Съветски войник, обърнат с лице на изток към Русия и надпис под каменна петолъчка, изразяващ вечна признателност към "непобедимата Съветска армия освободителка". Тези два отличителни белега са характерни за много от 180-те паметника на Червената армия в България, построени в периода от 1944 до 1989 година. И до ден днешен те стърчат над паметници на значими български личности.
"56% от бюджета за култура в България през 1970-те години отива за монументална пропаганда. Тя ескалира непрекъснато и паметниците стават все по-големи и по-големи", казва пред Дойче Веле проф. Евелина Келбечева. Историчката заявява, че няма един елемент, като се започне от решението за създаването на паметника на Съветската армия в София, до споровете за демонтажа, който да не потвърждава факта, че той е част от ескалиращата комунистическа пропаганда, направена изцяло по съветски образец. "Няма нищо общо нито с история, нито с истина", убедена е авторката на документалния филм "Второто освобождение".
Именно заради това проф. Келбечева е на мнението, че паметниците на Съветската армия в Пловдив, Бургас и всички останали градове в страната трябва да последват примера на този в София и да бъдат демонтирани. "Могат да се измислят най-различни начини, по които да се експонират, но и да има и информационна среда, в която да се обясни целия процес по създаване на монументална пропаганда." Оставянето им в този вид според историчката би било престъпление спрямо следващите поколения.
Альоша гледа отвисоко - и в Пловдив, и в Бургас
Строежът на мащабни съветски паметници започва още през 1950-те. Един от тях е 18-метровият паметник на Съветската армия в Бургас, още наричан Альоша, тъй като изобразява сам воин. Разпростиращ се насред централния площад "Тройката", монументът се състои от 5-метрова фигура от бронз с издигната към небето лява ръка и фриз в основата си, който пресъздава разгрома на фашизма и посрещането на Съветската армия в града. Паметникът е построен между 1952 и 1954 и е дело на арх. Михаил Милков и скулпторите Васил Радославов и Анета Милчева.
Вероятно най-популярният паметник на Альоша обаче се намира на втория по височина хълм в Пловдив - Бунарджик. За разлика от монумента в морския град той има конкретен прототип - съветският войник Алексей Скурлатов, който прекарва няколко години в България, където е фотографиран в парадна униформа с медали от своя приятел Методи Витанов. Именно тази снимка по-късно е използвана за фигурата, научаваме от справка, която регионална народна библиотека "Иван Вазов" в Пловдив изготви специално за Дойче Веле. Висок 15 метра, паметникът на Съветската армия в Града на тепетата е строен в продължение на три години от голям авторски колектив и е открит тържествено на 5 ноември 1957 година.
Пловдивчанката Фани Акрабова разказва, че баща ѝ е работил по изграждането му. "Баща ми работеше денонощно и спеше в една барака под самия паметник. С майка ми и брат ми всеки ден му носехме храна", спомня си тя. Майката на Фани се е притеснявала, че ако не се справят, бащата ще бъде пратен в затвора. "Нашият баща, заедно с група студенти, завърнали се от следване в Германия, е бил въдворен в трудов лагер край с. Парапуново, близо до Свети Врач. Освободен е през август 1945", разказва пловдивчанката. "По тази причина майка ми имаше опасения, че несправянето с обекта може да бъде изтълкувано като саботаж."
Любопитен факт е, че след посещение в България през 1962 година съветският композитор Едуард Колмановски разказва за паметника на приятеля си поет Константин Ваншенкин, който пише текст за песен, а Колмановски създава музиката. Песента става толкова популярна в България, че до 1989 година е възприета като неофицален химн на Пловдив, четем още в справката, изготвена от пловдивската библиотека.
"Защо не хан Аспарух или Васил Левски?"
Паметниците на Съветската армия се превръщат в разделителна линия в обществото. Включително в Пловдив, където общински съветници от ПП-ДБ предложиха Альоша да бъде демонтиран по подобие на съветския паметник в София. Малко след това от "Има такъв народ" внесоха предложение за референдум по темата. На 17 януари бе организиран и протест на привърженици на Альоша.
Докато някои пловдивчани подкрепят идеята за демонтаж, други са против. "Разбирам, че този паметник се е превърнал в нещо като символ на Пловдив, но не може първото нещо, което виждаш, когато влизаш в града, да е руски войник", смята Дарина, която е медицинска сестра в Пловдив. "Защо не хан Аспарух или Васил Левски? Според мен мястото на всички тези паметници, построени през комунизма, е в музея." В парка Бунарджик, на който се извисява и Паметникът на съветската армия, вече има паметник на Васил Левски. Той е монтиран през 1942 година и е дело на скулптора професор Иван Лазаров. Но бюстът на Апостола заедно с постамента е много по-малък от паметника на Альоша, който се извисява на 10,5 метра и то на самия връх на тепето.
Роза също е медицинска сестра в Пловдив, но мнението ѝ се различава силно от позицията на Дарина. "Хората имат сантимент и спомени с това място. И на никого не пречи. Преди да събаряте, първо предложете какво ще изграждате", казва тя с недоволство.
Как Альоша се превърна в символ на Пловдив
Пред ДВ депутатът от ПП-ДБ и пловдивчанин Манол Пейков обяснява защо според него някои от съгражданите му се бунтуват срещу идеята. "Паметникът е едно от първите неща, които човек зърва, когато се приближава към Пловдив. В този смисъл, с течение на годините за мнозина той е изгубил първоначалното си значение - на гигантски монумент, възхваляващ една тиранична и авторитарна идеология - и се е превърнал в абстрактен символ на града", посочва Пейков. И точно това е целта на тоталитарната власт, смята издателят. "За нея е особено важно да създаде измислена реалност, която ежедневно да бъде втълпявана в умовете и душите на хората - и в крайна сметка да бъде вградена толкова дълбоко, че хората да вярват в тази алтернативна реалност повече, отколкото вярват на собствените си очи."
"Альоша хем е в центъра на Пловдив, хем е на най-високото място (след Джендем тепе, което се намира в периферията на Пловдив)", казва Пейков. "Гледан отдалече, "Альоша" е пропорционален, бих казал дори красив. Когато застанеш в подножието му обаче, изведнъж става едва ли не невидим - толкова е огромен и могъщ, че имаш чувството, че е по-близо до облаците, отколкото до теб. Сякаш ти казва без думи - "над мене е само небето"."
Манол Пейков обяснява, че за много пловдивчани, включително такива, които не симпатизират на режима преди 1989 година, връзката с този паметник е по-скоро сантиментална. "Някои от най-тържествените казионни събития в живота ни като деца - тържествени сборове, връзване на чавдарски и пионерски връзки - се случваха именно в неговото подножие. А черешката на тортата беше изкусната и дори затрогваща песен на съветския композитор Едуард Колмановски, посветена на Альоша, в която се разказва как "вместо той да носи цветя на момичетата, те му поднасят цветя", обяснява Пейков. Издателят и депутат смята, че по този начин Альоша "повече от успешно е влязъл под кожата на пловдивчани" и "се е превърнал в абстрактен символ на хълма и града".
Какъв е проблемът с Альоша?
“Альоша заема най-високото място от всички други паметници в града, което е несправедливо и раболепно в контекста на една военна окупация, която отклони България от европейската ѝ посока за десетилетия", казва пред Дойче Веле IT експертът и блогър от Пловдив Йовко Ламбрев. "Текущо той е надвиснал над града в гигантски мащаб, задушаващ дори Руския паметник на същия хълм", допълва той.
"Проблемът е това, което той изконно символизира", казва Манол Пейков и изрежда: "Първо, триумфът и могъществото на една тиранична власт. Второ, пряката ни и неподлежаща на обсъждане зависимост от хегемона и световен символ на тази власт - Съветска Русия. Спомнете си думите на Георги Димитров за "дружбата ни със СССР", която е толкова "жизнено необходима", колкото са "слънцето и въздуха за всяко живо същество". И трето - непобедимостта на съветското оръжие, чрез което тази власт е наложена в България."
Пловдивският издател е убеден, че докато паметникът стои на тепето, "тази парадигма ще бъде неизбежно възпроизвеждана" от новите поколения, само че СССР ще бъде заменен в представите от днешна Русия. "Което означава, че за мнозина българи действията на самата Русия спрямо България и света - дори и най-злокобните, като вероломната и жестока война в Украйна - ще бъдат оценявани през призмата на емоцията, а не на разума", допълва той.
За да сложи България край на зависимостите, са необходими нови символи, "подобаващи на времето и на националното ни самочувствие", казва Пейков. "Като междувременно вдъхнем втори живот на Альоша и неговите събратя из цялата страна, които следва да бъдат внимателно преместени и заслужено пенсионирани в музеите на социализма, където да разказват своята история, но вече под съвсем различен ъгъл, на следващите поколения."
А Бургас?
В Бургас Альошата, както го наричат местните, разделя хората на два лагера. "Животът ни се върти около Альошата, защото всяка една уговорка започва тук - в сърцето на града", споделя Виктория, студентка по журналистика в НБУ. Според нея много бургазлии не гледат критично на паметника и на това, което той символизира. "Не мисля, че толкова ги интересува дали е там или го няма", допълва младата жена. Петър, чието детство и юношество преминават по времето на комунизма в България, разказва с тъга в очите колко трагично е, че всеки бургазлия знае къде се намира Альошата, но не и паметникът на Левски.
На съвсем противоположно мнение е Иван, бивш служител на реда. За него паметниците на Съветската армия са символ на дружбата между България и Русия: "Това са символи, които са непреходни във времето".
"История" и "истина" започват с една и съща буква, но в България нямат нищо общо, казва Петър. Според него демонтирането би отворило пространство за съвременен площад на морския град, в който да намерят място например пилони с българския и европейския флаг. "Ще имаме невероятен централен площад без символите на комунизма, без символите на окупацията", заявява с усмивка Петър. "Моето мнение е, че един такъв паметник няма място в центъра - без значение на кой град. Има други места, където тези паметници могат да се почитат и да се обясни историята, целия контекст", споделя Виктория. Иван, който категорично е против демонтажа, смята, че е уместно да се проведе допитване до бургазлии дали той трябва да бъде демонтиран.
Дойче Веле се обърна към кмета на град Бургас Димитър Николов, областния управител Пламен Янев и народен представител от града, но не получи коментар от нито един от тях в рамките на месец. От "Да, България", които първи лансираха идеята за демонтиране на ПСА в Пловдив, отговориха, че на този етап няма да коментират паметника в Бургас.
"Непрекъснато възпроизвеждаща се проруска и просъветска пропаганда"
Пред Дойче Веле проф. Евелина Келбечева казва, че за нея спорът за историческите факти и това какво символизират тези паметници изобщо не трябва да съществува. "На 5 септември 1944 СССР обявява война на България без формално основание", припомня тя. Тогава Червената армия навлиза на българска територия и я окупира за цели три години. "Това води до най-голямата политическа, социална, икономическа и културна криза в българското общество, която сменя естествения и логичен път на българската история в средата на 20 век и налага съветски модел на развитие във всяка една област на обществения и личен живот."
Според проф. Келбечева в българското общество цари незнание по темата, което се подклажда от "непрекъснато възпроизвеждаща се проруска и просъветска пропаганда". Тя казва, че отсъства функционална връзка между съвременната българска историография и публичното знание: "Хората не са виновни. Те продължават да бъдат бомбардирани от лъжа и фалшификации."
"Този проблем е само върхът на айсберга. А айсбергът е огромен", допълва проф. Келбечева. И споделя, че в България до ден днешен няма кохерентна, последователна, стабилна и разумна държавна политика по отношение на знанието за комунизма и разпространението на това знание в обществото. "Ясно е с невъоръжено око, че България е на последно място в Източна Европа по отношение на оценяването на това какво е донесъл тоталитарният, комунистически режим, както и със справянето с това минало."
Проф. Келбечева споделя, че след 6-годишни усилия през 2019 година заедно с фондация "Истина и памет" успяват да направят сериозни промени в учебните планове. Въпреки че фактите са включени, те не са добре обяснени и подкрепени от човешки истории, смята тя. Ограниченото разбиране за това какво е донесъл комунистическият режим, "се сблъсква и със семейните спомени и високото ниво на соцносталгия в България, по отношения на която ние сме шампиони в Източна Европа", добавя историчката.
Според проф. Келбечева са нужни гражданско образование и различни артистични проекти, които предизвикват дебат по темата. И дава за пример изложбата "Призракът е тук" на французина Мич Брезунек и група млади художници, които трансформират дигитално 12 съветски паметника, като по този начин поставят под въпрос посланията, които носят. "Аз мисля, че младото поколение трябва да намери своя собствен адекватен начин да реагира на цялата лъжа и фалшификация", обобщава тя.
Какво следва за Альоша в Пловдив?
В отговор на ДВ областният управител на Пловдив д-р инж. Илия Зюмбилев подчертава, че премахването и преместването на недвижими културни ценности със статут на паметници от "местно значение" е в правомощията на Общинския съвет. "Нито правителството, нито Министерството на културата могат да вземат решение без местния парламент на Пловдив", посочва областният управител.
Според Манол Пейков съдебното решение от 1996 година, с което се отменя решението на Общинския съвет в Пловдив за "заличаване на паметника" е спорно. "Доколкото ми е известно, тогава съдът се позовава на международно споразумение за запазване на войнишките паметници. Проблемно е обаче тълкуванието на съда - за да има войнишки паметник, трябва някой да е положил костите си тук. В България нито един съветски войник не е загинал в сражение", припомня той.
Общинарите в града под тепетата все още не са разгледали актуалните предложения за преместване и референдум.
Още на 18 декември 2023 Дойче Веле изпрати запитване към кмета на град Пловдив, Костадин Димитров, относно съдбата на Альоша, но до публикуването на този материал отговор не бе получен. Преди няколко дни обаче стана ясно, че Димитров е възложил да се направи анализ както за разходите по провеждането на местен референдум, така и за евентуалното премахване на монумента.
Автори: Маргарита Николова, Александър Детев
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 Чорбара
До коментар #1 от "Дам":
Друго си е рейгън или по добре бай гън деменцията. С тях Пловдив ще цъфне и върже.Коментиран от #183
06:08 19.01.2024
4 Хахс
06:09 19.01.2024
5 Исторически парк
Коментиран от #77
06:09 19.01.2024
6 Купейкин
06:11 19.01.2024
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 Този коментар е премахнат от модератор.
9 Филиповци
06:13 19.01.2024
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 Ний ша Ва упрайм
Коментиран от #16
06:13 19.01.2024
12 Гориил
06:18 19.01.2024
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 Нико
06:25 19.01.2024
15 Пловдив
06:27 19.01.2024
16 Този коментар е премахнат от модератор.
17 Този коментар е премахнат от модератор.
18 Аз нямам нищо против паметника
Коментиран от #110
06:35 19.01.2024
19 Този коментар е премахнат от модератор.
20 Козяк мрази 3-ти март
Коментиран от #22, #47, #65, #137
06:38 19.01.2024
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 Българин
До коментар #20 от "Козяк мрази 3-ти март":
Паметници и празници даващи повод да се развяват чужди знамена нямат място в България!Коментиран от #51, #99
06:40 19.01.2024
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 Този коментар е премахнат от модератор.
25 Този коментар е премахнат от модератор.
26 бил обърнат
06:46 19.01.2024
27 УдоМача
06:46 19.01.2024
28 Лост
06:50 19.01.2024
29 Този коментар е премахнат от модератор.
30 Факт
06:59 19.01.2024
31 Този коментар е премахнат от модератор.
32 Християнски джихадист
07:03 19.01.2024
33 Този коментар е премахнат от модератор.
34 Факт
07:09 19.01.2024
35 Този коментар е премахнат от модератор.
36 Този коментар е премахнат от модератор.
37 Този коментар е премахнат от модератор.
38 Този коментар е премахнат от модератор.
39 Този коментар е премахнат от модератор.
40 Този коментар е премахнат от модератор.
41 Този коментар е премахнат от модератор.
42 Айде,бе
Коментиран от #70
07:20 19.01.2024
43 Този коментар е премахнат от модератор.
44 Този коментар е премахнат от модератор.
45 проблем с альоша няма
Коментиран от #54, #64, #66
07:21 19.01.2024
46 Волен Сидеров
Коментиран от #56
07:22 19.01.2024
47 Този коментар е премахнат от модератор.
48 Този коментар е премахнат от модератор.
49 Този коментар е премахнат от модератор.
50 Миии
07:25 19.01.2024
51 провинциалист
До коментар #22 от "Българин":
Сваляй тогава украинското знаме от терасата!Коментиран от #58
07:26 19.01.2024
52 Някой да е виждал
В Русия .
Качен на високо над някой Руски Град .
Хахахаг
07:26 19.01.2024
53 Този коментар е премахнат от модератор.
54 Този коментар е премахнат от модератор.
55 Българин
До коментар #49 от "Някой":
Без Русия няма да имаме проруска пета колона, която да дърпа България назад07:28 19.01.2024
56 провинциалист
До коментар #46 от "Волен Сидеров":
Всички демократи отрекоха робството, влез в час.07:29 19.01.2024
57 четете бе андроидчета
на САЩ за измамване и оглупяване на хората от
социалистическия свят. Незабелязано ще подменим
човешките ценности с фалшиви. КАК? Ще намерим
единомишленици в тези страни и Русия. Ще разгърнем
грандиозна по мащаби разложителна работа, ще
изтръгнем социалната същност на литературата, ще
насърчаваме автори, които втълпяват в човека култ
към секса, насилието, садизма, предателството -
тоест безнравствеността. Нужни са писания,
осмиващи естествеността и почтеността като
архаични отживелици. Простащината, наглостта,
лъжата и измамата, пиянството и наркоманията,
животинския страх сред хората, безсрамието,
доносничеството и още много пороци заложени в
човека трябва да се раздвижат.Така ще разклащаме
поколение след поколение, ще предизвикваме
ерозия и развращаване на младежта. Ще създадем
човек с консумативна психика на елементарен
потребител. Всичко това ще извършим под девиза:"
"ЗАЩИТА ПРАВАТА НА ЧОВЕКА И ГРАЖДАНСКИТЕ МУ СВОБОДИ”
Фостър Дълес 1956
Коментиран от #59, #61
07:29 19.01.2024
58 Българин
До коментар #51 от "провинциалист":
Никой русофил те може да ви даде смислен отговор защо пред тези паметници се познава руският байрак. Ти може ли да обясниш защо?07:30 19.01.2024
59 Хахаха
До коментар #57 от "четете бе андроидчета":
Слизай на земята .Това и 100 пъти да го напишеш , файда няма
Хахаха .
1956 година ли , я бегай
07:31 19.01.2024
60 провинциалист
07:31 19.01.2024
61 Руски фейк
До коментар #57 от "четете бе андроидчета":
Е това бе рашист.Коментиран от #159
07:32 19.01.2024
62 Този коментар е премахнат от модератор.
63 Този коментар е премахнат от модератор.
64 Историята беше
До коментар #45 от "проблем с альоша няма":
Пренаписана през 1945 година .От онези Господари от Кремъл .
Това не е Българската История
07:33 19.01.2024
65 Българин
До коментар #20 от "Козяк мрази 3-ти март":
Личи ти, че си закървен от руската култура.07:34 19.01.2024
66 Истината
До коментар #45 от "проблем с альоша няма":
Това не е заличаване и пренаписване на историята, защото вие русофилите я заличихте и пренаписахте. А изкривената и фалшифицирана история е най-силното оръжие на пропутинската пропаганда. Затова искаме да сложим край на тези проруски фалшификации на българската история!07:35 19.01.2024
67 Възглавница
Коментиран от #79, #81
07:36 19.01.2024
68 Този коментар е премахнат от модератор.
69 Не е по темата
До коментар #36 от "КовидманЯк":
Бе рашист!07:36 19.01.2024
70 Гост
До коментар #42 от "Айде,бе":
Глупости, на СССР не е целта запазването на България , целта са им проливите. И един плацдарм на 150-200 км от проливите е добре дошъл.А салфетката на Чърчил не е ли одобрена от Сталин?
Коментиран от #141
07:44 19.01.2024
71 Защо не ???
07:48 19.01.2024
72 Долу този руски
Коментиран от #132
07:54 19.01.2024
73 Този коментар е премахнат от модератор.
74 Паметник
07:56 19.01.2024
75 Българин
Коментиран от #84
07:58 19.01.2024
76 🇧🇬🇧🇬🇧🇬🇧🇬
Коментиран от #100
07:59 19.01.2024
77 Ами...
До коментар #5 от "Исторически парк":
Не... Бил е украинец.08:02 19.01.2024
78 Реалист
Коментиран от #82
08:03 19.01.2024
79 Ха-ха-ха 🚾 🇷🇺 🚾 🇷🇺 🚾 🇷🇺 🚾 🇷🇺
До коментар #67 от "Възглавница":
Затова ли имаме руски подлоги в Президентството и на всички равнища на държавната администрация а от държавните медии се лее на воля руска пропагандаКоментиран от #83
08:04 19.01.2024
80 Професора
Коментиран от #85, #95
08:05 19.01.2024
81 Този коментар е премахнат от модератор.
82 Само питам
До коментар #78 от "Реалист":
Защо в Европа има проблеми единствено с паметниците на руските окупатори? Защо няма подобни проблеми с паметниците на американската или английската армии. Защото просто няма такива гигантски монументи в централната част на градовете, които да символизират тяхната доминация. Има паметници в гробищата, където са погребани техните загинали войници. Единствено руските монументи са тези, които са поставени за да покажат, кой господства над окупираните някога страни. Затова е естествен стремежа към тяхното премахване.Коментиран от #86
08:06 19.01.2024
83 🇺🇲🚾🇺🇲🚾🇺🇲ХАХАХА
До коментар #79 от "Ха-ха-ха 🚾 🇷🇺 🚾 🇷🇺 🚾 🇷🇺 🚾 🇷🇺":
САЩ са спонсор на фашизма в Германия 1930-1945 и Окрайна 2014-2024+ това са фактите хахахаКоментиран от #87, #88
08:07 19.01.2024
84 Някой виждал ли е
До коментар #75 от "Българин":
Паметник на Левски да седи над някой Руски Град ?Коментиран от #119
08:08 19.01.2024
85 Този коментар е премахнат от модератор.
86 Реалист
До коментар #82 от "Само питам":
Европа няма проблем с Антифашистките паметници имате проблем в Европа само ротшилдските колонии и е разбираемо защото те са спонсори на фашизма и преди, и сега.Коментиран от #90
08:09 19.01.2024
87 Хахаха
До коментар #83 от "🇺🇲🚾🇺🇲🚾🇺🇲ХАХАХА":
Само че САЩ помага на Раша ,Явно са знаели че са Фашисти .
Хахаха
08:09 19.01.2024
88 Ха-ха-ха 🚾 🇷🇺 🚾 🇷🇺 🚾 🇷🇺 🚾 🇷🇺
До коментар #83 от "🇺🇲🚾🇺🇲🚾🇺🇲ХАХАХА":
Ако не бяха Великобритания и САЩ Хитлер щеше да стигне до Владивосток!Коментиран от #93
08:09 19.01.2024
89 Запознат
08:10 19.01.2024
90 Само питам
До коментар #86 от "Реалист":
Защо в Европа има проблеми единствено с паметниците на руските окупатори? Защо няма подобни проблеми с паметниците на американската или английската армии. Защото просто няма такива гигантски монументи в централната част на градовете, които да символизират тяхната доминация. Има паметници в гробищата, където са погребани техните загинали войници. Единствено руските монументи са тези, които са поставени за да покажат, кой господства над окупираните някога страни. Затова е естествен стремежа към тяхното премахване.Коментиран от #97
08:10 19.01.2024
91 Мда
Де допустимо е толкова неграмотни и продажни професори и академици да учат децата ни.
Недопустимо е комунистически чета тъкали седалките на държавните Волги и расли със всички привилегии на комунизма да дават акъл .
Оставка боклуци
08:12 19.01.2024
92 Механик
08:12 19.01.2024
93 Истината
До коментар #88 от "Ха-ха-ха 🚾 🇷🇺 🚾 🇷🇺 🚾 🇷🇺 🚾 🇷🇺":
САЩ и Великобритания участват във война колкото за участието Жуков стигна до Германия и чак тогва се включиха Франция, САЩ и Англия и трите най малко пострадали икономически от войната.Коментиран от #96
08:13 19.01.2024
94 Фашисти
08:14 19.01.2024
95 Само питам
До коментар #80 от "Професора":
Къде я видя тази обща борба? Поне да бяхте сложили от кумова срама един български войник на балерефа около паметниците.Коментиран от #98, #103
08:14 19.01.2024
96 Ха-ха-ха 🚾 🇷🇺 🚾 🇷🇺 🚾 🇷🇺 🚾 🇷🇺
До коментар #93 от "Истината":
Руските фалшификации на историята ги знаем. Без Великобритания и САЩ Хитлер щеше да стигне до Владивосток08:15 19.01.2024
97 КОНТРАТА
До коментар #90 от "Само питам":
Сметни окупаторите американци и англичани англосакси точно по модела на Хитлер как са стересирали окупираните територии.Коментиран от #101
08:15 19.01.2024
98 Професора
До коментар #95 от "Само питам":
В България има паметнк на фашистите хвърлили атомни бомби над Хирошима и Нагасаки 1945 позорКоментиран от #104, #108
08:17 19.01.2024
99 Дидро
До коментар #22 от "Българин":
А украинското!?Коментиран от #102
08:18 19.01.2024
100 ТТТ
До коментар #76 от "🇧🇬🇧🇬🇧🇬🇧🇬":
То до 22.06.1941 г. " славната червена армия " е била най- добрия съюзник на Национал- социалистите / така се казват хитлеристите- Националсоциалистическа германска работническа партия (на немски: Nationalsozialistische Deutsche Arbeiterpartei, NSDAP) , та толкова за познанията ви по история. Излага те се на принципа чукча не читател, чукча писател.08:18 19.01.2024
101 Руските ZV. иne
До коментар #97 от "КОНТРАТА":
Колко военни престъпления извършиха на окупираните територии бе рашист?08:18 19.01.2024
102 Този коментар е премахнат от модератор.
103 Този коментар е премахнат от модератор.
104 Асвабадителите
До коментар #98 от "Професора":
Писмо от Г. Димитров до Сталин, 22 септември 1944 година, относно поведението на Червената армия в България.“На редица места има случаи на насилие по отношение на местното население от страна на отделни червено-армейски военнослужещи:
1. Произволно се вземат от местното население, работен добитък, каруци, хранителни продукти и др., без да се уведомяват местните власти, и без съответното оформяне, на иззетия добитък и хранителни продукти;
2. Произволно се изземват държавни и частни моторни превозни средства, и смазочни масла и материали. Това води до проваляне на есенната сеитба.
3. Някои военнослужещи в пияно състояние влизат нощем по домовете на хората в градовете и селата с цел грабеж, а и в някои случаи – изнасилват жени и убиват мъжете им. Така например в село Дивдядово, Шуменска околия тогава, а сега Шуменска област. Наред с другите хора, е и убит, и един от старите членове на Партията. Доколкото такива произволни действия внасят голям смут сред населението, което с неописуема радост и възторг посрещна Червената армия, моля да се направи всичко възможно за тяхното по-бързо прекратяване”.
08:21 19.01.2024
105 гочето
И ще го гледат още дълго време соросоидите, докато им излезе ечемик в окото!
Коментиран от #107, #109
08:21 19.01.2024
106 Само питам
До коментар #103 от "Хахаха":
Само доброволните руски роби не знаете българската история, но ще оправим тази грешка.08:22 19.01.2024
107 Пловдив
До коментар #105 от "гочето":
Направи си селфи с Альошата защото ще бъде демонтиран.08:23 19.01.2024
108 Асвабадителите
До коментар #98 от "Професора":
„… към септември 1946 г. от съветски войници и офицери (…) са били убити 123 деца, жени и мъже, българи и българки. Списъкът не е пълен и се отнася само за 1946 г. … Убитите жени са на възраст от 18 до 23 години …” (Коментиран от #115, #116
08:24 19.01.2024
109 Само питам
До коментар #105 от "гочето":
Колко български паметници има в Русия?Коментиран от #111, #118, #120
08:24 19.01.2024
110 киро гела
До коментар #18 от "Аз нямам нищо против паметника":
е кирил домузчиев а не кирчо от посолството08:25 19.01.2024
111 и за да те питам
До коментар #109 от "Само питам":
колко пъти сме освобождавали русия от робство???Коментиран от #114
08:26 19.01.2024
112 Българин
Коментиран от #121
08:26 19.01.2024
113 крокодил
08:27 19.01.2024
114 Само питам
До коментар #111 от "и за да те питам":
А САЩ, Куба, Япония, Аржентина и още десетки държави освобождавала ли две? Защото там има български паметници! А в руската кочина колко са?Коментиран от #123
08:28 19.01.2024
115 Деномикратит
До коментар #108 от "Асвабадителите":
За в София от бомбардировките на САЩ и Англия над 700 деца убити.08:28 19.01.2024
116 разбери
До коментар #108 от "Асвабадителите":
и сега ако дойдат тук в българия ще бъдат избити тагаррнковци кирчовци кокорчовци и там цялото съсловие насадено на власт от американското посолство..! така че убийства винаги е имами и ще има при смяна на властта ( говоря реална смяна а не като налите клоуни/депутати)Коментиран от #131
08:28 19.01.2024
117 Констатация
Представете си какво е равнището на историците в България.
Трябвало да се премахне :Аз съм българче" за да се угоди на соросоидните сатанисти и се използва трибуната на нацистката медия DW.
08:29 19.01.2024
118 Само питам
До коментар #109 от "Само питам":
Защо българи да не са освободили случайно нещо Русия някога? Има паметници на Кирил и Методи Русия, а в САЩ има ли такива?Коментиран от #125
08:30 19.01.2024
119 провинциалист
До коментар #84 от "Някой виждал ли е":
А над някой украински? А паметник на Гарибалди има ли в Русия? А на Уилям Уолъс? А на Мел Гибсън?08:33 19.01.2024
120 Хахаха хахаха
До коментар #109 от "Само питам":
На пример на кой българин паметник да имат в Русия или на кои?08:34 19.01.2024
121 Този коментар е премахнат от модератор.
122 Този коментар е премахнат от модератор.
123 Този коментар е премахнат от модератор.
124 Запознат
Коментиран от #126
08:42 19.01.2024
125 Българин
До коментар #118 от "Само питам":
Паметник на Кирил и Методий има в Чикаго а в Русия почти всички са издигнати след 2000 година.Коментиран от #134
08:43 19.01.2024
126 Защо лъжеш
До коментар #124 от "Запознат":
В Русия паметниците на Кирил и Методий не се считат за БЪЛГАРСКИ паметници а на славянските просветители. Самият Путин каза, че азбуката е дошла в Русия от македонските семе.08:45 19.01.2024
127 Гориил
Коментиран от #129
08:48 19.01.2024
128 Някой
08:50 19.01.2024
129 Някой
До коментар #127 от "Гориил":
Да, личи си, че не си българин. Просто мимикрия от твоя страна.08:51 19.01.2024
130 BBБОС
08:52 19.01.2024
131 Само питам
До коментар #116 от "разбери":
Преди да дойдат ще изчезне петата им колона!08:55 19.01.2024
132 Дидро
До коментар #72 от "Долу този руски":
Варвари са тези, които ядоха торта с детска главичка и с човешки крайници.09:00 19.01.2024
133 О... статия на Дойче Веле...
Така че швабише дъ.мп.коп.фен първо си освободете площадите от 5000 петте хиляди трактори на протестиращите фермери и дайте им обяснение и решение на вашата криза , а после давайте акъл на нас.
09:00 19.01.2024
134 Гост
До коментар #125 от "Българин":
В Чикаго паметниците са вдигнати с пари на емигранти, а в Русия с държавни средства има разлика нали?Коментиран от #135, #136
09:13 19.01.2024
135 Този коментар е премахнат от модератор.
136 Само питам
До коментар #134 от "Гост":
КОЛКО БЪЛГАРСКИ ПАМЕТНИЦИ има в мръсната руска кочина? В България има над 500 руски и съветски паметници.09:19 19.01.2024
137 Марш в раша
До коментар #20 от "Козяк мрази 3-ти март":
Червен...09:28 19.01.2024
138 маиината вииии
09:37 19.01.2024
139 Урюрвкос
09:42 19.01.2024
140 Този коментар е премахнат от модератор.
141 Ами
До коментар #70 от "Гост":
Не им била целта на ссср такава,ама те са спасение за нас,с каквато и цел да са тук,иначе щяхме да загубим земи до Стара планина.,цяла западна Украйна е от такива земи.И с тия проливи сте смешни,те за освободителната война е били ясно,че от запад няма да допуснат да се застрашат турците с проливите,даден е картбланш на Русия само за решаване на източния въпрос ,както наричат нашето освобождение великите сили на цариградската конференция.Салфетката на Чърчил е също спасение за България, защото е можело Пловдив да не е български без Альоша:)Коментиран от #143, #144
10:41 19.01.2024
142 Този коментар е премахнат от модератор.
143 Например
До коментар #141 от "Ами":
на кан Кубрат, кан Бат Баян, кан Терверл, цар Борис I, цар Симеон,Коментиран от #145
10:47 19.01.2024
144 Разбира се
До коментар #141 от "Ами":
това е целта на СССР. Никой не е имал за цел разделянето на България. САЩ искат да ни вклчат в със тава на страните победителки, но Сталин категорично отказва.Коментиран от #146
10:50 19.01.2024
145 Абе
До коментар #143 от "Например":
Какъв е този пример,да не е като примера с Борис 3"обединител",какво е обединил пише в Гърция и Македония по паметниците там:)))Коментиран от #150
10:58 19.01.2024
146 Айде,бе
До коментар #144 от "Разбира се":
И как ще ни пишат в страните победителки,защото сме се били заедно с червената армия почти до Берлин и заради преврата на 9 септември и партизаните,нали:))Иначе защо да ни пишат,заради бомбардировките на САЩ и Англия ли:)))Абе тва либерастите сте големи смелници,без да искате потвърждавате че 9 септември е спасение за България:)))Сталин не искал:)))),те Гърция, Югославия и Турция искат да ни вземат земи до Стара планина:)))),той победила да я пишат България:)))Поредната нац катастрофа,която руснаците ни спасяват ,защото сме от грешната страна преди да дойдат:)Коментиран от #148
11:07 19.01.2024
147 Помияри
Коментиран от #153
11:09 19.01.2024
148 Русофилски глупости
До коментар #146 от "Айде,бе":
обявавяме война на Германия преди 9-ти септември. А комунистите веднага след като се ръшат българските войници от фронта ги разстрелжат или убиват в затвора.Коментиран от #152
11:27 19.01.2024
149 Корница
зелени. Българин да се наричам първа радост е за вас!
11:30 19.01.2024
150 Това
До коментар #145 от "Абе":
неграмотни юроде, са владетелите дали култура, история, религия и азбука, на московските блатници и на народите изповядващи днес православието.Коментиран от #154
11:30 19.01.2024
151 Всички знаем, че Манол Пейков
11:43 19.01.2024
152 Айде,бе
До коментар #148 от "Русофилски глупости":
Ами то така с обявяването не става,извинете съгрешихме и ако може никаква мъст:)))Не може ,народен съд има и във Франция ,даже проститутки те избиват,а в нашия е имало представител от Англия.Войниците и полковниците българи били се заедно с червената армия са герои след това и заради тях България не губи земи.Техни имена носят много улици в Пловдиви сега,полк Бонев например и др.,не пишете глупости когато не сте подготвени по темата:)))Коментиран от #155
11:46 19.01.2024
153 Айде,бе
До коментар #147 от "Помияри":
Гн либераст ,успокоят се:))Като се направи редерендум в градовете,ще видиш и ще се сетиш за онези над 70 процента ,за които си чувал:))))Коментиран от #157
11:48 19.01.2024
154 Ами
До коментар #150 от "Това":
И Слава Богу:))и аз това казвам,нашата връзка между народите е дадена Свише:)))Аз не съм пророк ама това го казват и пророците даже:)),начело Американският баш пророк Едгард Кейси, за нашата Ванга знаеш:)))Ама това да го оставим,по интересното е,че герба на Русия, който виждаш и в много наши църкви е всъщност замесен в Русия пт дъщерята на последния православен император на Константинопол,Зоя паленолог, която се жено за руския княз и така и кръвната връзка и този православен христянски символ отива в Русия, където му е мястото :)),дадено най вероятно Свише:)Въобще както казват,Господ си знае работата,нашата писменото е дадена там където ще пребъде и ма тези които ше ни освободят и спасят от 5 вековното турско робство:)И не само нас,де,всички христянски държави на балканите са подпомогнати от Русия срещу османците:)А пък ако Русия нямаше сила да си отвоюва Крим, нямаше да има сила и за нас и за балканите въобще, ама Слава Богу имала е,имаи ще има:))),поне така казват и пророците:)))12:00 19.01.2024
155 Ей русоробче
До коментар #152 от "Айде,бе":
бъркаш понятията. Сталин е сред тези които искат да се бомбардира България, Дори участват руски бомбардировачи. Аз сум краен нациналист и мразя еднакво всички изедници на българския народ и паметник на завоевзатели не трябва да съшествуват на свещенната ни земя.Коментиран от #156
12:17 19.01.2024
156 Този коментар е премахнат от модератор.
157 Може
До коментар #153 от "Айде,бе":
И така да стане защото нормалните хора не излизат на такива безмислени референдуми А русофилите до един от рано сутринта На това разчитат русоробите Но референдум няма да има защото няма логика да има заради шепа болни русофили милиони от данъците на хората да се хвърлятКоментиран от #160, #163
12:49 19.01.2024
158 Слава на Русия
12:58 19.01.2024
159 Да бе...
До коментар #61 от "Руски фейк":
...руски фейк. Вие за епруветката на Колин Пауъл , чували ли сте , тая с белия прах, дето я тресеше в ООН, уж че е химическото оръжие на Саддам ...после си признаха, че били излъгали ...Майчицата ще ви разплачат руснаците...малко късно започнаха, много ви оставиха да си правите каквото ви е кеф....обаче свърши тая , тр.уп.ове сте ...край с вас.
13:01 19.01.2024
160 Така ли ....
До коментар #157 от "Може":
И като са шепа що не барнете един референдум , че да видим колко са русофилите и колко Фашингтонските по,дл.ог.и ?Само преди малко си публикувал коментара си и резултатът вече е 2 на 0 за русофилите.
Коментиран от #161
13:04 19.01.2024
161 Абе
До коментар #160 от "Така ли ....":
Може и десет че и 20 на нула да е Това му остана единствено на русороба костя Да се радва на минусите или плюсовете в Интернет сайтовете. На вън са гола вода сто двеста човека бяха в софия толкова бяха и в пловдив Болните мозъци сте шепа зомбита в Интернет и червената агитка на майчето и бсп Това сте защитниците на окупаторите на родината ниКоментиран от #164
13:16 19.01.2024
162 ТЕ НА ТОВА МУ СЕ ВИКА
А ОТГОВОРА Е
. АМИ МОЖЕ
13:46 19.01.2024
163 Ами
До коментар #157 от "Може":
То на избори по малко излизат,сглобката сега няма и 20 процента от народа,при избирателна активност под 40 процента:)Само ,че над 70 процента са против махането на паметн"иците в каквито и анкети да се пуснат:),защото няма сопа дето да избие Русия от сърцето ма българина":),друг цитат",защото тези връзки са дадени Свише и нищо не може да ги разруши ":).A и защото хората може да се въздържат да отидат да гласуват ,заради материалното,но душата си дявола и извратените многополови от запад не щат да дадат:)13:47 19.01.2024
164 Айде,бе
До коментар #161 от "Абе":
Как това само истанало:))Я де огледай ,навсякъде е Русия тук,улици ,площади,храмове,болници носят именатана освободителите или създателите си:)Всяка неделната молитва в църквите ни споменава цар освободител и по празници също:),всяко село,градче и къде ли не има паметници на своите герои антифашисти ,партизани,Велинград някой си мислиш че е кръстен:)))Иначе ,малко ни останаха половете ,само 2:))и Слава Богу!
13:55 19.01.2024
165 ЯКо ни лъжат немските зелки
14:03 19.01.2024
166 Този коментар е премахнат от модератор.
167 Диамантената ръка
Рано или късно и митът за „освободителите“ ще се разбие. И ще стане ясно, че са дошли не да освобождават, а да си завладеят територии. Че – за бонус – и златото ни са взели.
Защо не са ни „освободили“ по-рано? В предишните руско-турски войни? Нали „братушки“, а? Защо са се обявили против църковната ни независимост и са убедили султана да заточи българските владици в Сибир? През 1872 г. А през 1861 г. пък са ги пратили в Диарбекир – пак по настояване на руския посланик в Цариград.
През 1861 г. посланик там е княз Лобанов, а през 1872 г. – граф Игнатиев. И двамата са били против църковната ни независимост.
Защо? Нали „освободители, нали „братушки“? ...
Ами 1885 г. … русия е против Съединението. Пак насъсква султана срещу нас, че и сърбите насъсква.
През 1944 г. ссср окупира България и вкарва окупаторска армия. МОЧА е паметник именно на окупаторите. Те не са освобождавали България от нищо, не са водили и битки. Съветските агенти, включително и тогавашният министър на войната ген. Иван Маринов, пращат българските войници да се бият с Вермахта, а тук – като на парад и без да има кой да ги спре – влизат ватенките.
Крадат, изнасилват, грабят, плюскат и препиват. Единствените умрели червеноармейци са препилите с мет
14:57 19.01.2024
168 Диамантената ръка
Но десетилетия наред – и първо с насилие – руснаците са ни подменяли историята и са принудили народът ни да се лута без да познава собствените си корени, род и история. Подменяли са националните ни герои със съветски боклуци и са ни убеждавали, че сами не ставаме за нищо, че опълченците ни били дребна работа и въобще съществуваме САМО благодарение на русия.
И че сме щели да говорим днес турски и да се казваме Мустафа, Али и Айше, ако не били „братушките“.
Да, бе – 500 години българите са си запазили език, култура, религия, етнос, ама – видиш ли – точно ей тия последните няколко години сме щели да проговорим турски и да се казваме Мустафа. Как не!
Османската империя е умирала, така или иначе – било е въпрос на време да се освободим от нея. Ама дошли следващите завоеватели и поробители и те се опитали да се настанят тук.
Кой уби Стамболов и защо? Защото е искал да изкорени руската пропаганда. За това ли да сме благодарни?
Ами 1944 г.? И за това ли да сме им благодарни? Че ни освободиха от свободата? За това ли?
И сега, като се опитваме да си върнем НАШАТА си, истинска история, ни заявява Маша, че сме били подменяли историята.
Не, Машенка, вие я подменихте, ние си я връщаме. И си искаме архивите, които ни откраднахте, за да не могат идните поколения да си знаят ис
Коментиран от #174
15:02 19.01.2024
169 Диамантената ръка
И се отърваваме от грозните тотеми на насилниците – вашите.
Защото не ви искаме веригите. А това, че още имате тук полезни идиоти, да не ви радва прекалено много. Нещата се сменят. Хората врякат, врякат, пà като усетят хубавото, почват лека полека да намаляват врякането. Без вас е добре и се усеща. Лека полека ще млъкнат и те. Или природата ще се погрижи, така работи времето. И без вас, и без тотемите ви, ние ще си върнем и историята, и държавата.
А вие ще сте си още една голяма площадка за ракети, в която човекът струва по-малко от военния камион, а животът на войничетата ви е равен на едно кожено палто.
Та, нас не ни мислете, вас си гледайте.
А колкото до това, че ни наричате „варвари“, защото искаме да се изчистим от болестта – от вас… все ни е тая. Вас цял свят ви нарича убийци и кръвопийци и всички се дърпат от вас. Само няколко други садистични режима, като на вашия, са ви „приятели“. Ама от тия „приятели“, дето не смеете да си
15:05 19.01.2024
170 Диамантената ръка
15:12 19.01.2024
171 Варварка
15:28 19.01.2024
172 Този коментар е премахнат от модератор.
173 Тотнага
Някой да не ги бие по петите тез от крассивитета , че да ходят първо паметника да гледат ?!!
16:40 19.01.2024
174 Този коментар е премахнат от модератор.
175 Този коментар е премахнат от модератор.
176 Русия ще пребъде и след климатичните про
Коментиран от #179
19:15 19.01.2024
177 Дедо ви!
13:26 20.01.2024
178 Ани
14:31 20.01.2024
179 време за размисъл
До коментар #176 от "Русия ще пребъде и след климатичните про":
Примерът с Манол Пейков е много показателен. Определено се вижда че слънчогледите вече се отвърнаха от великата и непобедимата. Няма да давам пример с потъвъщия кораб и плъховете, но има аналогия.14:34 20.01.2024
180 АЛЬОША
Трябва да се брани от тази заплаха братя с цената на всичко, за да не бъдат децата ни роби на антиутопичния, античовешки неолиберален концлагер който ни подготвят от запад
16:45 20.01.2024
181 Русия с нами! С нами и Бог!
17:24 20.01.2024
182 БУТАЙ гАлоша
18:54 21.02.2024
183 Грейтол
До коментар #3 от "Чорбара":
Ами гледайте дупката от където сте произлезли!14:31 13.05.2024
184 хахаха
Наистина огромна мъка е за американските газоцелувачи.
Но нека опитат да свикнат.
15:57 13.05.2024