Велизар Енчев пред ФАКТИ: Кампанията на министъра на земеделието „Великденска кошница“ катастрофира

30 Април, 2025 13:13 1 970 18

  • велизар-
  • енчев-
  • бойкот на веригите-
  • магазини-
  • хърватска-
  • цени-
  • стоки

Нека адвокатите на чуждите вериги не ни пеят приспивни песни за по-високите транспортни разходи при доставката на храните до България, казва той

Велизар Енчев пред ФАКТИ: Кампанията на министъра на земеделието „Великденска кошница“ катастрофира - 1
Снимка: Личен архив
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Какво се постигна с бойкота на големите търговски магазини и как ще продължи протестът… Пред ФАКТИ говори Велизар Енчев, бивш посланник в Хърватска.

-Г-н Енчев, вие сте част от Инициативата за бойкот на хранителните вериги. В крайна сметка какъв бе ефектът?
- Първият бойкот на 13 февруари бе най-успешен. Според официалните данни на НАП оборотът на големите търговски вериги спадна с близо 30 процента, което се равнява на 8 милиона лева по-малко в сравнение с предходния ден. Този сериозен спад принуди правителството да обещае законодателни промени за ограничаване на надценките на прекупвачите и търговците. И това стана 48 часа след бойкота, което показа, че властта си дава сметка за сериозността на проблема. А проблем има и той пряко засега милиони българи в най-бедната държава в ЕС, които плащат прекалено високи цени за основни хранителни стоки.
Успехът е, че пробудихме гражданското общество и му показахме, че без гражданска съпротива е невъзможно да се противопоставим на ценовия терор на търговските вериги.

- Какви изводи правите от факта, че след първия бойкот енергията на бойкотиращите намаля?
- За съжаление, след първия успешен бойкот потребителите вземаха взе по-малко участие в следващите бойкоти на веригите, дори магазините увеличиха оборотите си. Много граждани предпочетоха промоциите на веригите в четвъртъците и така бойкотираха бойкота, което е тъжен български феномен. Тази липса на социална съпричастност към собствения интерес е уникална, но в лошия смисъл на думата.
Ще ви дам един донякъде комичен пример. По време на бойкотите от голямо село във Видинско позвъниха в Инициативния комитет, за да ни питат дали и в идващия четвъртък ще има бойкот. Тъй като всеки четвъртък голяма група предприемчиви селяни си поръчвали микробус, за да пазаруват в големи количества във Видин заради промоциите на веригите...
Казах им, че бъркат понятията, че бойкотът не е промоция, че веригите се опитват евтино да ги купят, че бойкотирайки по този абсурден начин, те всъщност работят срещу собствения си интерес...
Но логиката им бе непоклатима: „Е, кога друг път, ако не сега, ще можем да пазаруваме евтино?“ Това поведение е тревожен симптом за пробойни в народопсихологията.

- Говорите за дискриминационно отношение към българските потребители. В какво се изразява то?
- Един и същи хранителен продукт, от една и съща марка, с един и същи етикет, във веригите в Германия и Австрия е с почти два пъти по-ниска цена от цената на същата стока в българските клонове на тези вериги. Какъв по-убедителен пример за дискриминация! И нека адвокатите на чуждите вериги не ни пеят приспивни песни за по-високите транспортни разходи при доставката на храните до България. Транспортирането от Германия до Хърватия, Сърбия, Черна гора, Босна и Херцеговина и съседна Румъния също е с разходи, но в тези клонове на германската верига цените на въпросните стоки също са по-ниски, ако ги сравним с България.

- Преди седмица Инициативният комитет даде пресконференция, на която изразихне недоволство от бездействието на правителството. Какво имате предвид?
- Министърът на земеделието обеща да се изготви Закон за агрохранителната верига, с който ще се сложи таван на надценките, ще се регулира поведението на прекупвачите и така цените в магазините ще спаднат с 20 процента. До момента министър Тахов нито е представил Закона за агрохранителната верига за обществено обсъждане, нито го е внесъл в парламента, за да бъде разгледан, заедно със законопроекта за пределните надценки, внесен от Мая Манолова още през януари т.г. Тъй като е очевидно, че законът е във фризера на Министерството на земеделието и храните, обмисляме следващи действия, включително и бойкот. Но този път ще го направим заедно с българските производители на храни, защото имаме тяхната пълна подкрепа.

- По време на Великденските празници Министерството на земеделието и храните обяви кампанията „Великденска кошница“, което бе добра социална мярка...
- Кампанията на министъра на земеделието „Великденска кошница“ катастрофира. Търговските вериги, от позицията на икономическата си сила, се подиграха с Министерството на земеделието и бойкотираха призива на министъра. Двете най-големи вериги имат годишен оборот от близо 7 млрд. лв. Това са могъщи икономически субекти. Но има ли икономически субект в една държава, който да е по-силен от правителството и от Народното събрание?
При това около Великден цените на основните за празничната трапеза хранителни продукти се покачиха с повече от 15% – говоря за агнешкото месо, козунаците, сладкарските изделия.

Големите търговски вериги са не по-малко силни и в другите европейски държави, но там властите предприемат мерки за защита на своите граждани от нарастването на цените на основни хранителни продукти

– дали чрез таван на надценките, дали чрез таван на цените на храните, дали чрез регулиране на печалбата спрямо 2021 г. на основни субекти в хранителния бранш, какъвто е случаят с Гърция, дали чрез задължителни за веригите потребителски кошници... Добре е да знаем, че влизане в еврозоната без законодателство, което да лимитира цените на основни хранителни продукти, ще доведе до взрив на цените след 1 януари 2026 г. Това се случи в хърватската търговска мрежа и то часове след приемането на еврото, което наложи спешни действия на хърватското правителство, за да се обуздае ценовия шок. Затова ще повторя: ако бездействието на правителството и парламента продължи, ако Законът за агрохранителната верига и Законът за пределните надценки ще отлежават в някое чекмедже, ще предприемем активни действия за граждански натиск.


Поставете оценка:
Оценка 4.2 от 25 гласа.


Подобни новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Бойко Разбойко

    28 10 Отговор
    На всеки пенсионер подарявам по една кошница.Празна!

    Коментиран от #18

  • 2 1111

    25 6 Отговор
    Правителството ще катастрофира, вие за една кошница сте се хванали.
  • 3 Братя и Сестри Българи

    29 8 Отговор
    Братя и Сестри Българи не купувайте германски стоки!!!

    Всичките са химизирани и нездравословни!

    Те са просто опасни и вредни!

    Коментиран от #12

  • 4 гледай ква

    20 6 Отговор
    еврозонийска брадва ще ни доубие
  • 5 Ние , бавнозагряващите , с гайди

    25 4 Отговор
    Сега , като евроатлантическото правителство ни набръска повече осигуровки за пенсии , и доживотна работа , без реално да се достигне пенсия , ганчивците ще загреем как ни изпързаляха .
  • 6 Енчев е ДС

    14 22 Отговор
    Той не те информира. Той ти внушава.

    Коментиран от #9

  • 7 смех

    11 23 Отговор
    наглостта на един милиционер може да бъде опасна!
  • 8 Тома

    9 1 Отговор
    Работата в България с високите цени е като беден ли си дядо попе в ..............
  • 9 Евроатлантическо ДанС

    25 3 Отговор

    До коментар #6 от "Енчев е ДС":

    " - Един и същи хранителен продукт, от една и съща марка, с един и същи етикет, във веригите в Германия и Австрия е с почти два пъти по-ниска цена от цената на същата стока в българските клонове на тези вериги. Какъв по-убедителен пример за дискриминация! " /// Не си ли го виждал , ако си пътувал ?

    Коментиран от #11

  • 10 Запознат

    11 15 Отговор
    Това нагло ДС милиционерче, което доносничил даже жена си и родата, много добре знае, че доставките се увеличават заради няколко БКП фамилии, които са монополи във вноса и ако не искаш да си имаш проблеми с НАП, Прокуратура, МВР ... минаваш през тях.
  • 11 Альоша

    5 8 Отговор

    До коментар #9 от "Евроатлантическо ДанС":

    Дай примери, конкретни, щом толкова си "пътувал".
  • 12 Държавата на боката и шиши

    8 4 Отговор

    До коментар #3 от "Братя и Сестри Българи":

    Не съм влизал в немски магазин в България от 10 години!
  • 13 Дед

    11 2 Отговор
    Начело с Мая Манолова какъв да е резултата?!? Беше напълно предсказуем след като яхна протеста. Нещо да е развила и финиширала с успех от всичките и напъни във всички посоки от толкова години, освен да се добере до политиката??? Аз не се сещам за друго.
  • 14 хъхъ

    3 2 Отговор
    Енчев, народът не е гладен и затова търпи. Дори пенсионерите вече не са чак толкова зле.
  • 15 Хмм

    2 2 Отговор
    цените драстично намаляха, поне на плодове, зеленчуци, мляко и хляб - кравето масло беше 8 лева на промоция, сега това е реалната цена, а на промоция 4.50-5.50, киселото мляко си върна промоционалната цена от 89 ст, а хлябът 0,99-1,29 лв в зависимост от грамажа, а моята любима покупка грозде без семки 2.99-3.99 лв. за половин кг., чаените свещи от 12.99 на 6.99 за 100 свещи, така че има ефект, поне за мен
  • 16 Мислят с червото

    2 0 Отговор
    Лека полека се върви към феодализацията на България. Няма общи интереси и спойка
  • 17 Джо

    1 2 Отговор
    Никога не е късно да станеш за резил! Този тъпак усети ли как комунистите го използваха като тоалетна хартия? Я да го видим на пресконференциите с какви се е събрал.До един крадци -комунисти/комсомолци вече/.
  • 18 Баба ти

    0 0 Отговор

    До коментар #1 от "Бойко Разбойко":

    Като не ти харесват цените в магазина си произвеждай сам хранителни стоки!