Заради новата организация на движението по бул. "Витоша", бул. "Патриарх Евтимий" и улица "Фритьоф Нансен" от Европейския център за транспортни политики (ЕТЦП) сигнализират СДВР за "съмнителен" документ с невярно съдържание. От ЕТЦП твърдят, че в Протокол № 15, публикуван на сайта на Столична община, липсват страници… Председателят на сдружението Диана Русинова настоява министърът на вътрешните работи Калин Стоянов да покаже документ, от който да стане ясно дали решението е съгласувано със служители на СДВР и експерти на пътна полиция. Новата организация на движението предизвика и граждански протести. Какво се случва още… Пред ФАКТИ говори Диана Русинова, председател на Европейския център за транспортни политики.
- Г-жо Русинова, новата организация на движението на бул. „Витоша“ предизвика много полемика, имаме протести. Как гледате общо на това, което въведе общината?
- Въпросът е не само какво са въвели, а как. Аз лично на два пъти чух доста смело да се твърди от представители на „Спаси София“ и зам.-кметът Илиян Павлов, че проектът, с който въвели новата организация на движението, бил напълно законен. Най-напред преди дни при живо включване по една от националните телевизии общинският съветник от „Спаси София“ Стефан Спасов заяви: „Да отговоря по ред на всички внушения, които бяха направени. Първо проектът е напълно законосъобразен. Той спазва буквата на закона и именно заради това изглеждат по този начин паркоместата за косо паркиране със заход назад. А след това той е минал всички процедури по съгласуване одобрения от КАТ, СДВР и всички компетентни органи..."
В петък, по време на извънредното заседание на комисията по транспорт към СОС, зам.-кметът Илиян Павлов много уверено обяви, че: „Всяка една институция и структура, която има общо с този проект, е минала съгласувка. Точка!“
- А вашето мнение май е друго…
- От две седмици аз и колегите ми от Европейския център за транспортни политики твърдим, че тази организация е напълно незаконна и това, че процедурата е била нарушена го обяснихме няколко пъти. Нещо повече, СДВР потвърди, че никога не са съгласували този проект, той дори не бил входиран за съгласуване. Това, че общината си е позволила да извършва незаконни действия, обаче, е само върхът на айсберга. Зад тези действия се крият и редица криминални изпълнения на основните действащи лица. Нещо, за което ние сме сезирали компетентните институции, при това своевременно.
Първият проект на новото управление на СО се оказа в нарушение на два закона и шест подзаконови нормативни документа. И така се оказва, че хората, които обещаваха предизборно да изкоренят незаконните практики и да управляват по-добре от предишните, нарушиха безобразно законите, които засягат живота и здравето на хората, а най-вече и пътната безопасност.
Няма да коментирам проекта в детайли, защото проблемите по него са твърде много. Единственото решение е това безумие незабавно да бъде премахнато.
- Вие измерихте и как е направена маркировката. Какво показа вашето измерване…
- По отношение на пътната маркировка нека започнем с това, което казва Наредбата за маркировките, а именно: „Пътна маркировка с жълт цвят се използва само за очертаване на начупени линии, обозначаващи площи, забранени за престой и паркиране на пътни превозни средства, и за очертаване на ленти, предназначени за движение на превозни средства от редовните линии за обществен превоз на пътници“.
Бих искала да попитам общината, със законния ѝ проект, къде точно се вписват велосипедните алеи с жълт цвят? И това е на-малкото… Ние измерихме пътната маркировка с уред, калибриран и сертифициран да покаже нормите на светлоотразяване и се оказа, че маркировката изобщо не покрива нормите. Светлоотразителност през нощта 22 миликандела, при норма от минимум 300. Спекулациите, че ние - от Европейския център, не сме били сертифицирани и пр. са обикновени оправдания, които държавната администрация използва, за да оправдае некомпетентността си.
- И стигаме до това, че новата реорганизация на движението отива в съда…
- Входирали сме искане в Административен съд София-град на основание чл. 250 от административно процесуалния кодекс и настояваме незабавно да се спрат всякакви дейности по изпълнението на този НЕЗАКОНЕН проект. Настояваме също така да бъдат премахнати всички незаконно поставени пътни маркировки и пътни знаци.
Представете си, че в момента настъпи пътен инцидент със смъртен случай. Например, тролей блъсне велосипедист? Тогава кой ще носи отговорността? Шофьорът, който е възможно да се е объркал, защото ние не знаем дали направеното отговаря на нормите. Проектът не е бил съгласуван, ако изобщо има проект, защото никой не е видял такъв до момента и никой не е виждал проект. Та шофьорът се е объркал от противоречащи си знаци, велосипедистът също и настъпва смъртен случай. Тогава кой е виновен? Питам „Спаси София“, кметът Терзиев, аз, Вие, СДВР, хората - кой ще носи отговорност? Точно поради тези причини ние настояваме този проект да бъде отменен.
- Какви нарушения на закони има според вас?
- На първо място е била нарушена процедурата по съгласуване. Самият проект няма как да бъде съгласуван поради това, че такъв проект в София е невъзможно да бъде съгласуван. Припомням, че София няма валиден и актуален генерален план за организация на движението (ГПОД), а такива проекти за организация и безопасност на движението задължително са част от ГПОД иначе няма как да бъдат съгласувани.
- И това е струвало на града повече от милион лева…
- Всъщност, никой не може да каже и е малко вероятно да разберем истинската стойност на този проект. Беше качена някаква количествена сметка, но тя не беше остойностена. Няма и проект, нито обяснителна записка към него, не е ясно дори кой е проектантът. С други думи колко струва знаят само „Спаси София“, кметът и изпълнителят на проекта.
- Имате ли комуникация с кмета Васил Терзиев?
- Не, но при това положение аз лично не виждам причина да поддържаме комуникация с арогантни и самонадеяни хора, които не са склонни да чуят мнение, различно от тяхното.
- Видяхме и как се паркира – в определени моменти трябва и нарушение да се направи, за да влезе кола в очертанията…
- Ако този проект беше консултиран с експерти, а не със самонадеяни графични дизайнери, то можеше да се постигне много добър резултат. Може би тогава щеше да се намери разумно решение, което да не задръсти центъра на София и да не принуди хората да нарушават Закона за движението по пътищата.
- Защо бе направено – в полза на колоездачите или на шофьорите… Виждате ли идея в цялата работа...
- Виждам единствено желание от група хора как да наложат вижданията си на сила и без значение за това какъв е общественият интерес. Тези хора очевидно са готови и с цената на лъжата, нарушаването на законите и правилата в тази държава да си налагат идеите и проектите. Реално, те изрекоха толкова много лъжи и се опитаха да манипулират всички ни. Когато им свършиха аргументите, прибегнаха до ксенофобски и расистки коментари по мой адрес, което беше жалко и грозно.
Всеки, който каже на тези хора, че те не са прави – става враг номер едно. Поведението им е опасно, защото граничи с тоталитаризъм. Ние сме на власт и ще си правим каквото пожелаем, вашите закони са нещо, което ние не признаваме. Властта е наша. Точно по този начин се държат.
А рисковете за нашата столица с тези проектчета на графичните дизайнери са много. От една страна застрашават нашата безопасност, когато се движим по улиците или чакаме автобус на спирката. От друга страна при липсата на места за паркиране, места за зареждане на търговските обекти, рискуваме центърът на София да западне. Хората с магазините ще започнат да търсят по-привлекателни места, където хората да има къде да спрат и да влязат в тях, където ще могат да ги зареждат със стока и прочие. Така по естествен път в центъра ще останат само магазини с основни стоки.
Цените ще започнат да падат, хората ще се изместят и ще си превърнем центъра в западнала дупка.
Това няма да стане днес, а след няколко години. Рисковете са много и именно заради това трябва да търсим диалог и някакъв разум. Насила хубост не става, но това трябва да го разберат други хора. Явно ще го научат по трудния начин и за сметка на нас - данъкоплатците.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 обективен
09:09 13.05.2024
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 Aлфа Вълкът
Коментиран от #15
09:11 13.05.2024
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 Краси Марков
09:14 13.05.2024
8 Банана Републик
Няма такава кочина -град държава
09:14 13.05.2024
9 SDEЧЕВ
До коментар #5 от "SDEЧЕВ":
Това,че носи светлоотразителна жилетка по улиците не я прави урбанист-неграмотно чучело-Плашило09:14 13.05.2024
10 Дааа
09:16 13.05.2024
11 Много шофьори
Коментиран от #21, #36, #56, #65
09:17 13.05.2024
12 Ще ги бухаме скоро
09:20 13.05.2024
13 ужас
Коментиран от #46, #52
09:20 13.05.2024
14 Голяма тротонетка
09:21 13.05.2024
15 ААА И ОНЯ ...🗣
До коментар #4 от "Aлфа Вълкът":
Дето е убучилЦел стадион КУРсисти
Да не могат да паркират НИ
Назад ни напред в ...маркировка.. косо
09:23 13.05.2024
16 звезди
Коментиран от #20, #28
09:23 13.05.2024
17 Съсипи София
09:25 13.05.2024
18 развеселен
09:25 13.05.2024
19 Този коментар е премахнат от модератор.
20 има безплатни места колкото искаш
До коментар #16 от "звезди":
след Околовръстното.Кой те излъга, че някой ти е длъжен да ти осигури безплатен паркинг?
09:26 13.05.2024
21 „Малко шофьори”
До коментар #11 от "Много шофьори":
Ще могат да излязат без видимостНазад ОТ парко МЯСТО в
Активана ЛЕНТА за движение...
Е АКО не убучен ОТ ьонко 💪
09:27 13.05.2024
22 Майора
09:29 13.05.2024
23 В България
09:31 13.05.2024
24 Прав
Дано е само началото на връщането на града на нормалните хора, сега е на тъпанарите с 20 годишни трошки, които са единствения смисъл в живота им.
09:32 13.05.2024
25 А столчетата и масите по тротоарите
09:37 13.05.2024
26 ИНЖ1
09:40 13.05.2024
27 Иван
Имам едни познат - дето навсякъде ходи с автомобил, буквално, а какви "врътки" са да се паркира - ако си от друг град - ок - не можеш без автомобил, ама какво ти пречи ако си от самият град - навремето нямаше и толкова автомобили.
Аз си спомням - ходех на лекции с автомобила - имаше места за паркиране.
Даже като пътувам до морето - си паркирам автомобила на ЖП - гарата, вземам влака и - след 10 дена - автомобила ми стои. Сега не е така вече.
Не разбирам защо трябва - 1 (един) човек да се вози в автомобил - 2-3-4-5 метра, да "маневрира", да паркира - 1 човек.
Все едно - аз да излеза с дивана си по тротоара.
Промените са съобразени с европейски практики - свърши ориенталщината на ГЕРБ - колата, мобифона и крясъци.
Коментиран от #29, #32
09:42 13.05.2024
28 А на
До коментар #16 от "звезди":
село паркоместа колкото искаш......09:45 13.05.2024
29 така е
До коментар #27 от "Иван":
И понеже никой не може да забрани на друг да се придвижва с каквото иска, държавата трябва по един или друг начин да намери решението. Примерно в Амстердам въвеждат такса от 50 евро на час паркиране в центъра, за да го изчистят от автомобили. Но в Нидерландия можеш да стигнеш с градски транспорт от всяка точка в страната до всяка друга точка.09:47 13.05.2024
30 Софийски
Коментиран от #34
09:49 13.05.2024
31 Мишел
Коментиран от #37, #40
09:50 13.05.2024
32 коректор
До коментар #27 от "Иван":
Пропуснал си да напишеш - ролкови кънки , скейтбордове , кокили , рикши и пр. ! Демек - това е бъдещето , а ?! Всичко на ПЕДАЛИ , всички с розови роклички с пухчета /като "победителят" в Евровизия/ и всички ще се обичат ... като Борисчо Бонев и Андрейчо "Зографски" (син на СОЛЗА ГЪРЧЕВА - най голямата българомразка в С. Македония) , или като Коки и СпецОФФ ?! Ти в коя прайд дружинка си ?09:54 13.05.2024
33 Мирослав
Коментиран от #42
09:56 13.05.2024
34 И да допълня
До коментар #30 от "Софийски":
Не трябва да се унищожават зелени площи, да се осакатяват дървета, да се образуват кални точки и т н. за да осигурят паркоместа на автомобилите. Презастрояването е причината транспортната инфраструктура да е в колапс и София да се превръща в град на автомобилите. За съжаление такава е политиката на някои районни кметове. Действат безскрупулно.09:57 13.05.2024
35 Дани
09:57 13.05.2024
36 Мирослав
До коментар #11 от "Много шофьори":
Вашата неграмотност само показва, че никога не сте ходили на курс по шофиране.09:58 13.05.2024
37 По-точно
До коментар #31 от "Мишел":
За жителите на София. Ние живеем в този град.09:58 13.05.2024
38 като стесняват улиците,
09:59 13.05.2024
39 Светлина
Коментиран от #43
09:59 13.05.2024
40 Ало , ало !
До коментар #31 от "Мишел":
Ти , Мишел от съпротивата ли си ? Та викаш - градовете за гражданите , без коли . Ще мааме пеш , или трябва да ПЛЯСКАМЕ ПЕДАЛИТЕ . Може и да се покачим на ел. тротинетки . Обаче , аз минах шейсетака , коленете - хич ги няма , правя десетина крачки и край , на градски транспорт да се кача - първо че ми е далече , второ ми е трудно , трето - не , благодаря . Я ме светни , как да се придвижвам из София ? Или - по хубаво да си седя в къщи , та да не те дразня или ТИ ще ми дадеш ключовете си от къщата на село , откъдето си дошъл в София ?Коментиран от #44
10:01 13.05.2024
41 както и това безумие!
10:04 13.05.2024
42 Сийка
До коментар #33 от "Мирослав":
....или чичовци...10:05 13.05.2024
43 Този коментар е премахнат от модератор.
44 Както
До коментар #40 от "Ало , ало !":
казват хората "сърби, боли, драго ми е..."10:10 13.05.2024
45 герб лелки!
10:17 13.05.2024
46 Не е идоитщина!
До коментар #13 от "ужас":
Не харесвам пп, но промяната им по Витошка работи учудващо добре - там и преди се ползваше само по една лента в посока! Във втората паркираха тарикати на аварийки.10:34 13.05.2024
47 ТЪНЮ
11:14 13.05.2024
48 Този коментар е премахнат от модератор.
49 Този коментар е премахнат от модератор.
50 Този коментар е премахнат от модератор.
51 Сила
11:40 13.05.2024
52 И защо не минават повечко велосипеди
До коментар #13 от "ужас":
Ами защото няма условия за това. Попитайте 100 произволно избрани за анкетиране и ще ви кажат, че не се чувстват безопасно да карат велосипеди в БГ. Години наред не се правеше нищо полезно за подобряване на инфраструктурата за повече паркоместа и велоалеи. Имаше едно крадене и усвояване / присвояване/ на средства.Аз не съм видял нито една добре направена велоалея или поддържана такава. И причината за това е основно липсата на правилни критерии и отчетност. Паркоместа се качват по тротоарите, заведения и витрини заемат също площи за пешеходци. Проекти като тези с велоалеи и паркоместата изискват много сериозна дискусия.
Няма как да се съглася, че автомобилите имат каквито и да е привилегии спрямо останалите участници в движението. Като изключим магистралите велосипедистите са с предимство пред МПС. И това не е случайно. Но много автомобилисти си въобразяват, че щом плащат данъци и пътя е само техен и трябва да им се подсигури всичко включително предимство по пътищата и паркинги.
11:57 13.05.2024
53 Аква
12:16 13.05.2024
54 Този коментар е премахнат от модератор.
55 Име
12:29 13.05.2024
56 Читател
До коментар #11 от "Много шофьори":
Простотия няма граници и почивен ден.12:35 13.05.2024
57 Абе стига с тези претенции
Пешеходци и велосипеди за центъра на София! Има автобуси, трамваи, тролеи и метро. Прав е колега по горе дето писал, че тротоарите са заети от паркоместа и автомобили. Там место те нямат никакво право да бъдат. Да си ги карат и паркират извън центъра и наий -добре извън града. Напълни се с таралясници столицата.
12:43 13.05.2024
58 Василев
12:46 13.05.2024
59 Мишев
12:46 13.05.2024
60 Пижето
12:52 13.05.2024
61 Бай Хай
12:55 13.05.2024
62 Жалко
13:13 13.05.2024
63 Тонев
13:14 13.05.2024
64 Някой си
13:21 13.05.2024
65 КондЮ
До коментар #11 от "Много шофьори":
Аз винаги паркирам назад ако е възможно защото излизането е по лесно... Един шофьор трябва да може да паркира и на зад....13:27 13.05.2024
66 Иван
Улицата е за придвижване - не за състезания, ще "хванеш" сутринта - за да не гониш деня.
Не си организират времето - "чакай - вика - да видя нещо" така не може.
В тази отсечка има само ограничени магазини - тя е пешеходна направо, колко да е дълга - 20 номера няма.
Нали шофьорите имат "Цариградско шосе", да "наваксват там.
София трябва да стане приветлива - как така - автомобилен град ще да сме.
И следващото е - пешеходна на Църквичката пред ЦУМ - изобщо правилно се работи.
13:42 13.05.2024
67 Мдаа
13:45 13.05.2024
68 Предлагам
14:00 13.05.2024