8 Юли, 2021 16:57 21 324 28

Защо спирачната течност трябва да се сменя редовно

  • спирачки-
  • спирачна течност-
  • съвети
Защо спирачната течност трябва да се сменя редовно - 1
Снимка: Shutterstock

Един от основните компоненти на спирачната система на автомобила е спирачната течност. Благодарение на нея енергията от спирачния педал, натиснат от водача, се прехвърля към спирачните накладки и в резултат на това автомобилът се забавя и се привежда в покой. Много шофьори обаче обръщат дължимото внимание на спирачните дискове и накладките, но напълно забравят за спирачната течност. А нередовната подмяна на спирачната течност може да е причина за много неприятности.

Спирачната течност се използва в системата за стабилизиране, контрол на сцеплението, в системи за подпомагане при стартиране на наклон. С други думи, в съвременен автомобил тази течност е подложена на активна работа и ресурсът ѝ е достатъчен за 30-40 хиляди километра. Експертите на Bosch, например препоръчват смяна на спирачната течност на всеки две години.

А според статистиката във всеки трети автомобил спирачната течност не се сменя навреме

Първо, трябва да разберете, че спирачната течност е хигроскопична и абсорбира перфектно влагата. По време на работата на спирачната система влага навлиза по един или друг начин, което от своя страна води до образуването на мехурчета. В един момент има много от тези мехурчета и те се събират в един голям. Поради натрупването на влага в спирачната течност, прагът ѝ на кипене се намалява наполовина. Всичко това води до увеличен ход на педала на спирачката, намаляване на ефективността на спиране, а впоследствие, до пълен отказ на спирачките.

Друг проблем, за който малко хора знаят, е, че старата спирачна течност е много агресивна и с течение на времето може да унищожи части от спирачната система и хидравликата. От своя страна това води до допълнителни разходи за собственика за ремонт или подмяна, например, на хидравличния агрегат.

Смяната на спирачната течност също не е лесна

Например, ако колата е стара или не е оборудвана със система за стабилизация ESP, тогава подмяната на спирачната течност се извършва чрез изпомпване на спирачките. Но в по-сложни съвременни коли за изпомпване и диагностика на системата вече ще се изисква специално оборудване. В противен случай старата течност, останала в системата, може да повлияе на качеството на новата.

Можете да разберете какъв тип спирачна течност да използвате в колата си от инструкциите, които в повечето случаи са на капачката на съда за спирачна течност. Едно е ясно: ако дълго време не сте поглеждали под капака или забележите промени в спирачната динамика на автомобила, не бива да отлагате смяната. Не е безопасно.


Поставете оценка:
Оценка 4.3 от 29 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Петър

    40 21 Отговор
    Спирачната течност трябва да се сменя редовно само и единствено заради пари,само за това.

    Коментиран от #2, #3, #8

  • 2 Pompev 🇧🇬✔️

    28 5 Отговор

    До коментар #1 от "Петър":

    Глупости на търкалета,не съм чел статията, но ти казвам-дърпа влага и ръждясват цилиндрите и буталата.Вентила дето е за регулиране според товара на задните колела,най е опасен

    Коментиран от #5

  • 3 Pompev 🇧🇬✔️

    11 6 Отговор

    До коментар #1 от "Петър":

    Първо, трябва да разберете, че спирачната течност е хигроскопична и абсорбира перфектно влагата. Чуваш ли е

    Коментиран от #15

  • 4 Pompev 🇧🇬

    24 6 Отговор
    Главите им корави в България,тая статия я пускай секи месец,та дано чуят
  • 5 Петър

    11 15 Отговор

    До коментар #2 от "Pompev 🇧🇬✔️":

    Монтьор съм и знам за какво иде реч. И да сменяваш спирачна течност,и да не я сменяваш ефекта е един и същ. А пък ако колата е от Австрия,Швейцария е безмислено да се сменява спирачна течност.

    Коментиран от #20, #23, #26

  • 6 Шопа

    13 13 Отговор
    Спирачна течност не съм сменял от 2004г. само доливам!
  • 7 мушенгии

    19 9 Отговор
    Нищо не ѝ става. Трябва да караш с 200 по магистрала и да дъниш спирачки редовно, че да си сменяш накладки и течност годишно. При нормално каране може и 10 години да изкара. Немските майстори сменят само течността в казанчето за да минат преглед.
  • 8 Другия с коня

    9 8 Отговор

    До коментар #1 от "Петър":

    Има уред за измерване ВИСКОЗИТЕТ на спирачната течност.След б години вискозитет НУЛА След смяната с нова течност гръмнаха гумените уплътнения на помпата и на педала и на казанчето.Сменяте ли спирачна течност с нова непременно ремонтен комплект на нагнетяващите помпи!!!

    Коментиран от #9, #12

  • 9 Петър

    11 3 Отговор

    До коментар #8 от "Другия с коня":

    Прав си на 100%. Остава да го разберат повечко хора. Чудно ми е тия дето държат на смяната на спирачната течност,дали си сменяват и сифоните на мивките през 100 куб.м.?
  • 10 Ждръц

    19 2 Отговор
    Ако заработвахме добри доходи щяхме да си сменяваме колите с нови, а не да подменяваме сп. течности на 20-25г. талиги, които са за скраб!
  • 11 И така и така

    20 0 Отговор
    Добре е да се сменя редовно, НО не е лесна работа за по старите автомобили, а и наливане на нова без ремонтни комплекти за помпата и цилиндрите води до нови проблеми. Пак казвам добре е да се сменя, но има и правило - Нещо което си работи добре, не го ръчкайте !!! Усетите ли обаче и най малък проблем сменяйте веднага, не отлагайте, защото наистина може да ви излезе много по скъпо.
  • 12 до майстора е

    7 1 Отговор

    До коментар #8 от "Другия с коня":

    Гръмнаха уплътненията защото не знаеш как се обезвъздушава кола с ABS. На Голф 3 купен от Германия през 2014 му смених тръбичките до 4 те колела и спирачната течност през 2018г. Гумички не смених.

    Коментиран от #14

  • 13 ПЪЛНИ ГЛУПОСТИ 😇

    15 3 Отговор
    ИМАЛ СЪМ КОЛА НА КОЯТО 10 ГОДИНИ НЕ СЪМ ПОДМЕНЯЛ СПИРАЧНА ТЕЧНОСТ 😇
  • 14 Само питам

    12 1 Отговор

    До коментар #12 от "до майстора е":

    А пода на Голфа смени ли го ? Или от там се проветряваш ?
  • 15 Психо от Курило

    6 2 Отговор

    До коментар #3 от "Pompev 🇧🇬✔️":

    Да, прав си, НО цялата система е затворена и ако не отваряш капачката за да се пулиш в казанчето, то въздух съответно влага няма как да влезе. Може да поглеждаш само нивото и толкова. На нито една моя кола не съм сменял спирачна течност и всяка година минавам преглед.

    Коментиран от #17

  • 16 TRIF

    1 0 Отговор
    Обикновенно сменям напълно спирачната течност при смяна на накладките. Това е през 7-8г понеже ползвам повече от един автомобил.

    Съгласен съм с Pompev 🇧🇬✔️ и ми се е случвало на автомобил купен на старо на който спирачната система не беше обслужвана изобщо.
  • 17 Pompev 🇧🇬✔️

    5 1 Отговор

    До коментар #15 от "Психо от Курило":

    ей го още един...аве има как да влезе влага ве,ти чуаш ли е,винаги като сменяш сравни старата и новата течност,има огромна разлика

    Коментиран от #25

  • 18 МАТРАКА

    3 6 Отговор
    Никога не съм сменял нямам и намерение
  • 19 само за парите

    7 4 Отговор
    Opel Zafira 22 г., никога не е сменяна и нищо и няма...
  • 20 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 21 TRIF

    0 1 Отговор
    Предполагам, че до голяама степен мненията на присъстващите във форума се базиват на личен опит. Сменил съм доста автомобили и съм забелязал и двете краини мнения изказани тук. На някои автомобили смяната на спирачното масло не им се отразява съществено на работата на спирачната система. При други просрочването води до сериозни проблеми. Качеството на използваните материали е различна, маслата, спирачната система, познанията за автомобили на собствениците, мнения на специалисти и т.н. Оттук идва и разликата в коментарите.
  • 22 Жоро

    4 0 Отговор
    Кво обяснявате на хора, които на 35 градуса карат със зимни гуми ;)
  • 23 porek

    1 0 Отговор

    До коментар #5 от "Петър":

    "СМЕНЯВАЛ" !!!!! хаха :)
  • 24 мнение

    5 0 Отговор
    да споделя и аз от опит - има приодична поддръка, която да речен не е толкова належаща, в много случаи дори напълно излишна. За сметка на това щетите от некадърни майстори по изпълнението и могат многократно да превишат ползата от нея...отделно от загубеното време, пари и разправии с тях. Всеки сам си решава, но от опит знам, че да се чете книжката буквално и да се тича по сервизи за не видиш ли сдаде багажа колата от ненавременна смяна на това или онова е меко казано излишно в 90% от случаите

    Коментиран от #27

  • 25 Психо от Курило

    1 1 Отговор

    До коментар #17 от "Pompev 🇧🇬✔️":

    Всъщност няма как да влезе влага. Различното оцветяване е ръжда. Ти най-вероятно си собственик на сервиз или работиш в такъв. Сега започни да ни убеждаваш, че трябва да си помпам гумите с азот , не че над 70% от въздуха не е азот.
  • 26 Механик

    1 1 Отговор

    До коментар #5 от "Петър":

    Колега,ти като момтьор имаш задължението да демонтираш и монтираш съответни части,механизми и т.н. Диагностиката и теорията обаче я остави на тези с техническо образование и познания.Това,че можеш да смениш дискове и накладки,или пък ангренажен ремък,не означава,че си професионален механик,защото най-важното в тази професия е правилното диагностициране на проблема,за което се изисква и теория и знания.
  • 27 Гедоре

    0 0 Отговор

    До коментар #24 от "мнение":

    Много точно казано.За съжаление,по сервизите преобладава некадърния персонал,така,че внимавайте кой ви пипа по автомобила и ако нещо не е необходимо,не го пипайте.
  • 28 Този коментар е премахнат от модератор.