Още от проектирането си, електрическият SUV Ford Explorer има тясна връзка с Volkswagen ID.4, тъй като двата модела споделят една и съща платформа и, както се предполага, имат сходна целева аудитория. В резултат на това те често са сравнявани един с друг, но понеже ние сме карали и двата модела, смело можем да заявим, че в действителност тези два електромобила имат толкова разлики, колкото и прилики.
Като начало, новият Explorer се прави от Ford, а не от VW. Проектиран и конструиран в Европа за Европа, той се произвежда във фабриката на марката в Кьолн, която е произвела 18 милиона Ford-а от 1930 година насам, но сега, след преустройство за два милиарда евро, е специализиран завод за електромобили, захранван от възобновяема енергия и широко използващ роботи с изкуствен интелект.
Новият електрически Explorer вече е стъпи на родния пазар, а екипът ни реши да изпробва възможностите му. Принципно, както може би ви е добре известно, не сме от отявлените фенове на електромобили, не толкова заради все още несъвършената технология в тях, колкото заради недостатъчната инфраструктура и прекалено високите им цени. Въпреки това Explorer ни хареса, най-малкото защото стигнахме до морето без да спираме да зареждаме. Ето и по-конкретно за какво иде реч.
Екстериор
Explorer е стилизиран като модерен SUV, с нотки на по-големия неелектрически американски Explorer. Въпреки че тази кола има много общо под "кожата" си с ID. 4, външният вид е доста различен. Освен че изглежда по-грубовато в добрия смисъл на думата, той е с премахнати 120 мм от задния надвес, което му намалява донякъде багажното пространство, но в същото време гарантира, че е с ясно различен размер и различна форма от другия електромобил на "Синия овал" - Mustang Mach-E.
Спецификации
Можете да получите Explorer със задвижване на задните колела или задвижване на всички колела. Засега всички версии със задно предаване се таксуват като Extended Range, което означава 77kWh (нетна) батерия. Ще има и по-малка, с капацитет 52 kWh. Задното задвижване включва един електромотор, а задвижването на всички колела добавя преден ел. мотор, но и двете версии са с едностепенна скоростна кутия.
Официалните данни на WLTP показват, че автомобилът със задно задвижване с мощност 77 kWh може да измине 602 километра, а версията със задвижване на четирите колела или иначе казано AWD Premium, с най-голямата батерия 79 kWh, би следвало да измине 530 километра. Ние тествахме вариант със задно предаване и голяма батерия.
Двигателят на версията с разширен обхват със задно задвижване е с мощност 286 к.с. и може да ускори от 0 до 100 км/ч за 6.4 секунди. Системната мощност на вариантът с два електромотора е 340 к.с., като ускорението от място е малко по-добро - 5.3 секунди. Електрическият Explorer използва нови литиево-йонни NMC батерии с заявено време за зареждане от 28 минути от 10 до 80 процента за бърза зарядна станция.
Интериор
Влезете ли в Explorer и сте твърдо в територията на компактните семейни SUV-та. Ако търсите електромобилно превозно средство с повишена проходимост, вие определено сте на правилното място. Онези от вас, които са се докосвали до електрически Volkswagen няма как да не забележат приликите в някои от инструментите на таблото. Някои аспекти на купето изглеждат и се чувстват познати, но Ford, както вече споменахме, е направил промени и отвън, и отвътре.
Салонът впечатлява със свеж, модерен дизайн, насочен отвъд погледа на VW. Със своята технологична простота Explorer гледа към територията на Tesla/Hyundai/Kia. Колата е само няколко сантиметра по-дълга от Focus, но има доста повече пространство в кабината, което прилича повече на Mondeo или Kuga. Що се отнася до приборите на арматурното табло, там добро впечатление ни направи новия 14.6-инчов централен сензорен екран, който се мести във вертикална посока с цел оптимална видимост и в същото време разкрива малко пространство за вещи зад себе си.
Материалите са сравнително качествени, но не впечатляват с прекомерен лукс. Това, което е плюс е много добрата сглобка на детайлите в салона. Иначе, подобно на братовчедите си от VW, Explorer идва с обширен набор от сензори и камери, които позволяват работа със системи за подпомагане, включително предупреждение за напречен трафик с активно спиране, интелигентен адаптивен круиз контрол и помощ за поддържане на лентата. Като цяло салонът е модерен, функционален и просторен, а багажник с своите малко над 400 литра е (да кажем) достатъчен.
Двигател и ходови характеристики
По-големите промени, и много добре дошли, са в начина, по който вози и се справя с управлението този автомобил. Нещата, които Ford модифицира, са все промени, водещи към по-добро: кормилното управление, амортисьорите, стабилизаторите. Нашият тестов автомобил с RWD се представи отлично и на магистрала, и в градски трафик, и по пътища с много завои. С други думи тази кола разполага с доста балансирана возия, която клони към мека, но без сериозни отклонения на купето в завои заради ниския си общ център на тежестта. Този Ford е далеч по-добре контролиран и с по-възнаграждаващо прецизно усещане за управление отколкото аналогът му от VW.
Но возията не е перфектна: без двигател с вътрешно горене и с уж подобрена шумоизолация (така твърдят от Ford), колата трудно заглушава звука идващ от пътя при магистрални скорости. Иначе аеродинамични шумове няма и като цяло човек се чувства доста комфортно. Но да се върнем на това с което започнахме. Стигна ли тази кола до морето без презареждане. Краткият и точен отговор е положителен, но има някои нюанси.
Първо пътувахме не до родното Черноморие, а до гръцкото Бяло море и по-конкретно от София до Солун, и второ - финиширахме с оставащ заряд за 76 километра, тоест "на магия". Пътят, който ви е добре известен е с дължина от 300 километра, като в началото по магистрала "Струма" карахме на ръба на позволеното - със 140 км/ч. Вторият етап, през "Кресна" до границата изминахме с нормална скорост (колкото позволява пътя), но от Кулата до Солун започнахме да пестим енергия. Стигна се до там, че накрая карахме зад камион (уж за по-добра аеродинамика) и със скорост от 70 км/ч. Но успяхме.
През това интересно пътуване разбрахме, че превключването на режимите на шофиране прави осезаема разлика в нивото на рекуперация на спирачната енергия. При нормално, когато вдигнете газта, колата забавя; в Спорт се забавя много; в Еко не толкова. Има и настройка "B" на късия селектор на скоростите на кормилната колона, която вкарва допълнително електричество в батерията.
Заключение и цена
В заключение ще кажем, че разходът по WLTP не е показателен, но това се отнася до всички електромобили, но от друга страна колата се чувства отлично. Това е "гладък" и удобен семеен SUV, без да е луксозен или прекалено изтънчен и спокойно изминаващ 250 километра без да икономисвате каквато и да била енергия. Explorer може да отстъпва малко по отношение на пространството в багажника, но се шофира по-приятно от повечето му преки конкуренти.
Защо Explorer, а не Mustang Mach-E, например? Explorer е малко по-висок, не толкова дълъг и с правилна SUV форма и оптимални размери за компактен автомобил с повишена проходимост, докато Mach-E е странен кросоувър (пони каша), което го прави по-скоро съперник на също толкова нелогичния ID. 5, въпреки че обективно всички се борят за приблизително еднакъв дял от пазара и са на едно и също ниво. Тук най-добрият вариант за нас (от гореизброените) е именно Explorer.
Но не трябва и много да го хвалим, поне докато не го сравмим с неговите корейски конкуренти. Но управляван изолирано, Explorer е много впечатляващ електромобил, който е добър за шофиране, интелигентен, добре оборудван и на конкурентна цена. Последната съвсем не е ниска и в момента започва от 105 700 лева за версията със задно и с удължен пробег Premium, която шофирахме. Базовият вариант обаче стартира от 85 900 лева, което предвид позиционирането му, е някъде под "златната среда".
Плюсове: Солиден външен вид, добра возия и управление, просторен салон
Недостатъци: Някои евтини на усещане материали в салона, по-скромен багажник, недобро шумоизолиране спрямо пътя при висока скорост.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Ванката
10:34 19.12.2024
2 Спестовен
10:34 19.12.2024
3 Директора
-----
Стигна се до там, че накрая карахме зад камион (уж за по-добра аеродинамика) и със скорост от 70 км/ч. Но успяхме.
😁😀😁😂🤣😅😆
10:35 19.12.2024
4 Ония с фордо
10:35 19.12.2024
5 Име
10:41 19.12.2024
6 Пич
Коментиран от #9
10:44 19.12.2024
7 Радо
10:45 19.12.2024
8 Дизел
10:45 19.12.2024
9 Завръщане в бъдещето
До коментар #6 от "Пич":
За това пък има просторен багажник, където може да се хване голям бензинов генератор и туби.10:50 19.12.2024
10 таксиджия 🚖
Ако искат да печелят, да пуснат нов модел фиеста/екобууст мини сув със 1.6/1.8/2.0 дизел със ръчна кутия. Щели да пускат нов екобууст мини сув със 1.5 бензин и ръчна 2025. Ха да видим.
10:51 19.12.2024
11 Ония с фордо
Цените няма да ги сравняваме !
10:59 19.12.2024
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 Име
11:27 19.12.2024
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 Алоууу,от Перник
11:43 19.12.2024
16 Некой си
Трабантът е с по-голям багажник!
Евтини на усещане материали... То си е PVC отвсякъде! след два месеца ще скърца и тропа като Икарус.
И на-важното - до къде СТИГНАХТЕ!
Стигнахте, ама връщането е толкова условно, че по-добре да не тръгвате.
Жалко, че Форд съсипаха ОЩЕ ЕДИН от наистина добрите си модели - Експлорър.
11:46 19.12.2024
17 Антиелектрика
12:28 19.12.2024
18 олеле
Коментиран от #19, #25
12:31 19.12.2024
19 Суперчарджър
До коментар #18 от "олеле":
Едно е да чакаш на шнура, друго е да ти набутат пистолета за зареждане от колонката и да си готов за пет минути. Затова и електричките са за кифли.12:49 19.12.2024
20 Хубава
Коментиран от #21, #35
13:04 19.12.2024
21 Ония с фордо
До коментар #20 от "Хубава":
Това че някой е прагматик и разсъждава трезво незначи че няма пари ! Дори автомобилният парк на правителството е с автомобили с ДВГ - а там неможеш да кажеш че няма пари за харчене и то чужди !13:32 19.12.2024
22 Пилот на Ферари
Коментиран от #26
13:38 19.12.2024
23 Баба Гошка
14:01 19.12.2024
24 карчи
🤣🤣🤣, как да не се спукаш от смях и трабанче каращо с нормална скрост, щеше да ги мине😅
🌼 Ще ми стигне тока, няма да ми стигне, ще ми стигне, няма да ми стигне.. 😅
Коментиран от #27
14:03 19.12.2024
25 Този коментар е премахнат от модератор.
26 Този коментар е премахнат от модератор.
27 Този коментар е премахнат от модератор.
28 хайде честито на печелившите
15:21 19.12.2024
29 Кико
Като правило този сигнал винаги идва неочаквано бързо и на максимално отстояние от най-близката зарядна станция.
Проверил съм го лично и не познавам изключения от тази закономерност😉😂
15:49 19.12.2024
30 Шофьор
Защо ли всички отхвърлиха хибридите - говоря за тези хибриди в които малък ДВГ върти генератор и няма връзка със задвижването а единствено дозарежда батерията която е доста по малка но има рекууперация и всичко останало като разхода е смешен. Сега май им казват електрички с рейндж екстендъри.
Батерията винаги се поддържа на 50-80% и живота им е много по дълъг. А и нямаш притеснения дали ще стигнеш до някъде което е най важното.
Коментиран от #31, #34, #40
16:28 19.12.2024
31 Нов
До коментар #30 от "Шофьор":
Ми той фабричния пробег сигурно е на тренажор с попътен вятър 100 км/ч и с друга батерия, не стандартната за измамените камилчета - клиенти16:39 19.12.2024
32 Ти да видиш
Коментиран от #36, #38
16:49 19.12.2024
33 Мексо
18:42 19.12.2024
34 Талигар
До коментар #30 от "Шофьор":
Даже не се и споменава за тези "дизел-генератори" Не са ЕКО, като зеУената енергия у контакта. Всяка далавера е за пари; който вярва в СО2 емисии, да чака подараци от дядо Коледа!18:52 19.12.2024
35 Този коментар е премахнат от модератор.
36 Видя се
До коментар #32 от "Ти да видиш":
ДигатализацияТА. На бензиностанция, може да се плати кеш, а на кабела може ли?19:01 19.12.2024
37 Този коментар е премахнат от модератор.
38 Баба Гошка
До коментар #32 от "Ти да видиш":
В германия има мобилни зарядни станции. Един на колело с ремарке идва до колата при повикване и ти пуска ток да можеш да стартираш и да стигнеш. Колелото е да може да спре до колата без да задръсти движението. Видях това в иновативни услуги и продукти в ютюб.21:00 19.12.2024
39 12345
С моята кола дето харчи 6л/100 стигам до Бургас по магистралата с 140км/ч, няма зима, няма лете и ми остава половината резервоар.
Това с тази електро-бангия не може да се случи, да не говорим за цената от 100к. Това е подигравка, нормален човек си купува 2 нови коли на бензин за тези пари и не се занимава с изчисления къде ще остане на пътя!!
21:35 19.12.2024
40 Знайко
До коментар #30 от "Шофьор":
Преди 5 години Ягуар извадиха прототип с два микро турбинни двигателя, зареждащи батерия и докато го караха 48 часа с 245 км на писта даде разход 2.6 литра на 100 км пробег.Какво стана.....скриха го в някое чекмедже, за да могат да продават боклуци още 10 години?!
Според мен тази компановка + променлива рекуперация от спиранията са най-добрия вариант. Дори няма да има износване на накладки и дискове.
14:27 07.01.2025