Електрическите превозни средства имат по-ниски разходи за поддръжка и обслужване от тези, оборудвани с двигатели с вътрешно горене. Или поне така твърдят производителите. Но ремонтът при злополука може да да се окаже значително по-скъп, много по-скъп. Особено ако дори и при лек удар е засегната батерията на електромобила. Поради тази причина застраховките за електромобили стават по-високи.
Както съобщава Auto Motor & Sport, застрахователните премии за електрически превозни средства в момента растат до небето. Причината са по-високите разходи за ремонт на електрически превозни средства в сравнение с колите с двигатели с вътрешно горене. „Особено при пълно каско застраховка за електрически автомобили, която покрива и щети по батериите, е силно завишена. Пполиците вече в са доста по-високи от тези за сравними модели с двигатели с вътрешно горене. Пряко сраннение може да се направи с модели, като Fiat 500, Hyundai Kona и Renault Kangoo, които имат и версии с ДВГ, и такива само на ток“, съобщава изданието.
Забележителното е, че когато става въпрос за застраховка Гражданска отговорност на моторните превозни средства, електрическите автомобили причиняват средно пет до десет процента по-малко злополуки от сравнимите коли с двигатели с вътрешно горене. При пълното застраховане те са с около 20 процента по-малко, казва Генералната асоциация на застрахователите (GDV). Но размерът на щетите на превозно средство очевидно е значително по-висок. „GDV сравнява 37 подобни модела с двигатели с вътрешно горене и с електрически двигатели. Резултатът: Разходите за ремонт на електрическите превозни средства са средно с 30 до 35 процента по-високи от тези на техните "колеги" с двигатели с вътрешно горене“.
Като цяло разходите за ремонт на нови автомобили са нараснали рязко, отчасти защото в днешните модели се монтират все повече сензори и системи за подпомагане. Например, ако предна маска трябва да бъде сменена дори след лека катастрофа, това вече не засяга само обичайните ултразвукови сензори на системата за помощ при паркиране, но вероятно и скъпата радарна или лидарна технология за дистанционните и асистентите за автономно шофиране. Предно стъкло с камери, прикрепени зад него, причинява повече разходи и усилия при смяна, тъй като камерата трябва да бъде повторно калибрирана, включително да се направи и тестово шофиране. А тези екстри са присъщи основно за електромобилите.
Това развитие на електрониката засяга всички нови автомобили, включително и тези с двигатели с вътрешно горене, но при последните е по-слабо изразено. Освен това при електрическите автомобили има допълнителен разходен фактор, който е изключително скъп: батерията. Според GDV несигурността при работа с повредени електрически автомобили води до високи разходи, „защото някои от тях се съхраняват под карантина за много дълго време. Батериите в повредените електрически автомобили трябва да бъдат проверени бързо, рисковете от пожар трябва да бъдат изключени рано и периодите на карантинно съхранение трябва да бъдат възможно най-кратки“, казва Хайнц Гресел, председател на комитета за автомобилно застраховане на GDV.
Повредените литиево-йонни батерии представляват риск от пожар, поради което прагът на инхибиране за смяната им е доста нисък от съображения за безопасност. Застрахователите обаче отбелязват, че сервизите не винаги могат да разчетат данните за батерията. Производителите ще трябва да осигурят по-добър достъп до данните. Това трябва да се направи за да предотврати някои смени на батерията, които всъщност да не са необходими. Независимо от това, ремонтирано електрическо превозно средство с предишни повреди, но без сменена батерия вероятно ще бъде по-трудно за продажба от автомобил с ремонтиран двигател с вътрешно горене.
В допълнение към батериите има още една специална характеристика, която увеличава разходите, особено за електрическите превозни средства: тенденцията да се произвеждат големи части от каросерията в едно парче. „След електрическия пионер Tesla, Toyota, Hyundai, Ford и отскоро Volvo също разчитат на така нареченото Giga-Casting. Това означава , че производителите спестяват производствени разходи, но в същото време се увеличават разходите за ремонт в сервизите“, посочват от Auto Motor & Sport.
Застрахователните експерти очакват застрахователните премии за електрически превозни средства да продължат да растат, което в крайна сметка може да застраши приемането на технологията за задвижване, като масова. Всъщност няколко компании за коли под наем наскоро обявиха, че ще намалят запасите си от електрически превозни средства. Те оправдаха това, особено за марката Tesla, с несигурни перспективи за остатъчна стойност и по-високи разходи за ремонт в сравнение с колите с двигатели с вътрешно горене .
По информация на focus.de, първите шофьори на електромобили вече отчитат увеличение на премиите за електромобилите си. Собствениците на автомобили обаче не трябва непременно да се примиряват с това: увеличението на премията води до специално право на прекратяване, така че можете да промените застраховката незабавно. Някои застрахователи също предлагат премии специално за електрически превозни средства. Всички те обаче поскъпват и тенденцията е за продължаващо поскъпване, което може да доведе до 50-процентно увеличение на застраховките за електромобили.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 От сервиза
Коментиран от #8, #26
11:15 16.02.2024
2 ЕВРОНЮЗ
11:25 16.02.2024
3 Ибре, дебре
То при всички нови автомобили е така. "Балансът" на системите им се държи на честна дума и парче дъвка!
11:25 16.02.2024
4 Няма такова нещо
Няма такова нещо.
Само липсата на моторно масло е единствената разлика в подръжката и обслужването.
Всичко друго е в пъти по-скъпо от овтомобилите с двигател
Коментиран от #12
11:32 16.02.2024
5 Ох на батю много бавено заточвам
11:34 16.02.2024
6 Член на КЗП
11:37 16.02.2024
7 тъй шъй
Коментиран от #20
11:52 16.02.2024
8 Антиелектрика
До коментар #1 от "От сервиза":
Има и още. Теглото на електически автомобил е с 35-45% по-високо от теглото на същия автомобил, но с ДВГ. От тук разходите за гуми, окачване, спирачки също ще са по-високи.Коментиран от #10, #13, #25
12:38 16.02.2024
9 Бай Иван
Коментиран от #27
14:51 16.02.2024
10 Субар
До коментар #8 от "Антиелектрика":
Поздрави!Аз съм бившият BOXER ! Преди време спорихме за електрокарите и ти ми промени мнението.
Сега мога да ти кажа още един минус на електричките: американските ел. пикапи не могат да ги удържат мантинелите и бетонните заграждения по магистралите, понеже са значително по-тежки от обикновените автомобили. Това е още една причина да им вдигнат застраховките!
15:34 16.02.2024
11 Будител
Та елките не си струват парите...просто са един много рекламиран и натрапван боклук....
Коментиран от #36
17:31 16.02.2024
12 киселото грозде
До коментар #4 от "Няма такова нещо":
Запознай се първо с цените, след това пиши.18:12 16.02.2024
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 13675
18:56 16.02.2024
15 Еликтричар
22:22 16.02.2024
16 Оня с коня
09:55 17.02.2024
17 хр.грозев предателят
13:39 17.02.2024
18 Реално
15:20 17.02.2024
19 Колко много
15:22 17.02.2024
20 Баце
До коментар #7 от "тъй шъй":
В твоя свят е тъй. В реалният НЯМА по-добро от 4х4 на 2 моста РЯЗ да ти къса веждите всеки път и да харчи 2 лв на 100. Няма. Няма и да има.Живи и здрави! и ако пушиш с гърнето, най-напред го заусти с тръба от абсорбатор директно в купето. Хора сме, дишаме въздух, не гняс. Който пуши да си го души.
Коментиран от #22, #23, #30
15:27 17.02.2024
21 Бай Даньо
Коментиран от #31
16:50 17.02.2024
22 кво не пушат
До коментар #20 от "Баце":
хубо виж18:26 17.02.2024
23 тъй шъй
До коментар #20 от "Баце":
Ей съсипа ги тия вежди, ама зад тях сигурно на омлет става веществото. Умните хора са го измислили. Няма нищо по-добро за прехода, който очевидно ще продължи десетилетия, от хибрида. Това е най-екологичният комплексно превоз, икономичен, с малки разходи и тн предимства. Не ме съветвай да вкарам ауспуха в купето, защото аз бих предложил да вечеряш батерия, не е умно. Всъщност от ауспуха на хибрида излизат газове само в 40% от времето в града. Отдавна хибридите опъват повече от прехвалени дизели, но вежди не късат.18:47 17.02.2024
24 Каквото и да пишете за електромобилите
Коментиран от #33
20:50 17.02.2024
25 гост
До коментар #8 от "Антиелектрика":
глупости00:21 18.02.2024
26 гост
До коментар #1 от "От сервиза":
Направо ги закръгли на 500 хиляди евра разходите за батерията :)))))))))). На теб не ти харесва по друга причина, ако намалеят балъците с двг ще ти падне и работата нали :)Коментиран от #35
00:28 18.02.2024
27 1 максимум
До коментар #9 от "Бай Иван":
е Ай кюто на всички коментиращи и цъкащи + или -00:31 18.02.2024
28 Иво
Коментиран от #32
03:15 18.02.2024
29 Гост
19:59 18.02.2024
30 Гост
До коментар #20 от "Баце":
Заради твоят електрокар ли ТЕЦ пуши повече?20:04 18.02.2024
31 Хайл 14/88
До коментар #21 от "Бай Даньо":
Само идиот може да си купи електричка и да мисли че е на далавера.електричките ТРЯБВА ДА СЕ ЗАБРАНЯТ СЪС ЗАКОН КАТО ОБЩЕСТВЕНО ОПАСНИ10:50 19.02.2024
32 Хайл 14/88
До коментар #28 от "Иво":
Ладата ми е на 500 000 и още е с оригиналните гуми,ама скоро ще ги сменям че почнаха да се износват10:52 19.02.2024
33 Хайл 14/88
До коментар #24 от "Каквото и да пишете за електромобилите":
Ганюф тупо купиле електричарско ЕЛЕКТРИЧКИТЕ ЗАГИВАТ БЕЗ СУБСИДИИТЕ И ЩЕ НАТУПКАТ ДА ПЛАЩАТ НЕ САМО СКЪПИ ЗАСТРАХОВКИ АМИ ДАНЪЦИ И ТОКА ЩЕ ПОСКЪПНЕ,само още малко будали да се набутат с миксер с колела. Туп си и туп ще си останеш10:56 19.02.2024
34 Турбодизел
15:00 19.02.2024
35 Този коментар е премахнат от модератор.
36 Добре, че
До коментар #11 от "Будител":
не си карал бързо, че е можело да минеш през някоя част от катастрофиралия автомобил и да нарежеш гумите.14:15 22.02.2024