Колективните съдебни искове срещу Stellantis не са запазена марка само за Франция. Сега, белгийска потребителска асоциация Test-Achats също планира да организира такъв. Но ще се насочи към проблеми, свързани с Adblue при дизелови двигатели, а не към проблемите с 1.2 PureTech или Takata.
По информация на френското издание Largus, белгийската потребителска асоциация Test Achats обмисля колективни съдебни действия срещу Stellantis за проблеми, свързани с Adblue на нейните дизелови двигатели BlueHDi.
А всъщност, днес обвиняван във всички злини, дизелът никога не е бил толкова чист. Силно усъвършенстваните системи за отстраняване на замърсяването на настоящите двигатели са намалили драстично емисиите на вещества, вредни за здравето и околната среда. Но те също са допринесли за увеличаване на цените и могат да причинят проблеми с надеждността.
Именно от надеждността се оплакаха хиляди шофьори и по-конкретно от проблеми, свързани с Adblue - тази базирана на урея добавка, която помага в борбата с опасните азотни оксиди (NOx). В Белгия в края на 2023 г. асоциацията на потребителите Test-Achats отправи апел за насърчаване на собствениците на дизелови автомобили да докладват за проблеми с тези системи.
Оттогава са получени повече от 3000 жалби, като близо 90% от тях се отнасят до марките на Stellantis group. Вече са проведени преговори между евро-американската компания и организацията за обезщетяване на пострадалите. Но към момента не се намират допирни точки, така че колективните съдебни искове вече се задават на хоризонта.
Собственикът на Peugeot, Citroën, Opel и Fiat започва да свиква с този вид жалби. Във Франция той се сблъска с две такива, едната за неуспехите в надеждността на трицилиндровия бензинов двигател 1.2 Puretech, а другата за управлението на въздушните възглавници Takata на Citroën C3 и DS3.
И в двата случая компанията пое нещата в свои ръце. Но погледът на Test-Achats е насочен повече към Италия, където беше постигнато споразумение в края на 2023 година между Stellantis, асоциациите на потребителите и органа за защита на конкуренцията.
Тогава концерна се е съгласи да поеме до 100% от стойността на резервните части. Следователно белгийската организация сега изисква същото третиране в своята страна, както нейният говорител Жули Фрер каза пред журналисти от RTBF: „Поискахме това споразумение да бъде приложимо и в Белгия. Беше отказано, нямахме отговор от Stellantis, поради което сега обмисляме колективен иск, както в Италия."
Във Франция асоциацията UFC-Que Choisir се свърза с Генерална дирекция за борба с конкуренцията, потреблението и измамите (DGCCRF) още през юли 2023-а по този въпрос. Тогава тя се аргументира със 1 700 жалби. Не трябва да кажем, че не всички бяха насочени само към Stellantis. Някои включват Audi , BMW, Dacia, Ford, Kia, Mazda, Renault и дори Porsche. Но Peugeot и Citroën остават „двете най-засегнати марки във Франция."
Организацията също така посочи факта, че „явлението не е ограничено само до френския пазар, тъй като има повече от 4 500 свидетелства, събрани в европейски мащаб" Поради това французите се присъединяват към други европейски асоциации, включително test-achats, в рамките на Бюрото на европейските съюзи на потребителите (BEUC), за да предупреди Европейската комисия и да поиска от нея да се задейства.
Дори и други производители да бъдат засегнати, то Citroën и Peugeot ще бъдат най-засегнатите марки от проблемите с AdBlue. Повече от година по-късно тези подходи започват да дават резултат, но към момента само в Италия. И там обаче не всичко е наред, защото Stellantis покрива 100% дефектни резервоари за урея на превозните си средства на възраст под пет години, както и помпения модул AdBlue в рамките на ограничението от 150 000 км, но това действие, според подателите на съдебния иск, се счита за недостатъчно.
Фактически се покрива само частта, а трудът също може да бъде скъп. В допълнение, други компоненти могат да доведат до появата на сервизно съобщение на таблото „Грешка в контрола на емисиите, стартирането е забранено след XXXX км“ - проблем, който е свързан с още по-големи разходи. Такъв е случаят с инжектора за урея, неговото уплътнение или сензора за качество на уреята.
В момента UFC-Que Choisir изглежда по-погълнат от проблемите с оправянето на въздушните възглавници Takata в Citroën. Но стартирането на колективни действия в Белгия, Франция и в други европейски страни може да вкара още веднъж Peugeot, Citroën, Opel под светлината на прожекторите, като този път проблемът ще е свързан с AdBlue системата на дизелите.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Пежо са супер
Коментиран от #3, #5, #6, #16
14:54 06.08.2024
2 Пежо са супер
14:55 06.08.2024
3 Така
До коментар #1 от "Пежо са супер":
Говориш, защото явно не си карал друго.15:08 06.08.2024
4 иво
Коментиран от #12, #17
15:17 06.08.2024
5 Румен
До коментар #1 от "Пежо са супер":
Явно не си карал ново peugeot, citroen и тнКоментиран от #10
15:26 06.08.2024
6 Пежо
До коментар #1 от "Пежо са супер":
Били са супер, ама отдавна...Сега са с лошо качество и надежност, и никой не им навреди, сами си го направиха...16:07 06.08.2024
7 Турбо
19:08 06.08.2024
8 Турбо
19:38 06.08.2024
9 Джуган
20:12 06.08.2024
10 Гумен
До коментар #5 от "Румен":
Ситроен и Пежо карат предимно млади женички с глуповати физиономии и нърдове с очила лупи. Отиди в сервиза им и се заслушай с какви оплаквания на какви километри са клиентите им и ще се хванеш за главата. Приемчика обаче е свикнал и не задава въпроси от рода на "ама чакай, не е възможно дай да видим, колата е само на 40 хиляди км, как така ...."Коментиран от #11, #15, #30, #31, #32, #33, #34
20:40 06.08.2024
11 Турбо
До коментар #10 от "Гумен":
Ами аз съм 60 годишен.Пежото ми е 9 годишно и с пробег 270 000 км.Други въпроси?Коментиран от #13
21:24 06.08.2024
12 Порно
До коментар #4 от "иво":
До преди 3 години цените бяха наполовина, но това е обща болест. Апропо, докато произвеждаха 301 , цената му бе под 25 000 лева.Дизелът на Пежо е уникален, например 308 е кола без проблеми , както и 301. Но сега цените на всички са безумни, явно са решили, че хората с по скромните възможности нямат право на нова кола.Коментиран от #27
22:04 06.08.2024
13 Гумен
До коментар #11 от "Турбо":
Въпроси няма.9 години на Пежо, горкичкият...Коментиран от #22, #23, #28
22:29 06.08.2024
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 Язе
До коментар #10 от "Гумен":
Че ти си много убав.Едни други прехвалени марки на тия км хвърлят двигател.Карай си ги22:46 06.08.2024
16 Този коментар е премахнат от модератор.
17 Прав си Иво
До коментар #4 от "иво":
Същото се отнася за ФИАТ,Рено и Ситроен.23:59 06.08.2024
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 Този коментар е премахнат от модератор.
20 Този коментар е премахнат от модератор.
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 Кондьо
До коментар #13 от "Гумен":
Аре бегай, шушляк!!! Отивай да си караш ръждясалия голф... Ако запали де...04:03 07.08.2024
23 Турбо
До коментар #13 от "Гумен":
Не са 9 години,а са 29.Три поредни нови коли, големи мъки са да знаеш.Коментиран от #24
07:05 07.08.2024
24 Моето
До коментар #23 от "Турбо":
Пежо е на 420000. Никакви проблеми. Карайте си бръчките.07:59 07.08.2024
25 Ново ми не требе
Мога да си купя общо взето каквато поискам нова кола /без супер скъпите/ но не ми трябва да я мисля и да бера нерви с нея. Приличен автомобил дето да ми върши работа ми е достатъчен.
08:00 07.08.2024
26 Димитров.
08:19 07.08.2024
27 Съдията Дред
До коментар #12 от "Порно":
Имах Пежо 308 от 2008 до 2021 година, оставих го на 320 000 км, никакви проблеми. Смених го за Мазда 6 на повече от двойна цена, също прекрасна кола, също никакви проблеми, досега съм на 80 000 км. Определено е по приятна за каране от 308, пък и усещането е за по луксозна кола, но често се питам, струваше ли си да дам толкова пари, за разликата можеше да взема 40 дка ниви, които сега щяха да са на двойна цена, а и щях да вземам по около 3000 лева годишно. 301 беше добър вариант, карал съм такава рент а кар, преди да ги спрат, най високата им цена беше около 28 000 лева за дизел, това за вариант с най много екстри, иначе имаше и за не повече от 24 000 лева. Вози малко по добре от 308, а и от някои "премиуми". Но наистина май са решили , че хората с по скромни възможности/ не казвам бедни, у нас бедните не купуват нови коли, няма как/ нямат право на нова кола.11:03 07.08.2024
28 Този коментар е премахнат от модератор.
29 Този коментар е премахнат от модератор.
30 Този коментар е премахнат от модератор.
31 Комплексарче
До коментар #10 от "Гумен":
Колко лошотия братче - това българите сме нямам думи. Ама няма проблеми, то с тая зл0ба сами си изяждате дребните душички вътре. А аз ще ви гледам от моето чисто ново пежо и ще ви се смея.14:10 07.08.2024
32 Комплексарче2
До коментар #10 от "Гумен":
Човек каквото сам си направи друг не може да му го направи, и за това обикновенно нарцистичните хора обвинявате другия за своите грешки и все някой ви е крив, в случая напълно нормална кола, която добре поддържана изкарва 10 години колкото е достатъчно на повечето хора ама не Ганчо си знае неговата.14:10 07.08.2024
33 Този коментар е премахнат от модератор.
34 Комплексарче3
До коментар #10 от "Гумен":
На капак на това сте с разбита нервна система, най-вероятно с коремче и най-вероятно за тренировка не сте и чували или ако сте задължително трябва да е на нещо - това представлява ганчо и псевдо разбирач от всичко. Ама дай да храним коли които цяла Европа ги кара масово защото са достъпни за екстрите които предлагат, икономични и здрави. Да, казах здрави. Свидетел съм. А вие си живейте с к0мпл3ксите и оставете материалното да ви доизпържи евтините душички.14:11 07.08.2024
35 Пилот на Ферари
Така беше по едно време и с ресторантите и хотелите !
17:16 07.08.2024