Експерт обяснява защо не трябва да потегляте със студен двигател през зимата

13 Февруари, 2025 14:35 50 097 46

  • съвети-
  • двигател-
  • студено време-
  • подгряване

Този навик може да доведе до повреда в агрегата

Експерт обяснява защо не трябва да потегляте със студен двигател през зимата - 1
Снимка: Shutterstock

В студено време не трябва да карате колата без да загреете двигателят предварително, тъй като това може да доведе до повреда. За това предупреждава ръководителят на PCK service Удо Вебер.

"При минусови температури маслото се „изпомпва“ по-слабо, което означава, че отнема повече време, за да достигне до разпределителните валове, цилиндрите, клапаните и други части в горната част на двигателя.

Поради тази причина е важно да се даде време на двигателя да работи на празен ход без допълнително натоварване“, обяснява специалистът. При температури от -5...-10°C са достатъчни една - две минути, ако температурата е под -25°C, ще са необходими поне четири минути, добавя той.

Експертът също така съветва водачите, че е добре предавките да се сменят няколко пъти, преди да се потегли, независимо дали скоростната кутия е механична или автоматична. Това е необходимо, за да се разпредели маслото в трансмисията равномерно.

Той също така казва да се използват меки четки и стъргалки при почистване на купето от сняг и лед, за да не се повредят боята и пластмасовите елементи. За бързо почистване на предното стъкло и огледалата специалистът препоръчва да включите отоплението им отвътре.


Поставете оценка:
Оценка 4.2 от 123 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 2 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 3 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 4 Копипасте

    55 7 Отговор

    До коментар #1 от "бе ем ве ама друг път":

    Вярно! Тръгваш плавно и само първите няколко минути не "надуваш" газта докато поразтрака кокалите!
  • 5 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 6 Морис

    25 40 Отговор
    Екоактивисти, много се радваха че 5- Мин. Всяко ДВГ ще пърка пред блока . За по- чист въздух и здрави двигатели слушайте експерта !
  • 7 старите

    41 21 Отговор
    коли сме ги пускали сутрин за работа в адски студ едвам палят щото са карбораторни барутници, нема време за подгряване, кюфка кашля и айде.

    говоря за времената, коли модели от преди 25-30 години. дето при адекватни подръжки мотора изкарваше над 340-000км без основен ремонт.

    сега новите еко двигатели ако имат нужда от подгрев си е друго де.

    Коментиран от #20

  • 8 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 9 007

    21 51 Отговор
    Кола на газ да, за да подгрееш изпарителя, но за другите не е нужно.
  • 10 от Германия

    28 44 Отговор
    Пробвайте тоя тарикатлък с подгряването на колата, па да видите как ще ви олекне джоба.
  • 11 Иванчо l-ви

    32 22 Отговор
    Паля, слагам колана и сопа. 10 години никакви грижи. И парното бързо стопля.
  • 12 Това не е много вярно

    43 13 Отговор
    Датчика на маслото се намира именно горе! Когато лампата за маслото угасне, означава, че има достатъчно налягане и разпределителният вал е в масло вече!

    Коментиран от #14, #37

  • 13 Баце

    37 4 Отговор
    30 секунди на място, после рулиране на първа с малко газ по паркинга и малките улички, след 2-3 минути вече на втора с 30-40. Такъв ми е маршрута. За друг може да е неудобно.
  • 14 ганю

    39 8 Отговор

    До коментар #12 от "Това не е много вярно":

    а за кинематичен и динамичен вискозитет на маслото
    чувал ли си и как се влияе от температурата
    и съответно на помпи и агрегати под налягане?
    а и че има и наука термодинамика?
    съветите са правилни за да има по малко дефетки по двигателя
    и удължението на срока служба както и по малко разходи по него

    Коментиран от #15

  • 15 Ами не са

    21 8 Отговор

    До коментар #14 от "ганю":

    Защото имаш необходимото смазване, което позволява да се движиш с нормални обороти на двигателя, вместо да стоиш на място!
  • 16 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 17 Лудо Вебер

    39 5 Отговор
    Попитайте хер Вебер дали в Германия е разрешено да работи колата на място, сиреч да загрява двигателя, както препоръчва.
  • 18 Бат Роско

    31 6 Отговор
    Не знам от де го взехте тоя експерт, но препоръките на всички професионалисти са двигателя да се подгрява в движение. Е, половин една минута може на място, но не повече. И много ми е любимо като видя запален двигател пред училище. Половин час. Да не измръзне детето. Или майка му.

    Коментиран от #36

  • 19 Бобеца

    24 2 Отговор
    Разбира се, автоматичната кутия я изкарвам до 6та на място и тогава потеглям 😂

    Коментиран от #21

  • 20 монтьор 1 разряд

    21 2 Отговор

    До коментар #7 от "старите":

    Друго си е Тесла с допълнителна батерия за зареждане.

    Коментиран от #41

  • 21 самотек

    35 1 Отговор

    До коментар #19 от "Бобеца":

    Аз моята скоростна кутия си я нося в апартамента на 7 етаж и я претоплям в кухнята.Лошото е когато няма асансьор или е спрял тока от ветрогенератора.
  • 22 Шаран БГ

    9 2 Отговор
    Имам "великата" идея за датчик за температурата на маслото в мотора !! И да има и една стрелкичка, която да я показва тази "Т".. Може и три светлинки - червена, бяла и зелена например. Къде да се курдиса по тялото на бръмчащия дзвяр – тук имат думата специалистите по ДВГ !. Тогава стриктно ще трябва да се спазват указанията за определено масло - те са най-различни. Едни се затоплят по-бързо , други по-бавно.поради състава си .
    Водната /охладителната/ температура също е много мажна и я има във всеки автомобил !! Има сигнална аварийна светлина за прегряване , а в някой машини има и звуков сигнал за тази неизправност.

    Коментиран от #27

  • 23 Елементарно

    26 0 Отговор
    То паленето на студен двигател е основната причина за износването му ...
  • 24 Гошо еколога

    15 3 Отговор
    Всяка сутрин пускам разклонителя и с духалката подгрявам двигателя да му е топличко и да го чакам по малко да загрее
  • 25 АВРААМ

    21 0 Отговор
    Много специалисти ,експерти ,монтьори и обикновени
    разбирачи ! 😭😭😭На повечето от тях са им противоположни мненията.Обикновенния ЧОВЕЧЕЦ да се чуди кой да слуша . ГОЛЯМ СМЯХ !😂😂😂
    Карайте със здраве!
  • 26 Иван

    18 4 Отговор
    Този "експерт" явно не е наясно със законите на физиката.
    Колкото по-бързо загрее двигателят, толкова по-добре за него.
    А бързо загряване при работа на празен ход няма как да стане

    Коментиран от #28, #42

  • 27 ЗАПОРОЖЕЦ БГ

    8 1 Отговор

    До коментар #22 от "Шаран БГ":

    Твоята "велика" идея, беше реализирана преди много, много години от "великите братушки" на колите Запорожец. При тях вода нямаше и единственото място където може да се мери температурата беше маслото
  • 28 Гост

    13 2 Отговор

    До коментар #26 от "Иван":

    Най-точния коментар. Просто трябва да се изчака 5-10 секунди да се разбие маслото в скоростната кутия. След това се потегля плавно и докато позагрее е добре да се кара сравнително плавно, за да е ок и разходът. Ако клапанът на масления филтър работи, то масло трябва да има и в горната част на двигателя, като са необходими 1-2 секунди за постигане на работното налягане. Най-големият проблем е всъщност паленето на двигателя(особено на студен двигател), когато коляновият вал лежи директно върху лагерите. Самите лагери са хидродинамични и правилната им работа зависи от хидродинамичното налягане, което пък се постига от въртенето на вала. Преди да се случи въртенето и съответното налягане валът тръква леко в лагерите.
  • 29 Пенчо Сурсулевеца

    5 7 Отговор
    Този е бил “експерт”, по времето на Москвич 403 и със сигурност последния му авомобил е бил я “Волга ГАЗ 21” или Варшава 223! Жалко за “експерта”
  • 30 Пенчо Сурсулевеца

    3 6 Отговор
    Този е бил “експерт”, по времето на Москвич 403 и със сигурност последния му авомобил е бил я “Волга ГАЗ 21” или Варшава 223! Жалко за “експерта”
  • 31 Безвремеев

    11 7 Отговор
    Не ни губете времето да, четем подобни глупости!
    Човекът “експерт” роднина или не, дайте му там 10 лв., авторски хонорар и го отпратете по живо по здраво! ЗДВП и ПРАВИЛНИК ЗА ПРИЛАГАНЕ НА ЗАКОНА ЗА ДВИЖЕНИЕТО ПО ПЪТИЩАТА , не разрешава и глобява шофьор на овтомобил престояващ и с работещ ДВГ чл.181, т5. Чукча не читател, чукча писател - експерт!
    И не го трийте този коментар!
    За да знаят хората, че могат да бъдат глобени!
  • 32 Фери

    0 9 Отговор
    Ако колата ви е в гараж , няма значение дали е топъл , термометъра да показва около 2, 3 градуса над нулата , акумулатора ще издържи около 7 години . Всички мои акумулатори издържаха досега толкова години . Само BOSH ! Тази е марката !
  • 33 ...

    20 5 Отговор
    Имах комшия, който подгряваше колата си по около 30-минути. Наливаше разни добавки в двигателното масло, течеше масло от нея, имаше големи пресни петна масло по земята. Всяка Неделя сутрин много рано колата му тракаше по около половин час, беше паркирал под прозореца на спалнята ми, единствения ми почивен ден в който мога да се наспя и не спя до късно, до 8-8:30 ми беше перфектно, но не .... ще тракаме стакания течащ 25 годишен фиат по 30-40 минути... Отиде си човека, сега няма кой да ми тропа под прозореца, наспивам се нормално, и какво се оказа, че едната дърта трошка до надживя... Живейте си живота, не чакайте по 30-40 минути да си губете времето да седите в студа да чакате да загрее търтата гочина. Сега един друг комшия си купи пак една около 22 годишна дъртофелка, и там тракане по 30 минути всеки ден, поне не е под прозореца ми, а в Неделя по 1 час ми трака колата и слуша музика в нея, чака я да загрее, няколко пъти гледам яасовника седи вътре по 1 час и 20 минути... Откачалки всякакви... ОТкъде да знае, какво е моточас и че гори гориви, после въздуха ни бил мръсен, еми как няма да е като яака 1 час и 20 минути да му загреее дъртата кошница? Как да си отвориш прозореца да проветриш, като мръсните газове на таратайката му влизат в домовете на хората, и шумт е отделно, и това е над 22 годишна кола, не може да я нахвали, чак води разни прошляци и я обикалят да я показва, кола за 5 хиляди, мисли си, че кара бентли...

    Коментиран от #40

  • 34 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 35 Бензинка без турбо

    9 3 Отговор
    Паля и тръгвам. Следмалко 4-5 к оборота задържам не сменям и парното идва бързо. Няма да векувам с тоз боклук че да го пазя за следващия собственик.
  • 36 Баба Злата

    4 0 Отговор

    До коментар #18 от "Бат Роско":

    Най вече майка му!
  • 37 Алооо

    2 3 Отговор

    До коментар #12 от "Това не е много вярно":

    Данчика Ви е в главата
  • 38 Айзомби

    4 2 Отговор
    На хондата паля на скорост , като е студена и винаги на 1ва скорост я изрязвам до 7000+ оборота и държа така на първа няколко секунди на прекъсвач и загрява по-бързо от обикновено.1 месец никакви грижи , само гарнитурата малко е за смяна.
  • 39 Ръката на Кремъл

    5 0 Отговор
    И как точно се сменят предавките на автоматика на място?
  • 40 Стършел

    5 2 Отговор

    До коментар #33 от "...":

    За съжаление колега много са тези, за които говориш! Почти пред всеки жилищен блок се намира поне един подобен екземпляр. Имах един съсед (слава Богу наемател и вече живее някъде на друго място), който подгряваше на пълна газ около 1-2 минути - беше абсолютен ад!
  • 41 пулю

    1 0 Отговор

    До коментар #20 от "монтьор 1 разряд":

    Да,с едно ремарке батерии.
  • 42 бензин-ръчка

    3 0 Отговор

    До коментар #26 от "Иван":

    Експерта може би има предвид стоене 2 минути на празен ход не с цел да се загрява а да се поразнесе маслото в двигателя, което се сгъстява при ниски температури и съответно е по-слабо течливо.
  • 43 Шаран БГ

    3 0 Отговор
    Виж ти , че туй "Запорожеца" кой го имаше за кола. Не съм сядал у такова нещо. С две врати -то беше една голяма "сапунерка" мисля с въздушно охлаждане – като " Фау-вето бръмбар". Около мАтора / бяха го курдисали отзад / имаше разни /тенекийки, за да насочват охладителната струя въздух от вентилатора...
    Скандинавците са реешили проблема!!. На паркинг, бил той навън,на снега и студа , или във сграда..има контакти за ел.ток. На Двигателя на колата има монтиран нагревател във водния контур. Излиза шведа от дома си - включва токовете. Връща се в къщи , обръсва се, и излиза навън. Изключва ел.нагревателя. Двигателя е топъл. Пали без проблем и при –25 градуса Ц . Заминава да си работи раб,тата........!! Ние тук
    пърпорим, ако запалим, да "подгрееме" машината !? Че колко време, че на ход ли или стоешком ? Сиромашка работа !!
  • 44 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 45 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 46 В ЧУКОТКА НЕ ГАСЯТ ДВИГАТЕЛИТЕ!

    1 0 Отговор
    ДРАГИ ДЕБИЛИ. КОЛИТЕ НА ОХРАНИТЕЛНИТЕ ФИРМИ ДЕНОНОЩНО ДУМКАТ ПРЕЗ ЗИМАТА АКО НЕМАТ ОТОПЛИТЕЛНА ПЕЧКА! НА МВР СЪЩО ! В ЗАЗ Е ДРУГО ИМА СИ ПЕЧКА НА БЕНЗИН. АМА КАТ НЕМА ПЕЧКА НЕМА ТОПЛО! НИЕ ОТ СПАРТАК НЕ ГАСИМ КОЛИТЕ ЗИМАТА. РАБОТЯТ ДЕНОНОЩНО И Пазим двигателите.