От дългогодишния натрупан опит сме се научили да гледаме под лупа бъдещите си автомобили. Част от знанията ни са прочетени, другите са натрупани след десетките огледи на автомобили, които сме направили. Освен типичната проверка на ходовата част, двигателя и трансмисията особено голямо внимание обръщаме на външния вид на автомобила. Търсенето (буквално) на дефекти може да се окаже зарибяваща задача. Ред е да ви запознаем с нещата, които правим, когато сме на оглед за автомобил, бил той за нас или за приятел, който ни е помолил за помощ. Много е важно преди покупката да се запознаете цялостно с автомобила, за да няма неприятни и неочаквани изненади. За съжаление голяма част от продавачите на автомобили втора ръка до последно отричат, че возилото, което предлагат, е било блъскано. Чак когато се окаже, че ремонтите са очевадни, версията се прехвърля на „Ами не знам, аз така я взех“. Ето и стъпките, които следваме при покупка, малко след проверката на двигателя и точно преди пробното шофиране.
- Допир
Сравнявайте фугите между предния капак и предните калници, между калниците и вратите и т.н. Освен равността на фугите, боята в самият край трябва да е толкова гладка, колкото е и в средата на детайла. Причината за това е, че във фабрични условия всичко се боядисва преди асемблирането, а в сервизни условия дребните ремонти на преден капак, например, могат да се извършат без самият той да е демонтиран от автомобила. Шансът бояджията да се е постарал в средата на капака, но не и в краищата, е голям.
- Стечки или прашинки по боята
Ако ремонтната работа е свършена непрофесионално (или бързо), най-често може да откриете и от двете по прясно боядисаните детайли. Стечките стават, когато бояджията не е прецизен с нанасянето на слоевете и „налее“ повече материал от необходимото. Тежестта на боята (или лака) оказва влияние и се получават неприятни стечове. Прашинките пък подсказват, че ремонтната работа не е извършена в сервиз с камера. И двата вида забележки могат да бъдат отстранени с полиране, но ако се обърне внимание само на проблемното място, има шанс лаковото покритие там да се изтъни заради триенето с шкурки и полиращи кичета, в следствие на което да отразява близките предмети по странен начин.
Измерител на дебелина на боя, тестер за лак
Последният тест, който най-вероятно ще направите, само ако имате шесто чувство, че има ремонти, но никоя от горните точки не издава такива, може да направите със специален уред. За съжаление, цената на такъв тестер не е ниска – от 150 до 300 лв. С него можете да измерите разстоянието от лаковото покритие до най-горния слой стомана без никакви проблеми. Сравнявайки дебелината на слоя боя и лак на всички панели, ще може да прецените дали има големи разлики. Ако един панел е със слой два пъти по-дебел от на всички останали, това означава, че е бил боядисван в сервиз. Обхватът на мерене на измерителя е от 0 до 1000 uM (1000 um = 1 mm). В зависимост от марката и модела на автомобила заводските покрития могат да са от 200 до 600 uM. Обикновено всяка стойност над 600 uM издава ремонтиран детайл.
В заключение
Изненадващо голям процент от автомобилите по нашите пътища са претърпели някакъв вид бояджийски ремонти. В голяма част ремонтите са в следствие на някакъв инцидент. Остават все пак и возила, които са боядисани, просто защото са били собственост на перфекционисти, които не търпят следи от камъчета по „муцуната“ на автомобила си, например. Запомнете, че само защото един автомобил е участвал в лека катастрофа, това не го прави лош. Ако всички манипулации по отремонтирането са извършени както трябва, той ще ви служи вярно с години. С този материал целим да направим купувачите една идея по-внимателни и по-запознати с нещата, които ни заобикалят.
Източник: blog.autocredit.bg
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 къртица
Много по-важни са окачване, електроника, агрегати, двигател.
Има ли кола на 5-6 години, която да не е боядисвана.
Има, ако е стояла на витрина в магазин.
Коментиран от #4
10:03 14.07.2015
2 уруспий
10:04 14.07.2015
3 Красо Зелето
10:05 14.07.2015
4 БРО
До коментар #1 от "къртица":
Прав си друже. При нашите градски условия е почти невъзможно автомобил да оцелее без щети,били те малки или големи. Далеч по-големи са ядовете от повреден климатик/троник или теч от хидравлика пред разноцветни тенекии.10:13 14.07.2015
5 семко
Коментиран от #12
10:14 14.07.2015
6 кико калпака
10:27 14.07.2015
7 Дошо
10:37 14.07.2015
8 Васко
Ако си купувате Опел Астра, може и да претупате нещата, тогава разбирам.
10:46 14.07.2015
9 прошльо
10:50 14.07.2015
10 вагена
Само искам да потвърдя колегите по долу, че е невъзможно едина кола да оцелее без щети, а за стар автомобил да се гледа под лупа е просто смешно и нелепо.
Който иска "девствени" ламарини, трябва да си купи колата от магазина иначе няма как да стане, или да я държи постоянно в гараж и да не я кара.
11:02 14.07.2015
11 Авто–Джамбаза
Само че най-скъпите автомобили се сглобяват и боядисват ръчно, а тоя ми говори, че човек неможел да боядисва по-добре от робот... ;d
Коментиран от #13
11:06 14.07.2015
12 незнайко
До коментар #5 от "семко":
Много полезна статия, но вече всички знаят тези полезни съвети. Прав си за вманиачаването. Колата е средство за придвижване а не за изложба.11:08 14.07.2015
13 Купувач
До коментар #11 от "Авто–Джамбаза":
може, но не и от български "майстор"11:47 14.07.2015
14 Classicalfamaniac
12:22 14.07.2015
15 Иван Господинов
12:28 14.07.2015
16 123
Коментиран от #17
12:37 14.07.2015
17 вагена
До коментар #16 от "123":
Така е колега, вчера един дядо с колело ми удари задната брона с бумата на колелото, докато се мъчеше да го изкара след, като го беше паркирал между две коли, едната моята. Нарочно го изчаках да излезе от магазина и да се качи на колелото, защото си знаех какво ще се случи. Удара беше съвсем лек и само леко ми намърси бронята, но нямах такъв късмет с друг такъв олигофрен, който си паркирал колелото пред колата ми и докато го товарил със захар, най вероятно, колелото пада върху колата ми, чупи ми мигача, надира ми малко предния калник и предния капак, щети за 250 лв.Не съм го видял, но дори и да бях, най много да бях го пребил, така, че по добре, че не съм го видял.
Питах един полицай какво мога да направя ако някой ми повреди колата, а полицая ми каза, че мога да го съдя и процедурата е супер тегава и ще ми излезе по скъпо.
Честно казано, ако оня няма номер, т.е. не е МПС веротността да получа някакви пари, като компенсация е почти НИКАКВА, да не кажа НИКАКВА!!!!!!!!!!!!!
В България така са направени нещата, че без намесата на застрахователните фирми(пълно каско) да не може да бъде защитена частната собственост от посегателство.
Нямам каско, тъй като колата ми не е скъпа, но това да ти трошат колата и да не можеш нищо да направиш е прекалено.
Някой ще каже, че ще го пребие?! Да ама после вие ще плащате на мизерника, когато реши да ви съди.
Мутренска държава, това е истината.
Коментиран от #18
13:14 14.07.2015
18 Наско
До коментар #17 от "вагена":
Не е баш така, в частта, че в България нямало начин да си защитиш собствеността. Редът в България е същият като в другите държави - в съда. Ако мислиш, че в някоя бяла държава ще ти излезе по-евтино да го осъдиш тоя с колелото, дълбоко се лъжеш. И там ще имаш същия проблем - да установиш кой е този с колелото и да докажеш, че той е счупил мигача. Разликата е в това, че българинът е чобанин (поне голямата част) и ще се изсули от местопроизшествието, освен ако собственика не го види и залови. В бяла държава ще те изчака или ще си остави телефон/ координати, или ще има камера, която да го е заснела. С други думи проблемът не е в застрахователите или липсата на ред, а в "матреяла", както и във всяко друго отношение, свързано с нашето българско общество и манталитет.Направо бях шокиран преди 2 седмици някой беше ударил колата на мой приятел на паркинг, но си беше оставил телефона. Оказа се жена, която беше много притеснена и оказа пълно съдействие. Това са нормални неща, но по нашите географски ширини могат да те сметнат за балък при подобна проява.
14:24 14.07.2015
19 ивака
15:02 14.07.2015
20 Румен Янев
И о-чудо!!!!Надявам се да съм бил полезен
Коментиран от #25
15:11 14.07.2015
21 светли
16:49 14.07.2015
22 майстора
16:51 14.07.2015
23 боссхосс
17:10 14.07.2015
24 Не е важно
Отделно в подземните гаражи поради близкото паркиране при товарене и разтоварване често се случва да се издере близката кола. Като прибавим и да ти опрат предна или задна броня при паркиране и камъчетата по предния капак на две години боядисвам поне по 3-4 елемента на 4 годишен автомобил. Какво лошо има? Даже е в полза на бъдещ купувач.
Дали е удряна колата не се познава по боята. Самото боядисване нищо не показва. В повечето случаи хората с каско боядисват за щяло и нещяло, за да не им се впише в полицата догодина като щета.
Това с боята като критерий за удари може да важи за автомобили на 1-2 години.
18:21 14.07.2015
25 Не е важно
До коментар #20 от "Румен Янев":
Това е много полезно наистина за коли, които са регистрирани по-отдавна в България.Ако е нов внос в повечето нормални държави има услуги предлагащи онлайн проверка на историята на автомобила по номер на рама срещу десетина евро. Катастрофи, сервизна история... Включително на някои коли има и снимки как са изглеждали на определена дата. Безплатно може да се проверява само дали МПС-то не е откраднато или е тотална щета, базите данни на полицията в някои европейски държави и САЩ са онлайн - Румъния, Италия, Словения и т.н.
18:27 14.07.2015
26 Разпутин
18:33 14.07.2015
27 Не е важно
Все едно да продаваш недвижим имот и купувача да тръгне да чопли стената да види дали под горният слой боя няма втори, трети и пети. Важно е конструкцията на сградата да е здрава. Другото е козметика
18:35 14.07.2015
28 ккк
Коментиран от #30
18:50 14.07.2015
29 djambaza
19:59 14.07.2015
30 garvana
До коментар #28 от "ккк":
може ли снимка на този мергел,от близо20:24 14.07.2015
31 Гост
Не знам какво Ви е накарало да пишете тези глупости, но по никакъв случай не мога да приема че са познания в тази област.
1. при тониране на базата на боята се пръска тест-карта и се постига точният цвят със съответния подбран лак!!!-лакът е от значение! пистолета за боядисване,боята дали е на водна основа или е ковекционална, вискозитета на работната смес, налягагането на въздуха настроено от редуцил винтила, спазването на температурните режими в камерата за боядисване ....и т.н. .....
....също така ако не може да се постигне точен цвят се прелива със съседния детайл и се надлакирват заедно!!!!! има много технологии, които всеки специалист упражняващ тази дейност си избира и усъваршенства индивидуално .
2. Що се касае до дебелината на лаковото покритие......ти са десетици от милиметъра и естествено че не е от никакво значение! има хора които имат култура на застраховане и си ползват застраховките за да им е лъскав автомобила.
3. за болчетата, гайките, шайбите,щипките и тн....като ги пипаш със качествен инструмент и си внимателен шлосер,........и бояджията след тебе си пипне работата се получава!
4. забележките които сте показали на снимките са недопустими в сериозните сервизи.
---"Ще ти боядиша колата целостно, те само си измий посли стъклата!" :)
- Не е важно дали даден автомобил е имал лек или по тежък удар!- Важното е как е направен!!!
20:37 14.07.2015
32 Христо Христов
Коментиран от #33, #36, #40
21:30 14.07.2015
33 Румен Янев
До коментар #32 от "Христо Христов":
Към опела и форда спокойно може да прибавим мазда и нисан особено вкарани от Австрия!Отвън лаченки а отдолу гредите физически изчезнали ....21:42 14.07.2015
34 пенди
22:21 14.07.2015
35 Този коментар е премахнат от модератор.
36 Флексин Зидойч
До коментар #32 от "Христо Христов":
Нечовешки си прав. Ама по този начин, уби търговията на доста авто къщи (морги). Само внимавай, да не те надушат кой си, че може да те свитнат вечер, докато се прибираш. Шегата настрани, но е истина. Кой не се е сблъсквал с такъв проблем, той не знае какво е! Колите внесени от Австрия и Германия, са гнили от всякъде. Добре, че някой е измислил кит-а, иначе нямаше да караме коли и до ден днешен. А колите от Италия, пък нямат двигатели. От където и да го погледнем сме прецакани, защото не можем да си купим и нова кола.00:57 15.07.2015
37 зззз
10:36 15.07.2015
38 666
11:33 15.07.2015
39 ГОСПОД
А Вие господа некомпетентни професори , ако искате да сте професионалистите за каквито се мислите се поинтересувайте малко, посъберете информация и ще разберете какви малоумни статии публикувате.
94% от 10-15 годишните автомобили НЯКОГА във времето,НЯКЪДЕ по света , ПОРАДИ НЕЩО СИ са били цялостно или частично пребоядисвани. Останалите 6% си стоят по гаражите в Европа и Вие господа клиенти с големи прИтенции и малки парички НЕ можете и да се снимате в такава кола. За това не четете глупостите на Сульо и Пульо а гледайте реално на нещата.
Коментиран от #41
12:52 15.07.2015
40 До ИЦО
До коментар #32 от "Христо Христов":
Монтьорче си нали?! Главорезче! Като те гледам доста хора си розплакал. Най-много обичате от долу да работите, ТАМ ВИ Е НАЙ-ГОЛЯМАТА ЛАПАНИЦА12:59 15.07.2015
41 кара Лада
До коментар #39 от "ГОСПОД":
Много си прав! Перфектната кола я има и е около нас - нова от магазина. Всичко останало за кокошарници с които тарикатите трябва да преглътнат някои компромиси. А любителите на колите по 1-2-3000лв трябва просто да се примирят че карат пълни коптори които следваща спирка им е прес машината.14:46 15.07.2015
42 Сульо
21:05 15.07.2015