Търговската война между Запада и Китай разкри един неприятен факт: Пекин захранва собствените си автомобилни компании с огромни субсидии, благодарение на които те могат да продават коли в Европа и САЩ на много ниски цени. Затова беше решено да им се наложат големи мита, за да се изравнят по някакъв начин цените с местните марки и да бъдат конкурентни. Сега вече е ясно, че това действие не сработи.
Няма желания ефект
Процентът на данъка, наложен върху китайските електрически превозни средства, варира в различните страни. Най-високите мита достигат 100 процента и са приложени от САЩ и Канада. В ЕС бяха по-снизходителни: там митата варират от 17,4% (за автомобили BYD) до 38,1% (за компанията SAIC).
Nikkei обаче пише, че дори и с новата 100% тарифа, BYD пак ще има най-евтината електрическа кола в САЩ. Според нов доклад най-евтиното предложение на BYD ще засенчи всички автомобилни производители в САЩ с цена под $25 000.
Защо BYD успя
След като прекрати производството на превозни средства с двигатели с вътрешно горене през март 2022 година, BYD е в челните редици на прехода на индустрията към електрически превозни средства. Компанията изгражда своята верига за доставки много по-дълго от всяка друга компания за електромобили днес. Започва да произвежда литиево-йонни батерии през 1996 година, като доставя батерии за смартфони Motorola и Nokia.
Тези ранни инвестиции в производството на батерии помогнаха на BYD да се превърне в индустриалния гигант, който е днес. Откакто пусна своята революционна батерия Blade EV през 2020-а, компанията продължи да въвежда още по-ефективни и евтини технологии, за да намали цените. Технологията, например на Tesla, е по-млада, все още не е имала време да премине през процеса на поевтиняване и следователно автомобилите на компанията са много по-скъпи.
Най-евтиният електрически автомобил на BYD, Seagull EV, струва по-малко от $10 000 (69 800 юана) в Китай. По този начен, на автомобилния пазар в Китай, достъпните електрически и хибридни модели на компанията изместват задвижваните с бензин превозни средства, особено от чуждестранни автомобилни производители.
Предимства на китайските компании
Китайските производители на автомобили като BYD имат предимство с добре установени вериги за доставки, които позволяват цените да бъдат намалени. Потребителите в тази страна показват много по-високо търсене на електрически автомобили, което позволява развитието на производството и масовото производство. За разлика от тях, в САЩ потребителите все още се придържат към бензиновите автомобили.
През юли електрическите превозни средства представляват повече от 50% от продажбите на леки автомобили в Китай. А в САЩ, според последните данни на S&P Global Mobility, електрическите превозни средства представляват само 8,5% от пазара на леки автомобили през същия период.
Китайските компании, включително BYD и CATL, също доминират световния пазар на батерии. Според SNE Research CATL (35,9%) и BYD (16,5%) водят глобалните продажби на батерии за електрически превозни средства през второто тримесечие въз основа на доставките. През първите осем месеца на 2024 г. CATL представлява 37,6% от световния пазар на батерии за електромобили, докато BYD е втори с 16,1%.
По-евтино от другите
Всичко това, заедно с китайските субсидии, позволява на BYD да предложи най-евтината електрическа кола в САЩ, дори и с новите 100-процентови мита, казва изпълнителният директор на AutoForecast Solutions Джо Маккейб в интервю за Nikkei.
Митата ще влязат в сила на 27 септември и са предназначени да „защитят американските производители от нечестните търговски практики на Китай“, според прессъобщение на Белия дом.
Маккейб каза, че най-евтиният електрически автомобил на BYD, Seagull EV, ще струва 12 000 долара в САЩ. При 100% тарифна ставка, тази сума става $24 000 - все още доста по-евтино от всичко, предлагано от автомобилната индустрия в САЩ.
Tesla, която към момента държи лидерството (48% дял през юли) на пазара на електрически автомобили в САЩ, все още не е преминала границата от 30 000 долара. Изобщо не говорим за други производители, защото техните продукти се считат предимно за премиум и са в пъти по-скъпи.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Че даже и са по-умни
Коментиран от #3, #4, #7
11:32 21.09.2024
2 Последния Софиянец
Коментиран от #5
11:33 21.09.2024
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 Набиулина е кадър на МВФ а Путлер милици
До коментар #1 от "Че даже и са по-умни":
Китай за разлика от крепостните руснаци си запазиха централната банка под собствен контрол и си печат и субсидират на воля.Коментиран от #11
11:35 21.09.2024
5 На магистралата
До коментар #2 от "Последния Софиянец":
Гори майка ти11:35 21.09.2024
6 БАНко
11:35 21.09.2024
7 Демократ
До коментар #1 от "Че даже и са по-умни":
Китай е клосет извън небостъргачите ядат бамбукКоментиран от #9
11:35 21.09.2024
8 редник
Кога ще се продава у нас и за колко?...
Коментиран от #10
11:43 21.09.2024
9 То тогава и запада беше рай
До коментар #7 от "Демократ":
Четеш данни от 2003 г.11:44 21.09.2024
10 Европейска Диктатура
До коментар #8 от "редник":
Няма. Еврейският Съюз, познат от западната пропаганда като "Европейския Съюз", им налага 40% мита и 20%ДДС и комисионни и транспорт и стават по над 50 000 лв.Коментиран от #16
11:45 21.09.2024
11 Путин
До коментар #4 от "Набиулина е кадър на МВФ а Путлер милици":
Много съм нефелен...но важното е, че скатах $400 милиарда от заплати.
11:47 21.09.2024
12 Българка
11:57 21.09.2024
13 Ха ха ха
12:03 21.09.2024
14 Като динозаври
12:10 21.09.2024
15 Анджо
12:30 21.09.2024
16 редник
До коментар #10 от "Европейска Диктатура":
Китай субсидира, т.е. плаща част от цената - ми да благодарим и да поръчаме 100 000 коли и да поискаме още 1 000 $ отстъпка за количество - ще караме нови коли за под 20 000 лв и ще сме много екологични...Ех, живот на колела, здравей...
12:40 21.09.2024
17 редник
12:46 21.09.2024
18 Механик
Добавям само, че санкциите също.
12:47 21.09.2024
19 Този коментар е премахнат от модератор.
20 Фен
13:01 21.09.2024
21 емилиян
13:37 21.09.2024