6 Февруари, 2022 11:30 32 585 52

Развален термостат: как да отстраните проблема сами и по най-бързия начин

  • термостат-
  • съвети

Ако клапанът на термостата е заседнал в затворено положение (което се случва по-рядко), двигателят със сигурност ще прегрее

Развален термостат: как да отстраните проблема сами и по най-бързия начин - 1

За да може двигателят на автомобила да се загрее по-бързо, а също и да се охлажда ефективно, е изобретено едно просто устройство, наречено „термостат“. Основната му функция е да спира притока на антифриз към радиатора, докато двигателят достигне работна температура. Естествено, и термостатът, както всички други възли и агрегати по колата, има може да се повреди, в резултат на което, вместо малък кръг, течността в системата преминава през големия и обратното. Сега ви разказваме как самостоятелно да определите в отворено или в затворено положение е блокирал термостата.

Освен бързото загряване, добрият термостат в колата ви спестява гориво и намалява износването на двигателя. Работата е там, че когато антифризът е студен, термостатът блокира достъпа му до радиатора или, с други думи, до голямата циркулационна верига и кара течността да тече само около двигателя.

По този начин охлаждащата течност се загрява по-бързо и следователно двигателят изразходва по-малко енергия за собствено загряване и достигане на работния температурен диапазон. Когато температурата на двигателя е достатъчна за правилна и безопасна работа, термостатът отваря достъп до големи кръг, която включва охлаждащия радиатор. По този начин се поддържа работната температура на захранващия блок.

Като устройство термостатът е доста прост в своята функционалност. Не се нуждае от мощност, за да работи, защото всичко се основава на физика. Основната работна единица на термостата е цилиндър с топче восъкоподобна смес вътре. Когато восъкът се разтопи, а това се случва при 82 градуса по Целзий, той естествено се разширява и изтласква щифта от цилиндъра, което отваря клапана. Съответно, когато клапанът е отворен, антифризът тече по голяма верига през радиатора.

Развален термостат: как да отстраните проблема сами и по най-бързия начин

Ако машината е стояла и е имала време да се охлади, восъкът, свивайки се, се втвърдява, дърпайки щифта с него. И ако в този момент двигателят се стартира, тогава охлаждащата течност отново ще тече по малкия кръг до достигане на необходимата температура. И, разбира се, термостатът не е вечен и има тенденция да се поврежда - той просто се блокира в една от позициите. Какво се случва тогава?

Ако клапанът на термостата е заседнал в затворено положение, двигателят със сигурност ще започне да загрява. Освен това начинът на движение няма да е важен. През лятото това се случва доста бързо. И дори при минусови температури антифризът просто няма да се охлади, ще се нагрее до критична температура и ще търси изходни точки. Като цяло, ако пренебрегнете този проблем, бързо можете да стигнете до ремонт на двигателя.

Ако термостатът е заседнал, но не напълно, тогава двигателят може да загрее, но течността няма да заври. Въпреки това част от него ще влезе в голяма верига, носейки със себе си животворната прохлада. Но това все още не е достатъчно и проблемът трябва да бъде решен.

Но ако клапанът на термостата е напълно отворен или наполовина отворен (както се случва в повечето случаи при такава повреда), тогава започват проблеми от различно естество. При студено време процесът на загряване на двигателя се увеличава значително. Температурата на двигател с отворен термостат няма да се повиши дори през лятото. Двигателят ще работи в по-ниския диапазон на работна температура, което също не е добре. Парното в салона също работи слабо.

Развален термостат: как да отстраните проблема сами и по най-бързия начин

Най-лесният начин да определите дали термостатът работи и в какво положение е заседнал е с докосване. Само трябва да докоснете не самия термостат, а тръбите, водещи към радиатора - горни и долни. Първо стартирате двигателя и след това отваряте капака.

Трябва внимателно да докосвате маркучите, в един момент те могат да бъдат много горещи. Преди всичко докосваме долната радиаторна тръба. Ако започне да се загрява почти веднага, то това означава, че термостатът е фиксиран в отворено състояние. Тоест охлаждащата течност тече по голяма верига и ще чакате дълго време, докато двигателят се загрее. Помните ли как термостатът работи правилно? Точно така, така че долната тръба трябва да се нагрява само когато двигателят е загрят до работна температура. Можете да карате в такава ситуация, но ако това се случи през зимата, е некомфортно.

Ако термостатът е затворен и не иска да се отвори, тогава тръбите ще бъдат студени и при горещ двигател. Преди двигателят да прегрее, имате малко време да помислите дали сте готови да пожертвате двигателя и сериозните ремонти със същата сериозна финансова инвестиция и да потеглите, или е по-добре да похарчите минималната сума пари и малко време за да сменете термостата и да дишате спокойно следващите няколко години. Сигурни сме, че мнозинството от вас ще изберат второто.


Поставете оценка:
Оценка 3.1 от 41 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 zeus

    78 1 Отговор
    Всъщност статията е как да диагностицираме, а не да разрешим проблема. Ясно е, че при проблем термостата се сменя с нов. Колкото да се приберете евентуално ако е блокирал при затворено положение е парното на МАХ, джамовете долу и лекинко, молейки се, се движите към сервиза :)
  • 2 Психо от Курило

    49 0 Отговор
    Заглавието не кореспондира с текста. Никъде не видях начин как бързо да отстраня проблем с термостата. Разбирам да бяха написали, че "затворен " термостат е опасно, а атворен не комфортно. Та аз какво бих направил, ако ми се случи на пътя (и съм го правил). Карам сравнително просто устроен бензинов автомобил. Ако ми загрее мотора и се усъмня в термостата ще изчакам да изстине малко колата и ще сваля термостата , след което се прибирам и го сменям. Необходими инструменти (за моята кола) ключ 8 и раздвижени клещи.

    Коментиран от #3

  • 3 Ауто

    17 4 Отговор

    До коментар #2 от "Психо от Курило":

    Всъщност ,текста под статията трябваше да е : Гасим и не палим докато не сменим термостата. Толкова ! Как,кога ...всеки да си решава според обстоятелствата. Шофиране дори и на късо разстояние,може да повиши температурата в двигателя незабележимо и тогава следва ......какво? Минимум лагери на коляновия вал. И след време се почва : ама аз не я напъвам, карам с хубаво масло, кво и стана на тая бангия ,почна нещо да трака. Ще трака я, щото си я карал ,, на парно,, после са и оправили проблема,и след не много дълъг период от време резултата е налице.
  • 4 Кликбейт заглавие

    27 0 Отговор
    Поредната статия която не отговоря на заглавието, а иначе е полезна за начинаещи шофьори, въпреки че не сте споделили, първо че трябва да се следи температурата на таблото, а второ че при повишаване на температурата, първо трябва да се провери нивото на охладителната течност, като в никакъв случай не се отваря капачката при работещ двигател и веднага след спиране на двигателя и при нужда да се налее вода.

    Ако няма вода, може да се изчака автомобила да се охлади и ако все още няма откъде да налеем вода, може да пуснем парното на Макс и без много да товарим автомобила да се придвижим до първата бензиностанция където да налеем вода или направо антифриз, ако няма видими течове.

    Но задължително трябва да пуснем парното на Макс и да следим дали духа топло. Ако духа топло значи все още има достатъчно охладителна течност за малкия кръг и парното помага за охлаждане на двигателя, ако не го тормозим и може да се придвижим до място където да налеем охладителна течност.

    Проблеми с термостата имаме само ако охладителната течност е с нормално ниво. Тогава парното на Макс докато се приберем е добро решение като през цялото време се следи температурата на водата. Зимно време парното смогва изключително добре да поддържа температурата на двигателя в разумни граници, ако не го тормозим.

    Коментиран от #16

  • 5 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 6 Нaчинaещ c купенa книжкa

    24 1 Отговор
    Aз не рaзбрaх еднaкво ли cе дейcтвa aко термоcтaтът е зacеднaл полуотворен и полузaтворен. Имa ли някaкви тънкоcти?
  • 7 Пилот на Ферари

    15 1 Отговор
    Тоя термостат на снимката е от дърт Голф единица . Съвремените термостати имат по 5-6 извода и тая диагностика не винаги върши работа.

    Коментиран от #22

  • 8 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 9 Пилот на Ферари

    29 0 Отговор
    Освен това трябва да се отбележи че в момента автомобилите се управляват от файтонджии и млади кифли дето не могат да намерят как се отваря предния капак . Никой от тях няма и да разбере дали двигателя загрява или не .

    Коментиран от #17

  • 10 нафто

    2 0 Отговор
    опасно
  • 11 Борко

    5 4 Отговор
    Казва се счупен, а не развален!

    Това да не е портокал та да се развали?
  • 12 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 13 нафто

    16 0 Отговор
    Най големите врагове на двигателя са прегряване и немазане.
  • 14 Миро

    8 0 Отговор
    При мен е малко по различно. Ако температурата се повиши не винаги е термостат или теч. Може да е високо ,може да е перката на климатика. При висока температура лятото в градско каране и повредена перка климатик температурата тръгва нагоре. Пускам парно и свалям прозорците. Ако се кара дълго време така то радиатора в долните два края раздува питата. Не е добре това. Ако загрява спирам веднага и гася колата . Изчаквам и отварям Капачката на казанчето. Доливам, обезвъздушаване и тръгвам. Загряване без теч има и при заминала гарнитура на главата. Термостат на пътя не мога да сменя. Термостата е в едно тяло и е пластмаса. За да го сменям свалям кората,перка високо за да стигна до термостата. Иначе термостата на снимката се сваля по лесно . Винаги трябва да се търси теч. Може да сълзи по малко и не се вижда изобщо локва. Губи антифриз литър и половина на месец гълта въздух ,въздушна възглавница и загрява. Един път съм имал пълния набор проблеми. Взема ли кола сега всичко на боклука водна помпа,високо,термостат,казанче радиатор,клапани за обезвъздушаване,капачка казанче. Антифриз. Един месец каране и смяна антифриз и не се занимавам с глупости изобщо. Предпочитам аз да си сменя нещата отколкото в сервиз защото са пълни мърлячи и некадърници.
  • 15 Помагам винаги на каки с минижупи

    13 0 Отговор
    Инструмента ми винаги е готов
  • 16 Миро

    9 0 Отговор

    До коментар #4 от "Кликбейт заглавие":

    Колега при нормално ниво на антифриза и ми загрява колата. Изобщо не е термостат винаги. При мен при скапана перка климатик може да загрява и още как. Може и водна помпа да е. Ако турбината е пластмаса и е заминала. Много неща са и не може да сме категорични като майсторите голямата работа по сервизите.

    Коментиран от #19

  • 17 САП

    5 0 Отговор

    До коментар #9 от "Пилот на Ферари":

    Те ако знаят, къде двигателя (отпред или отзад, ако пък електричка..) пак добре.
  • 18 Механик

    6 0 Отговор
    Ивсе пак не стана ясно как да оправим проблема с термостата, както ни обяснява заглавието.
    Статията в това отношение в с нулева стойност.
    Относно подробното обяснение какво представлява термостата и как работи, то това е добре описано.
    Само че се съмнявам да е полезно на хората, които не знаят това до сега, тоедва ли ще им и трябва.
    Все пак статията може да е полезна от информативна гледна точка.
    А какво да правим, ако термостата не работи?! Трябва да се подмени. Просто е, но по някога е и трудно.
    Разбира се,ако е заседнал отворен, томоже да се кара така при неотложна необходимост. Ако е затворен, това е друга бира и не съветвам никой да си прави експерименти.
    Не съветвам премахването на "двуконтурен термостат". (това са термостати които имат две клапи), защото водата търси пътя на най-малко съпротивление, а това е "малкия кръг". По тоя начин, много бързо ще си прегреете двигателя.
    Пожелавам на всички, безаварийно пътуване!
  • 19 Така е колега

    2 0 Отговор

    До коментар #16 от "Миро":

    Просто съм казал как трябва да се процедира за да се прибереш, ако можеш, като през цялото време следиш температурата на двигателя.

    Ако водната помпа не работи, парното няма да духа топло и температурата на двигателя ще се повиши, така че викаме пътна помощ.

    Ако е повредена перката на радиатора има огромна вероятност вентилатора на парното да успее да поддържа температурата на двигателя в разумни граници за да можеш да се прибереш или да стигнеш до сервиза, ако е в подходящо време на денонощието.
  • 20 ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ

    0 3 Отговор
    Не е голяма философия да си смените Тройника.По начало е хубаво преди път да отваряте капака и да стартирате и гледате.Дали няма някъде теч...особенно от маркуч към карбураторът,който вкарва под налягане от бензин помпа гориво....И да смените при нужда.Най често антифриз се губи от разслабени скоби!Когато давате колата си на ....да ви сменят я кранче я радиатор на парното в колата...Често скобите на тръбите изходната не я затягат добре и ....вие веждате,че се губи ,но не виждате къде докато не усетите под краката си...Та Чувайте си Хайванчета...Колата сами,като всичко друго!човек със златен талон ви хортува!
  • 21 Карбуратор?

    5 1 Отговор
    Извинявай за въпроса, ама какъв автомобил караш?

    Коментиран от #27

  • 22 КонТрол

    1 0 Отговор

    До коментар #7 от "Пилот на Ферари":

    Всъщност е от Опел.
  • 23 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 24 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 25 бай Ставри

    3 0 Отговор
    Ще направя това което автора не е направил. Как да решим проблема на пътя. Не на всяка кола може но на някои модели, термостата е на леснодостъпно място, Ако знае шофьора къде се намира, изчаква двигателя да изстине и маха повредения термостат. И ДОПЪЛВА системата, най-вероятно с вода. Така до сервиза. Абе, трудна работа, трябва и да изкара въздуха. А който може да направи това, няма нужда от тия съвети. Другите, викайте пътна помощ!
  • 26 сиКижамА на УСтаТА бАте

    5 5 Отговор
    То АКо мОЖЕХА ВСИчКи да СМеНЯт ТермОсТат ЩЯха да работят , като АВто мОНТьОрИ. ДаЖе не знАм КАк иЗГлежДА И кЪДе СЕ нАМирА , а и Не МИ Е РАбОта.

    Коментиран от #28, #35

  • 27 ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ

    5 6 Отговор

    До коментар #21 от "Карбуратор?":

    Карам лада самара на 34г.Карбуратор Солех!Защо ти не знаеш ли ,че има коли с карбуратор???Вероятно караш пластмасово Бмв или друго подобно пластмасово с друго име???Изучаване на карбуратор те прави по добър ,като шофьор и монтьор.Хубаво е да знаеш колкото се може повече.Всички хубави коли са с карбуратор!

    Коментиран от #30

  • 28 ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ

    4 3 Отговор

    До коментар #26 от "сиКижамА на УСтаТА бАте":

    Гледаш маркучите които излизат от радиатора и се събират в една джаджа.След джаджата пак продължават към преливно казанче,радиатор парно и мотор.Не знам с какви коли се мъчите,но при самарата е удобно за смяна!

    Коментиран от #29

  • 29 ГРАД КОЗЛОДУЙ

    5 1 Отговор

    До коментар #28 от "ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ":

    Но трябва да знаеш какво да направиш с Джаджата. И поначало, тук се коментират съвременни коли, създадени от технологично развити страни
  • 30 бай Ставри

    10 4 Отговор

    До коментар #27 от "ДЪЛБОКО ВИЖДАЩ":

    . "Всички хубави коли са с карбуратор!" Майтапчия! А с вътрешни гуми харесваш ли
  • 31 Аз бих дал

    8 0 Отговор
    На тая кака, да ми прегледа термостата.
  • 32 Ами да

    7 0 Отговор
    Тая от снимката ще ви оправи,както и термостата!
  • 33 Разбирач

    8 1 Отговор
    Радославе, ако беше поне един път сменил термостат сам, и го беше разгледал какво представлява, щеше да знаеш, че термостата може да "заседне" ( с твоя термин) само в отворено положение. В 99% от случаите.
  • 34 РЗС

    3 7 Отговор
    Гледам тука много професори и никой от вас не се сети да напише, че ако колата ви е изрядна, и термостата блокира има нещо, което да ви помогне да не ви прегрява двигателя. Една голяма перка пред мотора, някой да е обърнал внимание? Събрали сте се само файтонаджии тука и понятие си нямате какво драскате. Гасиш колата и не я стартираш докато не смениш термостата, хахахаха смешно е когато не знаете кое за какво е в моторния отсег. Карал съм целия август в най-голямата жега с блокирал термостат(докато разберат, че е блокирал затворен) 7цата има перка, която не позволяваше на двигателя да загрее повече от 110 градуса, работеше толкова шумно, все едно хеликоптер имах отпред,но охлаждаше мотора чудесно, без нуждата от термостат. Тук в УК понеже са калпави монтьори беше мъка докато разберат какво е, докато не им казах, че перката отпред работи постоянно, едва тогава се сетиха какво може да е. Между другото, когато ви прегрява колата, моя съвет от личен опит е, освен да си пуснете парното на макс, трябва да карате бързо поне 150-180км, мотора се охлажда доста бързо. Пробвал съм го с един форд в бг, на който дори и перката не работеше, помага ако засилите колата по нанадолнище става още по-бързо.

    Коментиран от #38, #40

  • 35 Алфa Вълкът

    3 3 Отговор

    До коментар #26 от "сиКижамА на УСтаТА бАте":

    При опела смяна на термостат означава сваляне на ангренажен ремък. На най-забутаното място е!

    Коментиран от #37

  • 36 Гост

    6 0 Отговор
    В цялата статия така и не става ясно как да отстраните проблема САМИ, по най-бързият начин, както обещава заглавието.
  • 37 Гост

    0 0 Отговор

    До коментар #35 от "Алфa Вълкът":

    На кой Опел ва, чоджум? На В6 двигателите ли? Там е сложно. Имал съм 5 опела и на всичките термостатът се сменяше за 10 минути пред блока.

    Коментиран от #45, #46

  • 38 Гост

    8 1 Отговор

    До коментар #34 от "РЗС":

    Гладно монтьорче ли си? В Англия лятото сте на 22 градуса, август месец. Там можеш и без радиатор да караш, ако искаш. В България ела да те видя с блокирал затворен термостат, през Август, на 40 градуса. Какво ти охлажда перката, като на блокирал затворен термостат не тече вода през големия радиатор, а перката е на него? И при високи скорости какво охлаждаш с блокирал затворен термостат? Радиатора не играе, през него вода не тече тогава. Отделно че при такива скорости кпд на двг е много ниско и голяма част от горивото отива за греене на водата, което значи още по-зле. Прав си само за парното - помага ако го пуснеш.

    Коментиран от #39

  • 39 РЗС

    1 2 Отговор

    До коментар #38 от "Гост":

    Нещо си се объркал, радиатора ми беше студен, значи термостата е бил затворен и точно тогава се включваше перката. Тая перка не е ли сложена и да охлажда мотора точно в подобни случаи или трябва да разчитаме на термостат за 20 лева? Кво мислиш ти?

    Коментиран от #48

  • 40 Перррдаши

    5 0 Отговор

    До коментар #34 от "РЗС":

    Говориш глупости. Ако толкова разбираш нямаше да ходиш по майстори в UK....
  • 41 Гъзьо

    4 0 Отговор
    Русото барби от първата снимка може ли да сменява термостати в снега?
  • 42 Гъзьо

    3 0 Отговор
    В края на статията трябва да има и реклама на някой сервиз.
  • 43 Гъзьо

    5 0 Отговор
    А така обещаващо започна статията - аз си помислих, че лесно като пазаруването по каталог или измиването на тоалентна.
  • 44 НА СНИМКАТА ДА НЕ Е НАШТА

    3 0 Отговор
    СИНОПТИЧКА...АКУ ИЕ ЗАСЕДНАЛ КЛАПАНА ДА УТИВАМ ДА ГО ИЗБУША...
  • 45 Aлфа Bълкът

    1 1 Отговор

    До коментар #37 от "Гост":

    Астра Комби 92, 98!

    Коментиран от #49

  • 46 Алфa Вълкът

    0 1 Отговор

    До коментар #37 от "Гост":

    Вуйчо има такава Корса. Опел ми беше любима марка, ама, аз вече Опел не карам.

    U3BGYbW2UYo
  • 47 ПСР

    9 0 Отговор
    С тази мацка от снимката,изобщо нямам нужда от термостат.Загрявам на мига.
  • 48 Гост

    0 0 Отговор

    До коментар #39 от "РЗС":

    Мисля, че перката е там за да охлажда радиатора. При 150 км в час по магистралата има да чакаш перката да ти охлади мотора без радиатор. Не знам ти кво си мислиш.
  • 49 Гост

    0 0 Отговор

    До коментар #45 от "Aлфа Bълкът":

    аха, Астра комби викаш. Те са само с един двигател и няма как да го сбъркаме с друг хахахахаха
    Астра комби от 92 до 98 година са с 12 вида двигатели бе момче. Кой точно?
  • 50 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 51 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 52 Този коментар е премахнат от модератор.