Засега това ще бъде пилотно производство, а широкомащабното внедряване е планирано за края на десетилетието, когато се очаква водородните главни влекачи да станат основа за развитието на екологичен тежкотоварен транспорт.
В предприятието с обща площ от 10 300 квадратни метра работят 100 души. Тук се използва високо ниво на автоматизация. В допълнение към разработката и производството, Cellcentric също така планира да предостави пълна гама от услуги за поддръжка и ремонт на водородни горивни системи.
Също така ще се обърне голямо внимание на прецизното използване на ресурсите. Това включва повторно използване на изведени от експлоатация системи за приложения в други области с по-ниски изисквания.
По-конкретно става дума за възстановяването на модулите с горивни клетки до ново състояние чрез цялостен основен ремонт. Както и възстановяване на суровини и повторното им използване чрез преработка.
Трябва да се отбележи, че през май 2024 година на ACT Expo в Лас Вегас компанията Cellcentric показа най-новата си система за водородни горивни клетки NextGen. В допълнение, нейните горивни клетки от поколение BZA150 са тествани на пътя на влекачи Daimler Truck и Volvo.
Началото на производството на NextGen е планирано за края на десетилетието. Припомняме ви, че Cellcentric&Co KG е съвместно предприятие между Daimler Truck и Volvo Group, създадено през 2021 година за разработване и насърчаване на водородни технологии.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Митбъстър=идиот
Коментиран от #9
11:11 27.06.2024
2 Най - големият проблем на всички
Коментиран от #3, #4
11:39 27.06.2024
3 Анонимен
До коментар #2 от "Най - големият проблем на всички":
Съхранението на водород е по ефективно от съхранението на ток в батерии.Коментиран от #5
12:02 27.06.2024
4 анонимен
До коментар #2 от "Най - големият проблем на всички":
Една цистерна за водород е много по евтина от батерията.А пък батерията е скъпа и си е консуматив.Коментиран от #6, #7
12:06 27.06.2024
5 А дали е така
До коментар #3 от "Анонимен":
Дай пример за съхранение на 1 мегаватчас електрическа енергия, необходима за изминаване на 1000 километра с камион във водород и в батерия.От момента на производството от слънчева енергия до колелата? Водородът не може да се доближи по нито един показател до батерията.
12:08 27.06.2024
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 Консумативи
До коментар #4 от "анонимен":
Гаранцията на батерията е 10 години с възможност за доплащане за 20-годишна гаранция. Гаранция а не живот на батерията, който очевидно е повече от гаранцията.Цистерните и резервоари за водород трябва задължително да се сменят на всеки пет до 10 години и са забранени за употреба след като им изтече този срок. Не се рециклират, или ремонтират за разлика от батериите.
Коментиран от #10
12:23 27.06.2024
8 Благодаря за примерчето
До коментар #6 от "Дай пример":
Благодаря за примерчето, не съм запознат с конкретната система и цената и. Има и много фактори които не са свързани с технологията а често финансов компонент в цената. Няма как да го сравним с подобно производство по водородна технология. Като инвестиция е доста пари но колко е живота на посочената от теб инсталация? С какво се захранва това съоръжение?Коментиран от #14, #15, #16, #17
12:50 27.06.2024
9 гост
До коментар #1 от "Митбъстър=идиот":
Не и за производителите !! Те си гарантират приходи от "сервиз и консумативи" същите или ПО-ГОЛЕМИ като тези на двг !!! Освен това живота на "водородните клетки" не надхвърля 300 000 км !! НИКОЯ досега не е изкарала повече !! А говорим за камиони , които ги навъртат за година две !!13:26 27.06.2024
10 Анонимен
До коментар #7 от "Консумативи":
Като гледам как на бензиностанциите сменят на 5 години цистерни хахахаха цистерните са вечни мойто момче.Батериите я добутат до 1000 цикъла,което е около 3 години.Коментиран от #12, #13
13:57 27.06.2024
11 До Електрика
От Волво.
14:31 27.06.2024
12 гост
До коментар #10 от "Анонимен":
Божее , докъде я докараха с лаищината петролофилчетата , хахахах !! Значи викаш цистерна за бензин и дизел , която дори не е под налягане и резервоар за водород , който първо не е от просто желязо и трябва да издържа на 700 (СЕДЕМСТОТИН ) атмосфери , като поддържа МИНУС 160-170 градуса са едно и също ?? Хахахахах !!! Една проста цистерна за пропан бутан , която със зор издържа на 30 атмосфери по закон се хвърля на 10 години , а тези за водород били "вечни" , хахахахах !!! И 5 години са им много , ама ако искаш земи си една в къщи , нали са вечни , хахахахах !!15:44 27.06.2024
13 Дай пример
До коментар #10 от "Анонимен":
Чакаме за цена на "цистерна" за водород за 25 мВт/55 мВтч еквивалент.Подсказвам, че тази батерия може да осигури зареждане на 50 000 км на 40 тонни камиони с едно разреждане за два часа. При разрешени 9 часа шофиране на денонощие, един камион изминава максимум 700-800 км , което означава че за два часа тази батерия може да зареди 65 камиона за дневният им пробег дори ако е спрял тока. Ако през това време работят и фотоволтаиците, може да зарежда по 100 камиона на два часа.
Дай цена на зарядна станция за камиони която има подобен капацитет на денонощие, а не на 2 часа? Коя е най-голямата зарядна водородна станция за която си чувал и какъв е капацитетът и цената? За да ги сравним? Продължавате да говорите с мантри които не са подкрепени с никакви практически примери и нямат нищо общо с реалността.
16:11 27.06.2024
14 Захранва се от слънцето
До коментар #8 от "Благодаря за примерчето":
Батериите са инсталирани към 33-мегаватов соларен парк до Разлог. В повечето време обаче тя работи с около 20-24 мегавата, което средно генерира около 130 мВтч електроенергия дневно. А капацитетът на батериите е общо 25 мВт/55 мВтч, което означава, че те ще могат да отдават по 25 мегавата в продължение на два часа и така ще удължат работните часове на соларния парк извън слънцегреенето.Или половината от произведената енергия ще може директно да бъде подавана в батериите, за да се пласира след това в часовете, в които наистина има нужда. Това ще отвори изцяло нови възможности за реализация на енергията, като може да позволи и допълнително сключване на дългосрочни договори за покупко-продажба във вечерно време, когато търсенето е най-високо. Също така може да се избяга от сериозните небаланси в системата през деня, когато и самата цена на електроенергията е ниска заради многото соларно производство.
Общата инвестиция в проекта не е обявена, но по международни цени на батерии с подобен капацитет сега биха стрували колкото инвестицията в самия соларен парк. В случая цената на системата за съхранение вероятно надминава 22 млн. лв. В същото време инвестицията в соларен парк с тези параметри би могла да е около 30 млн. лв.
17:02 27.06.2024
15 Финансовия компонент
До коментар #8 от "Благодаря за примерчето":
Ето че знаеш всички параметри на цялата система за производство и съхранение на енергия, която лесно може да се превърне в зарядна станция за да направим аналогия със статията.Общо около 50 милиона инвестиция за зареждане на 130 000 км на ден на 40 тонни камиони. Гаранцията на цялата фотоволтаична система е десетина 15 години, само на фотоволтаиците 25 години, а на батерията 10 години.
На година тази фотоволтаична централа произвежда енергия за изминаване на 45 милиона километра с електрически камиони. При разход 25 на 100, на година ще се пестят 11,25 милиона литра гориво на стойност над 30 милиона лв. 300 милиона за 10 години и 750 милиона за 25 години от 50 милионна инвестиция.
17:15 27.06.2024
16 Забравих
До коментар #8 от "Благодаря за примерчето":
Хайде сложи още някой милион инвестиция за 60 зарядни по 400 kW които струват около 80 хиляди евро всяка и на тях могат да зареждат и два автомобила едновременно с по 200 киловата, което прави хъб със 120 зарядни колонки - идеален магистрала.На 120 колонки мога да зареждат по 700 автомобила на час, ако зареждат по около 200 км за 10 минути.
Посочи ми бензиностанция с подобен капацитет на магистралата? Осем колонки по пет минути зареждане, което никога не е 5 минути заради опашките на касата, дори на теория не могат да заредят 100 автомобила за час.
17:22 27.06.2024
17 Забравих
До коментар #8 от "Благодаря за примерчето":
Хайде сложи още някой милион инвестиция за 60 зарядни по 400 kW които струват около 80 хиляди евро всяка и на тях могат да зареждат и два автомобила едновременно с по 200 киловата, което прави хъб със 120 зарядни колонки - идеален магистрала.На 120 колонки мога да зареждат по 700 автомобила на час, ако зареждат по около 200 км за 10 минути.
Посочи ми бензиностанция с подобен капацитет на магистралата? Осем колонки по пет минути зареждане, което никога не е 5 минути заради опашките на касата, дори на теория не могат да заредят 100 автомобила за час.
17:23 27.06.2024
18 АналЛизатор
Коментиран от #19, #22
18:02 27.06.2024
19 Този коментар е премахнат от модератор.
20 Анонимен
До коментар #19 от "Кухина между ушите":
Ганчо от всичко разбира,щом дава акъл на Даймлер и Волво.22:12 27.06.2024
21 Анонимен
До коментар #19 от "Кухина между ушите":
Не е проблем водородът да се пренася по тръби като природния газ.Коментиран от #23
22:15 27.06.2024
22 Дай пример
До коментар #18 от "АналЛизатор":
Аз ти дадох реален пример с реална съществуваща в Разлог фотоволтаична централна 33 мегавата, както и реална и работеща батерия 25 мегавата и 55 мегаватчаса. Дадох ти и актуалните им цени както и реални примери с реални камиони и леки автомобили, които се движат по пътищата.Всичко това можеш още сега да запалиш колата и да отидеш да го видиш и пипнеш.
Все още чакам примери за обем и цена на цистерна за водород и какво е енергийно съдържание се събира в нея? Засега само празни приказки заяждания и обиди, но нищо по същество? Няма ли поне една пробна инсталация в световен мащаб, която можете да дадете за пример? Или нищо не знаете, но сте сигурни че би трябвало да става това с водородът, защото така ви нашепват звездите?
23:09 27.06.2024
23 Дай пример
До коментар #21 от "Анонимен":
Къде пренасят водород по тръби? Поредната измислица на некомпетентни, но заядливи хора в отговор на реални примери и факти! Нали изданието се казва факти, а не е издание на някоя секта, която отрича фактите?Коментиран от #24, #26, #27
23:10 27.06.2024
24 Ха така
До коментар #23 от "Дай пример":
Ганчо е по голям специалист от тези във Волво и мерцедесКоментиран от #25
07:15 28.06.2024
25 Дай пример
До коментар #24 от "Ха така":
Къде водородът е проработил? Mercedes и volvo да не са по-добри специалисти от Toyota ако оставим Ганчо настрана? Mercedes и volvo за разлика от Toyota си имат електрически камиони в които са вече по улиците и аз ти давам пример с тях. Къде са водородните автомобили и зарядни станции? Дай пример и направи сравнение на ефективност, на разходи или на каквото си пожелаеш и посочи предимство на водородните автомобили. Леки или товарни?08:26 28.06.2024
26 Този коментар е премахнат от модератор.
27 Анонимен
До коментар #23 от "Дай пример":
Технюз.бг.09.04.23. "Водородни тръбопроводи плъзват из Европа." В статията се говори за строеж на нови тръбопроводи за водород и използването на старите за природен газ.Коментиран от #31, #32
08:35 28.06.2024
28 Този коментар е премахнат от модератор.
29 Този коментар е премахнат от модератор.
30 Този коментар е премахнат от модератор.
31 Прочете ли статията
До коментар #27 от "Анонимен":
Или само заглавието? Преносът на водород е свързан с редица трудности, които не са нерешими но са скъпи. Това съчетано с огромните енергийни загуби за производство и съхранение на водород, прави абсолютно приемливи 3% загуба на енергия при пренос на 1 000 км във вид на електричество.12:54 29.06.2024
32 Бъдещето на водородът
До коментар #27 от "Анонимен":
Загубите да пренесеш енергията на 3000 километра са същите като да ги съхраниш в батерия с 90% ефективност заряд разряд.Със 70% загуби само за производство на водород от възобновяема енергия и връщането му обратно в електрическа енергия без да включваме загубите при транспорт и съхранение, се равняват на загубите на 23 000 км електрически далекопровод.
Обиколка на земята по екватора е 40 000 км. Тоест дори да прехвърлиш електрическа енергия за зареждане на електромобил произведена в 12:00 на обяд до другия край на земята по най-дългото разстояние където в момента ще е 12:00 в полунощ, загубите ще са по-малки, отколкото да произведеш водород точно под фотоволтаиците и директно да го заредиш във водороден автомобил.
Комбинацията на съхранение в батерии за кратки периоди от време за дни и седмици и прехвърлянето на енергия на дълги разстояния за сезонни потребности прави водородът напълно излишен и нерентабилен, както от физическа така и от икономическа гледна точка.
Дали водородът има бъдеще?
12:57 29.06.2024