20 Ноември, 2023 16:58 13 040 34

Нов вид спирачки: без спирачна течност

  • zf-
  • спирачки-
  • схпирачна течност-
  • електрически спирачки-
  • хидравлични спирачки

ZF разработи електрически спирачки за електромобили

Нов вид спирачки: без спирачна течност - 1

Немската компания ZF представи иновационна спирачна система без хидравлични линии и спирачна течност. Най-общо казано иновацията работи с електрически мотор на всяко колело, който притиска спирачните накладки към диска. Такава система обещава по-ефективен контрол и от електронните системи за безопасност, както и по-голяма ефективност при спиране. Твърди се също, че такива спирачки разширяват обхвата на електрическите превозни средства и намаляват вредните емисии.

Новата електрическа спирачна система, т. нар. brake-by-wire, обещава освен по-висока безопасност и надеждност, и много по-опростена и евтина поддръжка. ZF обявява най-новата система в своето портфолио, заявявайки, че това е нова ера в управлението на превозните средства.

Компанията представи новата технология за електрически спирачки на своя Ден на мобилността от следващо поколение в Шанхай. Иновативната спирачна система създава спирачна сила с електрически мотор на всяко колело и елиминира необходимостта от хидравлична система и спирачна течност. В същото време, в така наречената "суха" спирачна система, спирачните сигнали от педала към електрическия мотор се предават чисто електрически.

Нов вид спирачки: без спирачна течност

В сравнение с конвенционалните спирачни системи, инженерите на ZF казват, че тяхната технология позволява по-лесно интегриране на спирачния контрол (IBC), по-къс спирачен път, по-добро възстановяване на спирачките и по-ниски разходи за поддръжка. При екстремно спиране при скорост от 100 км/ч спирачнният път може да бъде с девет метра по-къс, отколкото при конвенционалните хидравлични спирачки. Освен това електрическите превозни средства могат да постигнат до 17 процента по-дълъг пробег благодарение на подобрената рекуперация.

За електрическите "сухи" спирачни системи, остатъчните съпротивителни моменти, създадени от конвенционалните спирачки поради минимален контакт между спирачните накладки и дисковете, могат да бъдат намалени почти до нула. Това води до намалени емисии на частици от износването на спирачките, докато по-малкото съпротивление пести електроенергия и може да увеличи обхвата на електрическите превозни средства.

Нов вид спирачки: без спирачна течност

В същото време премахването на хидравличната система намалява разходите за монтаж и логистика при производството на превозни средства, тъй като системата се състои от по-малко части. Липсата на спирачна течност намалява честотата на посещения в сервиза. В същото време официалното прессъобщение на ZF отбелязва, че дори без механична връзка между педала на спирачката и спирачните механизми, усещането при спиране е същото като при конвенционалните хидравлични спирачки.

Спирачната технология е включена в автомобилната индустрия от авиацията. ZF казва, че с новата спирачна технология производителите могат да сглобят оптималната спирачна система според техните изисквания. Днес ZF може да достави чисто електрически, чисто хидравлични и комбинирани системи, като е един от най-големите доставчици на спирачни системи повече от петдесет години.


Поставете оценка:
Оценка 3.7 от 34 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 варненски пенсионер

    51 8 Отговор
    ако беше по-надеждно и безотказно, отдавна да са го направили......айде пак платки и компютЪри.....

    Коментиран от #16

  • 2 Калмук

    13 7 Отговор
    Няма много подробности как работи, но, предполагам, че основната идея е ел. мотор контролирано да притиска накладките към диска. Ключовата дума тук е "контролирано". Наистина ел. мотор със сензор може много по-прецизно да конролира натиска върху диска, като по този начин "дозира" приложеното усилие - нито по-малко, нито повече ! Наистина има ползи ( най-вече по-бавно износване на триещите се части ) ... но за това се плаща - повече и по-сложна електроника.

    Коментиран от #22

  • 3 Пръц

    59 8 Отговор
    Като ти свърши тока на кочината е се хвърляш в дерето.
  • 4 Керамика

    34 4 Отговор
    На Флинтстоун колата има най-надежните спирачки.
  • 5 Пак неразбрал

    20 2 Отговор
    Ако има един с такива спирачки и 4-5 с конвенционални отзад ...?
  • 6 Механик

    41 6 Отговор
    Айдеееееее! И ZF отиват под водата. А бяха МАРКА.
    Не ловите ли, че всичко, което набичкано с електроника, може да даде сбой по всяко време? Не усещате ли, че ако за до сегашните спирачки се ползваше физическата сила на водача, сега ще полавате ел. ток, който и така не ви достига за електричките?
    Елементарната логика говори, че колкото по-сложно е едно нещо/система, толкова повече неща могат да му се объркат??
    Когато педи няколко години почнаха да падат боингите, Тръмп каза "Ама така ще е. След като сте наблъскали това нещо с ненужна и сложна електроника, няма как да не е така;" И без да го харесвам тоя клоун, мога смело да ви кажа, че точно в това си изказване той беше много прав.
  • 7 слепок

    29 6 Отговор
    И тези съвсем изтрещяха. Ами ако ти гръмне бушона на спирачната система или останеш без ток? То и на Тесла в първите модели не и разрешиха електрически спирачки. Сега вече имат но за тях има резервно захранване от отделна батерия различна от основната. Демек тези са разработили топлата вода на ново...
  • 8 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 9 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 10 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 11 Заека

    4 1 Отговор
    от тук изкочих - премахването на хидравличната система намалява разходите за монтаж и логистика
  • 12 незнайко

    10 1 Отговор
    Алелуя, откриха топлата вода ! Как действат спирачките на самолетните колела ? Всичко от военната техника идва в гражданската !!!

    Коментиран от #13

  • 13 незнайко

    8 2 Отговор

    До коментар #12 от "незнайко":

    Най голямото неудобство е спирането на НАПРЕЖЕНИЕТО - електрическото захранване !!! Същото е и с изкуствения интелект при спиране на познайте какво !!!
  • 14 българина

    12 5 Отговор
    поредното доказателство, че не всичко което човек измисли е приложимо или нужно. Колата й пада акумулатора и остава без спирачки, в гр условия тези ел спирачки ще убият всяка батерия. Сега усилието идваше от човешкия крак, сега за ИКОНОМИЯ И ЕКОЛОГИЯ ще се замени от ток?!?! който трябва да дойде от някъде другаде. Отделно както е известно всеки ел мотор си има живот. Сиреч или ще забие на стиснато или обратно.... точно като автопилота, който всички искат да измести шофьора, ама все накрая катастрофира и убива някого

    Коментиран от #15

  • 15 незнайко

    11 1 Отговор

    До коментар #14 от "българина":

    Браво, отличен и точен коментар .
  • 16 незнайко

    3 0 Отговор

    До коментар #1 от "варненски пенсионер":

    AWD при Волво зацепването на задния мост е точно електрически и се ползва успешно !!!
  • 17 Предполагам

    11 3 Отговор
    Всичко написано в коментарите преди мен има известна доза за съмнение. Но също така конструкторите на тази система знаят с какво се занимават. За екологията толкова не ме впечатли коментара, но ми направи впечатление "При екстремно спиране при скорост от 100 км/ч спирачният път може да бъде с девет метра по-къс". Надявам се това да не е рекламен трик или грешка на преводача. Такова намаляване на спирачния път е невероятно постижение! Хиляди човешки животи могат да бъдат спасени. Затова на базата на посочената информация смело казвам - ДА на подобна иновация.

    Коментиран от #21

  • 18 Готин

    9 3 Отговор
    Нагледах се на електроника и екстри за леваци в новите автомобили. Мерси! Сега искам автомобил с добрата стара механика, карбуратор и обикновен разпределителен вал. Оказва се че има такива често нови но, евро идиотизма няма да ми позволи да го използвам тук. Иран правят такива!
  • 19 Ммм Дааа

    8 1 Отговор
    ...така AI ще може да ви натиска и спирачката ..
  • 20 гост

    2 6 Отговор
    Не само спирачките , скоро и кормилното управление и окачването ще са чисто електрически БЕЗ механична връзка с волана , а спирачките направо ще изчезнат , когато електромоторите идат директно в колелата ! И електрическото окачване даже ще произвежда ток при работата си , а не да ползва !!
  • 21 гост

    6 3 Отговор

    До коментар #17 от "Предполагам":

    Всъщност спирачния път може да бъде скъсен дори с повече с такива спирачки , защото в класическата система при екстремни спиране спирачната течност кипва и образува газови мехурчета в апаратите , което предизвиква колебания в налягането и пречи на работата и на спирачките и на електрониката която ги управлява , а при електрическите такова нещо няма , напротив , налягането може да се увеличава непрекъснато за части от секундата с намаляване на скоростта и да се държат колелата на границата на блокирането , което при хидравлична система е невъзможно !! Освен това спирачната течност при по " спортно" каране още след 500-1000 км е силно замърсена с примеси и реално трябва да се сменя 2-3 пъти по- често от маслото за да бъде поне близо до качествата на нова , а тя се държи с години , понякога и за целия живот на автомобила не се сменя !
  • 22 Мнение

    5 5 Отговор

    До коментар #2 от "Калмук":

    То хубу ама нищо не казват, кво прайм, ако системата се повреди и все пак ни се наложи да отбием спрем?!
    Хидравличната с-ма сработва и при изключен двг (от съображения за сигурност), а при тая "иновативната" при необходимост вероятно ще трябва да ползваме краката?! :D

    Коментиран от #24

  • 23 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 24 гост

    4 7 Отговор

    До коментар #22 от "Мнение":

    Тази система по принцип работи при " изключен " ДВГ , даже направо демонтиран такъв , хахаха , за ужас на петрололюбците !! Единственото от което се нуждае е малко ток в батерията , което се осигурява с прост софтуер , просто при достигане на такова ниво в батерията колата спира все едно няма гориво !! И това ниво е толкова ниско , че с тоя ток така или иначе колата ще мине най- много още 5-6 км !! Така че така или иначе ще спре !! Отделно рекурперацията на електродвигателя е такава , че на максимално ниво дори по надолнище колата почти спира и можеш да я спреш напълно само с ръчната , която отдавна е електрическа във всички коли след 2013-2015 година и и трябва още по- малко ток !! И изобщо Флинстоуновци са само изкопаемите , дето друго освен 100 годишни боклуци не признават , само защото те за повече и нямат нито акъл , нито пари !!

    Коментиран от #30

  • 25 бай Даньо

    1 2 Отговор
    Радославе лaйнaр си беше и гoвнар стана ... та евa тъпaта миcирка!
  • 26 Симеон

    0 0 Отговор
    Четох, че новият crossover на Lexus ще го ползва. Ще видим как работи
  • 27 БуБу

    4 1 Отговор
    Само не разбрах какво правим с неподресорените маси. За неразбралите- какво правим с теглото на електромотора в колелото.
  • 28 Лелеле

    3 4 Отговор
    Повечето от тук коментиращите явно карат 20+ годишни дараци, и си нямат грам идея за развитието на технологиите, мечтаят за каруцата на дяда си.. мъка. В модерен автомобил, всяка критична система е тройно подсигурена, тези нови спирачки няма да са по различни та форумните тролове да ги скапят за 2 дена. Всички нови коли имат ел управление, ел. спирачки (ръчна), ел. прозорци.. да не продължавам. Тези системи работят БЕЗОТКАЗНО.. в сравнение с хидравличните и жилните си братовчеди... ремонтират се лесно.. чисти.. сухи няма мазане... ама трябва технология.. с чугун не става...

    Коментиран от #33

  • 29 Охотник

    1 1 Отговор
    Технологията не е нова, но усъвършенствана. И определено по-надеждна и прецизна от класическият хидро усилвател. Добре изолираният проводник, е много по-надежден, от хидравличен тръбопровод. Независимо от какъв метал е. Заради техническата си неграмотност, една част от четящите не осъзнават. Колко много модули, в автомобилите са модернизирани и електрифицирани. Работещи безотказно, и нямащи нужда от честа поддръжка. В България проблемът е: Търсенето на евтин "майстор" и не искащият да се развива автомобилен техник. Вината е в нас, а не във фирмите, който произвеждат иновации.
  • 30 САП

    0 0 Отговор

    До коментар #24 от "гост":

    Все пак и трябва източник на енергия.

    Коментиран от #32

  • 31 Има

    3 0 Отговор
    Има автомобили за всички. От чиста механика с 0 електроника до супер модерни. И винаги ще има. Така, става въпрос на личен избор. И на финанси, разбира се. Когато някой наистина, ама честно, е загрижен за екологията - обществен транспорт, колело, пеша в градовете. За да си ходи на село и дълги пътувания - изкарва какъвто автомобил има.
  • 32 А на хидравликата не трябва ли?

    1 0 Отговор

    До коментар #30 от "САП":

    А на хидравликата не трябва ли? Сервоусилвателят без енергия ли работи? Всичко след "Жигули" е със сервоусилвател. Така е и кормилната уредба. Използва енергия от двигателя. Спирал ли си или паркирал скоро автомобил без работещ двигател?
  • 33 БуБу

    3 0 Отговор

    До коментар #28 от "Лелеле":

    Явно не си карал съвременна "електрифицирана" кола, или си карал малко, ама наистина много малко време. Точно електронните системи в съвременен автомобил постоянно дават проблеми. Постоянно нещо отказва да работи, постоянно някой сензор е за смяна, постоянно "нещо" свети по таблото. И все още критичните за безопасността елементи са дублирани с механични/хидравлични системи.(не говоря само за автомобилите).
  • 34 Я бре

    0 0 Отговор
    А какво правим, като ни свърши тока за електромоторите на спирачките?!