Много шофьори все още имат навика да загряват двигателя преди шофиране и това е абсолютно правилно действие, но с работата на празен ход не трябва да се прекалява. Сега ви разказваме защо продължителната работа на празен ход може да убие двигателя.
Основният риск е свързан със състоянието на моторното масло. Факт е, че при ниски обороти скоростта на циркулация на маслото в системата на двигателя намалява, тъй като налягането на течността, както и обемът на изпомпваната смазка, зависят пряко от броя на оборотите на двигателя.
В съвременния двигател елементите се смазват по комбиниран начин: смазка се подава на по-малко натоварени агрегати чрез гравитация или впръскане, а на по-натоварените - под налягане през специални маслени канали. Ако налягането на маслото е ниско, тогава могат да възникнат редица сериозни проблеми.
Трябва да се обърне специално внимание на все по-масовите двигатели с малък работен обем, които се характеризират и с малък картер. При тези мотори, при дълго стоене в задръствания, маслото в картера прегрява и губи голяма част от свойствата си. В резултат на това има риск от сгъстяване на маслото и запушване на маслените канали.
Всичко това води до прегряване и на двигателя и в близко бъдеще може да се наложи основен ремонт. Затова, ако автомобилът често преседява в задръствания, по-добре е да се съкрати интервалът за смяна на маслото, като се гледа не пробег а т.нар. моточасове. Така двигателят ще живее по-дълго.
Освен това при продължителна работа на празен ход горивно-въздушната смес изгаря неефективно, а неизгорялото гориво с примес на масло може да запуши катализатора. Всичко това налага преждевременна смяна на този детайл, който, както всички знаем, съвсем не е евтин.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 ххх
До коментар #1 от "Азз":
Тъкмо щях да напиша същото!12:59 22.12.2021
3 овчар
Коментиран от #4
13:00 22.12.2021
4 Този
До коментар #3 от "овчар":
Или, че катализатор тук не се сменя, а просто се премахва!!!13:13 22.12.2021
5 zeus
Коментиран от #9, #79
13:18 22.12.2021
6 filo
13:22 22.12.2021
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 Пеуник
13:31 22.12.2021
9 Този коментар е премахнат от модератор.
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 Ел. миксер
Коментиран от #31
13:55 22.12.2021
12 Горублянския
13:57 22.12.2021
13 Туристи
14:00 22.12.2021
14 Биоробот
Коментиран от #39
14:23 22.12.2021
15 Бай Шиле
Коментиран от #27
14:47 22.12.2021
16 бай Ставри
Коментиран от #43
14:48 22.12.2021
17 Този коментар е премахнат от модератор.
18 i-рян
16:46 22.12.2021
19 оня с магарето
До коментар #17 от "Инж Иванов":
ами напиши явно си дипломиран и мислиш, че знаеш всичко. дай да проверим. дипломата е само една хартийка, която показва, че някой е имал възможност някога да научи нещо... а те нещата толкова бързо се променят...16:53 22.12.2021
20 Този коментар е премахнат от модератор.
21 Мекия
17:18 22.12.2021
22 Играч
17:36 22.12.2021
23 Стара талига
17:36 22.12.2021
24 комунист
Коментиран от #26, #29, #41, #42, #73
17:37 22.12.2021
25 Такъв
17:41 22.12.2021
26 Инжинер
До коментар #24 от "комунист":
А случайно да си чувал , че маслото абсорбира влага и смазващите му качества намаляват с времето ?!Също при работата на двигателя се сигментите отнемат от цилиндрите метални стърготини , колкото и да са микроскопични . В крайна сметка всеки сам си троши колата !Коментиран от #28, #97
17:43 22.12.2021
27 Този коментар е премахнат от модератор.
28 комунист
До коментар #26 от "Инжинер":
Да, чувал съм всякакви такива небивалици, обаче въпрос - маслото, което трябва да "сменям" е Селения Голд - та същото масло е и за камион Ивеко, а там препоръчителния пробег за смяна е 65 000 км, ане 15 000.Как да го тълкувам - по малки обороти добре, обаче всоички триещи се части са в пъти повече като площ, следователно твоите микрочастици са в пъти повече / то сиима филтър, но ... ти разбраш повече/.Температурата при дизела е по-висока и ако след загряване смазочните качества намаляват, то значи при моя двигател е по-добре.
Според моите колеги всичко е за пари.
А моят двигател вече 346 000 си работи с масло, което не е сменяно като на 5 000 доливам литър.
Коментиран от #35
17:54 22.12.2021
29 333
До коментар #24 от "комунист":
Малко са се попроменили нещата, да ти кажа. В GTL базово масло няма капка нефтен продукт. Добавките в някои масла, които са на нефтена основа може да бъдат над 30%.Това как си карал 300х километра кола без да и смениш маслото може да го разправяш някъде другаде. Далеч по-бързо ще се превърне в туткал. Теоретично ако имаш перфектен филтър може.
17:55 22.12.2021
30 kkk
Единственият случай в който моторът може да се остави да работи е зимата докато чистите снега от колата- така или иначе предното стъкло ще се запоти от вътре и му трябва обдухване (било то и със студен все още въздух) за да изсъхне няма лошо докато вие мръзнете отвън вентилатора да духа на стъклото отвътре. А като цъкнете отоплението на огледалата и задното стъкло тъкмо и те ще се размразят за тези 1-2-3 минути докато чистите снега.
Извън описаната ситуация НЯМА НИКАКВА НУЖДА да "подгрявате" мотора. То и в тази ситуация НУЖДА няма, просто схемата става 3в1... Колкото и да е студено колата се пали и се потегля бавно и спокойно на ниски обороти и ниска предавка- мотора и да загрее на място маслото в скоростите загрява само в движение.
Да казвам ли как точно НИКОГА дизел ще загрее на място при минус 5 градуса?
Да казвам ли, че онези 300гр. гориво които ще изгорите за 15мин. "подгряване" зимата ще ви стигнат за 2,5-3км. и в най-големият студ и тежък трафик сутринта.
И тези с колите на газ да не ми обясняват как подгряват за да обърнат на газ- потегляте и след 3км. сте минали на газ...
Коментиран от #90
18:34 22.12.2021
31 Сестрата на родител 2 на Мъск
До коментар #11 от "Ел. миксер":
Супер си!!19:19 22.12.2021
32 Вчера сутринта(а и не само)
19:42 22.12.2021
33 Хорхе
Коментиран от #64
20:26 22.12.2021
34 Васил
Коментиран от #38
20:27 22.12.2021
35 devil
До коментар #28 от "комунист":
Разликата между колата и камиона е че Фиата ти взема 5 литра Селения масло а камиона ти Ивеко 20 литра виждаш ли каде е разликата на най големите камиони дето не се гасят мисля че им даваха на 200 хиледи да се сменя или на мото часове ,затова колкото ти е по голям мотора и взема повече литри масло е по добре за него ,та тъй20:44 22.12.2021
36 Животинската тяга....
20:45 22.12.2021
37 малиии
21:38 22.12.2021
38 00014
До коментар #34 от "Васил":
Въздържах се да коментирам останалите, но на тебе ще кажа "браво" защото правя точно като тебе. А тези които подгряват без да се съобразяват с околната температура, ей така за гимнастика, или пък само са чували, че се прави подгряване ще им кажа -- трошете си колите, автомонтьорите ви чакат.21:41 22.12.2021
39 Бакшиша
До коментар #14 от "Биоробот":
Само акъла ви дето го нямате може да прегрее и блокира на празен ход21:54 22.12.2021
40 Копипасте
Това е! Повечето нови автомобили са с "двигателчета" до 1 000 кубика, надути с турбо, би турбо и прочее донезнамколкоконя! Това е причината да се скапват за 0 време! Кой каквото ще да си купува?!
21:59 22.12.2021
41 Бае тодър
До коментар #24 от "комунист":
За такива като теб няма да се учудим ако карат още с М10 Д.....🤣🤣🤣🤣22:02 22.12.2021
42 Бай Стою касапина
До коментар #24 от "комунист":
Алоо, параход да плува тук някъде ? Между другото що не вземеш да разтопиш свинска мас и си карай с нея. Или с олио, все едно е фритюрник. Физик си ама друг път, колкото аз съм касапин.22:07 22.12.2021
43 Космич
До коментар #16 от "бай Ставри":
Още москвето ми осмак четириочко от 68 год. имаше маслен радиатор.22:08 22.12.2021
44 Анонимен
22:22 22.12.2021
45 ДВГ
До коментар #9 от "Механик":
Все там - като прегрее ще стане още по-рядко.22:35 22.12.2021
46 Taka si e
22:36 22.12.2021
47 Гошо
22:44 22.12.2021
48 Някой
22:48 22.12.2021
49 Голям Слон
23:45 22.12.2021
50 Роналдо
23:49 22.12.2021
51 Миро
00:02 23.12.2021
52 Този коментар е премахнат от модератор.
53 Този коментар е премахнат от модератор.
54 Този коментар е премахнат от модератор.
55 Реторичен въпрос
Ако охладителната, горивната и маслената системи на ДВГ са изправни, то няма никакъв проблем двигател да работи на празен ход прекалено дълго.
Забележка: отнася се за напълно здрав човек и за напълно изправен ДВГ.
01:21 23.12.2021
56 Бензин Дизел
02:02 23.12.2021
57 Американец 🏈
03:17 23.12.2021
58 Тиро Вампиро
03:24 23.12.2021
59 Коментар
05:32 23.12.2021
60 оня с коня
06:10 23.12.2021
61 Аудито
06:11 23.12.2021
62 Този коментар е премахнат от модератор.
63 Философ
07:33 23.12.2021
64 Този коментар е премахнат от модератор.
65 Пламен Добридинев
07:43 23.12.2021
66 Проглеждане
Преди години имах Е220, на място държеше 60градуса (оставял съм я с часове да бачка на тихи обороти и вкл парно/ продадох я на 460хиляди, а с колко е бил върнат километража преди това не зная, в движение 80-85градуса поддържаше), същия мотор само че ЦДИ без печка не може да достигне 60градуса на празен ход (та даже и в движение ако не бачка кюмбето).
Колкото до това дали да подгряваме сутрин двигателя на колата - всеки сам си решава. Лично аз я оставям да работи докато изчистя стъклата и после потеглям , без екстремни маневри, а през топлите сезони паля и почти веднага тръгвам като пак внимавам да няма екстремно подаване на газта. Но всичко е доста относително и трябва да се има и предвид какво е заложил и производителя за издържливост на детайлите в ДВГто.
09:00 23.12.2021
67 ТRIF
Сега и по темата.
Студен (неработил) двигател, особенно с турбо задължително трябва да се подгрява.
Как и до кога? Всички ДВГ имат оптимална работна температура. Така са проектирани. Това е температурата при която термостата е напълно отворен. За тази температура са оптимизирани и двигателните маса. Да припомня, че двигателните масла са смес от компонент за смазване и още една дузина добавки за да се получи желаите качества на маслото. Тези добавки стареят и без да се ползва маслото. Затова в инструкциите пише км. пробег или 1 година (което събитие се случи първо).
Натоварване на двигателя се допуска само при достигане на оптимална температура. До тогава тои е в подгряващ резим.
09:12 23.12.2021
68 Вай Вай
09:24 23.12.2021
69 Този коментар е премахнат от модератор.
70 Гост
10:14 23.12.2021
71 Бaй Cтaври
10:15 23.12.2021
72 Ал Тъпоне
Коментиран от #77, #93
11:04 23.12.2021
73 Друг комунист
До коментар #24 от "комунист":
Другарю, а да сте чували че има и маслен филтър? И той ли ви е на 300 000 км?11:26 23.12.2021
74 Този коментар е премахнат от модератор.
75 Гост
12:19 23.12.2021
76 Гост
12:20 23.12.2021
77 Бай Стою касапина
До коментар #72 от "Ал Тъпоне":
И защо трябва да форсираш студен мотор? Какъв е смисълът?12:25 23.12.2021
78 ttt
13:37 23.12.2021
79 Зайко Байко многознайко
До коментар #5 от "zeus":
Добре си го обяснил , мислех да им напиша същото!👏👏👏👏👏👏14:04 23.12.2021
80 Поредното
14:09 23.12.2021
81 На вниманието на пишман разбирачи
Коментиран от #83, #91
14:32 23.12.2021
82 Izkorenitel na pleveli
16:08 23.12.2021
83 мммда
До коментар #81 от "На вниманието на пишман разбирачи":
не съм механик, ама ти щом си започнал да учиш след като си започнал работа е ясно....как го разбра това за оботорите и маслената помпа? или ти си от тези "майстори", които на стар двигател сипват "по-дебело" масло без значение, какво е предписанието на производителя.. та по темата за маслата и двигателите - на бензинов двигател на WV купен нов на 80хил трябваше да сменям веригата, в книжката пише, че палиш и тръгваш, за температура нищо не пише, и масло на 30хил се сменя(представям си, ако наистина го сменях на 30хил колко щеше да изкара веригара..) на баща ми колата винаги работи в двора десетина минути преди да се кара, няма лято няма зима, колата е опел астра г бензинов 1.4, също купуван нов и пет години каран служебен, на 300 хил. без проблеми с мотора. Сега ми кажи, какво да вярвам?Коментиран от #87
17:13 23.12.2021
84 ТRIF
Има разлика колко трябва да се подгрява двигателя и как в зависимост от неговия тип, скоростна кутия и други особенности на автомобила.
По малките атмосферни двигатели с механична скоростна кутия при 0С се подгряват на празен ход за околко минута и после се подгряват под малък товар. Ниска предавка и до 2000 оборота примерно.
С автоматична скоростна кутия преди да потегли се натиска спирачка, включва се на скорост и се изчаква така 1 - 1.5 мин. Това подгрява леко маслото на скоростната кутия и осигурява по плавно превключване докато маслото достигне работна температура.
Големите двигатели 3.5 - 5+ литра, дизелите и двигателите с турбо изискват повече време за подгряване на празен ход при идентични условия с примера по - горе (0С). Обикновенно това е 3-4-5 пъти повече.
За всички ДВГ важи, че не трябва да се натоварват много докато не достигнат работна температура.
Това е особенно важно за ДВГ с турбо. От всички компоненти на двигателя то е най-чувствително към температурата на маслото.
Нещо и за маслената помпа и сензора за налягане. Има графики какво налягане прави помпата при определени обороти, вискозитет и температура на маслото за тези които се интересуват.
Това, че лампичката за налягане на маслото не свети при запален студен двигател съвсем не означава, че може да подкарате колата с максимално натоварване. Маслото е все още гъсто и не гарантира оптимално мазане.
Подгряван
18:23 23.12.2021
85 Грета Тунберг
19:49 23.12.2021
86 Радко главата ти е за основен ремонт
20:07 23.12.2021
87 Аха
До коментар #83 от "мммда":
И аз не съм механик, но причината трябва да я търсиш по-генерално. В примера ти има много повече значение кой е производителя на колата, а не кой как я експлоатира ...07:40 24.12.2021
88 Марин
18:26 24.12.2021
89 СТОЯН
19:11 24.12.2021
90 truestory
До коментар #30 от "kkk":
Първо - маслото в скоростната кутия се върти абсолютно винаги, когато работи двг без значение на скорост ли си сложил или не. Второ за дизела - при минус пет като се кача в колата дизел, антифриза е около 1 градус, като една минута след запалване е вече около 15-20 градуса. Та кой дизел казваш не загрява зимата при - 5?05:33 25.12.2021
91 asdfg
До коментар #81 от "На вниманието на пишман разбирачи":
Ако беше истински механик щеше да знаеш, че суича за налягане на маслото в повечето случаи светва лампата за ниско налягане под 0,8-1 бара налягане на маслото. Щом не свети лампата значи налягане има и твоя 20 годишен опит и силното ти изказване отиват в коша05:50 25.12.2021
92 Лудия инжинер които пие масло
21:31 25.12.2021
93 бай Ставри
До коментар #72 от "Ал Тъпоне":
Значи не знаеш че има клапан, който се отваря при надвишаване на допустимото налягане. Писал си пълни глупости00:34 07.01.2022
94 Ganev
20:03 10.01.2022
95 Hahahahah
Освен това при продължителна работа на празен ход горивно-въздушната смес изгаря неефективно
06:23 11.01.2022
96 Автомонтьор
17:24 11.01.2022
97 Не ти пука
До коментар #26 от "Инжинер":
Пише се Инженер15:30 25.01.2022
98 мунчо
02:08 06.10.2023