Като служебен регионален министър арх. Виолета Комитова се сблъска с редица казуси – пътно почистване, пътни строежи, пари по „инхаус“ за магистрала „Хемус“. Как гледа на „брокерството“, какво наследство е оставила на Гроздан Караджов. Ето какво сподели тя пред ФАКТИ.
- Г-жо Комитова, как гледате на всичко, което се случи в МРРБ. Регионалното министерство се превърна в ябълката на раздора и събори коалицията. Защо стана така...
- Вече цялото общество е запознато със случващото се в регионалното министерство. Знаете, че там се управляват много сериозни средства. Изпълняват се между 2000 и 3000 строителни обекта. Половината са по оперативна програма „Региони в растеж“, която е с европейско финансиране, а другата половина са с национално финансиране. Тези всичките строежи понякога имат проблеми с финансирането, вече се говори и за индексация на цените, свързана с инфлацията. Но част от проблемите ние ги заварихме още миналата година, а аз съм запознавала обществото с тях. Те бяха наследство от управлението на ГЕРБ. По темата текущ ремонт и поддръжка на пътищата
заварихме възлагания за повече от 1 милиард лева, а бюджетът на АПИ беше 200-300 милиона лева.
И този недостиг на пари създаде много напрежение сред строителните фирми, които бяха започнали работа, а не им бяха планирани бюджетни средства през 2020 година от ГЕРБ. Това напрежение още продължава. Част от проблемите се изчистват и се надявам, че ще се изчистят всички пари към фирмите, които са работили коректно в полза на държавата.
- Какво завещахте на наследника си Гроздан Караджов като програми и проекти и какво от тях бе свършено?
- По темата ремонт и поддръжка на пътища му завещах няколко неща. Прекратих договорите, които бяха за по 5 години, за текущ ремонт и поддръжка, защото в тази дейност бяха ангажирани много малък брой фирми.
Става въпрос за 0,01% от всички строителни фирми в България.
Те имаха задача в рамките на година да поддържат пътищата на стойност около 1,5-2 млрд. лева. Тези договори бяха отдавна надвишили размера на обществените поръчки, по които са участвали преди това. В този смисъл договорите бяха доста спорни. Друго, което оставих на министър Караджов, бяха 100 млн. лева за зимно почистване на пътищата. Самото почистване струва между 60 и 80 млн. лева. Също така завещахме на министър Караджов до юни месец тази година да се изчистят нещата на фирмите по поддръжка и ремонт, които се отнасяха за миналата зима, да им се гласува нов бюджет в парламента, за да се изплатят задълженията към тях. Завещах му и готова обществена поръчка, която да стартира на 1 януари 2022 година за нови договори за текущ ремонт и поддръжка от юни нататък. Като целта бе дотогава да се изчистят нещата към фирмите по старите им договори.
Тази обществена поръчка беше забавена, беше пусната едва през април, а след това бе обжалвана.
За да има нова обществена поръчка за текущ ремонт и поддръжка, трябва да са прекратени поръчките със същия предмет на дейност. Аз създадох условия Караджов да започне новите поръчки веднага от 1 януари 2022-а. Имаше прекратени 5-годишни договори, споразумения да извършват текущ ремонт и поддръжка до юни 2022, готова обществена поръчка. Той не успя да оползотвори времето от 6 месеца, което му осигурих с усилията на целия ми екип. Защо, не мога да кажа.
- Как гледате на факта, че ръководството на АПИ сега прекрати обществените поръчки. Какво развитие следва…
- Зимното почистване бе изпълнено. Сега предстоят нови обществени поръчки за текущ ремонт и поддръжка през лятото и после през зимата. Едни и същи фирми изпълняват тези дейности. Истината е, че чух реплики на министър Караджов, който каза, че много иска да се промени Законът за обществените поръчки така, че докато не мине нова поръчка с нови изпълнители,
старите фирми да си работят по старите договори, които аз прекратих.
Това изречение представлява капан, който визира следното - фирмите по текущ ремонт винаги да работят по старите договори, заварени от времето на ГЕРБ, които прекратих, защото винаги има обжалване. Е, какво е това?
- Защо регионалният министър е „брокер“... С какви интереси се сблъскахте вие, когато ръководихте министерството...
- Не бих използвала такива думи, когато говоря за поста на регионалния министър. Визирате думи на наш политик, който го каза, но аз ви гарантирам и не смятам, че съм била „брокер“ като регионален министър. Но да ви кажа и за думата „брокер“. Това е човек, който свързва продавач и купувач и взима комисионна за тази услуга. Щом някой е определил министър Караджов като „брокер“, значи към него е имало поставена такава задача. В случая държавата възлага, а изпълнителите получават парите, а той трябва да седи по средата и да получава комисионни. Но аз смятам, че регионалният министър не може да бъде брокер – категорично. Той трябва да следи за изпълнението на строежите, които се финансират от ЕС или от бюджета за време, за качество, за срокове, за гаранционното обслужване. И най-вече трябва да пази парите на хората.
- Служебният кабинет, защото добре познавате арх. Иван Шишков, който беше ваш заместник в предишния служебен кабинет, ще има ли време да въведе ред…
- Архитект Иван Шишков е запознат с работата в МРРБ. Той, като мой заместник, не е участвал пряко в прекратяването на 5-годишните договори, в подготовката на обществената поръчка, която оставихме на министър Караджов. Но се надявам, че той ще извърши необходимите проверки, ще се разплати с фирмите, където това е възможно, и ще направи така, че да осигури зимното почистване на пътищата. Това е труден въпрос за решаване.
- Станахте част от партията на г-н Стефан Янев. Защо предприехте тази стъпка?
- Партията на г-н Янев даде една много сериозна заявка да работи в полза на хората. Това е клише, но в „Български възход“ има нещо друго. Говоря за концепцията, която е наречена „Национален консерватизъм“, в която основна ценност е защита на националните интереси и консерватизъм, който е свързан със защита на нашите български традиции. Аз споделям това отпреди да бъда министър. И вярвам, че има почва тази концепция да бъде възприета от българските граждани. Вярвам, че нашето общество, което в момента е разпиляно, може да се мобилизира, да концентрира талантите си, за да вървим към по-бърз просперитет на нашата държава.
- Отиваме към избори. Какво ще е различното след тях?
- След тези избори очаквам отново много партии да влязат в парламента. Пак ще има коалиционно правителство. Надявам се и очаквам в предизборните кампании партиите по-ясно да дефинират националните си интереси. И на тази база после партиите да могат да се обединяват, за да ги защитават. В момента забелязваме много тежко разделение сред хората. Една партия внася предложение за промени в Закона за обществените поръчки по отношение на инженеринга в строителството, много съм говорила по темата. Ако това се приеме, ще имаме една много по-точна цена на строителството и няма да има възможност за надписване и
съществено ще се намали корупцията в тази сфера.
Тази промяна не изисква да се прави рокади в съдебната власт, не изисква да се сменя главният прокурор и т.н. Предложението бе внесено от „Демократична България“, а аз съм работила по тези текстове и дълбоко споделям това мнение. Но другите партии не приеха концепцията. Друг пример за разделение. Йордан Цонев от ДПС внесе предложение за промени в Закона за обществените поръчки в частта „инхаус“. Какво е „инхаус“? Раздаване на пари на избрани фирми. За „Хемус“ бяха раздали 1 млрд. лева. На 10 фирми по 100 млн. лева без състезание и конкурс.
Това на мен ми прилича на следното: “Господа, назначавам ви за капиталисти!“
Аз смятам, че този период сме го минали преди 30 години и не е необходимо, когато нещо не е спешно, да даваме пари за строителство без разрешение и да не се знае дали след 5 г. ще бъде започнато. Ако се коригират текстовете, ще се намалят и корупционните практики. Но в народното събрание това не бе подкрепено. Това мен ме дразни. В парламента хората трябва да работят в полза на хората, а не да си правят пиар. Това разединение не съм го създала аз, то се е създавало постепенно в годините, в които сме живели.
- „Български възход“ с кого би се коалирал. Има ли партии, с които няма как да говорите и работите?
- За коалиция преди избори нямам как да говорим. Ние сме съвсем млада партия. Като минат изборите ще се преценява. Тогава и генерал Янев ще коментира.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Бойко Българоубиец
09:12 11.08.2022
2 Да бе да
Бокоооо , къде си бе дебел пъпеш 😁😘
Коментиран от #46
09:13 11.08.2022
3 Джон Толкинов
09:13 11.08.2022
4 ТаУмВзе
Коментиран от #47
09:15 11.08.2022
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 Браво !
09:19 11.08.2022
7 шефа
Коментиран от #15
09:20 11.08.2022
8 един
Коментиран от #24
09:22 11.08.2022
9 Арест
09:26 11.08.2022
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 Българка
Коментиран от #14, #43, #52, #55
09:30 11.08.2022
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 Българин
До коментар #11 от "Българка":
Това беше най-мързеливия и некомпетентен министър при който се спряха строежите на нови пътища!09:37 11.08.2022
15 Шефа на шефчето
До коментар #7 от "шефа":
Защото тези преди Боко и тези след Боко също са на свобода.09:39 11.08.2022
16 Бай Танас
09:42 11.08.2022
17 РадеВ
09:50 11.08.2022
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 Този коментар е премахнат от модератор.
20 Комитова - АнтиХемус
10:10 11.08.2022
21 Дани
10:11 11.08.2022
22 Кажете си го,
10:11 11.08.2022
23 5577
10:12 11.08.2022
24 пффф
До коментар #8 от "един":
Къв професионалист е тая бе?Нали я гледах по телевизията като разправяше как гърмяло брашното.Те я питата за катастрофата с рейса и защо не се поддържат пътищата а тя разтягаше локуми ка гърмяло брашното.Жална ни майка с професионалисти като тая.Коментиран от #28
10:14 11.08.2022
25 Този коментар е премахнат от модератор.
26 Този коментар е премахнат от модератор.
27 Чобанин
Така беше и при Тиквун.
10:24 11.08.2022
28 Имбецили сте
До коментар #24 от "пффф":
Брашнян прах или даже пудра захар във въздуха при определена концентрация наистина създават взривоопасна среда и има не един и два случаи на взривили се мелници и цехове. Друг е въпросът, че това няма нищо общо с пътното строителство.10:41 11.08.2022
29 Ужас е
10:42 11.08.2022
30 Сарматов
11:07 11.08.2022
31 Абсурдистан
Коментиран от #45
11:08 11.08.2022
32 КомАтова
11:13 11.08.2022
33 Фффффф
Коментиран от #39
11:16 11.08.2022
34 КОМИТОВА..ДАВАЙ КРАДЦИТЕ НА СЪД
11:17 11.08.2022
35 Не разбрах
11:41 11.08.2022
36 байгън с колелото
12:02 11.08.2022
37 Не се правете на умрели лисици
12:20 11.08.2022
38 Ддд
12:45 11.08.2022
39 Да питам
До коментар #33 от "Фффффф":
Как така предишните крадяли,но и се строяха магистрали и то пред очите на хората,а не да се отчита дейност на хартия.Сега всичко ЗАБАТАЧЕНО.И пари няма.Борисов беше оставил 500милиона за пътища.И тях прибраха.Сега как така няма пари,даже за поддръжка на пътищата.Жал му става на човек,когато пътува и гледа зарязаните строежи.Аман от "дървени философи",които само дрънкат,а никаква работа не вършат.Коментиран от #42
12:46 11.08.2022
40 виолета
13:22 11.08.2022
41 КОМИТОВА..ДАВАЙ КРАДЦИТЕ НА СЪД
13:28 11.08.2022
42 Нудинов
До коментар #39 от "Да питам":
Ти ьа редовни съроителни книжа чувал ли си или пълниш форума с тъпизмиКоментиран от #44
13:35 11.08.2022
43 Слави Трифонов
До коментар #11 от "Българка":
поздравявам те лично с нежната ми авторска балада "щи сцепя гза"14:54 11.08.2022
44 Да питам
До коментар #42 от "Нудинов":
Ти чувал ли си,че има куп процедури преди да се възложи поръчката,включително и обжалване.Последен пример --за пореден път "зелените"спряха "Струма".Не говоря празни приказки--за да се направи пътят Сливница -Брезник ,процедурите траяха пет години.Вече има и надзорен съвет,но сега пари няма.Специално за инхаус процедурите,трябваше законово да се направят подизпълнители и да довършат започнатото.Ама нямаше желание,защото явно,голяма игра става.15:06 11.08.2022
45 Всички знаят
До коментар #31 от "Абсурдистан":
Само ти не си разбрал, че ни крадат законно! Когато колективен управленски орган като МС, например, реши да даде пари, с които разполага, няма отговорност. Законно е. Така, с предложения на Борисов, МС приема и готово.15:30 11.08.2022
46 Този коментар е премахнат от модератор.
47 Болярин
До коментар #4 от "ТаУмВзе":
Няма как да видиш хора от ГЕРБ в затвора, защото няма причина ! Там ще видиш умнокрасивитета от ПП - водени от харвардските измамници кирО тъпотО и асанчО крадливотО !!!15:43 11.08.2022
48 Този коментар е премахнат от модератор.
49 Мани я
02:41 12.08.2022
50 Не струва
03:15 12.08.2022
51 Да бе да
До коментар #46 от "ДЯДО ПОП":
"Питай жена си, ако си толкова любопитен !"Питах я , тя ми каза да говоря с кмета на Симитли 🤭😁
Коментиран от #54
08:11 12.08.2022
52 И аз да кажа
До коментар #11 от "Българка":
Тази патица с дантелките? Компетентен министър? Дето дрънкаше глупости след катастрофата с македонския автобус? Опита се да каже, че ГЕРБ са виновни за пътя, а той беше от времето на другарчвтата й от Тройната коалиция със Станишев. Дето намърда и дъщеря си в политиката! Боже! От времето на Орешарски, като министър налапацдве къщи за гости, интересно от последното министерства е какво е награбила? Защото не спря всички плащания, някои пусна...16:29 12.08.2022
53 Истина
10:21 13.08.2022
54 Този коментар е премахнат от модератор.
55 Този коментар е премахнат от модератор.
56 виолето
16:38 15.08.2022