13 Февруари, 2020 12:53 3 344 17

Кабриолетите, купетата и минивановете са застрашени от изчезване

  • кабриолети-
  • купета-
  • миниванове-
  • електромобили-
  • suv-
  • тенденции

Автомобилните производители свиват сериозно своите разходи: кабриолети, купета, миниванове и много други нишови модели са застрашени от изчезване. Електрическата мобилност и бумът на SUV автомобилите са причина за намаляването на многообразието от автомобили, твърдят германски изследователи на световния пазар на автомобили.

С появата на унифицирани платформи, автомобилната индустрия разшири асортимента си: новите варианти никога не са били разработвани толкова бързо и евтино, колкото по времето на създаването на т.нар. ко-платформи. MQB, MFA или EMP2 почти са станали търговски марки. Така само на платформата MQB от VW групата са произведени повече от 50 модела по целия свят.

Но с течение на годините продуктовите линии станаха толкова обширни, че се превърнаха в тежест за производителите. Фердинанд Дюденхофер, професор в университета в Дуйсбург, отбелязва, че автомобилните гиганти вече не могат да си позволят разнообразие от модификации, които не са търсени. Учените смятат, че ниската рентабилност в индустрията през следващите няколко години ще намали обширните продуктови портфейли.

Шефът на Daimler мисли по различен начин - тенденцията за електрическа мобилност и бързото изграждане на свързани продукти ще доведе до растеж на определена гама превозни средства от отделни производители. Особено ако тези електрически автомобили като VW ID3 или Mercedes EQS използват собствена архитектура, а не като Opel E-Corsa, която е разработена на базата на масовия модел. Например, Mercedes-Benz обяви два електрически автомобила само за компактния клас, има EQC и планира да създаде семейство електрически луксозни модели, базирани на EQS.

Въпреки това и шефът на Daimler признава, че това разнообразие не може да се поддържа в дългосрочен план, продуктовите портфейли рано или късно ще трябва да бъдат намалени значително.

За Артур Киферлер, стратегически консултант в Berylls, премахването на нишови модели не е изненадващо. Конкурентният натиск и желанието да се поддържа рентабилност принуждават всички производители да включват строги икономии. Това се допълва от високата цена на модернизацията според новите стандарти за замърсяване на околната среда. И ако вземете предвид предстоящите глоби за неизпълнени задължения за намаляване на CO2, неспазващите новите екологични модели бързо ще станат аутсайдери, смята той.

Кои модели първо ще отпаднат от списъка?

Голямото изчезване отдавна е започнало, казват специалистите и това се отнася предимно за спортните модели, като версиите OPC в Opel. VW пък ще съкрати коли от платформата MQB: Golf Cabrio беше прекратен миналата година, Golf Sportsvan няма да има наследник, а в сестринската марка Audi моделът TT също е на прага на изчезване.

Друга причина за изчезването на много модификации, е, че за много клиенти удобният и функционален кросоувър е много по-добър от компактен ван, който беше популярен преди десет години. Компактните купета имат една и съща трудна ситуация, поради което T-Roc измести Scirocco във VW.

Изборът все още е достатъчно широк, отбелязва Киферлер, но не се знае дали да се радвате или не. „За всеки преустановен модел с двигател с вътрешно горене ще има поне едно ново електрическо превозно средство“, убеден е анализаторът. Да, и SUV-та, които изтласкаха толкова много други модели извън играта, ще направят пазара по-разнообразен. Ще видим много повече опции за джипове - сегментът има потенциал, а големия избор от продукти в този тесен сегмент е гарантиран.


Поставете оценка:
Оценка 5 от 3 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Марио

    23 1 Отговор
    Добър анализ, поздравление. за съжаление истинските автомобили си отиват и отстъпват мястото на конфекция от типа превоз от точка А до точка В

    Коментиран от #5, #7

  • 2 Ал та фанах Атаопънах

    16 4 Отговор
    По същите причини няма да видиш и човек да кара велосипед или мотор. Градовете са мръсни и въздуха е мръсен. Милиони левове се дават за да се мият улиците, ама общините решават да ги спестят защото общинските съветници и те искат С класа. А на нас викат "колелета карайте".
  • 3 vasik atanasova

    2 1 Отговор
    значи ще им се вдигне цената
  • 4 куку руку ку

    15 0 Отговор
    Ще изчезнат, ако няма кой да ги купува. Докато има търсене, ще се произвеждат. Ако един производител се откаже от даден вид автомобили, другите много ще му се зарадват и веднага ще се намърдат в освободената пазарна ниша.

    Коментиран от #9

  • 5 Komapak

    3 2 Отговор

    До коментар #1 от "Марио":

    Това е същността. Какво те изненада?
  • 6 smeh

    21 1 Отговор
    И аз да споделя моята теория - Откакто женското съсловие навлезе масово на пазара за автомобили, и мъжете започнаха да се влияят от мнението на жените/които в голямата си част нищо не разбират от коли/ се изкриви пазара. Големите и мощни купета отстъпиха място на напудрени дж*ндърмобили в стил Т-Рок и Кактус. Символиката която предават е - "гледам от по-високо, значи съм по-велик". И това е единственото им предназначение, нито са СУВ за пресечен терен нито са големи и практични.

    Коментиран от #10, #14

  • 7 type-R

    7 1 Отговор

    До коментар #1 от "Марио":

    И като слязат от СУВ кОруцата, се заглеждат по старичките, нежни купета на паркинга.....
  • 8 гост

    7 1 Отговор
    Правят се модулни платформи за да се оптимизира цената на разработката и производството - както на шаситата, така и на моторизацията. Една и съща платформа се ползва поне на 3 марки коли, в 3 модела с по 15 санта разлика в междуосието. Двигателите са една базова спецификация като размер на цилиндри и газоразпределение, която спрямо модела може да има 1, 2 или 3 турбини, софтуерен тунинг, малко по-добри уплътнения и гарнитури или още 2 цилиндъра.

    За идентичност на колата спрямо марката и националността може да се говори само при най-скъпите бутикови и лимитирани автомобили. Всичко достъпно е една купчина от части, произведени от стотици различни поддоставчици по цял свят.
  • 9 гост

    4 2 Отговор

    До коментар #4 от "куку руку ку":

    То има кой да ги купува, но това са примерно 2% от купувачите и за производителя става нерентабилно въобще да поддържа разработката и производството на кола със собствена платформа, заради маргинални печалби. Купето или роудстъра няма как да са на една платформа с кросоувъра, а си искат тяхно собствено шаси за да бъдат оценени от автомобилни ентусиасти.
  • 10 Джуган

    9 3 Отговор

    До коментар #6 от "smeh":

    Да не забравяме и нахлуването на джендърите. Днес за малко да ме удари един зализан гей с Мини Купър от тези които са нещо като СУВче

    Коментиран от #12

  • 11 Лудогорец8

    5 0 Отговор
    Mx-5 няма как да изчезне
  • 12 smeh

    7 1 Отговор

    До коментар #10 от "Джуган":

    Така е. А тази "вълна" тепърва прониква. Кресливи, суетнии с фалшиво самочувствие и изключително нахални. Улесненият достъп до лизинг и разпасаното кредитиране им даде пряка роля в определянето на масовката автомобили. Съответно и израждането на автоиндустрията на което сме свидетели.
  • 13 Ввв

    5 0 Отговор
    Еми да,джендърите не търсят спортни купета,търсят SUV, за да качат тротоара до мола,трагедия!!!

    Коментиран от #15

  • 14 Браво

    1 7 Отговор

    До коментар #6 от "smeh":

    С две думи комплексарите в България намаляват това е добре, голямо купе хахаха кой баща ще си купи такава простотия?

    Коментиран от #17

  • 15 Браво

    0 2 Отговор

    До коментар #13 от "Ввв":

    Еми да комплексарите нямат деца не им пука как децата ще влизат и излизат от нея, как ще напазарят важното е бързо да се блъскат по спирките или в дърветата.
  • 16 Гост

    5 0 Отговор
    Няма по-красива кола от купето! Дори стари модели хващат окото!
  • 17 smeh

    1 0 Отговор

    До коментар #14 от "Браво":

    В статията изобщо не става въпрос за България, а за световни тенденции. Защото ако се гледаха продажбите на нови коли на нашия пазар, щяха да ни обявят за най-практичната нация. Понеже Дачия имат най-голям дял от продажбите. Нищо, че се купуват предимно и само за служебни коли.