Ръководството на компанията Volkswagen изведнъж стана много сигурно, че електричеството е бъдещето за автомобилите и в тази връзка те твърдят, че е много по-добро и от водорода. Нека се опитаме да разберем дали това е вярно или не.
Преди няколко години Volkswagen обсъждаха дълго време на какво да разчитат основно - на водород или електричество. Още тогава изглеждаше, че електромобилите имат твърде много недостатъци, но въпреки това германците решиха да инвестират в тях.
Факт е, че традиционните двигатели с вътрешно горене са в задънена улица в развитието на автомобилната индустрия и много други производители отдавна разбраха това. Разбира се, сега никой няма да спре от раз производството на бензинови двигатели, защото купувачите са свикнали с такива превозни средства.
Ако обаче се опитате да гледате 10-20 години напред, очевидно е, че бъдещето се крие в алтернативни източници на енергия. Но защо изборът падна на тока?
Причина 1
Електроенергията е по-евтина и всички изчисления показват, че дори при масовото производство на водородно гориво, то все пак ще бъде по-скъпо от електричеството. Всъщност чист водород не съществува на нашата планета. Следователно трябва да се добива. И този процес не е евтин. Говорим за целия процес на производство, компресия, съхранение, транспортиране и използване на водород в една схема.
Причина 2
Водородните автомобили са по-сложни технически и съответно по-скъпи от електрическите. Последните се нуждаят само от батерии и електрически мотор. А водородът изисква не само мотор, но и сложна инсталация на горивните клетки. Именно в този сложен тракт по време на химическата реакция на взаимодействието на водород и кислород се генерира електричество, което се предава на акумулатор.
А водородните коли трябва да разполагат и със скъпи резервоари, където газът се съхранява под налягане - помислете само за това - 700 атмосфери. Една от трудностите при изграждането на водородни автомобили са "бутилките" за съхранение на газ (в Toyota Mirai те са разположени под седалката на втория ред седалки и непосредствено зад задната ос). Toyota твърди, че са създали "бутилки", които могат да издържат на всякакви аварии. Водородът в компресирано състояние се съхранява там под налягане до 700 атмосфери.
Причина 3
Екология. Не забравяйте за екологията (заради която всъщност е цялата тази промяна). Всъщност, за "зареждане" на електрически превозни средства е необходимо само електричество, което може да се получи, например, благодарение на вятърни генератори. А при водорода процесът е малко по-сложен. Първо трябва да генерирате електричество, след това да го използвате, за да получите водород и след това да получите електричество, но вече в самата кола.
Вторият момент е, че процесът на производство на водород прилично замърсява атмосферата. Въпреки че трябва да отбележим факта, че в бъдеще се планира производството на водород в атомни електроцентрали или използване на слънчеви панели чрез електролиза на вода (и може също да се получи водород от отпадъци, използвайки бактерии).
Причина 4
Големите загуби на водород. Загубите при доставката на електроенергия от мястото на нейното производство директно до "колелата" на автомобила не са толкова големи - общо 20-30%. Но при използване на водород загубите на енергия са много по-големи - според някои оценки, ефективността на водородната машина е само 25-35%. Тоест, автомобил с водород изразходва 2-3 пъти повече енергия на километър от електрическия автомобил.
Причина 5
Разходи за инфраструктура. Изграждането на модерна точка за зареждане на електрически превозни средства е много по-евтино от организирането на водородна бензиностанция. Освен това, за да презаредим електрически автомобил, е достатъчно да имаме редовен електрически контакт, който е и в нашите домове, включително.
Грешка ли е водородът?
Все още никой не знае това. Затова много производители все още работят в тази област. Лидерът тук са Toyota и Hyundai. Въпреки че китайските компании скоро могат да се ориентират и в тази насока. В Поднебесната държава решиха да подкрепят автомобилите с водород, като това стана след като през май 2018 г. китайският премиер Ли Кекианг посети Япония и се запозна отблизо с водородната кола Mirai.
Този екологично чист автомобил направи голямо впечатление на премиера. Става дума за второто поколение на Mirai - продажбите на който ще започнат тази година. И не само в Япония, но и в САЩ и в Европа. Вторият Mirai е коренно различен от първия. Не - горивото е същото и тук. Но основата вече не е от хибридния Prius, а специална платформа със задвижване на задните колела, модифицирана от големия седан Crown. Благодарение на това вторият Mirai става осезаемо по-голям от предшественика си - междуосието се увеличава със 140 мм, а дължината с 85 мм (плюс факта, че колата е по-широка със 70 мм).
Въпреки това, много експерти са сигурни, че в сегмента на леките автомобили водородът като гориво все пак ще загуби от електроенергията. Но той ще заеме водеща позиция в сектора на камионите, в железопътния, въздушния и морския транспорт. Това обаче няма да се случи скоро, защото т.нар. преобразуване на товарните транспортни средства с ново гориво ще започне едва след 2030 година, защото жизненият цикъл на самолети, кораби и влакове е твърде дълъг.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Караиванов
Коментиран от #27
16:23 06.04.2020
2 АЕЦ Шкембе чорба
16:23 06.04.2020
3 no name no face no number
16:28 06.04.2020
4 bbbbggggg
Коментиран от #41
16:30 06.04.2020
5 Driving pleasure
Ел кошника може да е по-прост технически, но живота на батерията е в пъти по-ограничен от водородната клетка, а рециклирането ще станеш токсичен кошмар!
Коментиран от #15, #20, #34
16:31 06.04.2020
6 Илон
16:36 06.04.2020
7 Jack Bauer
Коментиран от #21
16:37 06.04.2020
8 предимно прост
16:39 06.04.2020
9 Този коментар е премахнат от модератор.
10 Geo
Така ли и с какво замърсява атмосферата че не ми стана ясно. А за производството и унищожаването на милионите акумулатори какво ще кажеш.
За мен само хибридите (пълните) решават всички проблеми. Токът се произвежда някъде и ако не е от АЕЦ замърсяването е повече и от дизелите (дизелите имат по малко въглероден двуокис от бензинките но тях ги набедиха). Повечето хора ще си зареждат електричките през нощтта така че тока ще идвал от ВЕИ-та е за наивници. Хибридите могат да имат разход от 1.5 до 2.5 литра на сто а от там и ниските емисии. Второ двигателя работи в постоянен режим пак с много ниски емисии.
Електричките са чудни градски коли но за друго не стават - тръгнеш от София за морето и трябва да чакаш на някоя зарядна станция 2-3 часа да ти се зареди колата - ами ако работата ти е да обикаляш страната или ако страната ти е по голяма.
Но целта не е екология а зануляване на преситения автомобилен пазар.
Коментиран от #19, #38
16:48 06.04.2020
11 Електрошок
16:58 06.04.2020
12 Тошо
17:00 06.04.2020
13 Geo
17:04 06.04.2020
14 Мислещ
17:07 06.04.2020
15 Въпрос
До коментар #5 от "Driving pleasure":
4000 цикъла по 300 км са милион и 200 хил.км. Това ограничено ли е? Колко дизели изкарват един милион км?Коментиран от #17
17:22 06.04.2020
16 ФЕН
17:30 06.04.2020
17 Driving pleasure
До коментар #15 от "Въпрос":
Ай чакай да доживеем 4000 цикъла щото още едва издържат по 250 хил км батериите. Не мога да си спомня къде беше и не намирам статията, за водородна клетка работеща още от 70те години насам...17:38 06.04.2020
18 предимно прост
17:51 06.04.2020
19 Боби
До коментар #10 от "Geo":
Статията е много вярна. Вярвам, че доста са я прочели и най-много се надявам за гост със специалното Т. А теб да питам, кои са хибридите които горят 1.5 литра на 100 и какво горят другото време? Какво имаш предвид от пълни хибриди?17:53 06.04.2020
20 Този коментар е премахнат от модератор.
21 инж
До коментар #7 от "Jack Bauer":
Кажи ми един лесен начин за съхраняване на ток?Коментиран от #26
18:25 06.04.2020
22 pbdan
18:48 06.04.2020
23 гост
18:51 06.04.2020
24 Електрошокко
18:52 06.04.2020
25 pbdan
Коментиран от #31
18:55 06.04.2020
26 Какъв?
До коментар #21 от "инж":
Ами батерия, ако не си чувал! Това е нещо за съхранение на ел.енергия! И предимството е че вкарваш ел.енергия и изкарваш ел.енергия с минимални загуби. Първия ти урок за батерии.18:56 06.04.2020
27 МалкоОбкетивност
До коментар #1 от "Караиванов":
Е като говореше за ефективност на суровината и превръщатането и в енергия ... малко все че тока сам се получава със 100 ефективност и посе сравянва всичко с това, което реално е далеч от истината.И твърдението, че тока може да идва от вятъра ... е може, а може и да не може - факт е че 30-40% в момента в ЕС държави се добави от въглища и това не знам как "зелените" го пропускат защото големия брат държеше тези отрасли.
Така че статия звучи логично за хора, които не са запознати с материята, но им и много пропуски. Но то в днешна време тя цялата журналистика така се създава, така че нищо специално.
Коментиран от #29
18:57 06.04.2020
28 предимно прост
19:00 06.04.2020
29 Боби
До коментар #27 от "МалкоОбкетивност":
Качих по-горе статия на Форбс, но изтриха коментара. Та в изследването пише, че електрическите коли от производство до изхвърляне са по-екологични, даже и всичкия ток да е от въглища. Така, че тези митове отпадат, не е вярно че ако тока е от въглища, не са екологични.19:04 06.04.2020
30 м-р Костов
Защото повечето компании правят експерименти именно с горивни клетки, а те произвеждат ток от химичен процес - окисляване на водород.
Има някаква разлика, но едва ли ще я хванете.
Коментиран от #32, #33
19:23 06.04.2020
31 Електрошок
До коментар #25 от "pbdan":
При ел мрежа,състояща се от фотоволтаици,ветрогенератори, биогенератори и ПАВЕЦ,напрежението в мрежата може да е постоянно през цялото денонощие.Освен това съвременната електроника и елементна база може да осигури работа на какъвто и да е ел.уред с голяма промяна на напрежението,без ползвателят да забележи.Шест тиристори с размери 4х4х7метра всеки по11т.се използваха в бившия СССР за изправяне на тока и регулиране на напрежението на далекопровод!Така че пулсацията на напрежението не е проблем.19:29 06.04.2020
32 Боби
До коментар #30 от "м-р Костов":
Точно за горивни клетки става въпрос в статията. А ти така ги разбираш, та чак не можеш да хванеш за какви водородни коли става въпрос тук!19:29 06.04.2020
33 Боби
До коментар #30 от "м-р Костов":
А и вече не се правят само експерименти. Вече се произвеждат такива коли. Тойота Мирай се произвежда вече няколко години и се продава(но не се търси много) вече излиза ново поколение. Хюндай също има с горивна клетка. Така, че не се правят експерименти, а вече се произвеждат.19:33 06.04.2020
34 Borislav Popov
До коментар #5 от "Driving pleasure":
Когато учените и специалистите говорят, троловете мълчат.19:58 06.04.2020
35 1122
Коментиран от #36
20:13 06.04.2020
36 Електрошок
До коментар #35 от "1122":
Пич,ти изби рибата и унищожи коронавируса!Ти нулира термодинамиката и постави основите на нова наука!20:33 06.04.2020
37 F 150
Коментиран от #40
23:05 06.04.2020
38 Кой ли е наивникът?
До коментар #10 от "Geo":
"Повечето хора ще си зареждат електричките през нощтта така че тока ще идвал от ВЕИ-та е за наивници. Хибридите могат да имат разход от 1.5 до 2.5 литра на сто"И точно ти си позволяваш да наричаш хората наивници? Ти, който вярваш, че с от 6 до 10литра ще изминеш с хибрид 400км до морето? Искам да ми го покажеш кой е този хибрид.
А относно зареждането на електромобилите, забравяш за либерализацията на пазара на ток. Тези дни, заради ниската консумация, цената на токът падна почти до нула, а дори и на отрицателни цени на моменти. Именно тогава ще зареждат електромобилитете, независимо по кое време на денонощието. Забравяш, че дори когато си на работа, автомобила ти стои паркиран и може да бъде включен в зарядно, а да зарежда САМО АКО ИМА ИЗЛИШЪК НА ТОК И ЦЕНАТА Е НИСКА.
23:33 06.04.2020
39 баи хуй
Honda имат такъв автомобил първият им прототип е от 1999година а в масово пройзводство от далечната 2006 година до днес.А Toyota и Hyundai още не бяха и чували за такова гориво.
23:33 06.04.2020
40 Още един наивник
До коментар #37 от "F 150":
И ти ли вярваш в перпетуум мобиле? Как си представяш, че един двигател ще произвежда повече енергия от вложената? За електролиза на водата отива повече енергия, отколкото после ще получиш от брауновия газ при изгарянето му.23:38 06.04.2020
41 Гражданинът X
До коментар #4 от "bbbbggggg":
А ти като си блееш в тел. виждаш ли коя дата сме? Че те изкопаемите брички спряха да ги произвеждат още миналия век. Сега само чистят складовете и продават на хора, които не знаят кой век сме.00:09 07.04.2020
42 гощо
Коментиран от #43
07:19 07.04.2020
43 Не си сам
До коментар #42 от "гощо":
Всички антиелектрици сте така. Не четете, не се образовате, но пък сте категорични въпреки фактите.А фактите доказват, че ВЕЧЕ батериите са по-доброто решение за леките автомобили, включително и в екологичен аспект. Нещо, което беше спорно само преди 2 години. Проблем за масовото навлизане засега са само цената и зарядната инфраструктура, но времето ще реши и тези проблеми скоро по белите страни, а след 10-20 години и тук.
08:41 07.04.2020
44 БПФ
Коментиран от #45
08:43 07.04.2020
45 Само така си мислиш
До коментар #44 от "БПФ":
В Германия, която е доста голям потребител на ток, производството на ВЕИ осигурява над 50% от тока. За осигуряване на нуждите на транспорта, се нуждаят от само 10% увеличаване на производството на ток.08:59 07.04.2020
46 ПЕРНИК
09:34 07.04.2020
47 Токо
Коментиран от #60
09:57 07.04.2020
48 Този коментар е премахнат от модератор.
49 Димов
11:49 07.04.2020
50 Само 1 9тди
13:51 07.04.2020
51 666
Коментиран от #52, #58
14:13 07.04.2020
52 Този коментар е премахнат от модератор.
53 Този коментар е премахнат от модератор.
54 pbdan
Литиево-йонната батерия се рециклира много трудно и е икономически неефективно. Не е като да извадиш оловото от стар акумулатор. Вятърните централи са скъпи съоръжения и имат 10-20г. живот на перките. Тези перки после просто трябва да се заровят някъде - не се рециклират.
15:12 07.04.2020
55 незнайко
16:50 07.04.2020
56 Пежо
17:25 07.04.2020
57 Какъв им е проблема на витлата
21:07 07.04.2020
58 Гост
До коментар #51 от "666":
Стар акумулатор тежи 10кг и е педя на педя и половина. Стара батерия за електромобил е 1 тон и е голяма колкото 50 акумулатора.Коментиран от #59
21:31 07.04.2020
59 Посмали малко
До коментар #58 от "Гост":
Я пак, колко тежи и колко е голяма? Скоро и оловните акумулатори ще бъдат заменени с литиево-йонни, защото нямат нужда от смяна на всеки 3 години и са по-малки леки и евтини от оловните. Виждал ли си големината на бустер за палене на камиони? Побира се в джоб на яке.04:48 08.04.2020
60 TSLA
До коментар #47 от "Токо":
Не знам, аз имам едни скромни 250-ватови панелчета и управление от една нашенска фирма за умни захранващи системи в Дружба и заблудено давам по-малко пари на км. Ти обаче си вещ, плащаш за гориво-смазочни материали, консумативи и поддръжка и съвсем незаблудено говориш дрън-дрън-ярини.12:13 09.04.2020
61 умен
13:00 20.04.2020