30 Ноември, 2020 14:45 6 082 11

Как един китайски производител на електромобили стана по-скъп от General Motors

  • nio-
  • лий бин

А основателят на компанията Лий Бин прави амбициозни планове да „настигне или дори да задмине Tesla“

Как един китайски производител на електромобили стана по-скъп от General Motors - 1

Фактът, че компанията NIO, основана от Лий Бин, се оказа с почти 2 милиарда долара по-скъпа от най-големия американски автомобилен гигант, е много любопитен. Китайската компания е произвела по-малко от 64 000 автомобила през цялата си история. Първата ѝ суперкола е пусната в продажба през 2016 г., последвана от три модела SUV-та. А General Motors само през миналата година произвежда 2.9 милиона леки и товарни автомобили.

Как Лий стана милионер?

По ирония на съдбата в селото, където е роден Ли, не само че не е имало нито една кола, а дори днес там няма електричество . Ли е роден на 9 август 1974 г. в провинция Анхуей. Тази, в която се намират Жълтите планини и която вдъхнови създателите на филма „Аватар“.

Израства в млечна ферма в село Оулин. Когато момчето е на седем години, семейството започна да пести пари за образованието му, за да не му се налага да извива опашките на кравите през целия си живот - почти буквално. След като Лий израства и учи математика, той е назначен да води сметките на фермата.

Как един китайски производител на електромобили стана по-скъп от General Motors

Със спестените пари Ли заминава да учи социология в Пекинския университет. Момчето от провинцията има амбиции, но мечтае за кариера на държавен служител. Лий става заместник-ръководител на курса и се включва в обществените му дейности.

Убеждава съучениците си за пътуване до Великата китайска стена, да се съберат след училище, за да поставят пиеса... Всичко вече се обръща с главата на долу от болестта

Лий е приет в болницата, където преседява повече от месец и когато е изписан, той вече е... друг ученик

Кариерата на Лий като социолог вече не му изглежда толкова завидна и той се заема с друг план - да овладее нови професии. Учи едновременно право и програмиране и става единственият техник в класа си.

И двете професии се оказват полезни за стартиране и легализиране на т.нар. стартъп. В Китай по това време започва интернет бум. И през 1996 г. 21-годишният Ли е съосновател на уеб хостинг Пекинско антарктическо технологично развитие.

В продължение на четири години той помага на други компании да изграждат и поддържат уебсайтовете си. И през 2000 г. решава да отвори собствен бизнес. Намира партньори и основа BitAuto

Първоначално това е интернет платформа, чрез която дилърите предлагат автомобили на потенциални клиенти, а тези за абонамент получават достъп до информация за цени и отстъпки, рецензии и ревюта на собствениците на автомобилите и т.н.

С течение на времето сайтът започва да разработва и провежда рекламни кампании за търговци на автомобили не само на собствени ресурси, но и в други медии. До 2010 г., когато BitAuto стартира своето IPO на Нюйоркската фондова борса.

Първоначалното публично предлагане на акции става на база от оценката на цялата компания $ 454 млн., А сега капитализацията ѝ надхвърля $ 1 млрд. През 2014 г. BitAuto се захваща с друга дейност - заеми за автомобили. Но това се случва вече без Лий, който продава дела си в компанията през 2013 година.

Той инвестира приходите в четири дузини компании, почти всички от които са свързани с автомобилната индустрия или транспортния сектор

Най-му потръгва обаче с марката NIO. Тя е основана от Лий Бин, известен още като Уилям Лий, псевдоним, който той използва, за да комуникира със западните си бизнес партньори и бързо добива световна известност.

Заради нея Лий е наричан е кръстник на китайската индустрия за електрически превозни средства. Той е първият сред китайските конкуренти в сектора, който изкарва компанията си на Нюйоркската фондова борса.

А сега състоянието му, според Forbes, се оценява на 6.7 милиарда долара. А основателят на компанията Ли Бин прави амбициозни планове да „настигне или дори да задмине Tesla“


Поставете оценка:
Оценка 4.5 от 13 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 2 сектант пътна

    17 7 Отговор
    до момента 3 бмв-та и 1 мерцедес в канавките към алеко - този сезон ще е добър изхабих половин резервоар на репартрака

    Коментиран от #6

  • 3 един от многото

    29 2 Отговор

    До коментар #1 от "Бяла сила":

    Много по човешка физиономия има от колкото Веселин Марешки!
  • 4 321

    20 8 Отговор
    Ето това е абсурда на фондовата борса. Производител на 60 000 автомобила е по-скъп от производител на 3 000 000 автомобила. Това се нарича надценяване на акциите. Разбира се, гледа се потнециал, но ако утре се случи нещо и трябва да се осребрят акциите на такива компании, като тази китайската или тесла например, активите няма да покрият дори номинала и това заради свръхочакванията на пазара.

    Коментиран от #7

  • 5 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 6 112

    16 0 Отговор

    До коментар #2 от "сектант пътна":

    ти си навсякъде бе човек!!!Няма да се учудя ако си купиш и частна линейка.Кога смогваш?

    Коментиран от #8

  • 7 не,това се нарича инвестиция в бъдещето.

    7 12 Отговор

    До коментар #4 от "321":

    Няма значение колко струва акото което си изакал, като себестойност, но ако то ще бъде използвано за тор на първите две семена засети на марс, то тогава то струва милиарди.
  • 8 сектант

    7 2 Отговор

    До коментар #6 от "112":

    исках да си купя ама немах желание заради кофи-19
  • 9 БАЛОНИ на чайниците и то ЯКИ

    3 1 Отговор
    ......
  • 10 kjl

    6 1 Отговор
    Без значение какво правиш, важното е да извадиш компанията си на Нюйоркската борса. Там парите които печатат в задния двор, правят чудеса. Естествено не всеки може да изкара компанията си на Нюйоркската борса, за това критериите обаче не са написани в статията.
  • 11 Дрън-дрън

    3 0 Отговор
    Пълни глупости си написал. Ford и general motors също са на нюйоркската борса. Защо инвеститорите не инвестират в тях тогава с напечатаните долари?

    Ами просто е - цената на акциите отразява очакванията за бъдещето. В зависимост от това, дали тези очаквания ще се сбъднат, цените на акциите или ще се качат или ще се сринат, както се случи с Никола. Това че си листнат на борсата нищо не значи, ако инвеститорите не видят добро бъдеще за компанията.