7 Септември, 2023 16:53 3 599 24

Ето коя част от автомобила причинява най-много щети на околната среда?

  • околна среда-
  • автомобили-
  • замърсители-
  • гуми

Това не са отработените газове

Ето коя част от автомобила причинява най-много щети на околната среда? - 1

Много проучвания са фокусирани върху това как изгорелите газове на автомобилите замърсяват околната среда, особено въздуха, който дишаме. Сега обаче учените са открили, че нашите автомобили са много по-опасни за градските с един друг замърсител.

В ново проучване, публикувано от New Atlas австралийски учени установяват, че износването на гумите е основен фактор за замърсяването на градските пътища, създавайки твърди частици, включително микропластмаса.

За щастие, изследователите са открили и ефективни начини за намаляване на този вид замърсяване, което засяга околната среда и човешкото здраве. Притеснителното изследване установява също, че замърсяването от износването на гумите всъщност води до повече замърсяване с прахови частици по маса, отколкото от отработените газове.

Доклад на експерти от Imperial College London, публикуван през февруари 2023 г., установява, че износването на гумите в градовете може да представлява 4 пъти по-голям риск за околната среда в сравнение с други видове микропластмаси.

В новото проучване учените от австралийския университет Грифит се съсредоточават върху изучаването на количеството и вида частици от износване на гумите (TWP), открити в градската канализация, отложени там след преноса им от дъждовната вода, и разгледаха възможни начини за тяхното намаляване.

Според водещия автор на изследването Шим Зиаджахроми, дъждовният отток съдържа различни утайки, химически, органични и физически замърсители и е важна артерия, през която микропластмасата, измита от градската среда, навлиза в питейната вода.

Докато автомобилните гуми се износват, те отделят отрова от частици с размери от видими парчета гума до микрочастици. Статистиката показва, че около 6.6 милиона тона TWP се отделят годишно в световен мащаб. Отпадъците от гуми не се разграждат естествено и следователно се натрупват в околната среда, където взаимодействат с други замърсители и организми.

За изследването учените събират 25 проби от дъждовна вода от паркинги и пътища в Куинсланд по време на ураганите през 2020 г. След това учените изследват пробите и установяват, че оттичането на дъждовна вода може значително да допринесе за увеличаването на микропластмасата в градските водни пътища.

Учените провеждат серия от допълнителни експерименти и установяват, че т.нар. утаителни езера са в състояние да отстранят микропластмасата от дъждовната вода. Учените също оценяват ефективността на устройство за почистване на дъждовни води, предназначено да отстранява замърсители. Това е 0.2 милиметрова мрежеста торба, която се монтира върху дъждовни канали.

Според съавтора на изследването Фред Леуш от самото начало тази торба е проектирана да улавя големи замърсители, утайки, отломки, масла и мазнини. Учените обаче са открили, че той е ефективен и за премахване на микропластмаса от дъждовната вода. Изследователите казват, че и двете стратегии предлагат средство за смекчаване на натрупването на микропластмаса в нашите водни пътища, стига да се прилагат навсякъде.


Поставете оценка:
Оценка 3.5 от 13 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Не е вярно

    4 18 Отговор
    Феродото на спирачките замърсява най-много. Заради това електромобилите са за предпочитане в градовете. Почти не използват спирачки.

    Коментиран от #3, #4, #8, #23

  • 2 Гост

    5 8 Отговор
    Феродовият прах е в много по-големи количества. Колкото по-тежко е МПС, толкова повече феродов прах и каучукови отлагания прави то.

    Коментиран от #24

  • 3 Гост

    15 3 Отговор

    До коментар #1 от "Не е вярно":

    Личи си, че не си карал електромобил. Рекуперацията има спирачен ефект, колкото и моторната спирачка при ДВГ.

    Коментиран от #13, #16

  • 4 Гост

    19 3 Отговор

    До коментар #1 от "Не е вярно":

    В допълнение: карал съм електромобил в града и спирачките си се ползват като на всяка кола. Електромобилите са дори по-тежки и имат по-големи спирачки.

    Коментиран от #15

  • 5 Айде

    11 4 Отговор
    И къде е ползата от електричките тогава!? Явно няма да ги бъде!

    Коментиран от #10

  • 6 Все тая

    0 0 Отговор
    В бг - шофьора 😁
  • 7 ДрайвингПлежър

    15 1 Отговор
    Това се знае отдавна, но не пазва на зелената пропаганда!
    заради теглото си ел яде много повече гума и е много по-мръсна!
  • 8 ДрайвингПлежър

    7 5 Отговор

    До коментар #1 от "Не е вярно":

    С едни накладки може да изкараш далеч над 100 хил км
    за това време ще си сменил поне 2 чифта летни и 2 чифта зимни гуми
    а сега си представ и и обема на феродото спрямо обема на 4 комплекта гуми :)

    Коментиран от #9, #11

  • 9 Гост

    10 4 Отговор

    До коментар #8 от "ДрайвингПлежър":

    Как ще сравняваш обемът на гумите с обемът на феродото бе, диплюмиран? Гумата до джанта ли я износваш? 4мм грайфер изяде ли и е на марката. Кое феродо издържа над 100К км? За толкова смених два пъти накладки.
  • 10 ДрайвингПлежър

    13 1 Отговор

    До коментар #5 от "Айде":

    Полза от ЕЛ няма - те са култ на зелените, а политическия фашизъм който не се интересува от ползи ги налага със сила.
  • 11 ДрайвингПлежър

    5 3 Отговор

    До коментар #8 от "ДрайвингПлежър":

    Ахде сега наложи една накладка върху гумата и продължавай така въру цялата площ на протектора докато не направиш пълен кръг после сметни обема на едното и на другото.

    Очевидно караш като бунк - въщност всички така карате и ме нервите - газ-спирачка. Трябва да погледна сервизната книжка, но по спомен накладки смянях на 90 хил и нещо

    Коментиран от #12

  • 12 Гост

    2 3 Отговор

    До коментар #11 от "ДрайвингПлежър":

    Гуми втора ръка купих, карам ги вече 80 000 км и имат още до марката. За това време смених два чифта накладки.

    Коментиран от #19, #21

  • 13 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 14 Явно не си карал добър електромобил

    1 8 Отговор
    Има степени на рекуперация. Най високата е "уан педъл драйв" Няма да ти обяснявам какво значи, защото си от село.
  • 15 Номер 14 се отнася и за теб

    0 1 Отговор

    До коментар #4 от "Гост":

    Сигурно сте съселяни.
  • 16 Явно не си карал добър електромобил

    2 6 Отговор

    До коментар #3 от "Гост":

    Има степени на рекуперация. Най високата е "уан педъл драйв" Няма да ти обяснявам какво значи, защото си от село.

    Коментиран от #18

  • 17 Ким

    1 1 Отговор
    Ауспуха
  • 18 Гост от село

    2 1 Отговор

    До коментар #16 от "Явно не си карал добър електромобил":

    Оуу май Гошш!!! Вас ист дас??? Уан педъл-джъст фор ю!
  • 19 Със сигурност

    2 2 Отговор

    До коментар #12 от "Гост":

    карам в пъти по-агресивно от теб и предни накладки на ДСГ кутия не сменям под 80 000 км… задни бяха на 150 000 км, заедно с предните дискове и естествено нови предни накладки с дисковете….какви сте таланти….
  • 20 оня с коня

    6 2 Отговор
    Винаги съм подозирал че Гумите замърсяват Природата,затова и след смяната им ги Изгарям през Зимата в любимата си Пернишка печка за Наказание.
  • 21 Турбо

    3 1 Отговор

    До коментар #12 от "Гост":

    Може,но ако караш само градско.Аз карам предимно извънградско и не сменям толкова често накладки.
  • 22 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 23 геноч

    0 1 Отговор

    До коментар #1 от "Не е вярно":

    феродо е фирма която произвежда авто части ве милителю
  • 24 геноч

    0 0 Отговор

    До коментар #2 от "Гост":

    феродо е фирм акоято произвежда части за автомобили ве МОЗЪк компетентен на всяко гърне коментра госта начетения квартален всезнайко бегай да играеш белот пред блока