Как да разберем дали двигателят е загрял, когато колата няма температурен датчик на таблото

22 Декември, 2024 13:15 22 997 31

  • двигател-
  • зима-
  • загряване-
  • съвети
Как да разберем дали двигателят е загрял, когато колата няма температурен датчик на таблото - 1
Снимка: Shutterstock

Студеният двигател не може да бъде сериозно натоварен и това рязко намалява експлоатационния му живот. Експертите обясняват как точно да определите, че двигателят е загрял, ако в колата ви няма индикатор за температурата на охладителната течност. Добре известен факт е, че много от съвременните превозни средства нямат уред за измерване на температурата на охлаждащата течност на таблото.

Принципно в болшинството такива коли температурата на двигателя може да се изведе в цифрово изражение, на някой от индикаторите на приборния панел, но за целта са нужни много натискания на различни бутони, което се прави основно в сервиз. Но има и друг начин.

Трябва внимателно да следите стрелката на оборотомера, който е инсталиран на почти всички нови автомобили. Веднага след стартиране на двигателя показва стойности от над 1 000 оборота в минута. И като двигателят загрее оборотите постепенно падат до диапазона 650-800 оборота в минута, което зависи от типа двигател.

До момента, когато стрелката не се върне в това си нормално положение агрегатът е студен. Изчакайте я за да сте сигурни, че двигателят е в оптимална температура, като условието е автомобилът да е неподвижен. Това обикновено отнема 3-4 минути.

Експертите отбелязват още, че повишените обороти на празен ход показват, че системата за управление на двигателя подготвя богата смес, която активно отмива маслото от стените на цилиндрите.

И ако натоварите частите на двигателя без необходимия по тях маслен филм (достатъчно е да преодолеете снежна преспа, когато напускате паркинга), може да се стигне до надраскване върху работните повърхности на бутално-цилиндровата група, което с течение на времето ще намали ресурса на вашия двигател.

Специалистите дават и съвети как безопасно да се ускори загряването на двигателя. И така, при неподвижен автомобил, две минути след стартиране на двигателя, можете плавно да натиснете газта, така че оборотите да се увеличат до приблизително 2000 в минута. Така достигането до оптималните 650-800 оборота в минута на празен ход ще стане по-бързо.


Поставете оценка:
Оценка 3.8 от 36 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 няма датчик

    43 5 Отговор
    щото амбреажите икономисват едни 5 лева, резервната гума и тя им е излишна
  • 2 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 3 Кит

    76 3 Отговор
    Липсата на температурен индикатор е една от най-големите идиотщини в съвременните автомобили - нещо което струва няколко долара / и наистина е много полезно/ е спестено, а в същото време са налице камари от електронни "удобства", които струват повече и никой за нищо не ползва....

    Коментиран от #30

  • 4 Механик

    37 5 Отговор
    Аз не знам от къде ги взимате тия "експерти", но в повечето държави в Еропа, рискувате да отнесете солена глоба, за това, че колата ви стои на място с работещ двигател, освен ако не е на червен сигнал в кръстовище.
    А няма датчик за температура, понеже пак от "екологична" гледна точка, не е позволено да ПОДГРЯВАТЕ " колата на място. Дори производителите не ви го препоръчват. Да не говорим, че на съременните автомобили с поставени разни бебешки двигателчета от които са изсмукани по 200 коня, ако има датчик за температурата, просто ще си изкарате акъла от данните които ще видите там. Ще побегнете за пожарогасителя.

    Коментиран от #5, #9, #10, #31

  • 5 Кит

    43 1 Отговор

    До коментар #4 от "Механик":

    Само за да сме наясно - датчици за температура по двигателя и извън него има предоволно във всяка модерна кола.
    Тук обсъждаме липсата на ИНДИКАТОР / стрелкови или дигитален/ на таблото на колата, който да визуализира наличните данни от датчика за температура на охлаждащата течност.
  • 6 Радо

    34 3 Отговор
    Пускам парното и като не духа топло, значи двигателят не е загрял.
  • 7 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 8 На моят автомобил

    20 0 Отговор
    когато не е достигнал оптимална температура наистина държи по-високи обороти, но ми прави впечатление, че когато в студеното време изключа парното и оборотите падат: това е заради нагревателя в питата на парното - добра екстра, която повишава осезателно разхода зимно време при шофиране на къси разстояния.
    Навремето с друг автомобил при изкачване на Витиня разбрах защо трябва да има показател за температурата на охладителната течност: тогава светна червения СТОП и двигателя гръмна
  • 9 Мммммм

    10 12 Отговор

    До коментар #4 от "Механик":

    Да не говорим, че на съременните автомобили с поставени разни бебешки двигателчета от които са изсмукани по 200 коня, ако има датчик за температурата, просто ще си изкарате акъла от данните които ще видите там. Ще побегнете за пожарогасителя.


    Тук си написал малко глупости. Вярно, че от новите мотори се вади много мощност, но това не означава, че те прегряват или там какво имаш предвид. Напротив, новите турбинирани мотори загряват много бавно, защото са много ефективни и не изразходват много излишно гориво за да отделят топлина! И те може да са с 200 коня, но когато ги настъпваш (тогава загряват бързо, ясно е), но когато караш с нормална скорост загряват доста бавно, имат сравнително нисък разход на гориво и работят на ниски обороти (при колите с автоматични скоростни кутии, при механичните оборотите са каквито сам ги поддържаш,но понеже моторите имат висок въртящ момент, колите вървят и при ниски обороти на мотора).

    Коментиран от #12, #14, #18, #24

  • 10 Мммммм

    11 2 Отговор

    До коментар #4 от "Механик":

    Останалото което си написал е така, не се разрешава подгряване на мотора на запад.
  • 11 Преди 30 г

    19 3 Отговор
    Си купих автомобил без индикатор на температурата на арматурното тегло. Добре, че имаше диагностичен режим които се включваше с натискането на комбинация от няколко копчета. Ползвал съм информацията от диагностичния режим за следене на много параметри на двигателя. В по - новите модели се оказа, че подобен режим на диагностика е достъпен само за сервизно обслужване. Дебелите 4 тома със пълното техническо описание как да си провериш и сам отстраниш повредата за новите модели автомобили изчезнаха напълно.
    След 23 г. безупречна експлоатация пенсионирах любимият ми здрав и работещ автомобил заради променени изисквания в максималните нива на замърсяване. Останаха ми чудесните спомените и снимките които преглеждам понякога с умиление. И не е "жалба за младост" а съжаление за една отминала епоха в автомобилостроенето.
  • 12 мхммм

    3 5 Отговор

    До коментар #9 от "Мммммм":

    "Тук си написал малко глупости... "

    Те така са и новите модели механици!7762
  • 13 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 14 Гост

    7 6 Отговор

    До коментар #9 от "Мммммм":

    Новите турбинирани бензинови мотори загряват изключително бързо, явно не си имал, затова си написал...., небивалици!

    Коментиран от #15, #16

  • 15 Мммммм

    7 10 Отговор

    До коментар #14 от "Гост":

    Мнее. Не загряват бързо, колега! ТСИ моторите на ФВ, а и не само те, а като цяло турбинираните нови мотори са ефективни и не изразходват много гориво, което да се отделя за топлина. Имат бавно загряване. По принцип, проблема е както при дизелите, които също са ефективни и за това се получава по-бавното загряване. Не отделят излишна топлина.

    Коментиран от #17, #22

  • 16 Мммммм

    7 2 Отговор

    До коментар #14 от "Гост":

    А ако искаш факти, има достатъчно видеа от държави със студен климат където ти го показват с факти. И от русия има видеа, ако не разбираш и други езици.

    Коментиран от #19

  • 17 Гост

    2 4 Отговор

    До коментар #15 от "Мммммм":

    Имам 2 TS та в гаража, нови купувани! Друго не ти трябва да внаеш!

    Коментиран от #27

  • 18 Механик

    11 2 Отговор

    До коментар #9 от "Мммммм":

    (Тъй като ще излезе дълго писане, може да се наложи да е повече постове.)
    Не ми се спори, но ще си позволя малко подробности, за да не остават колегите в незнание.
    Нека не бъркаме ВЪРТЯЩ МОМЕНТ с МОЩНОСТ!
    Не може от едно малко КЪСОХОДОВО двигателче да чакаме голям ВЪРТЯЩ МОМЕНТ, точно по причината, че е късоходово. Късоходовото моторче има късо рамо на коляновото валче. А както знаем от началните класове, сила по рамо дават момент (въртящ). Предполагам, на всеки се е случвало да му се наложи да разхлаби по-голяма гайка/болт. И когато види, че не му стига силата, да вземе една тръба с която да удължи рамото на инструмента.
    Прилагате същата сила, но поради по-дългото рамо вие успявате да разхлабите гайката, нали?
    Още нещо. БЕБЕШКОТО двигателче има бебшко буталце. Челото на това буталце има малко диаметърче.
    Нека сега малко по-нагледно да представя: Имаме бутало с диаметър 60мм (6 см) и бутало с диаметър 90мм (9 см).
    Нека върху тия бутала действа едно и също налягане от да речем 40 атм= 40 кг на см. квадратен.(умишлено ползвам остарялата единица атмосфера, за да е по-ясно на хората които не са чак толкова навътре с мерните единици)
    Та така. едното бутало има площ 6Х6Х3.14 делено на 4 = 28 см квадратни. Ако приложим върху него 40 атм се получава, че върху него действа сила от един тон. Да видим как сега стои въпроса при по-голямото бутало!
    9Х9Х3.14 делено на 4 е равно на 63 квадратни сантиметра. На всеки от тия сантиметри тежи по 40 кг (40 атм). Или

    Коментиран от #20

  • 19 Гост

    2 5 Отговор

    До коментар #16 от "Мммммм":

    По голям факт от собствения опит, здраве му кажи! Така да е, аз ще си карам TSI тат, а ти ще гледаш видеа за тях..., пфуууу, весело...!
  • 20 Механик

    15 1 Отговор

    До коментар #18 от "Механик":

    Или се получва че буталото го натискат два тона и петстотин кг 2500 кг.
    Нека сега си отново спомним, че сила по рамо дават момент.
    Казано с две думи, малко буталце с късо рамо на коляновия вал НЕ МОЖЕ ДА ДАДЕ ГОЛЯМ ВЪРТЯЩ МОМЕНТ.
    Може да даде висока мощност поради вискоите си обороти, да. Има влекачи с двигатели от 500 кс. Има и леки автомобили с двигатели по 500 кс. Как мислите? Кой от двата има по висок въртящ момент???
    п.п.
    А Вие, господине, нима мислите, че с моята професия не знам, че всеки автомобил си има датчик за температура?
    Дори повече ще Ви кажа. Често има не само по един.

    Коментиран от #25, #26

  • 21 Леля Пенка

    2 0 Отговор
    Даже и Запорижците имаха индикатор за температурата.
  • 22 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 23 ам тъй де

    0 1 Отговор
    Как да разберем дали двигателят е загрял, когато колата няма температурен датчик на таблото?

    - Купуваме си електромобил!
  • 24 Кит

    1 2 Отговор

    До коментар #9 от "Мммммм":

    Бъркаш генерално - новите модификации двигатели с алуминиеви блокове спестяват гориво и заради това, че загряват три пъти по-бързо от класическите двигатели с чугунени глави. Всеки технически грамотен човек знае, че двигателят, който не е достигнал работната си температура първо се износва много по-интензивно и второ, харчи много повече.
    Ето защо конструкторите взимат всички мерки времето в студен режим да е минимално.
    Медалът има и обратна страна, новите двигатели не само загряват по-бързо от старите, те и прегряват по-бързо в случай на неизправност в охладителната система. Ето защо е нужно автомобилите да са снабдени с перфектни индикатори и зумери, които да реагират на всяко завишение в работната температура, времето за реакция при двигатели с алуминиеви глави е критично малко, особено когато говорим за високооборотни трицилиндрови модификации!

    Коментиран от #29

  • 25 Мммммм

    2 1 Отговор

    До коментар #20 от "Механик":

    Това е така когато сравняваш два атмосферни мотора, или два еднакви мотора (може турбинирани). Но да сравняваш въртящия момент на атмосферен с въртящия момент на турбиниран мотор, няма нищо общо! Погледни графиките на 1,6 атмосферен и 1,2 ТСИ (за да е по-малък от атмосферния, както сме писали) и ще видиш, че 1.2 ТСИ има по-висок въртящ момент на по-ниски обороти, докато при атмосферния трябват обороти за да вдигне въртящия момент. А един мотор е достатъчно да видиш графиката на мощността и въртящия момент, за да видиш с какво разполагаш. Така, че това което си написал е наистина така, но когато пишеш за един и същ вид мотори, а не на атмосферен с турбиниран. При новите турбинирани, туебото дава достатъчно въртящ момент от ниски обороти, без да има някаква осезаема Турбо-дупка (диапазон в който туебото спъва мотора).
  • 26 Мммммм

    0 1 Отговор

    До коментар #20 от "Механик":

    Има влекачи с двигатели от 500 кс. Има и леки автомобили с двигатели по 500 кс. Как мислите? Кой от двата има по висок въртящ момент???


    Това е елементарно, да се отговори. Естествено, че на влекача е високия въртящ момент. Все пак конските сили, са оборотите по въртящия момент. Когато имаш еднакви конски сили и нисък въртящ момент при влекача, означава че въртящия момент е висок.

    Коментиран от #28

  • 27 Мммммм

    4 1 Отговор

    До коментар #17 от "Гост":

    Хахахаха. Колега, ти загрявал ли си ги, при минус 25 градуса външна температура? Или ти ги палиш в гаража, където е 18 градуса и хоп, загрява супер бързо а? Колко градуса е зимата в България? Плюс 5? И викаш загрява, много бързо, нали? А при минус 25 как е?
  • 28 Мммммм

    2 0 Отговор

    До коментар #26 от "Мммммм":

    Когато имаш еднакви конски сили и нисък въртящ момент при влекача, означава че въртящия момент е висок.


    Тук съм написал грешно. Когато имаш еднакви конски сили и при ниските обороти с които работи влекача е ясно че има висок въртящ момент.
  • 29 Мммммм

    1 0 Отговор

    До коментар #24 от "Кит":

    Но в този коментар има много истина. Така е и за алуминиевите мотори. Но те се правят алуминиеви, главно заради ниското тегло което излиза на мотора, което естествено дава екология за това, че е с по-ниско тегло.
  • 30 Нормално

    5 0 Отговор

    До коментар #3 от "Кит":

    Липсата на температурен индикатор е умишлена.Така по лесно заминава мотора.
  • 31 Читател

    0 0 Отговор

    До коментар #4 от "Механик":

    А ти много ги разбраш те гледам до сега не съм глобен докато колата загрява за 5 мин.на място пък живея в западна държава.