Последната финансова актуализация на Tesla за първото тримесечие на 2025 г. прилича на преглед на резултатите, пълен с отрицателни цифри, които рисуват лоша картина за някогашния привидно непобедим гигант в областта на електрическите превозни средства. Най-стряскащата статистика? Рязък спад от 71% на годишна база на нетната печалба, подлежаща на разпределение между обикновените акционери, което е сигнал за значителна ерозия на рентабилността.
Въпреки че преди конферентния разговор на компанията за първото тримесечие беше представено сурово обобщение на текущото състояние на Tesla, главният изпълнителен директор Илон Мъск се опита да успокои тревогите на инвеститорите, като до голяма степен отклони вината към политическата сцена и „удара“, произтичащ от неговото навлизане в Министерството на правителствената ефективност (DOGE). Мъск конкретно посочи с пръст „тези, които са получавали разточителни долари“ като организатори на атаките срещу него и инициативата DOGE.
„Протестите, които ще видите там, са много организирани, те са платени“, твърди Мъск. „Те очевидно няма да кажат, че причината, поради която протестират, е, че са получавали измамни пари или са били получатели на разхищение и измама. Така че те ще измислят някаква друга причина, но това е истинската причина“. Той също така призна за потенциалното въздействие на митата върху печалбата на компанията - решение, което в крайна сметка постави в краката на президента на САЩ Доналд Тръмп.
Въпреки тревожните финансови показатели Мъск се опита да излъчи непоколебим оптимизъм. „Не сме на ръба на смъртта, дори не сме близо“, заяви той. „През тази година вероятно ще има някои неочаквани удари. Но аз оставам изключително оптимистично настроен за бъдещето на компанията.“
Суровите цифри обаче разказват друга история. Освен драматичния спад на приходите, оперативните приходи на Tesla са се сринали с 66%. Общата брутна печалба е спаднала със значителните 15 процента, а общите приходи са се свили с 9 процента. На фронта на производството и доставките картината е също толкова тревожна, като общото производство на автомобили е намаляло с 16% за всички модели, а доставките са отбелязали спад от 13%.
Според официалния доклад на Tesla част от това забавяне на производството може да се отдаде на неотдавнашната актуализация на Model Y, която временно затрудни дейността в четирите основни завода на компанията за няколко седмици. Финансовите последици се дължат на комбинацията от намалени средни продажни цени на автомобилите, по-ниски обеми на доставките и увеличение на общите оперативни разходи.
Що се отнася до навлизането на Мъск в държавната администрация, той предвижда през май да се върне към задълженията си на главен изпълнителен директор предимно на пълен работен ден, въпреки че може да продължи да отделя известно време за начинанията си във Вашингтон. Макар че официалният отчет на Tesla за първото тримесечие не навлиза в подробности за ролята на Мъск в правителството, той потвърждава опасенията му относно потенциалното въздействие на митата, като заявява:
„Несигурността на автомобилния и енергийния пазар продължава да се увеличава, тъй като бързо развиващите се търговски политики оказват неблагоприятно въздействие върху глобалната верига за доставки и структурата на разходите на Tesla и нашите колеги. Тази динамика, заедно с променящите се политически настроения, може да окаже значително въздействие върху търсенето на нашите продукти в краткосрочен план“.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Госあ
10:36 23.04.2025
2 !!!?
10:49 23.04.2025
3 Хахахаха
Коментиран от #5
11:08 23.04.2025
4 Човек
11:12 23.04.2025
5 Човек
До коментар #3 от "Хахахаха":
Мъск стана най-богатият човек на планетата на гърба на американските данъкоплатци, които субсидираха Тесла и Спейс Х с десетки милиарди. Сега се докопа до власт и им спря социалните програми. Господ се намеси мигновено и раздаде справедливост. Мъск никога няма да се върне където беше. Доверие се печели с години, губи за минути и цяла вечност не може да се върне.11:24 23.04.2025
6 Фен
11:35 23.04.2025