Geely, марката която съвсем скоро ще стъпи и на българския пазар, представи нова литиево-желязо-фосфатна батерия за електрически превозни средства, която според нея е добра за 1 милион километра и ще издържи 50 години. Освен това се зарежда по-бързо, работи по-добре при студени условия и може да издържи на тежка употреба.
Новата батерия разполага с подобрена диафрагма за енергийна плътност и безопасност. Тя използва многоклетъчни легирани електродни материали, за да намали значително скоростта на вътрешните химични реакции, което според компанията е една от основните причини за увеличения живот на този нов тип батерия.
Китайският автомобилен производител твърди, че батерията може да се зарежда 3 500 пъти, което се равнява на 1 милион километра пробег, като всичко това е с „минимално въздействие върху батерията“. Според Geely увеличаването на експлоатационния живот не само ще увеличи остатъчната стойност на използваните електрически превозни средства, но и ще намали емисиите на въглероден диоксид с повече от 80 000 тона годишно.
Тази клетка има капацитет от 192 Wh/kg и е приблизително 40% по-малка от традиционната батерия. Geely се гордее особено с това колко безопасна е батерията. Ако клетката е повредена, слой от алуминиево фолио автоматично се влива в мембраната на батерията, създавайки изолационен слой, който предотвратява късо съединение и прегряване. По време на тестването батерията е пробита едновременно с осем 5-милиметрови стоманени игли, след което успява да работи повече от час.
Изпитанията не свършват дотук. Нова батерия е била потопена в морска вода, хвърлена в огън и излагана многократно на изключително ниски температури. Geely обаче към момента не казва кога ще започне да произвежда електрически превозни средства с тези нови батерии.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 АЛТЕРНАТИВА ЗА БЪЛГАРИЯ
С КИТАЙСКО ЛИЦЕ :)
Коментиран от #15
11:02 04.07.2024
2 аман от революций бе
11:03 04.07.2024
3 четете не бъдете невежи
ПАВЕЦ „Чаира“
западняците ще има много години да ни догонват
това което тато е построил сега не можете го боядиса !
Коментиран от #8, #9, #10
11:05 04.07.2024
4 Сергей
11:18 04.07.2024
5 съмняващ се
11:35 04.07.2024
6 Механик
ТРИДЕСЕТ градуса са летни температури бе? Какво постижение е това?
Разбирам да е под МИНУС тридесет, тогава е друг въпрос.
Коментиран от #22
12:24 04.07.2024
7 Квото такова
Коментиран от #11
12:39 04.07.2024
8 Доколкото
До коментар #3 от "четете не бъдете невежи":
Знам Чаира е построен от Япония....която също я броим към запада....въпреки че е на изток. Но със сигурност не е била комунистическа13:00 04.07.2024
9 Четем и смятаме, за да сме вежи
До коментар #3 от "четете не бъдете невежи":
Невежите все още вярват, че по комунизма е построено всичко. ПАВЕЦ Чаира е страхотно постижение, което е най-доброто на балканския полуостров от почти половин век. Построено е от българи, а не от японци. Японски са само турбините и генераторите.Но залитането в крайности и боготворенето на една единствена технология никога не е и няма да бъде добра идея. Както виждаш, една авария и цялата страна остава без почти никакво съхранение на енергия. Дори да работят, една суша и пак няма какво да връщаш в горния изравнител.
13:12 04.07.2024
10 Четем и смятаме, за да сме вежи
До коментар #3 от "четете не бъдете невежи":
Бъдещето не е на големи централизирани батерии и централи за производство на енергия. Бъдещето принадлежи на децентрализирана енергетика първоначално на ниво град А по-късно и на ниво квартал, където енергията се произвежда и съхранява на място. Там където е енергията е не е скъпа, примерно в Германия, това вече е реалност защото е по-евтино да си произведеш енергията и дори да си я съхраниш, отколкото да си платиш само таксите и данъците на енергията, произведена от някой друг, дори когато ти я дава без пари в часовете с нулеви цени на борсата. В Германия само в домовете вече има повече инсталиран капацитет за съхранение на енергия отколкото цялата ПАВЕЦ Чаира когато работеше И продължават да инсталират батерии. Съхранението на енергия в батериите на електромобилите също е вариант, но засега тези хиляди цикли са само на хартия и не са проверени в практиката, за да започне да се практикува такова съхранение без притеснение за на живота на батерията. Но и това ще стане.Коментиран от #16
13:21 04.07.2024
11 Толкова + толкова = много
До коментар #7 от "Квото такова":
Ако четеш между редовете, ти е даден най-лошият сценарий на който може да бъде подложен на една батерия - малък градски автомобил, само с 270 км пробег. Тази батерия е от най-евтините и съответно се монтира в най-евтините превозни средства от този тип. Колкото е по-малка батерията, толкова повече цикли зареждане трябва да направи за единица пробег. Затова едно време на електричките със 150 км пробег, батерията свършваше след три-четири години експлоатация и 150-200 хиляди километра, което са 1 000+ цикъла.При по-голяма батерия с 500 км пробег, тези 3500 цикъла бързо зареждане, отиват към 2 милиона, А ако батерията се зарежда бавно стават над 3 милиона. Никой нормален човек не кара дори милион и батерията на практика е вечна. Ще надживее и следващите два автомобила на собствениците, докато служи за съхранение на енергия за зареждането им и на внуците, преди да се наложи да бъде рециклирана след 50 години.
13:29 04.07.2024
12 Бай Пешо карбуратора
Коментиран от #13
13:59 04.07.2024
13 Проба грешка
До коментар #12 от "Бай Пешо карбуратора":
Цитираната батерия е около 40kWh. Ако по някаква причина успееш да я убиеш, струва около 4000 долара, защото е от най-евтините на пазара в най-ниския ценови сегмент. Ето точно това е революционното Не са характеристиките, които не блестят кой знае колко.Тези батерии ще решат проблемът с цената и пожароопасността на електромобилите. По-скоро ще е грешка да си купиш автомобил с ДВГ на по-висока цена, ако има къде да зареждаш автомобил с такава батерия, който ще те надживее, а смяната на батерията му струва, колкото горивото за 40 000 км на малък икономичен автомобил. Вечна батерия и вечен двигател. Какво повече можеш да желаеш от един автомобил?
14:17 04.07.2024
14 Тази батерия
15:11 04.07.2024
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 Енергитика
До коментар #10 от "Четем и смятаме, за да сме вежи":
Като ти чета коментарите, не си много "веж". Съвременните технологии за "съхранение" на електроенергия ускъпяват 5-6 пъти цената. Явно като четеш нищо не разбираш. Освен четене ти трябва и малко математика. Бъдещето е в ядрената енергетика и то новите реактори използващи пълния цикъл на полуразпад на ядреното гориво. Десетки пъти по-ефективни от реакторите които в момента се използват. Русия и Франция вече предлагат тази технология. Има изградени и работещи такива реактори от преди 2-3 години, като демонстрация на новата технология. Със същото количество "гориво" се произвежда 7-8 пъти повече ток, от където цената пада изключително много, а накрая отработеното гориво вече не е "радиоактивен отпадък".Коментиран от #17
15:51 04.07.2024
17 Математика да бъде
До коментар #16 от "Енергитика":
Примерно чисто нова батерия като от статията струва около 100 долара за киловатчас и в рамките на живота си съхранява 3500kWh енергия без нужда от персонал като на АЕЦ.100/3500= 2,85 цента за киловатчас в най-песимистичния сценарий и 2-5 пъти по-евтино при по- лек режим на експлоатация.
Това прави 1-5 стотинки за киловатчас за съхранение. Добави и 3 стотинки за производство от слънцето и отиваме на 4-8 ст/kWh за производство и съхранение с днешните технологии, което е по-малко само от такса пренос и данъци в България и 8 пъти по-малко от такса пренос и данъци в Германия.
Как ще пренесеш тази евтина енергия от АЕЦ за да стане по-изгодно от най-песимистичните 8 стотинки за киловатчас? Е колко да е евтина, след като най-евтината постигната цена от Нова атомна централа е над 10 цента за киловатчас?
Това беше моята математика. Дай сега да видим твоята математика Дали ще даде някакви предимства на АЕЦ?
Коментиран от #18
16:10 04.07.2024
18 Нематематик
До коментар #17 от "Математика да бъде":
Опа, математика, пак смяташ наобратно и с грешна основа. 40 киловатчаса батерия няма как да я получиш за 4000 долара, дори и франко завода в Китай, ако ще да се съдереш от търсене. По-скоро е два пъти по толкова.Приемайки на доверие 3500те цикъла, отиваме накъм 12 и повече стотинки цена за съхранение на киловатчас. Предполагам, че и сметките ти за производството и "инвертирането" са със същата точност.
В заключение, производителите на батерии, волтаици инвертори също могат да смятат с Ексел и да ценообразуват на базата на тези сметки, така че да са по-евтини, но само малко по-евтини.
18:08 04.07.2024
19 Какъв Ексел
И обърни внимание че говорим за батерия в комплект с инвертор и охладителна система а не само на клетки, които са необходими за съхранение на енергия с по-малки мощности. Обикновено за съхранение на енергия се ползват само клетките, а всичката останала електроника е в инвертора на соларната система. Водно охлаждане нямат. Тоест цената е още по-ниска от това което съм смятал за батерия за електромобил.
18:30 04.07.2024
20 Математиката ти куца наистина
Нищо не пречи да се ползва едновременно както за транспорт, така и за съхранение на енергия, защото никой не се нуждае от 1-2 милиона километра с един автомобил, а така или иначе е платил батерията. Всъщност точно това ще е сценария само след десетина години, когато всички автомобили вероятно по закон ще бъдат проектирани да могат да връщат енергия в мрежата, когато собственикът пожелае.
Тогава допълнителната инвестиция е 0 лв и съхранението е напълно безплатно като бонус към електромобила, който така или иначе си платил независимо дали връщаш или не.
18:32 04.07.2024
21 Малко сметки на ум
Виждаш ли потенциала, когато в бъдеще транспорта е електрически и са се натрупали и батерии които са свалени от електромобилите, но ще се ползват още 30-40 години, преди да е необходимо рециклиране?
Дори при такива малки батерии в света всяка година ще се произвеждат батерии които денонощно да могат да връщат мощност колкото абсолютно всички инсталирани АЕЦ в момента. Всяка година ще се трупат 50 години напред, докато дойде време за рециклиране на първите, ако дотогава не са направили живота на батериите 100 години.
18:39 04.07.2024
22 Минус 30 градуса
До коментар #6 от "Механик":
Тази батерия работи и при минус 30 градуса и запазва 90% от капацитета и пробега при такава температура.Коментиран от #23
22:01 04.07.2024
23 незнайко
До коментар #22 от "Минус 30 градуса":
В интерес на истината в статията не пише минус 30 градуса а под 30 градуса.Това, че е грешка в заглавието е друга работа .
16:30 17.07.2024
24 незнайко
16:53 17.09.2024