18 Юли, 2024 10:33 19 164 26

Две устройства в колата, които винаги лъжат

  • скоростомер-
  • датчик за температурата-
  • съвети

Показанията на инструментите в автомобила не винаги са точни и има причини за това

Две устройства в колата, които винаги лъжат - 1
Снимка: Shutterstock

Показанията на два от инструментите в автомобила почти винаги не са точни, но това не се дължи на грешка на инженерите. Това е т.нар. "програмирана лъжа" на устройствата - някои индикатори умишлено надценяват или подценяват показанията по различни причини.

Например, скоростомерът трябва да показва 5-10% по-висока скорост от реалната, за да не я превиши случайно собственикът. Другото устройство, което показва неточни данни, е сензорът за температура на охлаждителната течност. Тамо обаче е обратното.

Датчикът отчита 90 градуса, когато системата работи, въпреки че реалната работна температура е около 110. Това пък се прави с цел да не се плаши излишно потребителя. Но едно е ясно - тези грешки по правило преследват добри намерения.

Но има и реални проблеми с електрониката в колата. Те се появяват при повреда на някой от основните възли, агрегати и сензори. В този случай е необходимо да се направи диагностика в автосервиз. Трябва да сте внимателни и когато купувате въпросните датчици, поради изобилието от нискокачествени и фалшиви стоки.


Поставете оценка:
Оценка 3.5 от 43 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 анон

    29 51 Отговор
    "Датчикът отчита 90 градуса, когато системата работи, въпреки че реалната работна температура е около 110" -- да разбирам че авторКАТА има само тротинетка и не не карала кола на вода през лятото вместо антифриз, щото водата се изпарява при 100 градуса :)))))))

    Коментиран от #3, #4, #24

  • 2 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️

    33 11 Отговор
    "Това пък се прави с цел да не се плаши излишно потребителя." 🥸🥸🥸
    Ами да показва винаги 80°С ‼️
  • 3 Механик

    88 6 Отговор

    До коментар #1 от "анон":

    За твое огромно съжаление, тоя път (за първи път) този автор е на 100% прав. До сега не е имало такъв прецедент.
    Да, нормалната температура на ДВГ е около 110 градуса. Точно на таквка температура пътува нормалния автомобил.
    Да, водата кипи на около 100 градуса, но ако не бе пропускал часовете по физика, щеше да знаеш, че тя кипи на тази темпаратура само при нормално атмосферно налягане. Охладителната уредба на автомобилите работи под повишено налягане. Съответно водата при 110 градуса си е съвсем течничка и си върши прекрасно работата.
    За това и хората не позовляват разхерметизирането (отварянето на капачката) на охл. уредба веднага след спиране на автомобила. Това е така, защото инак течната за момента но подгрята до 110 градуса охл. течност, ще кипне бурно и ще останеш без физиономия, а многовероятни и без очи и нос.

    Коментиран от #9

  • 4 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 5 иу7ъ6т

    30 8 Отговор
    Ти явно и тротинетка нямаш...
    От поне 50 години всички коли се карат с антифриз, дори и при комунизъмъ... Единствено едни много стари модели камиони и автобуси се караха с вода която се източваше всяка вечер зимата, но там това беше по технически особености... Не ми обяснявай за дядо ти дето карал Жигата на вода- дибили винаги е имало...
    Отделно- и вода да налееш в колата при изправна система нищо няма да "се изпари или да заври" при 100 градуса... Има едни уроци по физика където е обяснена връзката на кипенето с налягането, а в колата системата работи ПОД НАЛЯГАНЕ...

    По статията:

    Скоростомера показва с 3км/ч повече до 100км/ч и с 5км/ч повече при скорости над 110км/ч- нормативно заложени "грешки" по ЦЕЛИЯТ СВЯТ... И "случайно" тези 3 и 5км/ч отговарят на 2 и 3мили/ч... Случайно...

    Датчика за температура НЕ лъже с определени градуси, а се настройва в определен диапазон от 20-25 градуса да показва "нормални градуси"... Темп. НИКОГА НЕ Е ПОСТОЯННА и постоянно играе +-5 градуса, а при натоварване може да отиде и с 10 градуса отгоре... Тези колебания са кратки и са в допустимите граници- НЕ Е НУЖНО шофьора да ги вижда и да се стресира...
    Всеки си знае как му загрява колата- леко да мръдне стрелката нагоре при товар е нормално, но продължи ли да върви нагоре спирате и охлаждате мотора... И обратното- при дълго спускане НЕ трябва да виждате, че изстива мотора... Той реално изстива, но датчика е настроен такова колебание да НЕ го показва- видите ли г

    Коментиран от #15

  • 6 ЛЪЖА☝

    23 10 Отговор
    НАЙ ЛЪЖЛИВО Е
    ЗАДКОРМИЛНОТО УСТРОЙСТВО....

    Коментиран от #7

  • 7 ААА И ТИЯ

    6 8 Отговор

    До коментар #6 от "ЛЪЖА☝":

    В„ автосервизи”...🚮
  • 8 Зевс

    21 10 Отговор
    При по-старите коли датчика за температура си показваше точно и човек можеше да усети, че има проблем, преди да е прегряла колата. Новите показват 90 в диапазона 40-110 градуса и като прегрее изведнъж удря в червеното.
  • 9 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 10 А най-ме кефят гениите

    33 2 Отговор
    от БьеНвье, които махнаха клечката за маслото и я замениха със сензор.
    После пак я сложиха, явно са разбрали, че клечката е с около 5% по-надеждна от сензора.

    Коментиран от #14

  • 11 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 12 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 13 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 14 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 15 Знайко

    20 1 Отговор

    До коментар #5 от "иу7ъ6т":

    Потвърждавам за скоростта.
    Навигацията ми показва винаги 3км по-малко от скоростомера.
  • 16 Един

    1 3 Отговор
    Радо ... радо...! Ей тва много мозък изтече по тая статия!
  • 17 ДАСКАЛ ГЕНЧО

    11 3 Отговор
    ТЕРМОСТАТА ТИ НА КОЛАТА Е ПРОПОРЦИОНАЛЕН РЕГУЛАТОР БЕ УМНИКО.. ХАРАКТЕРИСТИКАТА МУ Е ПРАВА В РАБОТНИЯ ДИАПАЗОН. НЕ ТЕ ПОЗНАВАМ , НО СПРИ ДА КОМЕНТИРАШ АВТОМОБИЛИ И КОГА СЕ ПРАВИ ДИАГНОСТИКА. НА АРМАТУРНОТО ТАБЛО ИМА ПОНЕ 20 КОНТРОЛНИ СИГНАЛИ КОИТО ДАВАТ ИНФОРМАЦИЯ ЗА СЪСТОЯНИЕТО НА АВТОМОБИЛА И НЕГОВИТЕ АГРЕГАТИ. ПО МОДЕРНИТЕ АВТОМОБИЛИ МОЖЕ И ДА ТИ ГОВОРЯТ , ЗА ДА РАЗБЕРЕШ АКО НЕ ЗНАЕШ ТОВА КОЕТО СВЕТИ КАКВО ОЗНАЧАВА.
  • 18 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 19 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 20 Йфкдкфкйф

    9 1 Отговор
    Някои коли даже не показват вече темп. на двигателя на таблото. Например някои модели БМВ и Субару.
  • 21 ттт

    1 5 Отговор
    Карам със 120 км/час по магистрала. Според километричните табели изминавам два километра за точно една минута. Следователно скоростометът ми показва реално. Датчикът за температурата вярно ми стои на 90°, което ме учудва, но там нямам възможност да премеря.
  • 22 Шкода собственик

    3 3 Отговор
    Имам Карок 2019-та и там отклонението е не 3 или 5км/ч, а 5% нагоре спрямо реалната скорост според Waze/GPS. Същото беше със старото ми Ауди А3 96-та. Купих на жена ми сега чисто нова Фабия Монте Карло и там скоростомерът (дигитален кокпит) показва абсолютно реалната скорост, каквато показва и Waze, без значение дали се движи с 20 или 200. Учудих се чак и ми е интересно дали това е заради “спортната” версия на модела или просто са решили вече с тези изцяло дигитални кокпити да направят показанията на скоростта да са без отклонения. Иначе потвърждавам, че температурата на охлаждащата течност заковава до 90 градуса, но за сметка на това температурата на маслото на двигателя се променя в реално време и съм я виждал и на 50-60 градуса, и на 110 градуса.
  • 23 Ироничен

    3 1 Отговор
    Лъжат ви и с това колко гориво ви остава, да не запецнете на пътя. Въпреки това има идиоти, на които им се случва редовно.
  • 24 отоподо

    1 1 Отговор

    До коментар #1 от "анон":

    А учил ли си физика ? Какво е налягането в охладителната с-ма ?
  • 25 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 26 ни нам

    0 1 Отговор
    мояата е без видим датчик за пемпература и ако се обади компа вече отишъл "коня у ряката", колкото до скоростомера винаги отчита 4км/ч надолу независимо дали карам с 20 или с 200 та се чудя къде е "процента" или някой е решил питагоровата теорема или статията е пълна глупост.