Когато се заговори за Jaguar, повечето от нас си представят или луксозен седан или пък подчертано спортен автомобил. Настъпиха времена обаче, в които автомобилните марки, съобразявайки се с пазара, доста често започнаха да изневеряват на принципите си. Големият шок беше когато Porsche извадиха първия Cayenne. Тогава хардкор феновете на марката бяха потресени, но се оказа, че именно това SUV извади марката от налегналата я финансова криза.
Сега едва ли е изненада за някой, че и Jaguar представи модел, идеално вписващ се в класа на премиум кросоувърите. Тези, които се интересуват в детайли от марката Jaguar, може би си спомнят, че преди десет години дизайнерът на Jaguar Ян Калум каза в едно свое интервю, че пътищата на Jaguar и на автомобилите с повишена проходимост никога няма да се пресекат.
Но както се казва: "Никога не казвай никога". Това се потвърди и при "котките", когато през 2013-а същият този Ян Калум представи кросоувър концепцията C-X17. Публиката я одобри и от ръководството не закъсняха с решението за Jaguar SUV. Той вече е факт и моделното му име е F-Pace. Автомобилът се продава и у нас, а тестът, който направихме засяга най-новата дизелова модификация с мощност от 240 к.с.
Екстериор
Що се касае до външния вид, то F-Pace е много близък до прототипа - издължен моторен отсек, изтеглен назад салон и скосен в задната си част таван. Задължителният агресивен вид за Jaguar тук е налице с ефектните въздухозаборници в предната броня и с огромните джанти, с които се предлага модела. Профилът на колата пък е толкова изразителен, че колата изглежда като истински спортист с повишена проходимост. Според нас това е най-спортно изглеждащото SUV в класа на премиум кросоувърите, в който влизат още BMW X4, Mercedes-Benz GLC Coupe и Porsche Macan.
Друго, което е интересно във визията на Jaguar F-Pace е, че той не прилича дори и най-малко на някой от всъдеходите Land Rover. Това е така, защото F‑Pace се прави на нова модулна платформа iQ[Al], на която се базират и моделите XE и XF. Каросерията на колата се състои 80% от алуминий, като предното и задно окачване също са изработени от лекия метал. Това е и причината F-Pace да е значително по-лек от гореспоменатите преки конкуренти, въпреки че по дължина и междуосие ги превъзхожда.
Интериор
Солидните габарити позволяват на британците, не без основание, да се хвалят и с един от най-просторните салони в класа, като това важи и за товарното пространство. При отсъствието на резервна гума багажникът е с обем от 650 литра, а при наличието на такава - 508 литра, но и това е напълно достатъчно. "Работната площадка" на водача е много близка до тази при XE и XF.
Това, което отличава интериорно F-Pace от своите родственици е изцяло дигиталното табло, както и множеството "жабки" в салона, включително и от двете страни на централната конзола. Чувството на защитеност и високата позиция също не са чужди на F-Pace. Що се отнася до материалите и сглобката, то в това направление едва ли някой ще открие сериозни недостатъци.
Ходови характеристики
Благодарение на 4х4 системата, клиренс от 213 мм, както и на сериозна подкартерна защита F-Pace уверено преминава през трудни участъци от пътя, където липсва асфалт. С други думи офроуд възможностите на автомобила са много добри, имайки предвид класа, в който се намира. На асфалт колата също се държи добре. Кренът в завои е минимален, но това се дължи на по-твърдото окачване. Именно това е и един от малкото минуси на F-Pace.
Друг такъв, който забелязахме, е по-бавната работа на автоматичната ZF трансмисия спрямо PDK кутията на Macan, например. За стабилността и добрата проходимост се грижи IDD системата, която е с многодискова муфа и при нормални условия изпраща целият въртящ момент към задните колела. При необходимост обаче прехвърлянето към предния мост става мигновено.
Двигател
Турбодизеловият мотор, с който беше оборудван тестовият автомобил също ни впечатли приятно. На празни обороти е една идея по-шумен, но що се отнася до динамика и икономичност е много добър. Дори и при много активна езда разходът не надвишава десет литра на сто километра, а ако се кара по-спокойно може да падне и под седем на сто. Този мотор е за предпочитане, защото с него автомобилът се чувства добре, както на магистрала, така и в пресечена местност. Или с други думи разполага с оптималното съотношение между динамика и икономичност.
Цена
По-скъп от F-Pace е само Macan. Предложенията на Audi, BMW и Mercedes-Benz са по-евтини, от което може да се предположи, че F-Pace едва ли ще се превърне в бестселър в сегмента на премиум SUV. Силата на новия F-Pace обаче е в индивидуалността, която ви дава, както дизайна, така и самата марка. Цените на конкретната дизелова версия с мощност 240 коня започват от 104 000 и достигат до 119 000 лв, в зависимост от оборудването. Иначе най-евтиният F-Pace е 85 000 лв, а най-скъпият - 151 000 лв.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 oto
Коментиран от #6
10:22 19.11.2017
2 вижся
12:44 19.11.2017
3 1971
17:47 19.11.2017
4 Марто
20:03 19.11.2017
5 Медиатор
23:13 19.11.2017
6 THE Black Cat
До коментар #1 от "oto":
Колега определено си прав , автомобила е вече на почти 2 години (считано от премиерата му) когато някой реши да пише статия без значение за какво е мнооооого добре първо да прочете или поне да пита за какво точно става въпрос , отделно от това автомобила е Форд нищо , че има емблема на Jaguar ....Коментиран от #7, #9
01:18 20.11.2017
7 Бати е виждал
До коментар #6 от "THE Black Cat":
Съседа ми кара такъв от година и нещо. Наистина беше доволен и с възхищение хвалеше това повдигнато комби. Човека има няколко автомобила и този го караше, защото беше рядкост и си галеше самочувствието да гледа извърнатите погледи на хората. Напоследък му дойде в повече проблемите с твърде претенциозният двигател и окачване, та почна да завърта погледа към новото Волво ХС90. За такива като него е важно да показват състояние, защото влияе положително на отношението им към тях от бизнес партньорите. Човека е хитър и плаща рушвет на управител на бензиностанция, който му казва в коя са докарали "хубаво" гориво. Често пътува до Русе, за да зареди с качествено гориво от румънците или звъни на "ухото" да му каже какво хубаво има около него - не е прост ))На пияна глава на имения му ден ми сподели, че в Бг няма как безопасно да караш кола във високия клас (камо ли в бутиковия) и да не ти се къса сърцето, докато гледаш как и таковаш такованката. Ягуара е твърде претенциозен за БГ реалността и е пример за комплексарска суета, но пък ти докарва уважение от завистта на плебейте... Аз карам колело на 1 гума и жонглирам - клоун съм! (Колкото да приключа тъпотиите "ти во караш")
03:29 20.11.2017
8 Третото око
XF не се прави на тази платформа както пише в статията, той е на Фордова.
Коментиран от #10
06:11 20.11.2017
9 Гост
До коментар #6 от "THE Black Cat":
Личи си колко разбираш от коли - НИЩО не разбираш!Форд бил - хахахаха
Поне да беше прочел, че през 2009 година Форд продаде Ягуар!
Ама всеки чул, недочул, обаче трябва да пише!
08:45 20.11.2017
10 Гост
До коментар #8 от "Третото око":
Поредния псевдо разбирач!Фордова основа беше на X-type. ХЕ няма нищо общо с Форд.
08:48 20.11.2017
11 Десислава Ученичка
Не бъркай продажбата на Ягуар през 2009 г. с развитието на компанията . ТАТА и до днес ползват за база Фордовите платформи, които тогава откупуват заедно с марките Ровър и Ягуар. IQ e модифицирана модулна Ford DEW платформа от алуминии ;)
Коментиран от #13
09:07 20.11.2017
12
09:10 20.11.2017
13 Гост
До коментар #11 от "Десислава Ученичка":
Едно е модифицирана модулна платформа от алуминий, друго е да се изхвърлиш гръмко, че Jaguar F-pace е Форд с емблема на Jaguar!13:49 20.11.2017