Търговската война между Запада и Китай разкри един неприятен факт: Пекин захранва собствените си автомобилни компании с огромни субсидии, благодарение на които те могат да продават коли в Европа и САЩ на много ниски цени. Затова беше решено да им се наложат големи мита, за да се изравнят по някакъв начин цените с местните марки и да бъдат конкурентни. Сега вече е ясно, че това действие не сработи.
Няма желания ефект
Процентът на данъка, наложен върху китайските електрически превозни средства, варира в различните страни. Най-високите мита достигат 100 процента и са приложени от САЩ и Канада. В ЕС бяха по-снизходителни: там митата варират от 17,4% (за автомобили BYD) до 38,1% (за компанията SAIC).
Nikkei обаче пише, че дори и с новата 100% тарифа, BYD пак ще има най-евтината електрическа кола в САЩ. Според нов доклад най-евтиното предложение на BYD ще засенчи всички автомобилни производители в САЩ с цена под $25 000.
Защо BYD успя
След като прекрати производството на превозни средства с двигатели с вътрешно горене през март 2022 година, BYD е в челните редици на прехода на индустрията към електрически превозни средства. Компанията изгражда своята верига за доставки много по-дълго от всяка друга компания за електромобили днес. Започва да произвежда литиево-йонни батерии през 1996 година, като доставя батерии за смартфони Motorola и Nokia.
Тези ранни инвестиции в производството на батерии помогнаха на BYD да се превърне в индустриалния гигант, който е днес. Откакто пусна своята революционна батерия Blade EV през 2020-а, компанията продължи да въвежда още по-ефективни и евтини технологии, за да намали цените. Технологията, например на Tesla, е по-млада, все още не е имала време да премине през процеса на поевтиняване и следователно автомобилите на компанията са много по-скъпи.
Най-евтиният електрически автомобил на BYD, Seagull EV, струва по-малко от $10 000 (69 800 юана) в Китай. По този начен, на автомобилния пазар в Китай, достъпните електрически и хибридни модели на компанията изместват задвижваните с бензин превозни средства, особено от чуждестранни автомобилни производители.
Предимства на китайските компании
Китайските производители на автомобили като BYD имат предимство с добре установени вериги за доставки, които позволяват цените да бъдат намалени. Потребителите в тази страна показват много по-високо търсене на електрически автомобили, което позволява развитието на производството и масовото производство. За разлика от тях, в САЩ потребителите все още се придържат към бензиновите автомобили.
През юли електрическите превозни средства представляват повече от 50% от продажбите на леки автомобили в Китай. А в САЩ, според последните данни на S&P Global Mobility, електрическите превозни средства представляват само 8,5% от пазара на леки автомобили през същия период.
Китайските компании, включително BYD и CATL, също доминират световния пазар на батерии. Според SNE Research CATL (35,9%) и BYD (16,5%) водят глобалните продажби на батерии за електрически превозни средства през второто тримесечие въз основа на доставките. През първите осем месеца на 2024 г. CATL представлява 37,6% от световния пазар на батерии за електромобили, докато BYD е втори с 16,1%.
По-евтино от другите
Всичко това, заедно с китайските субсидии, позволява на BYD да предложи най-евтината електрическа кола в САЩ, дори и с новите 100-процентови мита, казва изпълнителният директор на AutoForecast Solutions Джо Маккейб в интервю за Nikkei.
Митата ще влязат в сила на 27 септември и са предназначени да „защитят американските производители от нечестните търговски практики на Китай“, според прессъобщение на Белия дом.
Маккейб каза, че най-евтиният електрически автомобил на BYD, Seagull EV, ще струва 12 000 долара в САЩ. При 100% тарифна ставка, тази сума става $24 000 - все още доста по-евтино от всичко, предлагано от автомобилната индустрия в САЩ.
Tesla, която към момента държи лидерството (48% дял през юли) на пазара на електрически автомобили в САЩ, все още не е преминала границата от 30 000 долара. Изобщо не говорим за други производители, защото техните продукти се считат предимно за премиум и са в пъти по-скъпи.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Че даже и са по-умни
Коментиран от #3, #4, #7
11:32 21.09.2024
2 Последния Софиянец
Коментиран от #5
11:33 21.09.2024
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 Набиулина е кадър на МВФ а Путлер милици
До коментар #1 от "Че даже и са по-умни":
Китай за разлика от крепостните руснаци си запазиха централната банка под собствен контрол и си печат и субсидират на воля.Коментиран от #11
11:35 21.09.2024
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 БАНко
11:35 21.09.2024
7 Демократ
До коментар #1 от "Че даже и са по-умни":
Китай е клосет извън небостъргачите ядат бамбукКоментиран от #9
11:35 21.09.2024
8 редник
Кога ще се продава у нас и за колко?...
Коментиран от #10
11:43 21.09.2024
9 То тогава и запада беше рай
До коментар #7 от "Демократ":
Четеш данни от 2003 г.11:44 21.09.2024
10 Европейска Диктатура
До коментар #8 от "редник":
Няма. Еврейският Съюз, познат от западната пропаганда като "Европейския Съюз", им налага 40% мита и 20%ДДС и комисионни и транспорт и стават по над 50 000 лв.Коментиран от #16
11:45 21.09.2024
11 Путин
До коментар #4 от "Набиулина е кадър на МВФ а Путлер милици":
Много съм нефелен...но важното е, че скатах $400 милиарда от заплати.
11:47 21.09.2024
12 Българка
11:57 21.09.2024
13 Ха ха ха
12:03 21.09.2024
14 Като динозаври
12:10 21.09.2024
15 Анджо
12:30 21.09.2024
16 редник
До коментар #10 от "Европейска Диктатура":
Китай субсидира, т.е. плаща част от цената - ми да благодарим и да поръчаме 100 000 коли и да поискаме още 1 000 $ отстъпка за количество - ще караме нови коли за под 20 000 лв и ще сме много екологични...Ех, живот на колела, здравей...
Коментиран от #32
12:40 21.09.2024
17 редник
Коментиран от #25
12:46 21.09.2024
18 Механик
Добавям само, че санкциите също.
12:47 21.09.2024
19 Този коментар е премахнат от модератор.
20 Фен
13:01 21.09.2024
21 емилиян
13:37 21.09.2024
22 ИТАЛИ
14:11 21.09.2024
23 Васил
Коментиран от #31
14:36 21.09.2024
24 Този коментар е премахнат от модератор.
25 Ахаха
До коментар #17 от "редник":
Коя кола в Ливан се е взривала бе Айнщайн? От форума ли го "научи"? Тук можеш да научиш и че Путлер е висок и смелКоментиран от #26, #30
16:16 21.09.2024
26 Ак бар
До коментар #25 от "Ахаха":
Не виждаш ли че вярват, че хакерите са взривили батериите на пейджърите и радиостанциите. Щом вярва, че прегрята батерия на пейджър може да се взриви и да убие човек, само можеш да предполагаш какво се върти в главата му ако хакера взриви батерия на електромобил. Вероятно взриват ще събори два съседни квартала и ще бутне прозорците на половината сгради в град с големина на София!Така и не е разбрал че всъщност в пейджърите са били заредени с взривно вещество. С две думи могат да му взривят и неговия автомобил без да е електрически, защото няма значение къде ще сложат взрива.
Коментиран от #27, #33
17:15 21.09.2024
27 редник
До коментар #26 от "Ак бар":
/ Щом вярва, че прегрята батерия на пейджър може да се взриви и да убие човек, само можеш да предполагаш какво се върти в главата му ако хакера взриви батерия на електромобил./Не е нужно да се взривявя батерията на ел.колите - достатъчно да се ѝ се въздейства да прегрее и пламне - знаем, че една се гаси много трудно, но ако в един град пламнат хиляди - това ще е катастрофа с много, много жертви...
Коментиран от #28
18:22 21.09.2024
28 Ак бар
До коментар #27 от "редник":
Много по-лесно е да вдигнат в напрежението в кварталния трансформатор и да подпалят голяма част от включените уреди в повечето домове. Така жертвите ще са повече, особено ако е през нощта. Така, че се моли да не си го поставят цел! Скоро абсолютно всичко ще е свързано с Интернет.18:29 21.09.2024
29 Сащ
12:20 23.09.2024
30 Абе , че е смел смел е.
До коментар #25 от "Ахаха":
Не кат Бай Дън страхливец. Поне знае какво прави за разлика от деменцията12:23 23.09.2024
31 Ти случайно чувал
До коментар #23 от "Васил":
Ли си колко е гаранцията на китайските автомобили. Ако не си вземи, прочети, образовай се и тогава пиши.Коментиран от #34
12:26 23.09.2024
32 фтгъхуйиколп;
До коментар #16 от "редник":
Аман от глупостите ви- Китай НЕ СУБСИДИРА НИЩО... Според речника "субсидия" е да получиш кеш пара за нещо и се плаща на бройка, на кило...Китай НЕ субсидира по начина който знаете у кирливата ви ивропъ... Китай предоставя терени на смешни цени и изгражда инфраструктурата нужна за заводите (ток, вода, пътища и т.н.) безплатно... Китай предоставя кредити с минимална лихва и с 10г. гратисен период... Китай предоставя данъчни облекчения за производителите на части и компоненти за колите... И това е валидно само за изцяло китайски производители- за смесените предприятия не важи...
По същество Китай НЕ ПОДАРЯВА едни пари и не вади почти никакви пари от бюджета си... Китай се лишава от едни сериозни приходи в бюджета за 10-15 години напред. Целта е за начало да бъде овладян китайския пазар и там да се продават над 80% местни марки автомобили.
Затова и Китай "посъветва" производителите си да не пилеят ресурси в откриване на заводи по света- китайският пазар е НАЙ-ГОЛЕМИЯТ В СВЕТА и първата им цел е да изгонят от Китай иврупейскити марки... И вече се вижда напредък- преди 3г. в мегаполисите на Китай единствено такситата и ниският клас коли бяха китайски, сега масово средният клас са китайски коли и поне 40% от луксозните коли са китайски...
13:01 24.09.2024
33 кйухъгтфр
До коментар #26 от "Ак бар":
Залагаш ли си пършивия животец на глупостите дето си написал? Ей ти оферта:- вързваме за топките ти един пейджър, радиостанция или телефон- не е от значение...
- 30 минути преди това го взимам за "лек софтуерен ъпдейт"- НЯМА ДА СЕ ОТВАРЯ УСТРОЙСТВОТО, може да присъстваш и гледаш
- ако батерията на устройството НЕ гръмне и топките ти останат цели и здрави ти давам €500 000
- когато батерията гръмне и ти отнесе част от инструмента проблемът си е лично твой, но органът е богато снабден с кръв и като нищо може да си умреш...
- дори и да оживееш забравяш за употребата му освен за пикаене- ако не ти се налага цял живот да ползваш катетър де...
13:09 24.09.2024
34 локийухъгтф
До коментар #31 от "Ти случайно чувал":
Чували сме за ДОЖИВОТНА ГАРАНЦИЯ, спокойно... А ти чувал ли си за условията? Важи САМО ЗА ПЪРВИЯТ СОБСТВЕНИК, ако колата бъде продадена гаранцията автоматично минава на стандартни условия- обичайно е 3г. и 100 000км.13:11 24.09.2024