Тествахме до къде може да стигне с едно зареждане новия Ford Explorer

19 Декември, 2024 10:24 3 386 19

  • ford-
  • explorer-
  • тест
Тествахме до къде може да стигне с едно зареждане новия Ford Explorer - 1

Още от проектирането си, електрическият SUV Ford Explorer има тясна връзка с Volkswagen ID.4, тъй като двата модела споделят една и съща платформа и, както се предполага, имат сходна целева аудитория. В резултат на това те често са сравнявани един с друг, но понеже ние сме карали и двата модела, смело можем да заявим, че в действителност тези два електромобила имат толкова разлики, колкото и прилики.

Като начало, новият Explorer се прави от Ford, а не от VW. Проектиран и конструиран в Европа за Европа, той се произвежда във фабриката на марката в Кьолн, която е произвела 18 милиона Ford-а от 1930 година насам, но сега, след преустройство за два милиарда евро, е специализиран завод за електромобили, захранван от възобновяема енергия и широко използващ роботи с изкуствен интелект.

Тествахме до къде може да стигне с едно зареждане новия Ford Explorer

Новият електрически Explorer вече е стъпи на родния пазар, а екипът ни реши да изпробва възможностите му. Принципно, както може би ви е добре известно, не сме от отявлените фенове на електромобили, не толкова заради все още несъвършената технология в тях, колкото заради недостатъчната инфраструктура и прекалено високите им цени. Въпреки това Explorer ни хареса, най-малкото защото стигнахме до морето без да спираме да зареждаме. Ето и по-конкретно за какво иде реч.

Екстериор

Explorer е стилизиран като модерен SUV, с нотки на по-големия неелектрически американски Explorer. Въпреки че тази кола има много общо под "кожата" си с ID. 4, външният вид е доста различен. Освен че изглежда по-грубовато в добрия смисъл на думата, той е с премахнати 120 мм от задния надвес, което му намалява донякъде багажното пространство, но в същото време гарантира, че е с ясно различен размер и различна форма от другия електромобил на "Синия овал" - Mustang Mach-E.

Тествахме до къде може да стигне с едно зареждане новия Ford Explorer

Спецификации

Можете да получите Explorer със задвижване на задните колела или задвижване на всички колела. Засега всички версии със задно предаване се таксуват като Extended Range, което означава 77kWh (нетна) батерия. Ще има и по-малка, с капацитет 52 kWh. Задното задвижване включва един електромотор, а задвижването на всички колела добавя преден ел. мотор, но и двете версии са с едностепенна скоростна кутия.

Официалните данни на WLTP показват, че автомобилът със задно задвижване с мощност 77 kWh може да измине 602 километра, а версията със задвижване на четирите колела или иначе казано AWD Premium, с най-голямата батерия 79 kWh, би следвало да измине 530 километра. Ние тествахме вариант със задно предаване и голяма батерия.

Тествахме до къде може да стигне с едно зареждане новия Ford Explorer

Двигателят на версията с разширен обхват със задно задвижване е с мощност 286 к.с. и може да ускори от 0 до 100 км/ч за 6.4 секунди. Системната мощност на вариантът с два електромотора е 340 к.с., като ускорението от място е малко по-добро - 5.3 секунди. Електрическият Explorer използва нови литиево-йонни NMC батерии с заявено време за зареждане от 28 минути от 10 до 80 процента за бърза зарядна станция.

Интериор

Влезете ли в Explorer и сте твърдо в територията на компактните семейни SUV-та. Ако търсите електромобилно превозно средство с повишена проходимост, вие определено сте на правилното място. Онези от вас, които са се докосвали до електрически Volkswagen няма как да не забележат приликите в някои от инструментите на таблото. Някои аспекти на купето изглеждат и се чувстват познати, но Ford, както вече споменахме, е направил промени и отвън, и отвътре.

Тествахме до къде може да стигне с едно зареждане новия Ford Explorer

Салонът впечатлява със свеж, модерен дизайн, насочен отвъд погледа на VW. Със своята технологична простота Explorer гледа към територията на Tesla/Hyundai/Kia. Колата е само няколко сантиметра по-дълга от Focus, но има доста повече пространство в кабината, което прилича повече на Mondeo или Kuga. Що се отнася до приборите на арматурното табло, там добро впечатление ни направи новия 14.6-инчов централен сензорен екран, който се мести във вертикална посока с цел оптимална видимост и в същото време разкрива малко пространство за вещи зад себе си.

Материалите са сравнително качествени, но не впечатляват с прекомерен лукс. Това, което е плюс е много добрата сглобка на детайлите в салона. Иначе, подобно на братовчедите си от VW, Explorer идва с обширен набор от сензори и камери, които позволяват работа със системи за подпомагане, включително предупреждение за напречен трафик с активно спиране, интелигентен адаптивен круиз контрол и помощ за поддържане на лентата. Като цяло салонът е модерен, функционален и просторен, а багажник с своите малко над 400 литра е (да кажем) достатъчен.

Тествахме до къде може да стигне с едно зареждане новия Ford Explorer

Двигател и ходови характеристики

По-големите промени, и много добре дошли, са в начина, по който вози и се справя с управлението този автомобил. Нещата, които Ford модифицира, са все промени, водещи към по-добро: кормилното управление, амортисьорите, стабилизаторите. Нашият тестов автомобил с RWD се представи отлично и на магистрала, и в градски трафик, и по пътища с много завои. С други думи тази кола разполага с доста балансирана возия, която клони към мека, но без сериозни отклонения на купето в завои заради ниския си общ център на тежестта. Този Ford е далеч по-добре контролиран и с по-възнаграждаващо прецизно усещане за управление отколкото аналогът му от VW.

Но возията не е перфектна: без двигател с вътрешно горене и с уж подобрена шумоизолация (така твърдят от Ford), колата трудно заглушава звука идващ от пътя при магистрални скорости. Иначе аеродинамични шумове няма и като цяло човек се чувства доста комфортно. Но да се върнем на това с което започнахме. Стигна ли тази кола до морето без презареждане. Краткият и точен отговор е положителен, но има някои нюанси.

Тествахме до къде може да стигне с едно зареждане новия Ford Explorer

Първо пътувахме не до родното Черноморие, а до гръцкото Бяло море и по-конкретно от София до Солун, и второ - финиширахме с оставащ заряд за 76 километра, тоест "на магия". Пътят, който ви е добре известен е с дължина от 300 километра, като в началото по магистрала "Струма" карахме на ръба на позволеното - със 140 км/ч. Вторият етап, през "Кресна" до границата изминахме с нормална скорост (колкото позволява пътя), но от Кулата до Солун започнахме да пестим енергия. Стигна се до там, че накрая карахме зад камион (уж за по-добра аеродинамика) и със скорост от 70 км/ч. Но успяхме.

През това интересно пътуване разбрахме, че превключването на режимите на шофиране прави осезаема разлика в нивото на рекуперация на спирачната енергия. При нормално, когато вдигнете газта, колата забавя; в Спорт се забавя много; в Еко не толкова. Има и настройка "B" на късия селектор на скоростите на кормилната колона, която вкарва допълнително електричество в батерията.

Тествахме до къде може да стигне с едно зареждане новия Ford Explorer

Заключение и цена

В заключение ще кажем, че разходът по WLTP не е показателен, но това се отнася до всички електромобили, но от друга страна колата се чувства отлично. Това е "гладък" и удобен семеен SUV, без да е луксозен или прекалено изтънчен и спокойно изминаващ 250 километра без да икономисвате каквато и да била енергия. Explorer може да отстъпва малко по отношение на пространството в багажника, но се шофира по-приятно от повечето му преки конкуренти.

Защо Explorer, а не Mustang Mach-E, например? Explorer е малко по-висок, не толкова дълъг и с правилна SUV форма и оптимални размери за компактен автомобил с повишена проходимост, докато Mach-E е странен кросоувър (пони каша), което го прави по-скоро съперник на също толкова нелогичния ID. 5, въпреки че обективно всички се борят за приблизително еднакъв дял от пазара и са на едно и също ниво. Тук най-добрият вариант за нас (от гореизброените) е именно Explorer.

Тествахме до къде може да стигне с едно зареждане новия Ford Explorer

Но не трябва и много да го хвалим, поне докато не го сравмим с неговите корейски конкуренти. Но управляван изолирано, Explorer е много впечатляващ електромобил, който е добър за шофиране, интелигентен, добре оборудван и на конкурентна цена. Последната съвсем не е ниска и в момента започва от 105 700 лева за версията със задно и с удължен пробег Premium, която шофирахме. Базовият вариант обаче стартира от 85 900 лева, което предвид позиционирането му, е някъде под "златната среда".

Плюсове: Солиден външен вид, добра возия и управление, просторен салон
Недостатъци: Някои евтини на усещане материали в салона, по-скромен багажник, недобро шумоизолиране спрямо пътя при висока скорост.


Поставете оценка:
Оценка 3.6 от 5 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Ванката

    2 2 Отговор
    Интересно ревю, браво за изчерпателната информация. Като за електричка ми харесва, само дето цената не ми харесва, ама това е положението.
  • 2 Спестовен

    12 0 Отговор
    Много мъка има по този свят, Боже! Ще кътам пари за подобна кола, за да купя, когато щастливият собственик напише подобна ода и след 5 (пет) години.
  • 3 Директора

    21 1 Отговор
    Има ли нужда от коментар??? Цитат от статията!
    -----
    Стигна се до там, че накрая карахме зад камион (уж за по-добра аеродинамика) и със скорост от 70 км/ч. Но успяхме.

    😁😀😁😂🤣😅😆
  • 4 Ония с фордо

    17 0 Отговор
    Най-важното е че има 14,6 инчов екран , всичко друго около него са аксесоари и козметика!
  • 5 Име

    2 3 Отговор
    Хубаво ревю на Радо. от прочетеното, а и от снимките мога да кажа, че тази кола е далеч по-хубава от аналога й от VW.
  • 6 Пич

    18 1 Отговор
    Електрически джип - пълна безсмислица !!! В горите и планините е бъкано със зарядни !!!

    Коментиран от #9

  • 7 Радо

    7 0 Отговор
    ..............до под кривата круша ше стигне.
  • 8 Дизел

    10 0 Отговор
    За същите пари ще си купя доста по-надежден дизелов автомобил. Дори сегашната ми Шкода Фабия 3, 1.4 ТДИ бие по преход с 1 резевоар това нещо.
  • 9 Завръщане в бъдещето

    12 1 Отговор

    До коментар #6 от "Пич":

    За това пък има просторен багажник, където може да се хване голям бензинов генератор и туби.
  • 10 таксиджия 🚖

    2 0 Отговор
    Форд губят 110% на продадена кола от този модел. От последния финансов репорт е информацията.

    Ако искат да печелят, да пуснат нов модел фиеста/екобууст мини сув със 1.6/1.8/2.0 дизел със ръчна кутия. Щели да пускат нов екобууст мини сув със 1.5 бензин и ръчна 2025. Ха да видим.
  • 11 Ония с фордо

    2 0 Отговор
    Audi A5 Coupe (F5 facelift 2019) 50 TDI V6 (286 кс) quattro Tiptronic 2019, 2020 г. Ускорение 0 - 100 км/ч, 5.2 сек. 2020 BMW Серия 5 Седан (G30 LCI, facelift 2020) 530d (286 кс) Mild Hybrid xDrive Steptronic - Двигател с вътрешно горене и електрически мотор задвижват перманентно ... Ускорение 0 - 100 км/ч, 5.4 сек. А автомобил на ток със същата мощност и през 2024 само 6,4 сек. също колкото Туарег III от 2023 г.
    Цените няма да ги сравняваме !
  • 12 Язе

    9 0 Отговор
    Колата изглежда добре като цяло и ревюто е добро, НО заключението ми е че все още електромобилите не стават за основна кола. Става за нещо като втора кола за града и около града, но з дълъг път твърдо НЕ. Цената също е висока. А икономия? Икономия няма. Разход около 21квтч/100км като по магистралата е силно нанадолнище, а в останалото трасе са икономисвали. При цена от 80-90 ст/квтч определено дизеловата кола е по-икономична.
  • 13 Име

    6 0 Отговор
    Този пробег е със скорост до 70км.ч., спрян климатик и температура на въздуха 10-15°С.
  • 14 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    6 0 Отговор
    С две букви , от София до родното черноморие-
    НЕ ❗
  • 15 Алоууу,от Перник

    3 0 Отговор
    Тоя лъскавия,ако го дъня кът Голфу и 100 км няма измине с тая батерия!
  • 16 Некой си

    4 0 Отговор
    Скромен багажник?
    Трабантът е с по-голям багажник!
    Евтини на усещане материали... То си е PVC отвсякъде! след два месеца ще скърца и тропа като Икарус.
    И на-важното - до къде СТИГНАХТЕ!
    Стигнахте, ама връщането е толкова условно, че по-добре да не тръгвате.
    Жалко, че Форд съсипаха ОЩЕ ЕДИН от наистина добрите си модели - Експлорър.
  • 17 Антиелектрика

    1 0 Отговор
    Както казваме у наЗе, може да стигне до под кривата круша :-D :-D :-D :-D :-D
  • 18 олеле

    0 0 Отговор
    Значи 250 км. Тръгвам от Варна за София, а на Търново трябва да заредя. Ако преди мен за шнура чакат няколко коли, колко време ще ми отнеме зареждането?

    Коментиран от #19

  • 19 Суперчарджър

    0 0 Отговор

    До коментар #18 от "олеле":

    Едно е да чакаш на шнура, друго е да ти набутат пистолета за зареждане от колонката и да си готов за пет минути. Затова и електричките са за кифли.