Когато Mercedes-Benz обяви през пролетта, че постепенно ще се откаже от ръчната скоростна кутия, като това ще стане от 2023 година, доста шофьори се почувстваха облекчени, докато друга - натъжени. Защото докато за мнозина манипулирането на предавките и съединителя е трудно или поне неудобно, за някои това е олицетворение на спортното шофиране.
Но колкото и шумна да е дискусията между привържениците на автоматичната трансмисия и феновете на автомобилите с „ръчка“, след появата на трансмисията с двоен съединител и нейното триумфално разпространение в компактните автомобили, механиката се оказа безнадеждно остаряла.
Трансмисията с двоен съединител е автоматизирана ръчна скоростна кутия, която може да сменя предавките много бързо, сама или чрез натискане на навигационен превключвател директно от волана. Тъй като не се нуждае от педал на съединителя, мнозина възприемат робота като автомат, без да навлизат в подробности.
Фалшиви присъди
Досега се смяташе, че ръчната скоростна кутия е не само по-спортно (от гледна точка на скоростта на превключване), но и по-икономично решение за намаляване на разхода на гориво. "Тази преценка обаче вече не е валидна, автоматичните трансмисии са настигнали ръчните скоростни кутии по отношение на ефективността“, казва Петер Керкрат от експертната организация KÜS. Особено скоростните кутии с двоен съединител - те превключват по-бързо от всеки състезател.
Освен това дните, когато разликата в разхода на гориво беше един или два литра при сравняване на версии с механика и класически автоматик, вече безвъзвратно отминаха. Ето защо, освен маркетинговото обещание за предполагаема спортност, единствената останала опорна точка за продажба беше цената, казва още Керкрат.
Това се дължи на факта, че механичните скоростни кутии са по-малко сложни за производство и съответно по-евтини. Следователно колите с механика средно са малко по-евтини. Но с масовото производство на скоростни кутии без педал на съединителя и това предимство изчезва.
Освен това, тъй като производителите трябва да тестват и хомологират всеки отделен вариант на модела, което е огромен разход, те се опитват да намалят разнообразието в гамата, казва Брита Сигърс, ръководител продажби в Mercedes-Benz.
Не само пари, но и място
Чрез пълното премахване на ръчните скоростни кутии производителите спестяват не само пари, но и място в купето, а това от своя страна е в полза на клиентите. В основата на централната конзола, където някога трябваше да се поставят обемисти скоростни лостове, все по-често се монтира само компактен джойстик, а до него често се поставя още една поставка за чаша, подложка за безжично зареждане на смартфон или ниша за съхранение на вещи.
Между другото, Мерцедес не е сам в изявлението си. Според доклад в германския вестник Automobilwoche VW също иска да се откаже от ръчната скоростна кутия, като това се очаква да се случи през 2024 година.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 хмм
Коментиран от #7, #74, #84
10:28 14.08.2022
2 Плашимир
10:28 14.08.2022
3 Пич
10:29 14.08.2022
4 Факт
10:33 14.08.2022
5 Айде, бе
10:33 14.08.2022
6 да де
10:34 14.08.2022
7 Препатил
До коментар #1 от "хмм":
Вече не е неикономичен а напротив, по-икономичен е. Правилно поддържан с редовна смяна на масло и филтър без проблем прехвърля 350 000 км. А дали новите двигатели които да със малка кубатура а софтуерно вдигнати коне ще изкарат повече? Мисля, че Не. В случая е важна цялата надеждност при пробег на автомобила а не само на кутията. Освен премиум марките, всички останали са със кратък живот. За съжаление е така10:45 14.08.2022
8 Реално
10:46 14.08.2022
9 Пилот на Ферари
10:48 14.08.2022
10 милиционер
10:50 14.08.2022
11 Хахаххаа
10:51 14.08.2022
12 Моето мнение
Коментиран от #16
10:53 14.08.2022
13 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
Прогресът няма как да бъде спрян.
Харесва ли ни или не , колко хибрида или електромобила с ръчка знаете ?
Коментиран от #23
11:00 14.08.2022
14 Бъдещето
Коментиран от #22
11:08 14.08.2022
15 Иво
11:15 14.08.2022
16 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #12 от "Моето мнение":
Да ! Има минуси и плюсове❗Ако караш в град където на всеки 100 метра има светофари. Когато спираш на червено и часовникът ти се усмихва от 90,89,88,87.... ще оцениш старт-стоп системата!
От друга страна , аз съм против с 3×330млл ( нямам предвид кока-кола) да изкачвам или слизам Шипка, август с четиричленно семейство и три куфара❗
Но дори производителите вече са под диктата на ДЪЛБОКАТА ДЪРЖАВА и се съобразяват с нейните забрани ❗
Доказват, че като цяло елките не са по-екологични , но им стъпват на гърлото ❗
Връщаме съм към времето на Форд:
"Може да Ви доставим автомобил във всякакъв цвят , стига да е черен!"
11:17 14.08.2022
17 Перо
11:21 14.08.2022
18 То и буквите на някои им носят трудност
Не можеш да генерализираш, че като на някой новак му е трудно да сменя скорости и зстова на всички е трудно. Аз не само, че не мисля за смяната на скорости, ами дори и не се усещам кога ги сменям.
11:38 14.08.2022
19 Бъдеще или минало
11:46 14.08.2022
20 Ти си
Коментиран от #37, #78
11:46 14.08.2022
21 Буха ха
11:50 14.08.2022
22 Развитието
До коментар #14 от "Бъдещето":
продължава, всъщност. Корвет произвеждат автомобили с 7 степенна ръчна скоростна кутия. Хонда и Форд планират 10 степенен автоматик….нито дизела нито бензинките ще умрат скоро. След 20-25 години картинката по пътищата може да е различна, но дизели и бунзинки все още ще има.11:55 14.08.2022
23 Телевизия Бобов дол
До коментар #13 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":
Колега да си ведял трамвай или тролей с ръчка ?Електрическата е с реостат няма нужда от скоростна кутия само от реверсър !Коментиран от #26
11:57 14.08.2022
24 Моето мнение
11:57 14.08.2022
25 Мухаа,хаа!
Коментиран от #27, #29, #40, #73, #85
12:02 14.08.2022
26 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #23 от "Телевизия Бобов дол":
ОбЯсни го сега на шумахерите и фитипалдита тук‼️Ръчката отпада , като манивелата, като чернобелите телевизори, като телефонните указатели, искат или не !
Коментиран от #28, #30, #31, #32
12:11 14.08.2022
27 Аман от аматьори
До коментар #25 от "Мухаа,хаа!":
Това като го прочете Как го разбра:"Трансмисията с двоен съединител е автоматизирана ръчна скоростна кутия, която може да сменя предавките много бързо, сама или чрез натискане на навигационен превключвател директно от волана."
Знаеш ли въобще за какво служат "лопатките" на волана?
Като ти е кеф да си включваш скоростите, никой не ти пречи да си ги превключваш дори да караш автоматик и никога не можеш да натиснеш съединителя и да смениш скорост на ръчка по-бързо отколкото ще го направи автомата с двоен съединител.
Тоест когато ти е кеф можеш да контролираш 100% превключването на скоростите, а като се качи жена ти, да кара автоматик.
Коментиран от #35, #43
12:14 14.08.2022
28 Присмял се хърбел на щърбел
До коментар #26 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":
Те не могат да разберат, че ръчката си отива точно както ти не можеш да разбереш, че ДВГ си отива. Разлика няма.Коментиран от #33
12:17 14.08.2022
29 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #25 от "Мухаа,хаа!":
Ти карал ли си и двата вида или пишеш "съчинение по картина, без да си виждал картината" ❓Как по-точно " автомата командва водача" - кара ме да шофирам с 80 на ограничение 50 ли ❗
12:18 14.08.2022
30 Телевизия Бобов дол
До коментар #26 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":
Небъркай полуавтомата и типтроника с автомата ! Нито Фитипалди нито Лаудер , Сена или шумахер са карали с автомат .12:19 14.08.2022
31 Телевизия Бобов дол
До коментар #26 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":
Небъркай полуавтомата и типтроника с автомата ! Нито Фитипалди нито Лаудер , Сена или шумахер са карали с автомат .12:19 14.08.2022
32 Перо
До коментар #26 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":
Интересно защо във формула 1,колите не са с автоматична скоростна кутия,а с превключвател на волана! Сигурно в този бранд са тъпи!Коментиран от #34
12:22 14.08.2022
33 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #28 от "Присмял се хърбел на щърбел":
КУ-КУ-ВИЧАР, ти пак сравняваш ябълки и грозде ‼️Проблемът с ДВГ не е че ТОЙ си отива, а че ТЕ го спират БЕЗ да са готови с това с което искат да го заменят ‼️
Затова и фирмите търсят вратички все още‼️
Коментиран от #41
12:24 14.08.2022
34 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #32 от "Перо":
Интересно , забелязал ли си , че болидите от Ф1 нямат шосейно , разрешително❓А че шампиона в МотоДжиПи нямаше книжка за управление на мотор по улиците ❓
Четеш ли статията?
Ръчката си отива , не защото е по-лоша или по-добра, а чисто инженерно! Затова дадох примера с манивелата! Ама , като не знаете какво е манивела , няма как да го разберете!
Така някой ден ще се чудят " Как са управлявали коли с три педала, като имаме само два крака!" ‼️
Коментиран от #36, #39
12:33 14.08.2022
35 Ти си
До коментар #27 от "Аман от аматьори":
Абе професионалиста , опитайте да караш с 40 на пета с автомата ......Коментиран от #42
12:33 14.08.2022
36 Телевизия Бобов дол
До коментар #34 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":
Последните два реда в коментара ти ме разсмяха . Хареса ми .12:36 14.08.2022
37 ЧовекъТ
До коментар #20 от "Ти си":
Без да се обиждаме. Това, че някой си рови телефона няма нищо общо с автоматика, защото катастрофите по тази причина са над 90% в полза на ръчната. Не си ти човека който ще слага етикет на хората които ги предпочитат, дали са мъже, жени както и затъпели или поумнели. По изказа ти личи, че елементарното възпитание липсва и спадаш към тази група за която пишеш. Айде обратно в детската градина, мястото от където човек се изгражда като такъв.Коментиран от #38
12:47 14.08.2022
38 Ти си
До коментар #37 от "ЧовекъТ":
На съм искал да обиждам някого - просто споделих наблюдение и впечатления! Ако понякакъв начин се откриваш в поста ми и се чувстваш засегнат и обиденмоля да ме извиниш не е нищо лично .....12:53 14.08.2022
39 Подкрепям
До коментар #34 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":
Абсолютно вярно. Чисто инженерно автоматика ще се наложи а ръчката ще отпадне. След като предавките вкарват мотора в идеални обороти на високи скорости (в момента серийните започват от 7, 8 или 9 предавки)оттам идва и икономичност, комфорт, възможност за развитие. Европейците ги предпочитат, само Ганя се противи и упорства но не може да спре напредъка. Но във случая Ганя не е фактор нито като производител, нито като купувач затова нека си лае.Коментиран от #45
13:21 14.08.2022
40 Аха...
До коментар #25 от "Мухаа,хаа!":
Точно така... "Автомата командва водача,а ръчката се командва от водача" само вземи предвид, че българския водач пие, напушва се, дрогира се и в случая за тежките произшествия е виновен той а не автоматика. Така че... всичко написано е без смисъл.13:28 14.08.2022
41 Само така си мислиш!
До коментар #33 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":
"Проблемът с ДВГ не е че ТОЙ си отива, а че ТЕ го спират БЕЗ да са готови с това с което искат да го заменят ‼️Затова и фирмите търсят вратички все още‼️"
Ако знаеш колко си далече от истината. Ако фирмите бяха предложили електромобили преди 20 години, клиентите досега щяха да са забравили ДВГ.
Фирмите от 20 години търсят вратички как да продължат агонията на ДВГ за да продължат да печелят от тях и най-вече търсят вратички как да спрат навлизането на електромобилите.
А защо не са готови с това с което искат да го заменят? Нима смяташ че Toyota не можеше да изпревари Тесла за обема на производство на електромобили, вместо да се чуди откъде да намери батерии за 10 хиляди автомобила годишно, при положение, че Тесла само в една от фабриките си произвежда по 20 хиляди автомобила на седмица, а тази фабрика само преди 3 години беше гола поляна ?
Пак преди 3 години в Китай електромобилите и плъгин хибридите имаха 3% пазарен дял, а в момента гонят 25%. В някои европейски страни пазарния дял е подобен. Дали ще дочакат забраната през 2035 година или ДВГ ще си отиде много преди това, а фирмите които търсят вратички ще си отидат заедно с него по напълно пазарни принципи?
Коментиран от #44, #46, #47
13:39 14.08.2022
42 Ти да видиш!
До коментар #35 от "Ти си":
"Абе професионалиста , опитайте да караш с 40 на пета с автомата ......"Подсети ме за онзи виц за кантонера, дето го попитали защо копае седнал, а той отговорил "опитах и легнал ама не става".
Аз не съм опитвал да копая легнал и не мисля и да опитвам да карам с 40 на пета независимо дали ръчка или автомат.
Само не ми обяснявай, че караш ръчката на пета с 40 километра в час. Ако наистина го правиш, за такива като тебе е автомата, за да не си прецакват автомобилите с аматьорски изпълнения.
Коментиран от #48
13:46 14.08.2022
43 Заповядай
До коментар #27 от "Аман от аматьори":
Да ти демонстирам с нова кола и ДСГ за какео служат лопатките, как трябва непрекъснато да “лъжеш” кутията и после ще ти демонстрирам с нормана 5/6 степенна кутия какво можеш да правиш…. не се изисква много, само малко усет….За усещането и владеенето на колата, когато малко поусетиш нещата изобщо няма смисъл да обяснявам….
13:49 14.08.2022
44 Кое са пазарни
До коментар #41 от "Само така си мислиш!":
принципи??? Насилствените санкции и измислени забрани ли!??Не, сигурен съм че ти нямаш нито кола, нито е дизелова….всъщност дълбоко се съмнявам, че си достатъчно адекватен да управляваш ППС….
13:52 14.08.2022
45 Много неистини на едно място
До коментар #39 от "Подкрепям":
Първо, и в момента съществува автоматик, който държи колата винаги в оптимални обороти. Нарича се CVT (continuously variable transmission). Този автомат е, на първо място, недолюбван от потребителите и второ пословично ненадежден. Също така, Европейците не предпочитат автоматичните скорости - ако беше така нямаше над 50% от продажбите на нови коли в Европа да са с ръчни такива.13:55 14.08.2022
46 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #41 от "Само така си мислиш!":
Проблемът ти е , че само си мислиш , че мислиш ❗Електромобилите са предложени не преди 20 , а преди 100 години!
Нашите електрокари , които още работят по ЖП гарите също са електромобили на своето време!
Какъв ПАЗАРЕН принцип видя в бонуса за купуване на ел.кола и в бонуса към Мъск за вредни емисии от ДВГ ‼️
Коментиран от #56
13:55 14.08.2022
47 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #41 от "Само така си мислиш!":
За да схванеш колко ТИ си далеч от истината, трябва някой да ти разясни , че хибриди, плъгин хибриди ( както и да ги изписват ) НЕ СА ЕЛЕКТРОМОБИЛИ ‼️‼️‼️Но не мисля да си губя времето аз ‼️
Коментиран от #57
14:03 14.08.2022
48 Ти си
До коментар #42 от "Ти да видиш!":
Разбрах караш ръчна количка ......Коментиран от #54
14:03 14.08.2022
49 Дъртата въртолетка
14:14 14.08.2022
50 Васил
14:31 14.08.2022
51 Този коментар е премахнат от модератор.
52 незнайко
16:05 14.08.2022
53 ганю
имат си модерни вибриращи играчки
16:31 14.08.2022
54 Разбрах те напълно
До коментар #48 от "Ти си":
На въпрос дали караш с 40 на пета предавка ми отговаряш:"Разбрах караш ръчна количка ......"
Очевидно и двамата говорим от опит. Ти имаш опит с ръчната количка и не знаеш, че не може да се кара с 40 км в час, а аз имам опит и ти казвам че не става.
Колкото и плюсчета да си сложиш и минуси на мене, няма да промениш реалността.
16:41 14.08.2022
55 Макробиолог
Коментиран от #81
16:42 14.08.2022
56 Много далече си от истината
До коментар #46 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":
За такива като тебе има една много полезно филмче което се казва "Кой уби електрическата кола"от 2006 година.Това е документален филм за електромобила на general motors от 1996 година, при който производителя е видял, че ако продължи да произвежда електромобили, ще му се съсипе бизнесмодела за печалба от обслужване на вече продадените автомобили и затова изземват всички произведени електромобили и ги унищожават и повече не си помислят да произвеждат електромобили колкото и да ги карат правителствата.
Ако не беше Илон Мъск, все още щеше да битува мнението, че електромобилите са едни бавни, зле изглеждащи , тесни автомобили без багажник, които изминават 100 километра и след това трябва да стоиш поне осем часа за бързо зареждане за да изминеш следващите 100 км, които нямат бъдеще.
И въпреки че Тесла се продава от 2012 година, Toyota продължава да го твърди това. Не мислиш ли че е показателно?
Хората са си харесвали електромобилите още през 1996 година и ако автомобилните производители бяха задоволили потребителското търсене, Tesla вероятно въобще нямаше да съществува, а производството на нови автомобили с ДВГ можеше вече да е в историята, а на всеки паркинг да има зарядни станции.
Автомобилните производители каквото можаха направиха за да отложат този момент. Ако не съм прав Toyota ще е най-големият печеливш, но ако съм прав след десетина години ще е последвала съдбата на nokia. Да видим кой ще познае?
16:53 14.08.2022
57 Ами научи се да четеш
До коментар #47 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":
"За да схванеш колко ТИ си далеч от истината, трябва някой да ти разясни , че хибриди, плъгин хибриди ( както и да ги изписват ) НЕ СА ЕЛЕКТРОМОБИЛИ ‼️‼️‼️"Ако погледнеш ще видиш че говоря само за чисти електромобили и плъгин хибрид. Правиш ли разлика между плъгин хибрид и чист хибрид? Ако не правиш плъгинът може да се зарежда в контакта и да караш само на ток определени километри, като много често двигателя не е свързан към колелата, а се пали само за да зареди батерията като вид удължител на пробега. Там скоростни кутии няма!
Коментиран от #58
17:51 14.08.2022
58 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #57 от "Ами научи се да четеш":
За пореден път се чудиш за какво да се заядеш , още повече, че отиваш далеч от темата ‼️‼️‼️Знам каква е разликата , ама ти явно не знаеш кое е електромобил ‼️
Айде отначало -
плъгин хибрида ЕЛЕКТРОМОБИЛ ли е ❓❓❓❓❓
Той е в категорията на автомобил с ДВГ , при това ДВГ служи и за ЗАДВИЖВАНЕ , а не само като при един модел Ауди само за генератор ‼️
За сравнение - автомобил който има АГУ, той си е бензинов с АГУ ❗
Опитвай се да коментираш по темата и не занимавай всички други да четат опитите ти за разсъждение и себедоказване !
Коментиран от #61
19:25 14.08.2022
59 планирам
19:51 14.08.2022
60 реалистично
Коментиран от #63
19:52 14.08.2022
61 Е така де!
До коментар #58 от "🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️":
Само дето в китайската статистика няма отделни графи за електромобили а водят както електромобилите така и плъгин хибридите NEV - New Energy Vehicle.Като за първото полугодие пазарния им дял е над 20% и прогнозите са за 26% пазарен дял до края на годината и шест милиона NEV при постоянно намаляващи plug-in хибриди в тази бройка.
За Германия е същото - 22 процента общо от началото на годината, като половината са plug-in хибриди, но тяхните продажби намаляват за сметка на чистите електромобили при само един процент общо и за двете само преди пет-шест години. Кога ли ще минат 50% пазарен дял ако продължават така и Дали някой ще му се занимава да произвежда 1000 модела скоростни кутии за прищевките на останалите?
20:12 14.08.2022
62 що се карате
Хипотетичен пример: всичкии се юрнат да купуват нови коли но само с ръчка, щат не щат ще почнат пак масовово да ги правят и обратното важи. Производителите на коли не се интересуват от пазара втора ръка.
20:32 14.08.2022
63 баба Яга
До коментар #60 от "реалистично":
То хубо и че на са свършили камъните защото рошавия беше казал... "Не знам какви оръжия ще се използват в Третата световна война, но Четвъртата ще се води с тояги и камъни".20:36 14.08.2022
64 Този коментар е премахнат от модератор.
65 Този коментар е премахнат от модератор.
66 Този коментар е премахнат от модератор.
67 Този коментар е премахнат от модератор.
68 Този коментар е премахнат от модератор.
69 Този коментар е премахнат от модератор.
70 Този коментар е премахнат от модератор.
71 Този коментар е премахнат от модератор.
72 малак
21:10 14.08.2022
73 Този коментар е премахнат от модератор.
74 Йордан
До коментар #1 от "хмм":
Кой автоматик? Какъв вид и от кой производител? Това, че сте си купили 20 годишна кола с автоматик, няма как да обубщавате!07:04 15.08.2022
75 някойситам
Коментиран от #80
08:49 15.08.2022
76 Фьодор
10:36 15.08.2022
77 ото
Общо взето, каквото са казали официално от немските авто производители,
после се е оказвало точно обратното.
(за справка скандалите и делата срещу VW в САЩ).
12:10 15.08.2022
78 Емил
До коментар #20 от "Ти си":
Толкова си елементарен,че чак е страшно.13:40 15.08.2022
79 РЪЧКА ЗАВИНАГИ
За нищо на Света!
Н автоматик умирам от скука!
15:18 15.08.2022
80 Тоя тука
До коментар #75 от "някойситам":
Да ама Не. Карам Волво ХС90, 2012 D4 дизел, Geartronic автоматик който е 2 тона и ми гори 8/100 градско. Така че, твоята патка Не е най-голяма ако правилно ме разбираш....Коментиран от #82
19:25 15.08.2022
81 Този коментар е премахнат от модератор.
82 Хехехе
До коментар #80 от "Тоя тука":
Имам добър приятел с XC90 - само че неговата е D5. Градско гори 14-15, извън града около 10. Тези приказки за тлъст джип, автомат с разход 8 в града са чисти градски легенди...17:21 18.08.2022
83 Не се знае
07:27 04.09.2022
84 Кирпича
До коментар #1 от "хмм":
Карам и ръчни и автоматици от 18 години, и са си напълно наред ,само едно Ауди имах свт трансмисия и тя започна да създава проблем след 100 000 хиляди мили , само при потегляне. Не разбрах кои трансмисии се чупят , някой карат до над 300 000 мили.06:55 09.09.2022
85 Този коментар е премахнат от модератор.