Сергей САВЧУК, РИА Новости
Вчерашният ден, 17 май 2023 г., определено ще остане в съвременната история като събитие от наистина исторически мащаб, за което един ден, много вероятно, дори ще напишат отделна глава в учебника по икономика за специализираните университети. На този ден Владимир Путин, заедно с иранския си колега Ибрахим Раиси, даде старт на строителството на железопътната линия Рашт - Астара. В близко бъдеще този проект ще реализира мечтата на почти всички политически лидери на страната ни през последния век и половина.
Това събитие беше предшествано от кацането в Техеран на руската политическа делегация в лицето на вицепремиера Александър Новак, министъра на транспорта Виталий Савелиев, заместник-ръководителят на Централната банка на Русия и ръководителяг на митническата служба. Посланикът на Иран в Москва Казем Джалали съобщи, че в рамките на същия проект следващата седмица в Иран ще пристигне Елвира Набиулина. Съставът на руската делегация сам по себе си подсказва важността на събитието за страната ни, а приемът, даден от Иран, потвърждава не по-малкия интерес от страна на персийската страна.
Дължината на строящия се участък Рашт - Астара е само 162 километра и минава изцяло през територията на Ислямската република, но привидната скромност на числата не бива да подвежда никого.
Строителството на Транскавказката (тогава Поти-Тифлиска) железница започва през 1865 г. Император Александър II и неговите наследници на престола упорито прокарваха пътища на юг през планините на Кавказ, водени от безумната мечта на онова време - да свържат Русия и далечна Персия с пряк сухопътен коридор. Важността на проекта се посочва от факта, че строителството не спира през Първата световна война, по времето на революцията от 1917 г. стоманените магистрали достигат до Сочи, пресичат диагонално Армения и навлизат в Турция, а също така почти достигат до Баку.
След революцията болшевиките се захващат за работа с удвоено усърдие. Още през 1925 г. маршрутът е разширен до арменския Ленинакан и грузинския Цхалтубо, през 1940 г. на маршрута се появяват осетинския Цхинвал и абхазкия Сухум, а през 1949 г. грандиозното строителство завършва с откриването на голямата гара Адлер. Пътят е преименуван на Закавказки. Но тогава нещата станаха трудни и до 1991 г. Ленинакан в Армения и гарите Нахичеван и Ленкоран в Азербайджан останаха крайните точки на железопътната карта.
Сега много се говори за сближаването между Москва и Пекин, незаслужено тласкайки подобни процеси с Иран в сянка. През декември миналата година американският Bloomberg избухна в лудост относно факта, че Москва и Техеран бързо изграждат няколко транспортни коридора наведнъж, включително морски път през Астрахан и Дагестан до пристанищата Астара, Ензел, Ноушер и Амирабад, както и обсъжданата днес ж.п. линия. Изведнъж стана ясно, че персите, които дълго време се намират под санкциите на САЩ и целия демократичен свят, изтеглят желязната линия на юг към пристанищата Бандар Абас и Чабахар със стахановски темпове. Веднага след завършването на строителството ще бъде възможно да се отиде директно от Русия дори не в Техеран, а директно в индийското пристанище Мумбай - един от най-големите товарни и логистични центрове в цяла Азия.
Ето защо се отдава такова значение на изграждането на последния участък от оскъдния за железопътните стандарти участък.
Тук е необходимо да добавим няколко кавказки нотки.
Първо, става ясна дипломатическата упоритост на Москва, действаща като арбитър между Армения и Азербайджан. За Кремъл е изключително важно да изгради надежден транспортен коридор към Азия, а за това е необходимо регионът, през който минава единственото разклонение, да е спокоен и стабилен. Второ, все още има неизползван участък от маршрута през Грузия. Тбилиси, разбира се, не е съюзник, но не е въвеждал санкции срещу Русия от година и половина, а наскоро Владимир Путин изведнъж възобнови въздушния трафик между страните. Прави впечатление, че Саломе Зурабишвили го нарече провокация, но парламентът просто пренебрегна мнението ѝ, така че грузинският транзит, водещ до турския Ерзурум, остава в резерв; но за това друг път.
Към касичката от неслучайни съвпадения трябва да се добави и фактът, че в края на 2022 г. търговията между Русия и Иран постави нов исторически рекорд. Руският посланик в Иран Алексей Дедов наскоро съобщи, че общата стойност надхвърля 4,5 милиарда долара.
Русия изпраща на юг продукти на неорганичната химия, жизненоважно оборудване за иранската нефтена и газова индустрия, различни измервателни уреди. Хранителните продукти, строителните материали, пластмасите и черните метали вървят в обратна посока.
В заключение нека добавим, че сега товарите между Русия и Иран натрупват голямо изоставане, напускайки пристанищата на Балтийско море и продължавайки през Северно море, покрай Франция, Испания, през Средиземно море и Суецкия канал. За да стигнат до споменатото по-горе пристанище Мумбай, корабите изминават повече от 14 хиляди километра, което отнема средно 40 дни. Веднага щом се отвори кратък, евтин и директен маршрут през Кавказ и Иран, дължината на маршрута ще бъде намалена до три хиляди километра.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Любопитен
Коментиран от #4
16:30 18.05.2023
2 Другарят Сухов
16:31 18.05.2023
3 Сатана Z
Коментиран от #6, #9
16:32 18.05.2023
4 Последния Софиянец
До коментар #1 от "Любопитен":
Олигарсите и чуждите фирми които изсмукваха богатствата на Русия.Путин ги изгони и народа си отдъхна.Коментиран от #5, #11
16:32 18.05.2023
5 Любопитен
До коментар #4 от "Последния Софиянец":
Пробвай някое малко по-неналудничаво обяснение :)Коментиран от #10
16:33 18.05.2023
6 Киро Острото
До коментар #3 от "Сатана Z":
И три моста над Дунав направих.И завод за електромобили.Неблагодарници!16:33 18.05.2023
7 Сандо
Коментиран от #17
16:34 18.05.2023
8 Точно така...
16:36 18.05.2023
9 Сандо
До коментар #3 от "Сатана Z":
Русе-Варна е сериозен проект със сериозна икономическа изгода,но и така не беше реализиран - имаше някакви причини.Коментиран от #24
16:37 18.05.2023
10 Последния Софиянец
До коментар #5 от "Любопитен":
Приятел който работи в търговска фирма в Москва казва че работата се е удвоила откакто се махнаха чуждите фирми.Коментиран от #12, #13, #18
16:37 18.05.2023
11 Ами да..
До коментар #4 от "Последния Софиянец":
Така е, народа си отдъхна, а 200 000 хиляди направо издъхнаха.16:39 18.05.2023
12 Любопитен
До коментар #10 от "Последния Софиянец":
Значи Путлер е предател загробил РуЗЗия, че 20 години не дава възможност на руЗЗките фирми да си "удвоят работата".16:41 18.05.2023
13 Как удвоила?
До коментар #10 от "Последния Софиянец":
Удесеторила се е, особено в погребалните агенции, дърводелските цехове и църквите, хората не се прибират, спят на работните си места.16:44 18.05.2023
14 И нашТе железничари – експерти
16:47 18.05.2023
15 Чебурашка
От цялата схема пак ние губим.
Коментиран от #19, #21
16:47 18.05.2023
16 НУРС
Ще хвърчат товарни влакове с некачествени полустоки и ще има сериозни финансови трансфери на шарени хартийки!
Коментиран от #26
16:49 18.05.2023
17 Търновец
До коментар #7 от "Сандо":
Напълно съгласен, много сериозен успех за Русите, а след пуска техни товари отиват директно в Персия и Индия - по този начин Русия става по-малко зависима от пророците Босфор-Дарданели, и по-малко зависима от Турция и Гърция. Крайно време е България да има транспортна връзка с Персия, и да не минава през Турция.16:51 18.05.2023
18 Този коментар е премахнат от модератор.
19 Мда
До коментар #15 от "Чебурашка":
"Мисли чичо Влади за бъдещето на народа си" Мда, точно както чичо Адолф и Чичо Сталин са "мислили" за бъдещето на народите си.Коментиран от #23
16:51 18.05.2023
20 Любопитен
До коментар #18 от "Дубъл!":
То пък сега ще се окаже, че човека не е по-печалбите и държи много да си остане беден в омразния ЕС. :)Коментиран от #22, #25
16:52 18.05.2023
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 *****
До коментар #20 от "Любопитен":
Ще излезеш прав-100%16:55 18.05.2023
23 Чебурашка
До коментар #19 от "Мда":
А не са ли мислили? Хитлер е вдигнал смазан ата Германия до 1 в Европа, а Сталин от крепостната кална селска империя-държава с която се съобразява цял свят и до сега.Коментиран от #27
17:00 18.05.2023
24 Кремък
До коментар #9 от "Сандо":
Четири бази на (др)янките и няколко биолаборатории достатъчен фактор на ,,икономическото ни развитие" ли са, или да доуточнявам за какво трябва служи територията между Дунав и Резово?17:01 18.05.2023
25 Един от тримата глупаци
До коментар #20 от "Любопитен":
Хубава си ни е държавата, въпреки ЕС и продажниците.Коментиран от #29
17:03 18.05.2023
26 Този коментар е премахнат от модератор.
27 Този коментар е премахнат от модератор.
28 Калпазанин
17:09 18.05.2023
29 Любопитен
До коментар #25 от "Един от тримата глупаци":
Хубава е, но вие нямате никаква заслуга :)17:10 18.05.2023
30 Павел пенев
17:12 18.05.2023
31 Две велики държави работят
17:13 18.05.2023
32 Аз.....
17:57 18.05.2023
33 Този коментар е премахнат от модератор.
34 Путинофил
18:29 18.05.2023
35 Сатана Z
Z
18:30 18.05.2023
36 Последния Софиянец
Коментиран от #38
18:30 18.05.2023
37 Търновец
Коментиран от #40
18:31 18.05.2023
38 Този коментар е премахнат от модератор.
39 ТрампЛин
22:35 18.05.2023
40 Този коментар е премахнат от модератор.
41 Е, иранските
17:37 19.05.2023