14 ноември 1943 година е един от най-тежките дни за България по време на Втората световна война.
На тази дата британските и американските сили провеждат първо масирано въздушно нападение над българската столица.
Точно в 12,30 ч. 137 самолета - 91 бомбардировача B-25 Мичъл и 46 изтребителя „Лайтинг“ атакуват София. Над столицата са пуснати общо 563 бомби.
Разрушени са 47 сгради и постройки. Убити са 59 души и са ранени още 128 българи. Убити са 56 граждани, 1 полицай и 6-има военни. Тежко са ранени 49 души, леко ранени са 79. Срещу противника излитат 17 български изтребителя Ме-109.
Оповестителната служба закъснява да подаде сигнал за приближаваща опасност. ПВО не успява да свали противников самолет, но успява да отклони атаката от центъра на града. Изстреляни са 1471 тежки и 2128 снаряда от по-малък калибър. До края на 1943 година съюзническите сили бомбандират още 4 пъти България.
Това не е първият подобен акт срещу България през военния конфликт, но поради интензивността и масовостта си, той бива приеман за поставящ началото на серията от ужасяващи бомбардировки, които чертаят един от най-мрачните и трагични епизоди от историята на столицата, след който тя вече не е същата.
Първият масиран удар срещу София се извършва по нареждане на Лондон. И то неслучайно. Решението за въздушна кампания срещу България на Имперския комитет по отбраната е взето под председателството на премиера Уинстън Чърчил и формално е протоколирано на заседанието от 19 октомври 1943 г. Целта е да се постигне капитулацията на България.
Сянката на провала на Дарданелската операция през Първата световна война (25 април 1915 ‒ 9 януари 1916 г.) години наред ще тегне над британския министър-председател Уинстън Чърчил. Българската армия спира инвазията на съглашенските войски и те са евакуирани в Египет. Оттогава той остава с трайна неприязън към българите и България. Това най-ясно проличава през Втората световна война, когато без колебание нарежда масираните бомбардировки на София.
Жестоко звучат изречените преди това от Чърчил слова: „Нужно е да се удари единствено столицата на България, за да капитулира цялата държава. Този град трябва да бъде унищожен, да загине, да бъде сринат до основи и в неговите развалини да се засадят картофи.” Операцията е осъществена под кодовото наименование „Прицел от упор”.
Следват нови въздушни атаки на 24 ноември, 10 и 20 декември 1943 г., като в последната вече се включват и американски бойни авиони. В защита на столицата се намесва противовъздушната отбрана и българската авиация. Свалени са общо 16 неприятелски самолета, но загиват няколко наши летци. Сред тях се откроява легендарният поручик Димитър Списаревски – първата българска „жива торпила”.
С началото на 1944 г. нападенията стават още по-жестоки, вече са насочени към централните части, при което броят на жертвите нараства значително, а материалните щети са непоправими, много сгради в представителните квартали на града се превръщат в руини и днес само архивните кадри пазят спомена за тях. В българската история 10 януари 1944 г. ще остане известен като "черния понеделник", когато близо 300 самолета хвърлят бомби, при което отнемат живота на над 500 души.
Хаос, ад. Разрушени къщи, разорани улици, димящи пожари и развалини, повредена електрическа мрежа и водопровод, студ и дезорганизация, изплашени граждани, които плахо се завръщат към домовете си - това бе София вечерта към 22 часа. Те търсеха изчезналите си близки или топло място, където да се приютят в студената нощ, когато изведнъж, неочаквано за всички и без предупреждение от сирените, се чуват артилерийски изстрели и в същото време над главите им падат отново бомби и прелитат самолети.
През февруари 1944 г. Чърчил отговаря на предложения за прекратяване на бомбардировките, че „след като лекарството е свършило толкова добра работа, нека да продължат да получават допълнителни дози от него.“
Британски историци като Базил Лидъл Харт смятат, че „ползата от бомбардиране на цели райони в много отношения е твърде съмнителна“ и определят „продължаването на бомбардировките на цели райони от британците много след като те вече нямат никакви основания или извинения да действат по този начин“ като „пренебрежение към елементарните морални норми в бомбардировъчната кампания“ .
Българските медии съобщават за нарушение на Хагските конвенции за водене на война. Американски изтребители са разстреляли спускащият се с парашут поручик Иван Бонев.
Отбелязани са случаи на обстрел на цивилни лица от бордовите картечници на американски съпровождащи изтребители. При такъв инцидент в гр. Дупница на 4 януари 1944 г. загиват 80 души.
След войната се появяват съобщения, че Георги Димитров е предал на Сталин протест на Васил Коларов. Сталин категорично настоял пред Рузвелт, че не иска да се разрушава бъдещата съветска окупационна зона. След „черния Великден“ на София през 1944 г. американският президент разпорежда, против волята на Чърчил, намаляване на интензивността на бомбардировките.
Въпреки това бомбардировките продължават на 24 май 1944 г. над София и на 12 юни и 28 юли 1944 г. над Карлово. Само при тях, макар и не толкова масирани, жертвите са най-малко 92.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Лост
Коментиран от #15
10:04 15.11.2020
2 Бай Съби
10:04 15.11.2020
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 Баро Вкаров
Българските НЕОкомунисти и либертарианци мноо се гордеят,че бил голем любител на мелнишкото вино.
🐖🦢🐖🦢🐖🦢🐖🦢🐖🦢🐖🦢🐖🦢🐖🦢🐖
10:06 15.11.2020
5 Сесесере
Коментиран от #11, #16, #89
10:07 15.11.2020
6 Съпзниците им
Коментиран от #87
10:09 15.11.2020
7 8888
Май паметника е идея на Соломон Паси!
Коментиран от #22, #64, #75
10:09 15.11.2020
8 Тогава на рьсят с бомби
10:10 15.11.2020
9 пешо
10:10 15.11.2020
10 Каишков
На фронта срещу България са пратени именно гурките.
Срещу тях се изправя обикновената пехота, тъй като тогава специални сили изобщо не сме имали. Пехотинците не знаят срещу кого се бият, и разгромяват елитната част. Няколко гурки попадат в плен, но са освободени след края на войната.
След този провал, Англия ги изтегля, а фронтът се разпада. България не окупира цяла Гърция, единствено по заповед на Германия. Ако българите стигнат до морето, войната за България свършва, и тя може да излезе от нея. Българите нямат интереси в Централна Европа. Но ако фронтът остане, ще отвлича сили от немските сражения срещу Франция. Точно и това се получава и България затъва в 4 годишна изтощителна война, която губи, поради недостиг на ресурси.
А гурките добре помнят онзи, който ги е победил, защото от загубите си истинският войник научава най-много.
Коментиран от #26, #27
10:11 15.11.2020
11 Баро Вкаров
До коментар #5 от "Сесесере":
Тека ,тека!Винаги са ни виновни някакъв си ТОЙ ,или някакви си ТЕ!
🐮🐷🐮🐷🐮
10:12 15.11.2020
12 Прав е бил
Коментиран от #39, #144
10:12 15.11.2020
13 Дали
Коментиран от #20, #119, #166
10:12 15.11.2020
14 Грейс
Коментиран от #17
10:14 15.11.2020
15 Патриот
До коментар #1 от "Лост":
Защо Ниш не е български?Виновни са Русия и граф Кевенхюлер!
ВСЕБЪЛГАРСКИЯТ КАЛЕНДАР
Вбесена от своеволното българско Съединение,
Русия-българомразката инспирира Сръбско-българската война!
Вместо поражение обаче,
млада България проявява чудеса от храброст!
В невиждан от времено на Ханибал Картагенски преход марш на скок,
Българската войска е прехвърлена от турската граница,
в покрайнините на София!
Целият свят е изумен!
Сърбите са обърнати в бяг!
Убедителна е българската победа при Пирот, след която на 16 ноември, 1885-та година, българската армия се готви да атакува Ниш.
Но Австро-унгария и Русия са в задкулисна догворка!
В щаба на сръбската армия е австро-унгарският пълномощен министър в Белград граф Кевенхюлер,
който предупреждава, че при по-нататъшно настъпление българската армия ще срещне австро-унгарски войски.
Млада България разгромява Сърбия, но не е в състояние да воюва едновременно срещу две империри-
Руската и Австро-унгарската...
Което слага края на войната със Сърбия.
Но лигитимира пред света Съединението на България!
Въпреки съпротивата на Русия!
„И ще познаете истината,
и истината ще ви направи свободни.”
(Иоан 8:32).
ВСЕБЪЛГАРСКИЯТ КАЛЕНДАР
Народ, който не знае историята си е стадо!
Тези, които папагалстват комунистическият и руският прочит на българската история,
са ИДИОТИ!
Коментиран от #34, #36, #161, #172
10:15 15.11.2020
16 Живко
До коментар #5 от "Сесесере":
Кога ли българина , ще осъзнае, че съдбата се кове от собствените ръце... Сами се подарихме . Кой приема с овации, встъпването във войната срещу САЩ?( тоест срещу цялата антихитлеровска коалиция) Да не беше Чърчил? Или пък Сталин? А може би Рузвелт? Когато сееш ветрове - жънеш бури...10:15 15.11.2020
17 Големите убийци
До коментар #14 от "Грейс":
Комунистите причисляваш ли ги към приятелите на народа?Коментиран от #24
10:15 15.11.2020
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 прав е
Коментиран от #37, #136
10:18 15.11.2020
20 Грейс
До коментар #13 от "Дали":
Преди незнам, ама сегашните комунисти во главе с Боко ръкопляскат, защото те вече са се устроили извън България10:18 15.11.2020
21 Мордор
Целта е да има възможно най-много жертви. Заповедта е лично на тогавашния консервативен премиер на Великобритания Уинстън Чърчил, който нарежда:
„София да остане само поле, най-голямото картофено поле”.
Формация от 84 бомбардировача удря Враца. Загиват 124 и са ранени 250 врачани. Изтребители слизат ниско и обстрелват града. Мирното население е разстрелвано от упор с бордните картечници и оръдия. Бомбардирани са също селата Кунино и Беглеж и други селища в Северна България. Общо в този ден над страната са пуснати около 800 бомби и са разрушени 234 сгради.
Коментиран от #31, #40, #183
10:19 15.11.2020
22 Баро Вкаров
До коментар #7 от "8888":
Паси е велик!Имаме си и улица "Манфред Вьорнер" благодарение на него!
🐖🕎🐖🕎🐖🕎🐖🕎🐖🕎🐖
10:19 15.11.2020
23 провинцията
Коментиран от #122
10:20 15.11.2020
24 Грейс
До коментар #17 от "Големите убийци":
"Работата те прави свободен" този комунист и придружителите му визираш?Коментиран от #32
10:20 15.11.2020
25 Софиянец
Коментиран от #191
10:21 15.11.2020
26 Аааа
До коментар #10 от "Каишков":
ти ме разсмя."Пехотинците не знаят срещу кого се бият, и разгромяват елитната част."
Тва като ония двамата братя дет набиха френските командоси.
10:22 15.11.2020
27 РЕАЛИСТ
До коментар #10 от "Каишков":
Голяма част от армията във Великобритания и в момента е от гурки. Хвалят ги, че били големи войници, а ние сме ги разпърдушинили забързо. Наш капитан е спрял огъня и им е ревнал да се разкарат откъдето са дошли, защото му е омръзнало да ги трепе.10:22 15.11.2020
28 пиратите
Зловещата равносметка на операция „Point Blank“ (прицел от упор): София е бомбардирана 11 пъти, както и Варца, Дупница и още 18 селища.
Хвърлени са 45 265 разрушителни и запалителни бомби. Част от тях са със закъснител, за да избухнат по-късно, когато хората са напуснали скривалищата.
Използвани са и бомби във вид на играчки и писалки, предназначени да убиват и осакатяват деца.
Загиват над 2477 души, 99 на сто от които са цивилни граждани, жени и деца. Ранените са двойно повече. Разрушени са над 12 000 сгради. Изсипаният над столицата 4350-тонен бомбен товар срива близо 1/4 от сградния й фонд. Материалните щети достигат астрономическата сума 24 млрд. лева.
Демократът Чърчил посреща данните от разрушителните бомбардировки над България с думите: „Отлично!“
10:22 15.11.2020
29 Потрес
10:24 15.11.2020
30 сергей
Коментиран от #38, #42, #180
10:24 15.11.2020
31 РЕАЛИСТ
До коментар #21 от "Мордор":
Да се публикува списък на българските политици, които са били на откриването на паметника на американските летци , бомбандирали България. Нека всички ги знаят и помнят.10:25 15.11.2020
32 Сърп и чук
До коментар #24 от "Грейс":
Не, онези, които ни поробиха и чиито паметници са на най-централни места. За болшевиките става дума, които убиха най-много българи.Коментиран от #46, #47
10:27 15.11.2020
33 Този коментар е премахнат от модератор.
34 Русенец
До коментар #15 от "Патриот":
Русия черта България на три морета, при Санстефанския договор. Западът я раздели на три, при Берлинския. Учи история, да не ставаш смешен. Само руснака има интерес от голяма България. Западняците винаги са ни искали малки, слаби и на колене.Коментиран от #51
10:28 15.11.2020
35 Този коментар е премахнат от модератор.
36 Тва що
До коментар #15 от "Патриот":
си го написал?За да не би някой по случайност да намрази "братята" англичани ли?
Коментиран от #41
10:28 15.11.2020
37 Селяните сър
До коментар #19 от "прав е":
Това не беше ли комунистическата политика да подменя населението на София с градски пролетариат, които днес наричаме обидно “селяни”, за които се построиха панелните гета?10:29 15.11.2020
38 Папуций
До коментар #30 от "сергей":
Я дай да видим как Червената армия ни напада и окупира. Къде са сраженията и колко жертви сме дали. Колко града са разрушени и колко окупационни войски е имало и къде са били разположени ?Коментиран от #45
10:30 15.11.2020
39 гост
До коментар #12 от "Прав е бил":
Защото са роби , жалки презрени гладни парии годни само да слугуват и робуват за шепа стотинки на господарите си.10:30 15.11.2020
40 Измет
До коментар #21 от "Мордор":
Това за играчките не е вярно. Лъжеш като комунист.Защо пишеш против съюзниците ви, нали ви помагат да вземете властта, вършат вашата работа? И вие, и те са тероризирали населението, ама сега се правите на разсеяни. Истината е че комунистите ств най-големите врагове на България от всички.
Коментиран от #50, #66
10:32 15.11.2020
41 Патриот
До коментар #36 от "Тва що":
Написах го, за да се знае ИСТИНАТА!Нещо против?
Коментиран от #43
10:32 15.11.2020
42 Гост
До коментар #30 от "сергей":
Ние и на османците не сме им обявявали война, ама те пет века ни клаха и драха.10:34 15.11.2020
43 Гост
До коментар #41 от "Патриот":
Чия истина? Изгодната на Ердо ли?Коментиран от #53
10:36 15.11.2020
44 !!!?
10:38 15.11.2020
45 сергей
До коментар #38 от "Папуций":
Над 133 милиарда лева, или около 300 млн. тогавашни долара, е струвала окупацията на България от Съветската армия през 1944 г. Издръжката на съветските окупационни войски е изключително тежко натоварване за българския бюджет и значително надхвърля наложените на България следвоенни репарации. През 1944-1947 г. около 600 000 съветски войници и офицери пребивават на българска земя за различен период от време. Секретни междуправителствени споразумения уреждат тяхната издръжка за наша сметка. Нещо повече - всички заплати, командировъчни и режийни по изрично настояване на съветската страна им се изплащат в долари. При това става дума за суми, коитомногократно надхвърлят доходите на среден български гражданин.
Уникално свидетелство за събитията с изнасянето на ценностите от БНБ е останало от писателя Йордан Вълчев в книгата му "Куциян". В един от първите комунистически лагери авторът е лежал заедно с един от бившите вицегуверньори на Българската народна банка. По неговия разказ още в първите дни след 9.IX.1944 г. съветски генерал, придружен от войници, дошъл да иска ключовете от помещенията, където се съхранявало националното съкровище. Разтревоженото ръководство на банката се обадило незабавно на финансовия министър, а той пък от своя страна, паникьосан, на минутата осведомил министър-председателя. Премиерът Кимон Георгиев само безпомощно вдигнал рамене: "Няма какво да се направи - та ние сме окупирана страна." Руснаците нахлули в подземията, опразнили до шуш
Коментиран от #54, #55, #57, #61, #74, #142
10:38 15.11.2020
46 Грейс
До коментар #32 от "Сърп и чук":
Ами паметниците на бомбандиралите София, на реститута лучников да не са на скрити места? Или новите убийци са по приемливи от старите, защото са западни?10:38 15.11.2020
47 Гост
До коментар #32 от "Сърп и чук":
Най-много българи са избити от султана ти, ефенди. Не се крий зад българско име, познах те. Избихте всички боляри и оставихте раята да ви работи. И сега ми се българеете тука, да плюете славните и да хвалите Ердо.Коментиран от #56
10:39 15.11.2020
48 Kurt
10:39 15.11.2020
49 Бай Ганьо
Коментиран от #52, #65
10:40 15.11.2020
50 Този коментар е премахнат от модератор.
51 Патриот
До коментар #34 от "Русенец":
Твоето са идиотски бръщолевения, които все още се преподават в училищата!Русия БЕЗСРОЧНО окупира България, което е причината да се свика Берлинския Конгрес!
Където на 1 юли в Берлин, а не както ни втълпяват, че на 3-ти март в Сан Стефано е учредена днешната българска държава.
Русия фактически си присвоява българските земи, именувайки ги Руска Дунавска Балканска ГУБЕРНИЯ!
От тогава в народната памет е останало "Задунайска губерния"!
От тогава е популярна поговорката:
"Куриця не птица! България не зад граница"
Ти просто си от дипломираните ИДИОТИ!
Коментиран от #77, #112, #155
10:43 15.11.2020
52 бандити
До коментар #49 от "Бай Ганьо":
Какво като сме обявили война, нали не сме убили нито един англичанин, американец и съветски руснак?Истината е, че сте гледали с четири очи как да смените власта, вие комунистите и вашите съюзници.
Докога ще ви търпим комунистическите паметници в София?
Коментиран от #103
10:45 15.11.2020
53 Патриот
До коментар #43 от "Гост":
Прочети № 5110:46 15.11.2020
54 сергей
До коментар #45 от "сергей":
"Няма какво да се направи - та ние сме окупирана страна." Руснаците нахлули в подземията, опразнили до шушка трезорите и ги натоварили на 8 вагона за Москва.Документите недвусмислено свидетелстват, че съветското командване дори е било освободено от задължението да представя каквито и да било отчети за направените разходи на българска земя.
Финансово-икономическите задължения са произтичали от чл. 15 на "Съглашението за примирие между правителството на България, от една страна, и правителствата на Съветския съюз.Когато средствата в държавния бюджет се изчерпват, за издръжката на червеноармейците отиват и сумите, събрани от населението по Заема на свободата, който години наред чрез облигации се изплаща от целия български народ.Изнемогвайки под това непосилно бреме, към края на 1945 г. Министерският съвет все пак се осмелява да помоли Вячеслав Молотов да бъде преустановено "това безумие, защото хазната ни няма повече средства". Москва обаче не само не се трогва, но продължава да иска още и още, повече и все повече с аргумента, че България като победен съюзник на Хитлер би трябвало да е дори благодарна, че дава само толкова.
10:46 15.11.2020
55 Гост
До коментар #45 от "сергей":
Това в кой протурски сайт го прочете? Кой псевдо историк ти го съчини? Някой антибългарин, като М.Балева, или някой платен историк, като Т.Бакърджиева? Много пара се праща от Анкара, да се прокламира русофобство и антубългарщина в България. Турция винаги така действа - подмолно с интриги и сплитни . Още от едно време, когато турците са преписвали разбойничествата на малък Петко, на кап.Петко войвода, като са използвали еднаквите им имена за да очернят капитана. Знаем ви чалъмите . Личите си отдалеч.10:47 15.11.2020
56 шумчо
До коментар #47 от "Гост":
Хайде сега, ще спорим дали комунистите сте избили повече българи от турците? Вашите паметници обаче още са в центъра на града. Направете си комунистически черкви както техните джамиите и скромно си изповядвайте религията вътре. Разкарайте си монументите Братска могила и Моча!!!10:49 15.11.2020
57 Папуций
До коментар #45 от "сергей":
Кога Русия ни е нападнала и колко сражения са се водили? На кои места и колко загинали Българи има ? Къде са разположени окупационните войски и с каква численост ? Колко руски бази има и къде ? Колко Български града са бомбени и разрушени от руснаците ?Като пишеш глупостите прочетени от Иво Инджев поне се постарай с факти да го докажеш . Че ако не бяха руснаците още щяхме да плащаме репарации и на са ни взели още от територията .
Коментиран от #157
10:49 15.11.2020
58 Иван Вазов пророка
наши са враждебници,
дружни с нашите тирани,
с нашите изедници.
Спекуланти са омразни –
интерес им покажи,
че да виж дела проказни
и чифутски в тях лъжи.
ВРАЖДЕБНИ СА БИЛИ И ВРАЖДЕБНИ СА ОСТАНАЛИ ОЩЕ ОТ ВАЗОВО ВРЕМЕ. ИМАТ НИ ЗА КОЛОНИЯ КОЯТО ОГРАБВАТ. ТОВА Е ЕС.
Коментиран от #62
10:50 15.11.2020
59 Алексей
Коментиран от #70
10:53 15.11.2020
60 Охо Бохо
10:53 15.11.2020
61 Папуций
До коментар #45 от "сергей":
Днес представяме вълнуващ разказ от първо лице за годините на войната и бомбардировките над столичния град:По улиците се разхождаха немски войници, гладко избръснати, стегнати и чисти, със самочуствието на господари и победители. Мерцедесите на офицерите често разхождаха млади елегантни софиянки.
Немците се ширеха в страната, носеха български кожуси, ядяха нашето сирене и кашкавал. Виждал съм ги пътуващи за фронта, на открити вагони, седнали на танк или оръдие, голи до кръста да се бръснат или да свирят на устна хармоника, виждал съм стегнати офицери с елегантни госпожици от софийския хайлайф, в открити Мерцедеси или във файтони.
Коментиран от #72
10:53 15.11.2020
62 Румелия
До коментар #58 от "Иван Вазов пророка":
Иван Вазов не беше ли и той против Съединението, като останалите русофили?10:53 15.11.2020
63 Az2020
Коментиран от #69
10:56 15.11.2020
64 Човека Коза
До коментар #7 от "8888":
Да се събаря!!!10:58 15.11.2020
65 Патриот
До коментар #49 от "Бай Ганьо":
Ще ни бомбардира Русия, ама друг път!А непробиваемият щит на чл. 5-ти от НАТО?
Путин хулиганства в Нагорни Карабах, в Крим и Донецк на огромната Украйна,
но не смее с пръст да пипне миниатюрните Литва, Латвия и Естония!
Защото са членки на НАТО, нали?
10:59 15.11.2020
66 БОЗА
До коментар #40 от "Измет":
Знаеш ли,откъде идва изразът:"Играчка-плачка"????... ;-ХКоментиран от #67
10:59 15.11.2020
67 лъжеш
До коментар #66 от "БОЗА":
От къде вие комунистите ще знаете дали над София са хвърляни играчки-бомби, след като вие сте селяни и се настанихте в града ни след 1944-а ?Коментиран от #71
11:01 15.11.2020
68 Пепи
Коментиран от #73
11:03 15.11.2020
69 шумчо
До коментар #63 от "Az2020":
Списаревски е офицер на Негово величество, а като такъв той мрази комунистите най-много на света.11:03 15.11.2020
70 Има има
До коментар #59 от "Алексей":
През османското/тогава Турция не е съществувала/робство,Петър Берон е бил професор в Сорбоната!
През комунистическото робство не можеш носа си да покажеш навън!
Разстрелваха на телените мрежи, оградената като концлагер социалистическа НРБ!
Нали?
11:04 15.11.2020
71 БОЗА
До коментар #67 от "лъжеш":
И на теб ти е ЛЕСНО...познаието било тъга-веселяк си... ;-)))))))11:06 15.11.2020
72 сергей
До коментар #61 от "Папуций":
Няма нито един българин убит от германски войник.Това тежи най-много на ватниците! Германците също са си плащали винаги сметките и не са крадяли!Коментиран от #192
11:06 15.11.2020
73 Патриот
До коментар #68 от "Пепи":
Защо още над главите на българите стърчи шмайзера на МОЧА,убил синовете на Райна Княгиня???
Фандъкова и Борисов,
ОТГОВОРЕТЕ!
11:07 15.11.2020
74 Серго,
До коментар #45 от "сергей":
Вярваш ли във всичко, което си написал? Има статистически данни, лишени от емоцията на личните преживявания и художествената измислица. По тв СКАТ се подвизава един възрастен господин, който така пресъздава събитията, сякаш е бил в устата и главата на всички участници, като се започне от някой офицер и се стигне до министри и царя. И да не забравяме, че България е била тил и е осигурявала години наред продоволствията за Източния фронт. Не се опитвай да омаловажаваш варварството! Откъдето и да го погледнем, извършеното от англосаксите, е военно престъпление. Да не говорим за огнения ад в Дрезден!11:10 15.11.2020
75 Полковник
До коментар #7 от "8888":
Червен т-панар. Чети поне малко история която не е писана от руснаци или тгехните лакеи тук след 09.09. Паметникът до американското посолство е на загиналите американски военнослужещи на цялата територия на България. И знаеш ли червена муцуно къде има още много подобни паметници - в северна България. Основно сме сваляли летящи крепости, които са бомбардирали нефтените залежи и рафинериите около Плоещ, които са били основно място за снабдяване на немската армия. Летяли са първоначално от северна Африка, после от Италия. Плоещ и Виена са двете места, които са имали най-добре организираната от германците противовъздушна отбрана по времето на WW2. Пострадалите от зенитния огън самолети не са имали възможност да се прибират по дългия, обиколен път и са рискували да преминат през България. Щом са преминавали Дунав туг са ги чакали нашите изтребители и са ги сваляли. И до ден днешен американците с почуда откриват елементи от Б-24 които се използват за покриви, подпори и какво ли още не. Дори един от паметниците е с вградена изправена плоскост от крило на Летяща крепост използвано за покрив на сайвант и останало непокътнато защото е от алуминиеви сплави. В България е имало специален военнопленнически лагер за американски и английски пилоти и екипажи, успели да катапултират. Съюзническата комисия ги освобождава и с влак заминават за Турция. Много пъти преди да ударят София са ни предупреждавали да не се правим на мъже. А при отбраната на София освен 22-мата българсКоментиран от #84, #111, #117
11:14 15.11.2020
76 Га4е
11:14 15.11.2020
77 Русенец
До коментар #51 от "Патриот":
А твоето са про-турски, изкривени измишльотини, поръчани от Анадола, на някое от многобройните НПО, занимаващи се с антибългарска пропаганда, посредством русофобстване. Ако Русия ни беше окупирала, щяхме да ги намразим така, както вие ни окупирахте за 500 години и още го помним. И напук на твоите бейове - ще го помним, докато има свят. Да беше учил в училище щеше да знаеш, че между Санстефанския и Берлинския договори седят още няколко срещи и споразумения, довели до последния, който е иницииран от западните ви приятелчета, изпаднали в ужас и потрес, при вида на голяма, славянска държава на Балканите. Нали точно това е било условието, този път да не се противопоставят на Русия, да ви разпердушини? Да няма голяма славянска държава на Балканите! Това е било Райхщадското споразумение. Айде, върви, бълвай още антибългарска и русофобска жлъч. Някой ден Ердо ще си спомни за подвига ти и ще ти уреди 70 девици за рая.11:15 15.11.2020
78 НЕ НАМЕСВАЙТЕ ДРУГИ
11:16 15.11.2020
79 Начо
Коментиран от #85, #90
11:21 15.11.2020
80 Кравар
Коментиран от #92
11:22 15.11.2020
81 Цветан
11:22 15.11.2020
82 Иван
11:25 15.11.2020
83 Щерев
Коментиран от #86
11:25 15.11.2020
84 Русе
До коментар #75 от "Полковник":
А чия история да четем бе, ефенди? Съчинената от безбройните НПОта на Ердоган ли? Сребърниците ви още подрънкват в джобовете на продажбите псевдо-историци и паралингвисти, всякакви Кирякстевчовци, предали род и родина за някой алтън.11:26 15.11.2020
85 123456
До коментар #79 от "Начо":
Хич не е напакостил!? Избил хиляди хора, още повече оставил ранени и осакатени, разрушил много жилища и обществени сгради. Бомбандирани са мирни жители, не военни обекти. Но върхът на варварството на въпросния и страната му е пускането на играчки бомби за да осакатяват деца. Това и нацистите не са го правили.Коментиран от #91
11:26 15.11.2020
86 Фактите
До коментар #83 от "Щерев":
12 дек. 1941 г. Великобритания обявява война на Царство България.13 дек. 1941 г. България обявява „символична война“ на Обединеното кралство и САЩ
11:29 15.11.2020
87 К.К.
До коментар #6 от "Съпзниците им":
И Сталин въобще не е искал да се прекратят бомбардировките, настоявал е да продължат, така руската пропаганда срещу запада е станала много по-успешна.11:30 15.11.2020
88 Ю Кортес
Е за това пишете.Писали за бомбардировки,ами пишете кой обяви война на Великобритания и САЩ.Те въобще не са искали да отделят ресурс за да воюват тук.Ние им обявяваме война.
Коментиран от #93, #99, #130
11:30 15.11.2020
89 СССРБарета
До коментар #5 от "Сесесере":
Добре че Сталин се е застъпил за нас защото сега щеше да си картоф а не ТИКВА!11:31 15.11.2020
90 Русенец
До коментар #79 от "Начо":
Не бъркай понятия и виновници! Не българите, а българските управници. В ПСВ и във ВСВ ни вкарва измисленият ни, натътрузен от европейците цар. Две национални катастрофи ни костват тези негови решения. А през ВСВ българското население сформира партизанско движение, което се бори с правителствените власти. Българите не са искали да са на страната на Германия. Англо-саксонският им управник ги хвърля в устата на звяра.Коментиран от #94, #95
11:32 15.11.2020
91 Чочо
До коментар #85 от "123456":
Русия също бомбардира граждански квартали на Варна и Балчик.Коментиран от #105
11:32 15.11.2020
92 Русенец
До коментар #80 от "Кравар":
И Турция беше поискала паметник на загиналия аскер, при боевете на Шипка. Продажничеството на нашите край няма. Нищо чудно да им клекнат.11:34 15.11.2020
93 СССРБарета
До коментар #88 от "Ю Кортес":
Ние знаем кой обяви войната.... това са Германските продажници същите като днешните евроатлантици!11:34 15.11.2020
94 Начо
До коментар #90 от "Русенец":
Нещата до голяма степен да предрешени от междусъюзническата война.Там,цялата българска общественост иска да воюваме със съюзниците.Вината е споделена от цялото българско общество.За съжаление,българите не се славим с ум и разум.11:34 15.11.2020
95 Щерю
До коментар #90 от "Русенец":
Какъв англосаксонски управител,какви 5 лева.....хапчета пиеш ли,дрогата лоша ли еКоментиран от #104
11:36 15.11.2020
96 Щерев
Коментиран от #100
11:38 15.11.2020
97 Русенец
Коментиран от #110
11:40 15.11.2020
98 СССРБарета
11:40 15.11.2020
99 Антифа
До коментар #88 от "Ю Кортес":
Преди 9.9.44 г. са избити много повече хора. Само защото са се борили срещу фашистката власт, съюзник на Хитлер и Мусолини. Избивани са без съд и присъда, рязани са глави за 50000 лв. Избивали са и деца. Палели са къщи, интернирали са и пращали в концлагери. Изпратиха 11 000 евреи в лагерите на смъртта, готвеха и останалите, на които сложиха междувременно значки, интернираха и пратиха в трудови лагери.11:41 15.11.2020
100 Русенец
До коментар #96 от "Щерев":
.... и от аскера, кърджалийте и башибозука.11:41 15.11.2020
101 Русенец
11:42 15.11.2020
102 Първанов
11:43 15.11.2020
103 Живко
До коментар #52 от "бандити":
Ти въобще осмисляш ли какво пишеш? Не отговаряй, въпроса е риторичен. За това България яде бахура целия 20 век. Все има някой да мисли, че обявяването на война е бошлав работа. Еле на империя, която може да ни ошамари. Бием се в гърдите как сме били цяла Европа на война, а накрая - национална катастрофа със загуба на територии... В политиката такива не минават. Особено на големите играчи.11:46 15.11.2020
104 Русенец
До коментар #95 от "Щерю":
А ти, български знаеш ли? Кой е начело на България по него време? Името звучи ли ти българско? Потомък ли е на Рачо ковача, или е издънка на Хапсбургите, братовчеди на Кобургите и на Уиндзорите?11:46 15.11.2020
105 Живко
До коментар #91 от "Чочо":
Я дай факти за тая партенка, че и за Добрич съм го чувал това, ама факти няма. Или го има само написано някъде си?Коментиран от #109
11:49 15.11.2020
106 Левски
11:50 15.11.2020
107 Русенец
11:50 15.11.2020
108 Този коментар е премахнат от модератор.
109 Русенец
До коментар #105 от "Живко":
Факти ще измислят много бързо. Само да преведе Ердоган сребърниците на тукашните НПО узурпатори - продажните псевдо-историци веднага ще ти изфабрикуват милион факти. История ще ти съчинят. Учебник ще ти напишат. Очите ще ти отворят. И за капак ще ти оплюят архаичното образование и дипломата, че били плод на скалъпена руска пропаганда.11:55 15.11.2020
110 Патриот
До коментар #97 от "Русенец":
Май ти си идиот и трол!Русофобството е измислен трик на кремълската пропаганда!
Кажи КОНКРЕТНО, кое не е вярно?
Защо Ниш не е български?
Виновни са Русия и граф Кевенхюлер!
ВСЕБЪЛГАРСКИЯТ КАЛЕНДАР
Вбесена от своеволното българско Съединение,
Русия-българомразката инспирира Сръбско-българската война!
Вместо поражение обаче,
млада България проявява чудеса от храброст!
В невиждан от времено на Ханибал Картагенски преход марш на скок,
Българската войска е прехвърлена от турската граница,
в покрайнините на София!
Целият свят е изумен!
Сърбите са обърнати в бяг!
Убедителна е българската победа при Пирот, след която на 16 ноември, 1885-та година, българската армия се готви да атакува Ниш.
Но Австро-унгария и Русия са в задкулисна догворка!
В щаба на сръбската армия е австро-унгарският пълномощен министър в Белград граф Кевенхюлер,
който предупреждава, че при по-нататъшно настъпление българската армия ще срещне австро-унгарски войски.
Млада България разгромява Сърбия, но не е в състояние да воюва едновременно срещу две империри-
Руската и Австро-унгарската...
Което слага края на войната със Сърбия.
Но лигитимира пред света Съединението на България!
Въпреки съпротивата на Русия!
„И ще познаете истината,
и истината ще ви направи свободни.”
(Иоан 8:32).
ВСЕБЪЛГАРСКИЯТ КАЛЕНДАР
Народ, който не знае историята си е стадо!
Тези, които папагалстват комунистическият и руският прочит на българската история,
са И
Коментиран от #115, #116, #118, #126
11:56 15.11.2020
111 Джо
До коментар #75 от "Полковник":
Да не се правиме на мъже ?спокойно такива като теб и да искат не могат да се правят на мъже.11:58 15.11.2020
112 Димов
До коментар #51 от "Патриот":
На 3-и Март е, защото той договор (Сан-стефанския) е за освобождението на България. А Берлинския е за унищожението й.12:00 15.11.2020
113 Този коментар е премахнат от модератор.
114 Кой68
12:09 15.11.2020
115 Русенец
До коментар #110 от "Патриот":
Русофобството било измислен трик на Кремълска пропаганда?!?!? А най-големият трик на дявола е, че е убедил хората, че не съществува. И така вече не само русофобството, но въобще всичко лошо е плод на Кремъл, нали? И Османската империя не е нахлувала на Балканите. Тя мирно и кротко е съжителствала с българите, понеже крайният ислям е такава мирна религия..... Робството и то е измислено от Кремъл, нали? Както и Баташкото клане. Въобще, тук е било цветя и рози, докато българите са живяли на гърба, на трудолюбивите турци. А после са дошли лошите кремлини и са ни освободили от този рахатлък, нали? Абе, да те питам: Ти наистина ли си мислиш, че някой те взема несериозно?12:10 15.11.2020
116 Русенец
До коментар #110 от "Патриот":
Ниш ли? А ти ми кажи, защо Цариград не е български? Защо Лозенград не е български? Защо цялата Беломорска Тракия не е българска? Защо Македония остана под турско и не е българска? Защо Северна Добруджа не е Българска? Защо България не е на три морета, както е по Санстефанския договор? И къде ни е 20км коридорна ивица до Бяло море, която ни се полага според Берлинския?12:15 15.11.2020
117 Грейс
До коментар #75 от "Полковник":
Малииий, колко доларес изкара след защитата на "милите" амери? ! Не за полковник и, а за лай н ни пагони си12:19 15.11.2020
118 Русенец
До коментар #110 от "Патриот":
Не пропагандира комунизъм, а славянофилство и българофилство. А как се нарича онзи, който хули събраха си, за да възхвалява поробителя си? За истинския поробител - султана, те питам. Не за измишльотините ти за Кремъл.12:19 15.11.2020
119 образование
До коментар #13 от "Дали":
Разбира се, че не са ръкопляскали комунистите. Благодарение на комунистите и на атнифашистките борби в България, Георги Димитров успява да убеди Сталин, който е в съюз със Чърчил, съюзниците да спрат бомбандировките над България (да припомня - България има фашистки режим по това време и е в съюз с Германия, Италия и Япония). Исторически факти, документирани. Иначе щеше да има бомбандировки до 9.9.1944 г.12:25 15.11.2020
120 Девоатин
12:32 15.11.2020
121 И кво направихте тогава с ме 109?
12:44 15.11.2020
122 калинка
До коментар #23 от "провинцията":
да ама кметица избахте самоковска крадла, дето напълни столицата с кОмпири, а не с човециКоментиран от #127
12:49 15.11.2020
123 ЧЪРЧИЛ е ВЕЛИК
12:50 15.11.2020
124 Човек
Коментиран от #128
12:51 15.11.2020
125 Бат Мишо
12:51 15.11.2020
126 Ти си
До коментар #110 от "Патриот":
пример за закона на Гудуин, само че с Русия а не Германия. Независимо за какво иде реч Русия е замесена.Или като безсмъртния Мирча Кришан и краставицата.
12:54 15.11.2020
127 С квото има
До коментар #122 от "калинка":
с това пълни.12:56 15.11.2020
128 Бат Мишо
До коментар #124 от "Човек":
В интерес на истината и руски бомбардировачи и изтребители са навлизали -има и свалени руски бомбардировачи над Бг но по ИЗРИЧНА ЗАПОВЕД на ген Конев бомбардировки над градове от руски самолети няма и нападение над цивилни .....Същия ген Конев вика в несвяст като разбира -ВИЕ ЛУДИ ЛИ СТЕ ДА ИЗТЕГЛИТЕ ПЪРВА БЪЛГАРСКА АРМИЯ ОТ МАКЕДОНИЯ , нали ващите са там -на което Гошо Тарабата гордо отговаря В ВАКЕДОНИЯ БЪЛГАРИ НЯМА - и ги оставя на сръбския произвол- нещото което макетата не могат да простят и заради което са ни скапаните отношения с Македония днес И СА ПРАВИ ДА НЕ НИ ПРОЩАВАТ ЩОТО ЗНАЕТЕ ЛИ КАКО СА ГИ ПРАВИЛИ който каое аз съм българин и поиска да пише на паспорта българин ,докато тука си чуруликахте в щастливия комунизъм ....Ще кажете нямали сме избор - ИМАЛИ СМЕ - да не влизаме в антируски алиянси съюзи и коалицииКоментиран от #129, #171
13:00 15.11.2020
129 Бат Мишо
До коментар #128 от "Бат Мишо":
Като внук на царски офицер лежал в белене ви МОЛЯ ИЗЛИЗАЙТЕ ОТ НАТО ВЕДНАГА И СПРЕТЕ МОМЕНТАЛНО ВСЯКАКВА АНТИРУСКА РИТОРИКА И БАЗИ ....И ТОВА Е ЕДИНСТВЕНИЯ НАЧИН РУСИЯ ДА НЕ ДОЙДЕ ТУК .Тес дето Русия ще пада ще се предава ще губи чее слаба разпадната губеща ще я нападаме ПАК СИ ГИ ГОВОРЕТЕ НО ГЛЕДАЙТЕ ДА НЯМАМЕ НИЩО ОБЩО С ТОВА ПО НИКАКЪВ ПАРАГРАФ ....Ама НИЩО ОБЩО щото с тос координационен център на НАТО в Варна ,ако оживея после ЩЕ ВИ ТЪРСЯ ЕДИН ПО ЕДИН ЕВРОАТЛАНТИЦИТЕКоментиран от #132
13:06 15.11.2020
130 Чампоев
До коментар #88 от "Ю Кортес":
Защитаваш тия които избиваха деца и жени ? Децата от Ястребино заплаха ли бяха за царска България ?А осъдените за зверства са под надзора на международната общност тъй както и тия с Присъдите на Международния трибунал в Нюрнберг !
Или и процесът в Нюрнберг са го водели комунистите ?!
Коментиран от #143
13:13 15.11.2020
131 Нане
13:14 15.11.2020
132 Бат Мишо
До коментар #129 от "Бат Мишо":
ПС Само един въпро - КАКО мислите че ще направи Русия с координационния център на НАТО в Варна ,като я нападнат ....Давам ви 1 опит да познаете ....На затруднените давам жокер - НАЙ ГОЛЯМАТА ВМС БАЗА на руския флот Севастопол е на 80 -100 км от Варна по права линия а НАЙ ГОЛЕМИЯ Тежък Ракетен Крайцер в човешката история ТРК Москва държи бойно дежурство на 50 км от териториялните ни води ...Тая гемийка към 1994 превъзхождаше по огнева мощ ВСИЧКИ СТРАНИ НА БАЛКАНСКИЯ ПОЛУОСТРОВ а вече има и циркони ОСВЕН 100 тината ядренни бойни глави с мощности дето ако Варна е в центъра на дупката края и ще е към Провадия.ПОЗНАЙТЕ ОТ ЕДИН ОПИТ КАКО ЩЕ СЕ СЛУЧИ АКО НАТО РАЗПЛАЧЕ И 1 РУСКО ДЕТЕ ....120 секунди по късно НЯМА ДА ЖИВЕЯ В ВАРНА А В ЕПИЦЕНТЪРА13:15 15.11.2020
133 Бат Мишо
13:25 15.11.2020
134 Бат Мишо
13:39 15.11.2020
135 бизи
Коментиран от #137, #139
13:42 15.11.2020
136 Пламен
До коментар #19 от "прав е":
Чъчил е голям боклук, но ти си по голям13:45 15.11.2020
137 Бат Мишо
До коментар #135 от "бизи":
Преди даказваш че СССР те е върнал назад 100 г да земеш да провериш че 1945 в България е имало 38 км асфалтови пътища искаш ли ....Разбирам да ми го казваше някой Германец или Унгарец АМА ТИ,дето прадядо ти 1945 е живял в КОПТОР свивал си е цигара с весник и я е палил с чакмак докато оре с кравичките 5 те си декара земя в държава с 5 % урбанизирано население и 5 завода на кръст БАШ ДА СИ ВЪРНАТ 100 години назад - то како идва искашли да сметнем - да извадим 1945 минус 100 И ДА ПОГЛЕДНЕМ КАРТАТА 1845 КЪДЕТО НИ Е ВЪРНАЛА РУСИЯ - АААА МИ ТЯ Я НЯМА НА КАРТАТА БЕ БЪЛГАРИЯ през 1845 .....А като говориш къкво е направил СССР с България - случайно да знаеш че 1 човек с пура е написал на 1 салфетка в ресторанта НА ТЕБЕ БЪЛГАРИЯ НА МЕНЕ ГЪРЦИЯ -човека е от ,, братска натовска страна,, провели кой еКоментиран от #138
14:04 15.11.2020
138 По малко
До коментар #137 от "Бат Мишо":
Не съм сигурен,че са били 38 км асфалт. По-вероятно са били 10-12 км. Асфалтов път е имало само около царската резиденция в Евксиноград.Коментиран от #145, #146
14:12 15.11.2020
139 Бат Мишо
До коментар #135 от "бизи":
НАКРАТКО ИСКАМ ДА ТИ КАЖА ЧЕ КЪТ СЕ РИТАТ АТОВЕТЕ колкот по се месиш по го отнасяш и сякакви гаранции са АФИФ -затва СЕ СТОИ НАДАЛЕЧЕ КЪТ В ПОГОВОРКАТА ...Щото който и ат да спечели тумната ги ринат конярчетата кът нас САМО НЕУТРАЛИТЕТ И СОБСТВЕНА КОМПЕТЕНТНА АРМИЯ с 6 месеца или год казарма И КАКВИТО И РАЗХОДИ ДА СТРУВА - адекватно въоръжение -НАЙ ЕВТИНОТО И НАЙ ДОБРОТО - кое от НАТО кое от Раша - кът турция ....Койт ти се наведе най много в цената купуваш ....Не КУПУВАМ щото съм в НАТО най скъпите самолети ко ще на хартия да са щото вижте ме къф съм НАТО вец ....Турция купува ли С400 къкто е в НАТО - купува ЩОТО СИ МИСЛИ ЗА ПАРАТА И ЕФЕКТИВНОСТТА И ОТБРАНАТА къкто трябва да правим и ние - нещо за което се иска само 1 -НЕКОРУПИРАНО И НЕБАНДИТИЗИРАНО УПРАВЛЕНИЕКоментиран от #147
14:13 15.11.2020
140 6ъ6ъъ6
За това пък паметникът на Руската Армия пречи на всички ?!?!
Как можехме да се докараме до там, че дбъдем такива предатели на миналото си? Да допуснем НПО-та учат децата ни ,че не е имало турско робство, някакво си мирно и взаимоизгодно съжителство?
Няма такова предателско племе на тоя свят. Няма и няма и да има, понеже ни зтриват вече 30 години.
14:17 15.11.2020
141 тъпист
14:21 15.11.2020
142 Бат Мишо
До коментар #45 от "сергей":
Ади кът ривеш за 300 мил долара дето струвала издръжката на руската армия 1944 ДА СМЕТНЕШ КОЛКО Е ПЕЧАЛБАТА ОТ ПРОИЗВОДСТВОТО НА КАЛАШНИКОВ САМО ,което продължаваш и до днес ....Росле иди питай колко е струвал престоя им в Германия Полша Унгария Чехия Румъния- ДЕТО НЕ СА ИМ ДАЛИ И СТОТИНКА ЩО НЕ ГИ ПИТАШ .....КОЛКО СА ИМ СТРУВАЛИ ПОГРЕБЕНИЯТА на стотици и милъони хора ,градове ,производства ПОГРЕБАНИ иначе са минали евтинджос ко та питам нали-Че сме държавата измъснала се с най мащо щети от губещата коалиция МИНАВАЛО ЛИ ТИ Е ПРЕЗ УМ ДА ПРОВЕРИШ14:21 15.11.2020
143 Хи их хи
До коментар #130 от "Чампоев":
Той е като вица за разбирането на шопа за жената! Дето викал-аз тва жената не го разбирам що за чиляк е! Ти го таковаш, а то те целува! Мен някой ако се опита да ме такова, че му откинем главата!14:24 15.11.2020
144 щото
До коментар #12 от "Прав е бил":
Сънародниците му са толкова мързеливи и некадърни, че ако някой не им извади картофите, ще умрат от глад.14:34 15.11.2020
145 Бат Мишо
До коментар #138 от "По малко":
Проверявал съм - 38 км асфалт е имало 1945 - 18 км е до евксиноград14:37 15.11.2020
146 буги
До коментар #138 от "По малко":
Ватниците дори не знаят че магистралите първоначално се стрят с бетон,а в градовете улиците се павират!Ама друго си е руското бездарожие,нали другари?Според официален доклад,първоначалното изграждане на магистралния пръстен в България започва на 4 октомври 1974 г. Трябвало е да бъдат построени три магистрали с обща дължина почти 900 км, които да свържат София, Варна и Бургас. Но до началото на 1990 г. са завършени около 270 км, а през следващите 20 години само още 116 км. Откакто България се присъедини към ЕС през 2007 г., магистралната мрежа нараства с около 60 км годишно, така че към средата на 2014 г. вече работят 50% от планираната обща дължина от 1182 км.Коментиран от #151
14:45 15.11.2020
147 ААА
До коментар #139 от "Бат Мишо":
Дори и да не го купуваме , за тези щури пари които ще се дадат за самолети и кораби , да отбележа , че тези кораби и самолети ще бъдат с нулева преживяемост при война , бихме могли да си усвоим собствен ВПК който да прави дронове . Китай имат модел "Пушка за дронове" която представлява "една Катюша" която изстрелва на веднъж 48 дрона- Камикадзе, няколко такива установки изстрелващи своя боезапас ще изпълнят небето със смъртоносни играчки , и това би имало възпиращ ефект , ще създава мислещи хора , иновации , работни места , експорт , и най вече собствена сигурност , но не така мислят комисионерите.Коментиран от #148, #150
14:49 15.11.2020
148 Бай Дън
До коментар #147 от "ААА":
А кой ви е разрешил да купите нещо от Китай!15:01 15.11.2020
149 Щуро Атлантиче
Същите сте заблудени като комунисти през 1944
15:09 15.11.2020
150 Бат Мишо
До коментар #147 от "ААА":
Да прав си родния ВПК не е никак лош - родното ПВО е едно от водещите в света за къс обхват , родната минохвържачка която правехме в Червен бряг със 100 % поражаемост на целите ,родното САУ,Радния автомат Шипка -Каквито и пари да дадем за родно въоръжение и армия и производство ВСЕ ЩЕ СА ПО МАЛКО НАКРАЯ отколкото да храним чужда - и ако не платим с пари ще платим с кръв - още Наполеон го е кацал,, Който не храни своя армия - храни чужда,,Коментиран от #167
15:13 15.11.2020
151 Гост
До коментар #146 от "буги":
Бе ти у ред ли си? 45 година всичко тук е било калдаръм и порутени сгради от бомбардировки. За по-малко от 20 години е положен асфалт навсякъде, и до най-крайната къща на най-последното село. Вдигнати са заводи, електроцентрали, ток има навсякъде и във всяко домакинство. Училища във всяко село, детски градини, стадиони, болници с безплатно лечение. И всичкото население работи, нямаше безработица. Завариха страната на прах и пепел, а я издигнаха до образована работеща република за 20-30 години. Сегашните наследила всички активи на предишните и само продават и отдават на концесия. Нищо не правят, освен да разпродават бащиния. И все се оправдават с комунистите, вече 30 години. Я се скрий.Коментиран от #152
15:16 15.11.2020
152 е па
До коментар #151 от "Гост":
Абе асфалт има и в Сев.Корея и Венецуела и болници също имат и училища са си построили ......да продължавам ли нататък?Коментиран от #156
15:26 15.11.2020
153 123+
КОРЖАКОВ- охрана на Елцин
15:27 15.11.2020
154 2423
15:29 15.11.2020
155 Гост
До коментар #51 от "Патриот":
Знаем, че много мразите дипломираните. Те не кълват анадолска пропаганда от фалшиви НПО, а мислят с главите си. Затова съсипахте образованието в България и замъглихте младите умове с чалга и сеир. Училището може да преподава глупостите на НПО, че нямало клането, че не било робство, че Под игото било измислица, но ние сами си учим децата на истинска история. Няма да заличите истината, нито българите, нито културата, писмеността и вярата ни. Ще си счупите рогата, шейтанчета.15:34 15.11.2020
156 Гост
До коментар #152 от "е па":
Лесно е да продължиш нещо, което някой друг е започнал. Твоя вожд и това не можа. Северна Корея може ли да се похвали с постижения като нашите? Е, хайде, постигнете нещо голямо. Вече 30 години няма социализъм. Какво постигнахте? Внос на стари трошки от Германия, турски дънки и вредни храни, политика на данъци до небето, мизерно пенсиониране, нулева здравна система, милиарди за самолети и кораби докато събирате капачки за лечение. Кво ще ми продължаваш? Похвали се с нещо де.Коментиран от #173
15:41 15.11.2020
157 Казуар
До коментар #57 от "Папуций":
Другарю, в СССР има документ за обявяване не война на България.Коментиран от #194
15:48 15.11.2020
158 Варвари
Коментиран от #178
16:31 15.11.2020
159 Сталин
16:37 15.11.2020
160 Дълбоко Виждащ
16:59 15.11.2020
161 иванов
До коментар #15 от "Патриот":
Фалшиви новини17:28 15.11.2020
162 стоян георгиев
Коментиран от #165, #195
17:51 15.11.2020
163 ААА
17:57 15.11.2020
164 Този коментар е премахнат от модератор.
165 Мисъл
До коментар #162 от "стоян георгиев":
Да допълним , че ние като съюзник на Вермахта , започваме да сваляме първи съюзническите самолети , които летят за Плоещ да бомбандират там нефтените съоръжения на германците . До тогава съюзниците не са ни бомбандирали , но когато започваме да ги сваляме , и те дават жертви , Чърчил изпада в бяс и нарежда тези бомбандировки . Както правилно каза Чърчил ни е набрал още от ПСВ където той лично участва с ВМС на Британия в неуспешният десант при Галиполи.Коментиран от #175
18:09 15.11.2020
166 ран
До коментар #13 от "Дали":
Интересно е дали демократите са ръкопляскали. О извинете, била е царство, нашата родина.18:17 15.11.2020
167 ААА
До коментар #150 от "Бат Мишо":
Точно така , още повече не можеш да разчиташ в една по-продължителна война , някой от вън непрекъснато да те снабдява с техника , части , и компоненти . Изчерпваш резерва от техника и капитулираш , като арменците.18:20 15.11.2020
168 Готин
18:58 15.11.2020
169 Готин
19:00 15.11.2020
170 Историческа
19:17 15.11.2020
171 яко ни лъжат
До коментар #128 от "Бат Мишо":
руски бомбандировач бомбандирал нефтен завод в румъния е паднал около с Иширково Силистренско. Пилотите са спасени и лекувани от селянин от Иширково.19:25 15.11.2020
172 Аз.....
До коментар #15 от "Патриот":
Абсолютно точно! Нито Екатерина Велика,нито Чърчил са се интересувал от МОЯТА РОДИНА.И СЕГА ПРОДЪЛЖАВА ДА Е ТАКА !!!19:29 15.11.2020
173 Аз.....
До коментар #156 от "Гост":
Ма здравната система беше недъгава и през 80г.А и вече като гледам идват и внуците им ва власт. ТАКИВА ТАПАНАРИ.......19:40 15.11.2020
174 Софиянец
19:55 15.11.2020
175 стоян георгиев
До коментар #165 от "Мисъл":
има кореспонденция на чърчил с британското правителство през първата световна и тои изключително много държи българия да е англииски съюзник.има предложение за отстъпки на българия в македония и не само!за съжалениебългария решава друго и убиваме ннад 200000 воиника на антантата ,разбиваики цялото южно крило на фронта.изкарваме от воината последователно,сърбия,румъния и русия,а гърция я възпираме три години от боини деиствия.няма как чърчил да забрави за това както и за личния си провал при галиполи подпомогнат непряко от българската армия.за да е още по-гадно ни в клин ни в ръкав българия обявява воина на великобритания в края на 1941 година когато англичаните са супер на зор.20:02 15.11.2020
176 Инсайдер
20:13 15.11.2020
177 Стефан
20:21 15.11.2020
178 Кински
До коментар #158 от "Варвари":
Освиенцим Аушвиц Дахау бухенвалд голям морал са имали нацитата20:43 15.11.2020
179 Кински
20:51 15.11.2020
180 един от всички
До коментар #30 от "сергей":
Сергейчо,в момента,в който подписваме договора с Германия (която е във война със СССР ,то де юре ние обявяваме война на СССР (както и на САЩ,Веилкобритания и т.н.). Никой друг не ни е нас нападал,никой не е убивал българи,освен Великобритания и САЩ.Недей гледаш да замажеш това зверство,с влизането на съветските войски ,които са посрещани навсякъде с цветя и музика,и народни веселия. Пушка срещу българин не е гръмнала!21:08 15.11.2020
181 Мирослав
Коментиран от #182, #196
21:40 15.11.2020
182 Стига лъга
До коментар #181 от "Мирослав":
Глупости, обект на морската бомбардировка от съветските пилоти бяха брегови обекти и военни пристанищни съоръжения във Варна и Евксиноград?Не цивилно население като англо-краварите!
Коментиран от #184
22:53 15.11.2020
183 Този коментар е премахнат от модератор.
184 стоян георгиев
До коментар #182 от "Стига лъга":
руснаците бомбандират българия без да сме във воина!тва за теб проблем ли е?освен че ни бомбандират ни торпилират и корабите .много от които търговски много от които пълни с бягаши за палестина евреи.тва за теб проблем ли е?освен това ссср докарваше у нас терористи и оръжие за тях без да сме във воина.тва за теб проблем ли е другар?или е нормално да ти пращат терористи,оръжие за тях и да се трепат българи без даже да сме във воина.наи-големия световен атентат за времето си този в света неделя пак е съветска работа.оръжието и организацията както и парите за организаторите са съветски!Коментиран от #186, #188, #189
03:07 16.11.2020
185 Светлин
Коментиран от #187
06:57 16.11.2020
186 хихихиххи
До коментар #184 от "стоян георгиев":
Колко града са бомбардирали руснаците, колко кораба са торпилирали? Че както ги описваш те направо са потопили България до Годеч! Я дай факти за руската "работа" при атентата в църквата "Света Неделя"!Коментиран от #197
07:36 16.11.2020
187 Нещо си там
До коментар #185 от "Светлин":
Сталин? Пияница?10:18 16.11.2020
188 Хитрата сврака
До коментар #184 от "стоян георгиев":
Глупости на търкалета. България през Втората световна война е предоставила пристанищата си за военни бази на немския флот и морската им авиация. Българският търговски флот е предоставен на Германия да вози немски товари и не случайно целият до шушка е потопен. Потопен е и един кораб с евреи,защото са се правили на хитри и евреите,и българите. Корабът е български,натоварва евреи от румънско пристанище под панамски флаг,демек,че е от неутрална страна. Само,че докато пътуват Панама обявява война на Германия и когато пристигат пред Босфора разбират за войната от турските власти,които не искат да ги допуснат. Смъкват панамския флаг за да не ги потопят немски подводници и по този начин се превръщат в български кораб,тоест лигитимна цел за потопявяне от съюзническите подводници.Коментиран от #198
10:28 16.11.2020
189 Този коментар е премахнат от модератор.
190 Димитров
12:00 17.11.2020
191 гост
До коментар #25 от "Софиянец":
Пишеш пълни глупости!12:55 17.11.2020
192 гост
До коментар #72 от "сергей":
В том 9 на академичното издание “Иcтоpия нo Бългаpия” cе посочва, че към cептември 1944 г. Германия натрупва задължения за сумата над 38 милиopдo лв, от които към чаcтни бългopcки лицo 2 милиаpда лв."13:10 17.11.2020
193 аз съм Веска
А НИЕ ЩЕ СИ САДИМ КАРТОФИ , И ЩЕ СИ ЧУВАМЕ ОВЦЕ ....
16:04 17.11.2020
194 Този коментар е премахнат от модератор.
195 Русенец
До коментар #162 от "стоян георгиев":
Разбира се, че взимаме страна против националният ни интерес. Нали затова ни нагнездиха оная кукла на конци - князът ни с небългарски корени, кръв и съзнание. От самостоятелното решение на един, после е страдал цял народ. Че и още страда от последиците, наложени ни от загубването на тази, че и на следващата световна война. Вече почти 630 години България се управлява от българофоби. Има ли друга страна в световната история, с подобна унищожителна политика? Някога, въобще, някъде?Коментиран от #199
19:27 17.11.2020
196 Този коментар е премахнат от модератор.
197 стоян георгиев
До коментар #186 от "хихихиххи":
другар като пиша си записваи.образовам ви безплатно и вместо да благодариш като типичен комунист се дървиш.та руснацитте бомбандират без да са ни обявили воина поне три български града.бомбандирани са русе,горна оряховица,и казанлък.тва е без да сме във воина пак повтарям. потопени български кораби от ссср са поне четири.загиват близо 1000 човека.атентата в света неделя е организиран от съветските служби.българите са само изпълнители.заловени са парите с които е плащано.става въпрос за долари намерени у клисаря подпомогнал терористите.всички които успяват да се отскубнат от полицията бягат в ссср.02:14 18.11.2020
198 стоян георгиев
До коментар #188 от "Хитрата сврака":
тва дето си го писал не е вярно.евреите не се правят на хитри а бягат с цел спасяване на живота си.пътуват цели семеиства над 700 човека.стигаики до истанбул се намесва англииския посланник и вдига скандал при което на клетниците е забранено да продължат към палестина ,а кораба им е изведен в открити води и изоставен.явно англичаните дават инфо на руснаците които потапят съда и загиват всички!тва е истирята на кораба струма.що се отнася до българското сътрудничество на немците то е псотигнато и със съветски натиск.българия се присъединява към оста преди да се скарат хитлер и сталин и българия е натискана от ссср да везе в пронемския съюз.в последствие без предупреждение руснаците почват да воюват в български тереториални води без да се съобразяват с това че ссср и българия не са във воина.през цялата втора световна воина в българия има съветско посолство и консулство и руския посланниk си е в нормална ситуация.през това време обаче в българия идват парашутисти,подводничари и т.н. терористи .02:22 18.11.2020
199 стоян георгиев
До коментар #195 от "Русенец":
фердинант е голяма грешка,но си е наша българска грешка.докара го стамболов и го възпита по свои образ и подобие.после ученика утрепа учителя си и направи още маса щуротии.вместо обаче да го обесим на площада ние търпяхме впоследствие и сина му и внука му.та вината си е у нас.всички държави в европа са имали царе които не са местни,но царете много добре са си правили сметката в държави с национално отговорно население!02:25 18.11.2020
200 Този коментар е премахнат от модератор.
201 Този коментар е премахнат от модератор.