След като повечето държави в региона забраниха вноса на автомобили, които отговарят на нормите за емисии от Евро 3 и по-ниски, Сърбия е готова да последва примера им. Това се случва на фона на оплакванията, че Сърбия внася твърде много стари автомобили, правителството съобщи, че ще забрани по-нататъшния внос на така наречените автомобили Euro 3 - пътнически превозни средства, които отговарят на стандартите на ЕС за емисии, определени за 2000 - 2005 г.
Ежедневникът "Вечерние новости" писа в понеделник, че макар държавата да възнамерява да направи повече за насърчаване на екологични автомобили, последните събития, когато много сръбски градове бяха поставени на челни места в списъка на най-замърсените в света, са оказали още по-голям натиск върху правителството.
"Най-вероятно, считано от юни, ще влезе в сила забрана за внос на автомобили Euro 3“, се казва в доклада на правителството в понеделник, цитиран от няколко сръбски източника. Президентът Александър Вучич заяви на 17 януари в интервю за обществения телевизионен оператор RTS, че вносът на автомобили Euro 3 трябва да бъде спрян.
"Много хора карат автомобили с двигатели Euro 3, чийто по-нататъшен внос трябва да бъде забранен. Такива превозни средства няма да бъдат конфискувани от хора, които вече ги имат", каза Вучич. "Около 20 на сто от общото замърсяване в Сърбия идва от автомобилния трафик", добави той.
Шефът на сръбската асоциация на вносителите на превозни средства и части Милош Петрович потвърди пред "Вечерние новости“ в понеделник, че Сърбия може да забрани колите Евро 3 от юни. „Никой не е против вноса на автомобили втора употреба. Ние само ги молим да бъдат технически коректни, да имат катализатори и други устройства, а не да внасят "морги"“, каза Петрович.
Сръбският министър на околната среда Горан Триван няколко пъти обяви миналата година, че правителството мисли да забрани вноса на евро 3, като предположи, че 2021 г. е реалистичен вариант за това.
Сърбия и България са едни от малкото страни в региона, които не са забранили вноса на автомобили, които отговарят на нормите за емисии Евро 3, което може да обясни защо десетки хиляди превозни средства, регистрирани преди 2005 г., влизат в страната всяка година.
Босна и Херцеговина забрани вноса на автомобили Euro 3 през 2016 г. През юни 2019 г. също забрани превозните средства с Euro 4. Миналата година Албания забрани вноса на всички автомобили, които не отговарят на нормата за Euro 5 или са на повече от 10 години.
Северна Македония забрани вноса на автомобили на повече от 15 години преди пет години. Черна гора забрани вноса на евро 3 в края на 2018 г. В Румъния шофьорите с коли Евро 3 трябва да плащат данък, за да пътуват в столицата Букурещ.
Според Асоциацията на вносителите на превозни средства, Сърбия е внесла около 142 000 автомобила през 2019 г., от които 110 000 са имали Euro 3 и Euro 4 стандарти. „Това са автомобили, които на практика са боклуците на ЕС и точно такива не трябва да се внасят в Сърбия", се казва още в доклада, цитиран от "Вечерние новини“. У нас обаче продължава да не се случва нищо по темата.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Последния софиянец
Коментиран от #10
17:06 28.01.2020
2 Иван
Коментиран от #4, #8, #9
17:10 28.01.2020
3 Миризлив пор
17:17 28.01.2020
4 Завалията
До коментар #2 от "Иван":
Ти като имаш повече пари за кола не значи че всички имат . Ние дето нямаме повече от 1000 лв за кола кво да правим .........да умиргаме ли. Или да ви оставим вас богаташчетата да си карате луксозните коли и да не ви се пречкамеКоментиран от #7, #33
17:21 28.01.2020
5 до 2
Като си толко умен бегай у сръбско да живееш разбирач
17:27 28.01.2020
6 сърбска матрьошка
Коментиран от #11
17:34 28.01.2020
7 Вла
До коментар #4 от "Завалията":
Пеша,градски,междуградски транспорт,ако бързате-таксита.Аз нямам кола и не ми трябва,проблем ми е,че са паркирани навсякъде,пречат,шумят,замърсяват,раняват,убиват,отнемат предимството на пешеходците и правото им на живот и свобода.Коментиран от #17
17:51 28.01.2020
8 Ами
До коментар #2 от "Иван":
Че те са най читави. Или нови с гаранция задължително. Вземи Опел 7 години го карах и още се кара. За 2 к му смениха всичко и боя нова не можах да го позная.17:51 28.01.2020
9 type-R
До коментар #2 от "Иван":
Пак го обърнаха до лъжливите евронорми, вместо до изправни и "пипани" коли!17:52 28.01.2020
10 Borislav Popov
До коментар #1 от "Последния софиянец":
По точно не с български, а с немски, френски и италиянски таралясници, но с български номера. Интересно е друго, защо няма руски таралясници в Сърбия, нали уж са братушки с руснаците, това-онова, но и те като нас предпочитат западни коли..)17:54 28.01.2020
11 Borislav Popov
До коментар #6 от "сърбска матрьошка":
Ми той вноса на руски коли и сега не е забранен, друг е въпроса, че в Сърбия, както и в България и въобще в цяла Европа, няма търсене на руски коли. Те и в самата Русия, Ладите едвам издържат конкуренцията на от корейските, френските и немските бюджетни марки. Само по ниската цена Ладите, благодарение на разните там мита и други данъци с които са обложени вносните коли, Ладите се продават, малко по добре от тях.18:02 28.01.2020
12 Вла
Коментиран от #13, #16
18:04 28.01.2020
13 type-R
До коментар #12 от "Вла":
Не, харесва ни да ходим пеша като скитници и да сибием хероина по бусовете нощем!18:08 28.01.2020
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 Случаен
19:28 28.01.2020
16 Random
До коментар #12 от "Вла":
Това за което говориш къде е? Щото не е в България.19:35 28.01.2020
17 Лош автомобил
До коментар #7 от "Вла":
Ела да те сгазя19:36 28.01.2020
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 еко меко
19:45 28.01.2020
20 Bjbh
Коментиран от #22, #27
20:46 28.01.2020
21 filo
Коментиран от #23
20:53 28.01.2020
22 Bjbh
До коментар #20 от "Bjbh":
ДПФ сори20:54 28.01.2020
23 Gkbb
До коментар #21 от "filo":
Една кола на газ с евро 3 най-често е без катализатор или нефункциониращ такъв.Коментиран от #28, #30
20:56 28.01.2020
24 Пламен
21:32 28.01.2020
25 CNG
21:59 28.01.2020
26 Генерал Иванушка Водков
22:24 28.01.2020
27 type-R
До коментар #20 от "Bjbh":
Ето това трябва да се поправи. И държавна субсидия за купуване на нов катализатор. Защото катовете се отравят с времето, и най-голяма вина има толерираното именно от ДЪРЖАВАТА ниско качество на бензина! + контрол върху димящите дизелаци, да не може да се внесе или кара автомобил със липсващ/задръстен ДПФ! Това са човешки, хуманни мерки, които ще работят, а не просто да лишават и лишават хората! Освен това т. н. "модерни" коли, не забравяйте че именно те горят най-много масло. Темата е обширна и не ми се обяснява, но се прикрива умело от ЕУ и производителите.....само ще кажа че именно заради това горене на масло изкараха цяла нова категория :"нископепелни" масла!23:04 28.01.2020
28 type-R
До коментар #23 от "Gkbb":
Защо, ти като палиш газовия котлон вкъщи, да не би да му слагаш катализатор? Газта изгаря чисто, мириса е защото в тази за колите слагат аромат, да може да се засече теч! Иначе е същата като онази за домакинска употреба!23:11 28.01.2020
29 type-R
23:25 28.01.2020
30 Random
До коментар #23 от "Gkbb":
Още Евро 1 е с катализатор, а това дали го няма или функционира не е от възрастта, а от собственика.23:47 28.01.2020
31 оня с коня
Коментиран от #32
04:07 29.01.2020
32 Този коментар е премахнат от модератор.
33 Коментара
До коментар #4 от "Завалията":
А останалите трябва да търпят и приемат факта, че нямаш пари за една нормална кола (не чисто нова!), но за сметка на това в домакинството таркаляте две бангии за по 1000лв и тровите живота на околните? Така ли да те разбирам?Коментиран от #36
08:27 29.01.2020
34 гост
Коментиран от #35
09:02 29.01.2020
35 Random
До коментар #34 от "гост":
Написал си пълни глупости, решението е да се измерва замърсяването на ГТП и в зависимост от това коя евро категория покрива да се изчислява данъка. В този случай е възможно да си караш каквато кола ти харесва, като смениш катализатора с по-нов и ефективен, без да плащаш за това че евро категориите са измислени по такъв начин че и колата да покрива по-новия стандарт, се пише стария само заради годината.Коментиран от #37, #39
10:00 29.01.2020
36 Random
До коментар #33 от "Коментара":
Тия "бангии" са 99% на газ и реално с нищо не тровят.10:03 29.01.2020
37 Ивайло
До коментар #35 от "Random":
Напълно съм съгласен!!! Искаш да караш по-стара кола, но и да си в някакви норми, няма проблем - поставяш си й съответния катализатор и според реалните емисии, които отделя при проверката на ГТП ти се изчислява данъка и толкова!!! Колкото повече замърсява, по голям данък и обратното!!! Това е реален стимул, защото много хора ще предпочетат да подобрят колата си, отколкото да я изхвърлят и да събират пари за нова, повечето нямат тази възможност, а колата на днешно време не е лукс, а необходимост!!! Какво ги интересува управляващите коя година ми е колата, важно е да е изправна и да покрива определени екологични норми!!! Аз примерно си харесвам старите коли, новите еднодневки не ме кефят!!! Поддържам си я изправна и като трябва ще си я вкарвам в някакви стандарти и толкова, та ако ще и на 30 години да е!!!10:30 29.01.2020
38 Газове
12:45 29.01.2020
39 type-R
До коментар #35 от "Random":
Точно на Хондата ми която няма катализатор са и мерили изгорелите газове на един технически преглед, имаха такова оборудване, и ми казаха че всичко е в норма! При това на бензин, не на газ! А да дойде едно копеленце с което говорих в едно село да му измерят дизелака! Дребосъка се дуеше, и повтаряше като зомбиран, каквото са му промили мозъка: бензина не го обичал, не вървял, астматик бил, все същите простотии, които всички нафтаджии повтарят като лунатици. Напролет щял да реже ДПФа и да пуска чипа.... И толкова убеден горкичкия във всичките простотии които разправя, интересно ако му бях дал да покара яката Хонда с големия мотор, как ли щеше да се напикае?18:33 29.01.2020
40 Геро
След 5 години трябва да се забранят и Евро 4 за внос.
Коментиран от #41, #42
19:49 29.01.2020
41 Random
До коментар #40 от "Геро":
Що не се гръмнеш?20:57 29.01.2020
42 Гост
До коментар #40 от "Геро":
Прав си. А на всички останали който мрънкате, че нямате пари за нова кола, да Ви попитам как намерихте пари 2000лв. за Айфон. Ама нали трябва да сме гЪзари.Коментиран от #43, #44
11:32 30.01.2020
43 type-R
До коментар #42 от "Гост":
Те точно ЗАТОВА нямат пари за кола. И ТОЧНО ТОВА целят европейските правителства. Хората да нямат НИЩО освен единия айфон и фейсбука! Да станем електронни идиоти които живеят виртуално, а не на живо!12:32 30.01.2020
44 Random
До коментар #42 от "Гост":
Кой е тоя с айфон за 2 бона? Щото аз съм със сони на 3 години, още две и може и да го сменя.Коментиран от #45
15:43 30.01.2020
45 Гост
До коментар #44 от "Random":
Поогледай се колко млади кибици има по заведенията и ще разбереш. Никаква работа не хващат а само мрънкат, че нямали пари. Разберете, че високи заплати се дават срещу ефективна работа, а не за размотаване.17:25 30.01.2020