Тази есен, вносителят на Mercedes-Benz в България покани автомобилни журналисти на един необичаен тест драйв. Той се проведе в покрайнините на Пловдив и бе на модела Actros - избран за камион на годината в световен мащаб. Наш екип беше на мястото на събитието, а впечатленията ни са, че този огромен камион, с бруто тегло от 22 тона, се кара като лек автомобил. Иначе, за да се озове водачът в кабината са нужни пет стъпки нагоре. Озовавайки там обаче, човек няма чувството, че е в камион.
Приборният панел е сходен с този на леките автомобили Mercedes, разполага с изцяло дигитален клъстер и с мултимедийна система с огромен дисплей
Екранът, разположен отдясно на водача съсредоточава управлението на климатичната система, осветлението, навигацията, както и изборът на системи за подпомагане на водача. Системата е многоезична, но по-интересното е, че е разработена в България. 12-инчовият дисплей пред водача пък има две секции - основна и долна широкоъгълна. Селекторът за управление на автоматичната скоростна кутия е комбиниран с превключвателя за забавяне.
Външно новият Actros е лесно разпознаваем по LED ресничките на фаровете и по-извития спойлер зад кабината. Но основната разлика е, както вече споменахме в липсата на обичайните огледала за обратно виждане
Вместо тях са инсталирани камери. Външните камери се подават към два 15-инчови дисплея, разположени на предните колони. Новият Mercedes-Benz Actros е първият сериен камион, който е снабден с MirrorCam вместо външни огледала. Тази иновация е включена в основното оборудване на камиона за европейския пазар. Дисплеите са разделени на две секции, като обичайните огледала - основен и долен широкоъгълен. При тесни завои може да се натисне бутон на вратата и секцията на основния дисплей значително ще увеличи ъгъла на виждане, за да помогне на водача да завърши безопасно маневрата.
Това е един много добър бонус: водачът получава добра странична видимост, а всяко увеличаване на видимостта означава повишена безопасност. Камерите са разположени по-високо от конвенционалните огледала и е по-трудно да бъдат повредени случайно. Пунктираните жълти линии са ясно видими на дисплеите, за да се оцени по-добре разстоянието до приближаващите се превозни средства. При заден ход маркерната линия помага да се контролира позицията на осите и края на полуремаркето. И при изпреварване системата показва на екрана момента, след който можете безопасно да се върнете в своята лента.
Трябва да отбележим и още един важен нюанс: по подразбиране маркировката на екраните е предназначена за прицеп със стандартна TIR дължина. Когато се прикачват е по-дълги или по-къси ремаркета, системата има възможност за калибриране с допълнителни корекции. Камерите с висока разделителна способност могат да предават ясно изображения през нощта и при лошо време (мъгла и др.). Възниква справедлив въпрос: какво ще се случи през зимата? Същото като през лятото, защото в камерите е интегрирана отоплителна система, обясниха специалисти от компанията. Между другото, яркостта на екраните може да се регулира и ръчно.
Забележителна е и системата Sideguard Assist, която сканира мъртвите зони около камиона и в случай на опасност дава на водача сигнали - звукови и светлинни. Такава опасност може да бъде например мотоциклетист или велосипедист. Интересното е, че функциите MirrorCam и Sideguard Assist в актуализирания Actros работят заедно - цялата необходима информация е групирана на едно място, на страничните дисплеи. Това предотвратява претоварване с информация на водача. Отоплителната система позволява на MirrorCam да работи при всяко време.
Новият Mercedes-Benz Actros е първото серийно превозно средство, което получава полуавтоматична система за управление ADA (Active Drive Assist)
Работейки при всяка скорост, системата не само задейства кормилното управление и спирачките, но и газта. При интензивен трафик ще помогне функцията Stop-and-Go, която при кратки спирки (не по-дълги от 2 секунди) позволява автоматично да набирате скорост, без да докосвате педала на газта.
Флагманът на марката Mercedes-Benz Trucks разполага и електронна ръчна спирачка, която се активира автоматично при изключен двигател или когато селекторът на автоматичната скоростна кутия е превключен в режим на паркиране. Може да се активира и чрез издърпване на ефектна алуминиева скоба нагоре. Това, което е важно да се отбележи, е, че всички дотук описани технологични иновации правят новия Mercedes-Benz Actros значително по-икономичен: разходът на гориво по време на движение по магистралата е по-нисък с 3%, а по второстепенни пътища с - с 5%.
Това се дължи както на подобрената аеродинамика (без изпъкнали огледала за обратно виждане и оптимизиран спойлер зад кабината), така и на ново предавателно отношение на основната задвижваща ос (2.412 вместо 2.533 при предшественика). Именно новото съотношение на задната ос допринася за икономията на гориво. Важен принос има и модернизираната система PPC (Predictive Powertrain Control), едно от нейните нововъведения е, че тя може да се използва за междуградски транспорт на дълги разстояния (преди това не беше разрешено да се правят карти).
Системата настройва работата на автоматичната трансмисия към топографията на определена област. Нещо повече, тя работи в тясно сътрудничество с Proximity Control Assist, за да вземе предвид реалните условия на трафика. Предсказуем круиз контрол, с новия режим Economy + в автоматичната трансмисия PowerShift 3, пък дава възможност за още по-икономичен стил на шофиране. В същото време все още са налични режими като Standart, Eco и Power.
Новият Mercedes-Benz Actros има в арсенала си и система за аварийно спиране Active Brake Assist 5 - тоест петото поколение
Ще припомним, че системата от първо поколение се появи на серийния Mercedes-Benz Actros още през 2006 г. и оттогава е инсталирана на над 230 000 камиона. Active Brake Assist 5 използва камера и радар за откриване на препятствия на пътя. Това може да бъде както пешеходец, така и автомобил, разстоянието до което е рязко намалено.
Системата предупреждава водача в три стъпки. Първо с помощта на светлинни и звукови сигнали. Ако няма реакция, спирането се извършва със забавяне от 3 м/с, т.е. 50% от максималната спирачна мощност. Ако и в този случай водачът не реагира, тогава системата задейства спирачките докрай, до пълното спиране на камиона.
Що се отнася до двигателите, то те са дизелови, а разновидностите им са много
Т.нар. "златна среда" е агрегатът, с който беше оборудван тестовия камион. Той е с мощност от 476 конски сили, а максималният му въртящ момент е 2200 Нм. По-конкретно става дума за 12.8-литров турбодизел OM 471, който работи съвместно с 12-степенна автоматична трансмисия PowerShift 3. Всичко това, наред с изключително прецизния волан, правят управлението на камиона изключително лесно. Като изключим габаритите на камиона, новият Actros се управлява като лек автомобил, дори и по-лесно - стига на успеете да се изкачите до кабината.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Националист
Коментиран от #12, #32
07:20 03.11.2020
2 Някой
07:32 03.11.2020
3 Анонимен
Коментиран от #6, #22
08:27 03.11.2020
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 Деда ти
До коментар #3 от "Анонимен":
Тук съм съгласен с теб,Мерцедес е най големия боклук който съм карал,за камионите говоря! Камион за чорбаджията,не за шофера. Мое лично мнение номер едно е Скания. Най мощната такава карах в Гърция личния камион на ефендикото/чорбаджията/при когото работех/там от чорбаджиите нищо не става вместо да си оправят любовниците тия работят наравно с теб та и повече/ та за Сканията ти говорех 630кончета... случайно тръгваме на курс двамата със шефа за Русията /хладилници/и сменихме камионите за малко. Тая гад имах чувството ,че в баирите върви повече от равното..И тъкмо и се кефех оня звъни...знам вика,че върви ама сме двама,не забравяй намали да те догоня.Коментиран от #14
09:04 03.11.2020
7 Честито
До коментар #5 от "Даааа":
така е пич! Ама по паралиите! И все се питам като са...сме на път кой кой оправя жените? И все си мисля,че точно тия са тарикатите.09:09 03.11.2020
8 Този коментар е премахнат от модератор.
9 Хайл
10:30 03.11.2020
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 onq s konq
Коментиран от #13
12:12 03.11.2020
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 Хайл
До коментар #11 от "onq s konq":
яко е щото не разбираш от камиони15:01 03.11.2020
14 Гошо
До коментар #6 от "Деда ти":
Най-хубавата Скания е чуждата Скания.Мерцедеса си е Мерцедес. Каруцари!
15:26 03.11.2020
15 и в един момент
Коментиран от #23, #27
15:39 03.11.2020
16 дрт прч
Коментиран от #20
15:55 03.11.2020
17 Този коментар е премахнат от модератор.
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 Този коментар е премахнат от модератор.
20 123456
До коментар #16 от "дрт прч":
Само не знам как клона ще влезне в кабината при таблета16:48 03.11.2020
21 Актроса
Коментиран от #30
21:24 03.11.2020
22 ШАФИОР
До коментар #3 от "Анонимен":
А МИ ТО НЕ Е ЗА ИНДИЯНЦИКоментиран от #29
22:27 03.11.2020
23 Шафиор
До коментар #15 от "и в един момент":
Оле каде на върна ИРАН ИРАК ЛИБИЯ НАДОЛУ22:32 03.11.2020
24 Срамота
08:34 04.11.2020
25 МБ Завинаги
Това написаното е диктувано от някого, но не е мнение на журналист.
12:02 04.11.2020
26 Версия
14:08 04.11.2020
27 Вярно е
До коментар #15 от "и в един момент":
...татко караше такъв Мерцедес към СОМАТ...казваше ми това е най-здравата кола...при минусови температури в Турция ми е разправял следното...събуждам се вика и протягам ръка до бутона на стартера...машината веднага запалва при минус 15-20 градуса в Анадола...чакам да се стопли кабината и тогава ставам :)...а отвънка на паркинга разни Волва,Ивекота вдиггнали кабината и поливат двигателя със гореща вода :)14:56 04.11.2020
28 бай Мирчо
16:54 04.11.2020
29 Този коментар е премахнат от модератор.
30 Анонимен
До коментар #21 от "Актроса":
Абсолютно съм съгласен с теб колега.22:14 04.11.2020
31 Леле
19:29 10.09.2021
32 Гюл Бахча
До коментар #1 от "Националист":
Объркал си ника. Идиотиум е!08:58 17.09.2021