27 Юни, 2024 10:50 4 231 32

Daimler Truck и Volvo откриха завод за производство на водородни горивни клетки за камиони

  • volvo-
  • водород-
  • завод-
  • камиони-
  • daimler truck

Германската компания Cellcentric&Co KG откри завод за производство на водородни горивни клетки за тежкотоварни камиони в град Еслинген-Плиензауворщат

Daimler Truck и Volvo откриха завод за производство на водородни горивни клетки за камиони - 1

Засега това ще бъде пилотно производство, а широкомащабното внедряване е планирано за края на десетилетието, когато се очаква водородните главни влекачи да станат основа за развитието на екологичен тежкотоварен транспорт.

В предприятието с обща площ от 10 300 квадратни метра работят 100 души. Тук се използва високо ниво на автоматизация. В допълнение към разработката и производството, Cellcentric също така планира да предостави пълна гама от услуги за поддръжка и ремонт на водородни горивни системи.

Daimler Truck и Volvo откриха завод за производство на водородни горивни клетки за камиони

Също така ще се обърне голямо внимание на прецизното използване на ресурсите. Това включва повторно използване на изведени от експлоатация системи за приложения в други области с по-ниски изисквания.

По-конкретно става дума за възстановяването на модулите с горивни клетки до ново състояние чрез цялостен основен ремонт. Както и възстановяване на суровини и повторното им използване чрез преработка.

Daimler Truck и Volvo откриха завод за производство на водородни горивни клетки за камиони

Трябва да се отбележи, че през май 2024 година на ACT Expo в Лас Вегас компанията Cellcentric показа най-новата си система за водородни горивни клетки NextGen. В допълнение, нейните горивни клетки от поколение BZA150 са тествани на пътя на влекачи Daimler Truck и Volvo.

Началото на производството на NextGen е планирано за края на десетилетието. Припомняме ви, че Cellcentric&Co KG е съвместно предприятие между Daimler Truck и Volvo Group, създадено през 2021 година за разработване и насърчаване на водородни технологии.

Daimler Truck и Volvo откриха завод за производство на водородни горивни клетки за камиони


Поставете оценка:
Оценка 2.3 от 3 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Митбъстър=идиот

    8 5 Отговор
    Това е мъртва технология.

    Коментиран от #9

  • 2 Най - големият проблем на всички

    7 8 Отговор
    Най - големият проблем на всички водородни технологии е цената. И това ги обрича на провал. КПД на цялостния процес от производството на водорода до неговото потребление е много по нисък в сравнение на батериите на електромобилите. Ефективността е в съотношение 1 към 3. Сериозен проблем е съхранението и транспорта на вече произведен водород. Загубите са неизбежни и е налице висока взривоопасност по всяко време. Производството на "зелен водород" от електролиза на дестилирана вода е скъп и неефективен процес. В момента само около 20% от всичкия произведен водород за автомобили е по тази технология. Останалия водород се произвежда от въглища и метан които по дефиниция изобщо не са зелени технологии. Така, че съм съгласен с колегата по - горе. Тази технология на този етап е мъртва.

    Коментиран от #3, #4

  • 3 Анонимен

    5 8 Отговор

    До коментар #2 от "Най - големият проблем на всички":

    Съхранението на водород е по ефективно от съхранението на ток в батерии.

    Коментиран от #5

  • 4 анонимен

    5 8 Отговор

    До коментар #2 от "Най - големият проблем на всички":

    Една цистерна за водород е много по евтина от батерията.А пък батерията е скъпа и си е консуматив.

    Коментиран от #6, #7

  • 5 А дали е така

    6 2 Отговор

    До коментар #3 от "Анонимен":

    Дай пример за съхранение на 1 мегаватчас електрическа енергия, необходима за изминаване на 1000 километра с камион във водород и в батерия.


    От момента на производството от слънчева енергия до колелата? Водородът не може да се доближи по нито един показател до батерията.
  • 6 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 7 Консумативи

    3 3 Отговор

    До коментар #4 от "анонимен":

    Гаранцията на батерията е 10 години с възможност за доплащане за 20-годишна гаранция. Гаранция а не живот на батерията, който очевидно е повече от гаранцията.

    Цистерните и резервоари за водород трябва задължително да се сменят на всеки пет до 10 години и са забранени за употреба след като им изтече този срок. Не се рециклират, или ремонтират за разлика от батериите.

    Коментиран от #10

  • 8 Благодаря за примерчето

    0 1 Отговор

    До коментар #6 от "Дай пример":

    Благодаря за примерчето, не съм запознат с конкретната система и цената и. Има и много фактори които не са свързани с технологията а често финансов компонент в цената. Няма как да го сравним с подобно производство по водородна технология. Като инвестиция е доста пари но колко е живота на посочената от теб инсталация? С какво се захранва това съоръжение?

    Коментиран от #14, #15, #16, #17

  • 9 гост

    5 1 Отговор

    До коментар #1 от "Митбъстър=идиот":

    Не и за производителите !! Те си гарантират приходи от "сервиз и консумативи" същите или ПО-ГОЛЕМИ като тези на двг !!! Освен това живота на "водородните клетки" не надхвърля 300 000 км !! НИКОЯ досега не е изкарала повече !! А говорим за камиони , които ги навъртат за година две !!
  • 10 Анонимен

    1 4 Отговор

    До коментар #7 от "Консумативи":

    Като гледам как на бензиностанциите сменят на 5 години цистерни хахахаха цистерните са вечни мойто момче.Батериите я добутат до 1000 цикъла,което е около 3 години.

    Коментиран от #12, #13

  • 11 До Електрика

    3 1 Отговор
    Най учиво каним за консултант месния инженер Електрика на работа при нас за хигиенист по почистването на WC.
    От Волво.
  • 12 гост

    8 3 Отговор

    До коментар #10 от "Анонимен":

    Божее , докъде я докараха с лаищината петролофилчетата , хахахах !! Значи викаш цистерна за бензин и дизел , която дори не е под налягане и резервоар за водород , който първо не е от просто желязо и трябва да издържа на 700 (СЕДЕМСТОТИН ) атмосфери , като поддържа МИНУС 160-170 градуса са едно и също ?? Хахахахах !!! Една проста цистерна за пропан бутан , която със зор издържа на 30 атмосфери по закон се хвърля на 10 години , а тези за водород били "вечни" , хахахахах !!! И 5 години са им много , ама ако искаш земи си една в къщи , нали са вечни , хахахахах !!
  • 13 Дай пример

    3 2 Отговор

    До коментар #10 от "Анонимен":

    Чакаме за цена на "цистерна" за водород за 25 мВт/55 мВтч еквивалент.

    Подсказвам, че тази батерия може да осигури зареждане на 50 000 км на 40 тонни камиони с едно разреждане за два часа. При разрешени 9 часа шофиране на денонощие, един камион изминава максимум 700-800 км , което означава че за два часа тази батерия може да зареди 65 камиона за дневният им пробег дори ако е спрял тока. Ако през това време работят и фотоволтаиците, може да зарежда по 100 камиона на два часа.

    Дай цена на зарядна станция за камиони която има подобен капацитет на денонощие, а не на 2 часа? Коя е най-голямата зарядна водородна станция за която си чувал и какъв е капацитетът и цената? За да ги сравним? Продължавате да говорите с мантри които не са подкрепени с никакви практически примери и нямат нищо общо с реалността.
  • 14 Захранва се от слънцето

    1 2 Отговор

    До коментар #8 от "Благодаря за примерчето":

    Батериите са инсталирани към 33-мегаватов соларен парк до Разлог. В повечето време обаче тя работи с около 20-24 мегавата, което средно генерира около 130 мВтч електроенергия дневно. А капацитетът на батериите е общо 25 мВт/55 мВтч, което означава, че те ще могат да отдават по 25 мегавата в продължение на два часа и така ще удължат работните часове на соларния парк извън слънцегреенето.

    Или половината от произведената енергия ще може директно да бъде подавана в батериите, за да се пласира след това в часовете, в които наистина има нужда. Това ще отвори изцяло нови възможности за реализация на енергията, като може да позволи и допълнително сключване на дългосрочни договори за покупко-продажба във вечерно време, когато търсенето е най-високо. Също така може да се избяга от сериозните небаланси в системата през деня, когато и самата цена на електроенергията е ниска заради многото соларно производство.


    Общата инвестиция в проекта не е обявена, но по международни цени на батерии с подобен капацитет сега биха стрували колкото инвестицията в самия соларен парк. В случая цената на системата за съхранение вероятно надминава 22 млн. лв. В същото време инвестицията в соларен парк с тези параметри би могла да е около 30 млн. лв.
  • 15 Финансовия компонент

    0 3 Отговор

    До коментар #8 от "Благодаря за примерчето":

    Ето че знаеш всички параметри на цялата система за производство и съхранение на енергия, която лесно може да се превърне в зарядна станция за да направим аналогия със статията.

    Общо около 50 милиона инвестиция за зареждане на 130 000 км на ден на 40 тонни камиони. Гаранцията на цялата фотоволтаична система е десетина 15 години, само на фотоволтаиците 25 години, а на батерията 10 години.


    На година тази фотоволтаична централа произвежда енергия за изминаване на 45 милиона километра с електрически камиони. При разход 25 на 100, на година ще се пестят 11,25 милиона литра гориво на стойност над 30 милиона лв. 300 милиона за 10 години и 750 милиона за 25 години от 50 милионна инвестиция.
  • 16 Забравих

    1 3 Отговор

    До коментар #8 от "Благодаря за примерчето":

    Хайде сложи още някой милион инвестиция за 60 зарядни по 400 kW които струват около 80 хиляди евро всяка и на тях могат да зареждат и два автомобила едновременно с по 200 киловата, което прави хъб със 120 зарядни колонки - идеален магистрала.

    На 120 колонки мога да зареждат по 700 автомобила на час, ако зареждат по около 200 км за 10 минути.

    Посочи ми бензиностанция с подобен капацитет на магистралата? Осем колонки по пет минути зареждане, което никога не е 5 минути заради опашките на касата, дори на теория не могат да заредят 100 автомобила за час.
  • 17 Забравих

    1 2 Отговор

    До коментар #8 от "Благодаря за примерчето":

    Хайде сложи още някой милион инвестиция за 60 зарядни по 400 kW които струват около 80 хиляди евро всяка и на тях могат да зареждат и два автомобила едновременно с по 200 киловата, което прави хъб със 120 зарядни колонки - идеален магистрала.

    На 120 колонки мога да зареждат по 700 автомобила на час, ако зареждат по около 200 км за 10 минути.

    Посочи ми бензиностанция с подобен капацитет на магистралата? Осем колонки по пет минути зареждане, което никога не е 5 минути заради опашките на касата, дори на теория не могат да заредят 100 автомобила за час.
  • 18 АналЛизатор

    4 1 Отговор
    Ало,хигиениста.Като те гледам как раздаваш милионите стигам до извода,че нямаш и обща представа как се ръководи фирма и никога не си правил бизнес проект.С празни приказки никоя банка няма да те финансира.Резервоарите за водород да не би да ги ядат молците,че ще ги сменяш?Информирай се за газохранилището в Чирен.Водород може да се съхранява и в подземни кухини,които да практически безплатни.

    Коментиран от #19, #22

  • 19 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 20 Анонимен

    1 0 Отговор

    До коментар #19 от "Кухина между ушите":

    Ганчо от всичко разбира,щом дава акъл на Даймлер и Волво.
  • 21 Анонимен

    3 0 Отговор

    До коментар #19 от "Кухина между ушите":

    Не е проблем водородът да се пренася по тръби като природния газ.

    Коментиран от #23

  • 22 Дай пример

    0 2 Отговор

    До коментар #18 от "АналЛизатор":

    Аз ти дадох реален пример с реална съществуваща в Разлог фотоволтаична централна 33 мегавата, както и реална и работеща батерия 25 мегавата и 55 мегаватчаса. Дадох ти и актуалните им цени както и реални примери с реални камиони и леки автомобили, които се движат по пътищата.


    Всичко това можеш още сега да запалиш колата и да отидеш да го видиш и пипнеш.

    Все още чакам примери за обем и цена на цистерна за водород и какво е енергийно съдържание се събира в нея? Засега само празни приказки заяждания и обиди, но нищо по същество? Няма ли поне една пробна инсталация в световен мащаб, която можете да дадете за пример? Или нищо не знаете, но сте сигурни че би трябвало да става това с водородът, защото така ви нашепват звездите?
  • 23 Дай пример

    0 3 Отговор

    До коментар #21 от "Анонимен":

    Къде пренасят водород по тръби? Поредната измислица на некомпетентни, но заядливи хора в отговор на реални примери и факти! Нали изданието се казва факти, а не е издание на някоя секта, която отрича фактите?

    Коментиран от #24, #26, #27

  • 24 Ха така

    2 0 Отговор

    До коментар #23 от "Дай пример":

    Ганчо е по голям специалист от тези във Волво и мерцедес

    Коментиран от #25

  • 25 Дай пример

    1 2 Отговор

    До коментар #24 от "Ха така":

    Къде водородът е проработил? Mercedes и volvo да не са по-добри специалисти от Toyota ако оставим Ганчо настрана? Mercedes и volvo за разлика от Toyota си имат електрически камиони в които са вече по улиците и аз ти давам пример с тях. Къде са водородните автомобили и зарядни станции? Дай пример и направи сравнение на ефективност, на разходи или на каквото си пожелаеш и посочи предимство на водородните автомобили. Леки или товарни?
  • 26 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 27 Анонимен

    2 0 Отговор

    До коментар #23 от "Дай пример":

    Технюз.бг.09.04.23. "Водородни тръбопроводи плъзват из Европа." В статията се говори за строеж на нови тръбопроводи за водород и използването на старите за природен газ.

    Коментиран от #31, #32

  • 28 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 29 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 30 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 31 Прочете ли статията

    0 0 Отговор

    До коментар #27 от "Анонимен":

    Или само заглавието? Преносът на водород е свързан с редица трудности, които не са нерешими но са скъпи. Това съчетано с огромните енергийни загуби за производство и съхранение на водород, прави абсолютно приемливи 3% загуба на енергия при пренос на 1 000 км във вид на електричество.
  • 32 Бъдещето на водородът

    1 0 Отговор

    До коментар #27 от "Анонимен":

    Загубите да пренесеш енергията на 3000 километра са същите като да ги съхраниш в батерия с 90% ефективност заряд разряд.

    Със 70% загуби само за производство на водород от възобновяема енергия и връщането му обратно в електрическа енергия без да включваме загубите при транспорт и съхранение, се равняват на загубите на 23 000 км електрически далекопровод.

    Обиколка на земята по екватора е 40 000 км. Тоест дори да прехвърлиш електрическа енергия за зареждане на електромобил произведена в 12:00 на обяд до другия край на земята по най-дългото разстояние където в момента ще е 12:00 в полунощ, загубите ще са по-малки, отколкото да произведеш водород точно под фотоволтаиците и директно да го заредиш във водороден автомобил.

    Комбинацията на съхранение в батерии за кратки периоди от време за дни и седмици и прехвърлянето на енергия на дълги разстояния за сезонни потребности прави водородът напълно излишен и нерентабилен, както от физическа така и от икономическа гледна точка.


    Дали водородът има бъдеще?