ни огрее
  • 26 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 27 Бай Благой

    1 1 Отговор
    Само се чудят как ти измъкнат парите от джоба...и да те направят роб..
  • 28 Бай Благой

    1 1 Отговор

    До коментар #24 от "ЩеГорим":

    Не е невменяемост...просто в "Брюксел" всичко се прави само да огрява лобистите...с мнооого пари...
  • 29 Име

    0 1 Отговор

    До коментар #16 от "бай Даньо":

    Той не е и мошеник, а обикновенна кукла на конци. Каквото му кажат, това ще изпее.
  • 30 премъдри

    2 1 Отговор

    До коментар #10 от "РАЗбирач":

    невежеството не оправдава глупостта - на колко градуса и под какво налягане се съхранява мислиш метана и LPG? Текущата цена за производство е при забележи почти никакви мащаби и за технология, която тепърва прохожда и в която почти никой не инвестира...оставям на теб да измъдриш колко ще струва, когато почнат да се наливат толкова средства, колкото в миксерите. И по темата за средствата - за сведение, една американска компания още 2008 година е опитала да патентова технология (потърси в тубата - има информация и интервюта), която съхранява водорода на супертънки дискове - 1/3 от човешкия косъм, но патента е отказан, което много странно ствпада с момента в който САЩ започват да наливат пари в Мъск. За всеобща радст обаче, патента е даден 2017-2018 година и в момента текат усилени приготовления за комерсиализацията на технологията. С нея, водорода ще се съхранява в касети, тежащи 20-30 килограма, които ще се махат и слагат в превозните средства за секунди и една касета на тоя етап е достатъчна за изминаването на стотина мили по спомени. И всичко това при положение че инвестира една фирма...оставям отново на теб да измъдриш какво би станало при по-големи инвестиции.

    Коментиран от #31

  • 31 Ти да видиш!

    2 1 Отговор

    До коментар #30 от "премъдри":

    И освен цената на самия водород, при която дори в най-добрия случай с всички субсидии ти излиза три пъти по-скъпо на километър отколкото да караш на бензин, ще трябва да добавиш и услуга за смяна на касети. Ами успех в живота!

    Коментиран от #33

  • 32 Прочтох писанията до тук

    0 0 Отговор
    Налагат се няколо уточнения:
    Автомобили на водород всъщност са електрически. Задвижването е с ел. двигател. Електичеството се получава във водородна клетка и се използва водород съхранен в резервоар под налягане над 800 атмосфети. Пробега и времето за зареждането на такива автомобили е съизмерим с този на ДВГ.
    С една водородна клетка се осигурява около 150 - 160К км на автомобила след което трябва да се одмени. Нямам инфо колко струва тази процедура.
    Водорода е елемента с най-малка молекула и много трудно се съхранява. Напълно зареден резервоар дори при неупотреба е празен за 35-40 дни.
    Водорода се смесва с кислорода от въздуха в произволни количесва и е изключително взривоопасен.
    Промишленото производство на водород е по два основни начина. Чрез електролиза с изпозването на електичество - доста скъп метод или от пироден газ /метан/ 2/3 по евтин метод но с отделяне на СО2.
  • 33 премъдри

    0 1 Отговор

    До коментар #31 от "Ти да видиш!":

    още един неподготвен - към момента, при никаква инфраструктура, със 100 лв. се минават 400 мили...някаква много сгодна бензинка вероятно визираш
  • 34 Прочтох писанията до тук II

    0 0 Отговор
    Проблемите които търсят решение при водородните автомобили за много но един от основните е начин за надежно съхранение на вече произведения водород. Има информация в информационното пространство за технология която съхранява водорода с помоща на графен. Водорода може да се съхранява при атмоферно налягане с години при минимални загуби и без да е взривоопасен. Технологоята е налична от 2008г. но е наложена забрана от Минестерството на отбраната на САЩ до 2018г. Има компания регестрирана в Аризона която има практически разработки на изделия за домашно и промишлено съхранение на водород получен от електолиза. Водорода се съхранява на носители подобни на дсковете за SD Player. Освобождава от носителя /on demand - при поискване, при неодходимост/ при облъчване с лъч с определена честота/Подобно на CD Player от които е заимствана идеята.
    За повече инфо търсете в Интернет.
    Идеята е водорода да се използва и в автомобили и като енергоносител в бита и промишленоста.
    Става въпрос за работеща технология която се усъваршенства и адаптира за потребителските нужди а не за обикновен патент.
  • 35 Прочтох писанията до тук III

    0 0 Отговор
    Изложеното в писанията ми по горе е в подкрепа на коентара на "премъдри". Става въпрос за една и съща технология.
    Цената на водорода се съставна от разходите за производство, съхранние и транспорт и устройство за употреба от крайния потребител.
    Има данни в интернет за методите за промишлено производство на водород и тяхното ценово съотношение. Метода споменат по горе за съхранение на водород включва и начина за зареждане на носителя директно от производството му. Това опростява процеса и сваля производствените разходи.
    Не са необходими скъпи матеряли за съхраняване на получения водород под налягане, транспортиране и т.н. При новата разработка водорода се произвежда чрез електролиза в отдалечени райони/пустини/ и носителя директно поглъща произведения водород. Така съхранен безопасно при атмосферно налягане се транспортира с обикновенни контейнери до дестинациите за консумация. Там от промишлените контеинери се зареждат резервоарите на краиния потребите използваики същата технология. Печели се от намалените разходи за съхранение под налягане, физически загуби на водород и скъпи матеряли за израборка на контеинери/резервори/. Важно е да се отбележи, че е напълно решен и въпроса със взривоопасността на водорода при транспорт и зареждае под налягане. Това сваля с около 40 - 50% цената на единица произведено и транспортирано количество водород. Физическите загуби на водород при новата технология са от 1-2% при консумиране до няколко месеца от момента на прои
  • 36 Прочтох писанията до тук IV

    0 0 Отговор
    Физическите загуби на водород при новата технология са от 1-2% при консумиране до няколко месеца от момента на производство до 5-7% за няколко години което прави технологията отлична за съхранение на енергия с години.
    Трябва да се отбележи, че за сега цената на графена и неговата наличност са най - скъпото перо от производсвото на носителя но той се използва многократно подобно на бутилките за пробан-бутан.
    Компанията в Аризона работи по няколко направлeния. Основно в търсенето на заместител на графена. Строят се мощности за производсво на водород в Австралия. За промишлени доставки на водород се използва ностител под формата на рола/като филмова лента/. За бита се използват дискове подобни на познатите CD Player цялостното устройство с големина на кутия за обувки и тегло няколко кг.
    Идеята е да е използват като оборотни подобно на бутилите за пропан-бутан.
    За автомобилите има невероятен интерес от водещи компании но нямам повече инфо.

    Коментиран от #37

  • 37 Елементарен въпрос

    0 0 Отговор

    До коментар #36 от "Прочтох писанията до тук IV":

    Колко енергия мислиш че може да се съхрани в един диск с размерите на компактдиск? Защо си мислиш, че добавянето на още едно устройство в автомобила ще подобри надежността му?

    При електромобилите имаш батерия която се зарежда директно от контакта и електро двигател.


    Водородните автомобили добавят към батерията и двигателя водородна клетка и резервоар с водород.

    Ти предлагаш към електродвигателя, батерията, водородната клетка и бутилката с водород, да добавям и още едно устройство, което да я зарежда.

    От 100 киловатчаса в пустинята, колко ще стигнат до батерията, ако извадиш и транспортните разходи?

    Ако тази електрическа енергия се пренесе чрез правотоков електропровод, загубите на 1000 км са 3-4%, сложи още 5% в електропреносната мрежа и 10% от зарядното и от произведени 100 киловат часа, само след десетки от секундата за време на транспорт, всеки електрон ще се премести от пустинята до батерията ти и ще достави 80 киловатчаса мигновено без забавяне успоредно с производството, директно в батерията, а от там до електродвигателя.

    Най-простият евтин и ефективен начин. Другото са схеми за усвояване на пари.

    Коментиран от #38

  • 38 Отговарям на въпросите Ви

    0 0 Отговор

    До коментар #37 от "Елементарен въпрос":

    Има данни за въпросите Ви на сайт на компанията която използва тази технология.
    Не се добавя още едно устройство. Заменя се резервоара за водород под налягане. Водорода се извежда от устройството "on demand". Тоест колкото е необходимо за момента.
    Зареждането на батерията на електромобила е от преносната мрежа основно. Това което сте описали е регенеративен режим при спиране.
    Във автомобилите на водород вместо батерия има водородна клетка която произвежда ел. енергия и захранва електродвигателя и източник на водород /резервоар или примера с коментираното устройство.
    Колко от 100КWh произведени в пустинята ще достигнат до ел.двигателя на водородния автомобил с коментираната технология не знам. Но е доста повече от този които достигат с водород под налягане.
    Примера който сте дали е валиден ако пустинята е в Австралия и ел. автомобила също а зареждането съвпада с момента на производство на ел.енергия. Замислете се обаче как ще пренесете и складирате тази ел.енергия от Австралия до Аржентина, Мадагаскар или Финландия да речем. До колкото ми е известно електропреносна мрежа от посоченият от Вас тип между тези дестинации няма.