Много проучвания са фокусирани върху това как изгорелите газове на автомобилите замърсяват околната среда, особено въздуха, който дишаме. Сега обаче учените са открили, че нашите автомобили са много по-опасни за градските с един друг замърсител.
В ново проучване, публикувано от New Atlas австралийски учени установяват, че износването на гумите е основен фактор за замърсяването на градските пътища, създавайки твърди частици, включително микропластмаса.
За щастие, изследователите са открили и ефективни начини за намаляване на този вид замърсяване, което засяга околната среда и човешкото здраве. Притеснителното изследване установява също, че замърсяването от износването на гумите всъщност води до повече замърсяване с прахови частици по маса, отколкото от отработените газове.
Доклад на експерти от Imperial College London, публикуван през февруари 2023 г., установява, че износването на гумите в градовете може да представлява 4 пъти по-голям риск за околната среда в сравнение с други видове микропластмаси.
В новото проучване учените от австралийския университет Грифит се съсредоточават върху изучаването на количеството и вида частици от износване на гумите (TWP), открити в градската канализация, отложени там след преноса им от дъждовната вода, и разгледаха възможни начини за тяхното намаляване.
Според водещия автор на изследването Шим Зиаджахроми, дъждовният отток съдържа различни утайки, химически, органични и физически замърсители и е важна артерия, през която микропластмасата, измита от градската среда, навлиза в питейната вода.
Докато автомобилните гуми се износват, те отделят отрова от частици с размери от видими парчета гума до микрочастици. Статистиката показва, че около 6.6 милиона тона TWP се отделят годишно в световен мащаб. Отпадъците от гуми не се разграждат естествено и следователно се натрупват в околната среда, където взаимодействат с други замърсители и организми.
За изследването учените събират 25 проби от дъждовна вода от паркинги и пътища в Куинсланд по време на ураганите през 2020 г. След това учените изследват пробите и установяват, че оттичането на дъждовна вода може значително да допринесе за увеличаването на микропластмасата в градските водни пътища.
Учените провеждат серия от допълнителни експерименти и установяват, че т.нар. утаителни езера са в състояние да отстранят микропластмасата от дъждовната вода. Учените също оценяват ефективността на устройство за почистване на дъждовни води, предназначено да отстранява замърсители. Това е 0.2 милиметрова мрежеста торба, която се монтира върху дъждовни канали.
Според съавтора на изследването Фред Леуш от самото начало тази торба е проектирана да улавя големи замърсители, утайки, отломки, масла и мазнини. Учените обаче са открили, че той е ефективен и за премахване на микропластмаса от дъждовната вода. Изследователите казват, че и двете стратегии предлагат средство за смекчаване на натрупването на микропластмаса в нашите водни пътища, стига да се прилагат навсякъде.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Не е вярно
Коментиран от #3, #4, #8, #23
17:03 07.09.2023
2 Гост
Коментиран от #24
17:04 07.09.2023
3 Гост
До коментар #1 от "Не е вярно":
Личи си, че не си карал електромобил. Рекуперацията има спирачен ефект, колкото и моторната спирачка при ДВГ.Коментиран от #13, #16
17:05 07.09.2023
4 Гост
До коментар #1 от "Не е вярно":
В допълнение: карал съм електромобил в града и спирачките си се ползват като на всяка кола. Електромобилите са дори по-тежки и имат по-големи спирачки.Коментиран от #15
17:06 07.09.2023
5 Айде
Коментиран от #10
17:15 07.09.2023
6 Все тая
17:33 07.09.2023
7 ДрайвингПлежър
заради теглото си ел яде много повече гума и е много по-мръсна!
17:51 07.09.2023
8 ДрайвингПлежър
До коментар #1 от "Не е вярно":
С едни накладки може да изкараш далеч над 100 хил кмза това време ще си сменил поне 2 чифта летни и 2 чифта зимни гуми
а сега си представ и и обема на феродото спрямо обема на 4 комплекта гуми :)
Коментиран от #9, #11
17:53 07.09.2023
9 Гост
До коментар #8 от "ДрайвингПлежър":
Как ще сравняваш обемът на гумите с обемът на феродото бе, диплюмиран? Гумата до джанта ли я износваш? 4мм грайфер изяде ли и е на марката. Кое феродо издържа над 100К км? За толкова смених два пъти накладки.18:25 07.09.2023
10 ДрайвингПлежър
До коментар #5 от "Айде":
Полза от ЕЛ няма - те са култ на зелените, а политическия фашизъм който не се интересува от ползи ги налага със сила.18:34 07.09.2023
11 ДрайвингПлежър
До коментар #8 от "ДрайвингПлежър":
Ахде сега наложи една накладка върху гумата и продължавай така въру цялата площ на протектора докато не направиш пълен кръг после сметни обема на едното и на другото.Очевидно караш като бунк - въщност всички така карате и ме нервите - газ-спирачка. Трябва да погледна сервизната книжка, но по спомен накладки смянях на 90 хил и нещо
Коментиран от #12
18:53 07.09.2023
12 Гост
До коментар #11 от "ДрайвингПлежър":
Гуми втора ръка купих, карам ги вече 80 000 км и имат още до марката. За това време смених два чифта накладки.Коментиран от #19, #21
18:59 07.09.2023
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 Явно не си карал добър електромобил
19:49 07.09.2023
15 Номер 14 се отнася и за теб
До коментар #4 от "Гост":
Сигурно сте съселяни.19:50 07.09.2023
16 Явно не си карал добър електромобил
До коментар #3 от "Гост":
Има степени на рекуперация. Най високата е "уан педъл драйв" Няма да ти обяснявам какво значи, защото си от село.Коментиран от #18
19:51 07.09.2023
17 Ким
20:20 07.09.2023
18 Гост от село
До коментар #16 от "Явно не си карал добър електромобил":
Оуу май Гошш!!! Вас ист дас??? Уан педъл-джъст фор ю!23:04 07.09.2023
19 Със сигурност
До коментар #12 от "Гост":
карам в пъти по-агресивно от теб и предни накладки на ДСГ кутия не сменям под 80 000 км… задни бяха на 150 000 км, заедно с предните дискове и естествено нови предни накладки с дисковете….какви сте таланти….23:08 07.09.2023
20 оня с коня
00:40 08.09.2023
21 Турбо
До коментар #12 от "Гост":
Може,но ако караш само градско.Аз карам предимно извънградско и не сменям толкова често накладки.10:18 08.09.2023
22 Този коментар е премахнат от модератор.
23 геноч
До коментар #1 от "Не е вярно":
феродо е фирма която произвежда авто части ве милителю11:01 11.09.2023
24 геноч
До коментар #2 от "Гост":
феродо е фирм акоято произвежда части за автомобили ве МОЗЪк компетентен на всяко гърне коментра госта начетения квартален всезнайко бегай да играеш белот пред блока11:03 11.09.2023