Митата на Тръмп може да навредят повече, отколкото да помогнат на американските автомобилни компании

10 Април, 2025 17:51 885 7

  • тръмп-
  • мита-
  • такси-
  • gm-
  • ford-
  • stellantis

Какво ще се случи с най-големите от тях?

Митата на Тръмп може да навредят повече, отколкото да помогнат на американските автомобилни компании - 1

Последните мита на президента Тръмп, насочени към вносните автомобили, привидно целят да защитят местните производители на автомобили и да подкрепят американските работни места. В сложния свят на автомобилостроенето, където властват глобалните вериги за доставки, обаче реалността е далеч по-сложна. Тези мита, които влязоха в сила на 2 април, могат по невнимание да нанесат по-големи щети на самите компании, които целят да защитят, отколкото на техните международни партньори.

Основният проблем се крие във факта, че „Голямата тройка“ на Детройт - GM, Ford и Stellantis - не произвеждат автомобилите си единствено на американска земя. През 2023 г. тези местни гиганти са внесли в САЩ приблизително 1,85 милиона леки автомобила, което представлява значителен дял от 13 % от общите им световни продажби. Тази зависимост от вноса надхвърля тази на японските им конкуренти - Toyota, Honda и Nissan, които са внесли 1,53 млн. единици, но това число представлява само 9% от глобалните им продажби. Според доклад на JATO Dynamics германските автомобилни производители, включително VW Group, BMW Group и Mercedes-Benz, са внесли едва 7% от общите си продажби. Това подчертава една критична уязвимост: Американските производители на автомобили са по-зависими от вноса на автомобили от заводите си в Канада и Мексико, отколкото техните основни чуждестранни конкуренти.

General Motors ще понесе най-голямата тежест от тези мита, като през 2024 г. ще се нареди на второ място след Hyundai-Kia и Toyota по общ внос на автомобили в САЩ. Зашеметяващите 18% от глобалните продажби на GM се дължат на вносни модели, което е най-високият процент сред петте най-големи автомобилни производители в света. Това предизвикателство се усложнява от силната зависимост на GM от Северна и Южна Америка и Китай, като присъствието му в Европа и останалата част на света е незначително. Тъй като китайските потребители все повече предпочитат местните марки, САЩ се превръщат в основното му бойно поле, където тези мита представляват значителна заплаха.

Макар че и други автомобилни производители няма да се измъкнат невредими, въздействието ще бъде различно. Например Mazda внася в САЩ 343 000 от своите 1,28 милиона автомобила, продадени през 2024 г., докато зависимостта на Subaru от американския пазар е още по-силно изразена, тъй като съставлява 71% от общите ѝ продажби. Както посочва автомобилният анализатор Муньос, САЩ са критичен пазар за 14 от 18-те некитайски световни автомобилни производители. Въпреки че САЩ може да представляват по-малка част от общите приходи на Volkswagen, поддържането на присъствие е от решаващо значение за глобалния имидж на марката.

Въпреки потенциалната краткосрочна икономическа болка, стратегията на Тръмп може да има дългосрочна цел. Той иска автомобилните производители да произвеждат автомобилите, които продават в САЩ, в рамките на страната. Ако тези мита останат в сила, автомобилните производители може да бъдат принудени да се съобразят с тях или да рискуват да загубят продажбите си поради завишените цени в сравнение с местно произведените конкуренти. Този подход, макар и първоначално разрушителен, може в крайна сметка да промени автомобилния пейзаж, принуждавайки производителите да преместят производството си в САЩ. Тази политика може да накара дори местните марки да изпитат икономически болки, докато успеят да преструктурират производството си.


Поставете оценка:
Оценка 4.2 от 5 гласа.


Подобни новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Варна 3

    4 2 Отговор
    Западният автопром почти си отива, а пък някои произвеждат бронирани машини, например Порше и Фолксваген
  • 2 АЛТЕРНАТИВА ЗА БЪЛГАРИЯ

    3 3 Отговор
    СПОРЕД ПРОФСЪЮЗА НА АМЕРИКАНСКИТЕ АВТОРАБОТНИЦИ , В МОМЕНТА В САЩ ИМА ЗАТВОРЕНИ ЗАВОДИ НА ГОЛЕМИТЕ 3 С КАПАЦИТЕТ 2 МИЛИОНА АВТОМОБИЛИ НА ГОДИНА... И ОТ ПРОФСЪЮЗА КАЗАХА
    ЧЕ ТЕЗИ ЗАВОДИ МОГАТ МНОГО ЛЕСНО ДА БЪДАТ ПУСНАТИ АКО КОМПАНИИТЕ ГО ИСКАТ :))
    ..... НЕ Е СЪВСЕМ ЧЕРНО БЪДЕЩЕТО НА ДЕТРОЙТ:))
  • 3 ЗдрастиИИ копейкиИИ 🤪🤡

    6 5 Отговор
    Цената на руския нефт е вече 50$ за барел, при заложена цена в бюджета 70$. От следващата седмица страните от ОПЕК увеличават добива на нефт над 3,5 пъти.

    Путлер сърдечно е благодарил на оранжевия спекулант за движухата . 🤣🤣🤣🤣🤣
  • 4 Гумен Чеп за Обща употреба

    9 1 Отговор
    До Факти.
    Няма да ви гледам тъпата реклама. Ако не я махнете просто няма да ви отварям сайта.
  • 5 Българина

    3 0 Отговор
    Американците пак ще си карат Форд и най-вече Тойота .Там искат простички неща , колата да изкарва много мили и да не се чупи ,Тойота покрива изискванията им и доста си я карат .
  • 6 Хорхе

    6 0 Отговор
    Кой европеец ще си купи американски сандък горящ 20 на 100 бензин!? С размери на микробус- хлебар на тая теснотия и липса на парко места!? Тия барутници са замислени за индианската пустош на Северна Америка.

    Коментиран от #7

  • 7 Хеми значи бензин

    0 0 Отговор

    До коментар #6 от "Хорхе":

    Е ти като заемеш паркомясто с това кой ще бутне