Последните мита на президента Тръмп, насочени към вносните автомобили, привидно целят да защитят местните производители на автомобили и да подкрепят американските работни места. В сложния свят на автомобилостроенето, където властват глобалните вериги за доставки, обаче реалността е далеч по-сложна. Тези мита, които влязоха в сила на 2 април, могат по невнимание да нанесат по-големи щети на самите компании, които целят да защитят, отколкото на техните международни партньори.
Основният проблем се крие във факта, че „Голямата тройка“ на Детройт - GM, Ford и Stellantis - не произвеждат автомобилите си единствено на американска земя. През 2023 г. тези местни гиганти са внесли в САЩ приблизително 1,85 милиона леки автомобила, което представлява значителен дял от 13 % от общите им световни продажби. Тази зависимост от вноса надхвърля тази на японските им конкуренти - Toyota, Honda и Nissan, които са внесли 1,53 млн. единици, но това число представлява само 9% от глобалните им продажби. Според доклад на JATO Dynamics германските автомобилни производители, включително VW Group, BMW Group и Mercedes-Benz, са внесли едва 7% от общите си продажби. Това подчертава една критична уязвимост: Американските производители на автомобили са по-зависими от вноса на автомобили от заводите си в Канада и Мексико, отколкото техните основни чуждестранни конкуренти.
General Motors ще понесе най-голямата тежест от тези мита, като през 2024 г. ще се нареди на второ място след Hyundai-Kia и Toyota по общ внос на автомобили в САЩ. Зашеметяващите 18% от глобалните продажби на GM се дължат на вносни модели, което е най-високият процент сред петте най-големи автомобилни производители в света. Това предизвикателство се усложнява от силната зависимост на GM от Северна и Южна Америка и Китай, като присъствието му в Европа и останалата част на света е незначително. Тъй като китайските потребители все повече предпочитат местните марки, САЩ се превръщат в основното му бойно поле, където тези мита представляват значителна заплаха.
Макар че и други автомобилни производители няма да се измъкнат невредими, въздействието ще бъде различно. Например Mazda внася в САЩ 343 000 от своите 1,28 милиона автомобила, продадени през 2024 г., докато зависимостта на Subaru от американския пазар е още по-силно изразена, тъй като съставлява 71% от общите ѝ продажби. Както посочва автомобилният анализатор Муньос, САЩ са критичен пазар за 14 от 18-те некитайски световни автомобилни производители. Въпреки че САЩ може да представляват по-малка част от общите приходи на Volkswagen, поддържането на присъствие е от решаващо значение за глобалния имидж на марката.
Въпреки потенциалната краткосрочна икономическа болка, стратегията на Тръмп може да има дългосрочна цел. Той иска автомобилните производители да произвеждат автомобилите, които продават в САЩ, в рамките на страната. Ако тези мита останат в сила, автомобилните производители може да бъдат принудени да се съобразят с тях или да рискуват да загубят продажбите си поради завишените цени в сравнение с местно произведените конкуренти. Този подход, макар и първоначално разрушителен, може в крайна сметка да промени автомобилния пейзаж, принуждавайки производителите да преместят производството си в САЩ. Тази политика може да накара дори местните марки да изпитат икономически болки, докато успеят да преструктурират производството си.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Варна 3
17:56 10.04.2025
2 АЛТЕРНАТИВА ЗА БЪЛГАРИЯ
ЧЕ ТЕЗИ ЗАВОДИ МОГАТ МНОГО ЛЕСНО ДА БЪДАТ ПУСНАТИ АКО КОМПАНИИТЕ ГО ИСКАТ :))
..... НЕ Е СЪВСЕМ ЧЕРНО БЪДЕЩЕТО НА ДЕТРОЙТ:))
17:58 10.04.2025
3 ЗдрастиИИ копейкиИИ 🤪🤡
Путлер сърдечно е благодарил на оранжевия спекулант за движухата . 🤣🤣🤣🤣🤣
18:04 10.04.2025
4 Гумен Чеп за Обща употреба
Няма да ви гледам тъпата реклама. Ако не я махнете просто няма да ви отварям сайта.
18:27 10.04.2025
5 Българина
20:47 10.04.2025
6 Хорхе
Коментиран от #7
21:29 10.04.2025
7 Хеми значи бензин
До коментар #6 от "Хорхе":
Е ти като заемеш паркомясто с това кой ще бутне10:28 11.04.2025